zpracovaný v rámci projektu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
zpracovaný v rámci projektu
Advertisements

Dějiny HUDBY Konzervatoř P. J. Vejvanovského kroměříž Zlínský kraj
Autor: Mgr. Hana Kalousková
zpracovaný v rámci projektu
zpracovaný v rámci projektu
zpracovaný v rámci projektu
Světoví hudební skladatelé
zpracovaný v rámci projektu
zpracovaný v rámci projektu
Číslo a název šablony klíčové aktivity
HV-1 Hudební výchova DUM č. 15 Prima – kvarta osmiletého studia
zpracovaný v rámci projektu
Hudební baroko ( století).
CZ.1.07/1.4.00/ , Dobrá šance pro děti
Barokní hudba v Evropě VY_32_INOVACE_06_Barokní hudba v Evropě.
zpracovaný v rámci projektu
zpracovaný v rámci projektu
Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Základní škola Jindřichův Hradec I, Štítného 121
Tematická oblast: Dějiny hudebního umění
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
zpracovaný v rámci projektu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Povídání o Bachovi.
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 HUDEBNÍ VÝCHOVA.
SVĚTOVÉ HUDEBNÍ BAROKO
ANTONÍN DVOŘÁK.
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 HUDEBNÍ VÝCHOVA.
HUDBA ČESKÉHO BAROKA.
Johann Sebastian Bach Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové.
Wolfgang Amadeus Mozart
ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
Vzdělávací oblast: Umění a kultura
HUDBA V BAROKU.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_351_Hudba v období baroka AUTOR: Mgr. Markéta Lyková RO Č.
Číslo: : VY_32_INOVACE_18_06 (20) Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název:
Pozdní baroko Mgr. Jakub Tomala.
Číslo: : VY_32_INOVACE_18_08 (20) Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: Mgr. Petra Pláničková Název: VY_32_INOVACE_1154_ANTONÍN DVOŘÁK Téma: ŽIVOT A DÍLO.
ANTONIO VIVALDI.  Název školy: Základní škola Francova Lhota  Autor: Mgr. Lada Martinková  Název: VY_32_INOVACE_08_Antonio Vivaldi  Číslo projektu:
Mgr. Jana Doubková VY_32_INOVACE_5B_05_WOLFGANG_AMADEUS_MOZART Dějiny hudby listopadu 2012 W. A. Mozart – život, dílo, zajímavosti o osobnosti skladatele.
ŠkolaZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň AutorMgr. Zdeňka Pecková Číslo VY_32_INOVACE_3432 NázevGeorg Friedrich Händel Téma hodinyŽivot a dílo G. F.
Název školyZŠ a ZUŠ J. E. Purkyně Libochovice AutorBc. Jiří Grüner NázevVY_32_INOVACE_17_Život a dílo Georga Friedricha Händela TémaŽivot a dílo Georga.
ČESKÉ HUDEBNÍ BAROKO. BAROKO - ÚVOD -je název uměleckého slohu ovlivňujícího všechny druhy umění -v hudbě se uplatňovalo od konce 16. do poloviny 18.století.
Název školy:Základní škola Netvořice Autor:Mgr. Ludmila Vodehnalová Název:VY_32_INOVACE_04_ Téma:Klasicismus Č. projektu:OP VK 1.4.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
AUTOR: Mgr. Bedřiška Koželuhová NÁZEV: VY_32_INOVACE_6B_03
Dějiny hudby a její osobnosti
Test k ověření znalostí z HV
Název školy ZŠ J. E. Purkyně Libochovice a ZUŠ Autor Bc. Jiří Grüner
ČESKÝ HUDEBNÍ KLASICISMUS
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Dějiny hudby a její osobnosti
HUDEBNÍ VÝCHOVA – 9. ROČNÍK
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Antonio Vivaldi AUTOR: Mgr. Aleš Skála
CESTA Z PRAVĚKU ČESKÝ KLASICISMUS
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
Světoví hudební skladatelé
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
Antonio Lucio Vivaldi Benátky – Vídeň.
AUTOR: Mgr. Bedřiška Koželuhová NÁZEV: VY_32_INOVACE_6B_04
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Hudební renesance v Čechách
Název školy: ZŠ Průhonice
Osnova ke studiu pro studenty středních pedagogických škol
Dějiny hudby a její osobnosti
Baroko 17. a 18. století.
Transkript prezentace:

zpracovaný v rámci projektu Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.1080 Šablona: 32_01 Sada: 02 Ověření ve výuce: Hudební výchova Datum: 21. února 2011 Třída:8.A

Antonio Vivaldi Předmět: Hudební výchova Ročník: 8. Klíčová slova: Baroko, houslista, kapelník, dirigent, kompoziční styl, koncert, oratorium, opera Jméno autora: MgA. Věra Trojanová Škola – adresa: ZŠ Úvaly, okres Praha-východ nám. A. z Pardubic 8, Úvaly

barokní styl vznikl v Itálii, trval od poloviny Antonio Vivaldi (1678-1741) Italské baroko barokní styl vznikl v Itálii, trval od poloviny 17. do konce 18. století

Italský skladatel a skvělý houslista, syn houslisty v Benátkách u sv Italský skladatel a skvělý houslista, syn houslisty v Benátkách u sv.Marka. A.Vivaldi se připravil na kněžskou dráhu a byl vysvěcen. Kněžských povinností byl však zbaven, (prameny hovoří o zdravotních důvodech, ale i o vlažném přístupu k tomuto poslání, od něhož jej i hudba odváděla). Připravil se na kněžskou dráhu a byl vysvěcen. Kněžských povinností byl však zbaven, (prameny hovoří o zdravotních důvodech, ale i o vlažném přístupu k tomuto poslání, od něhož jej i hudba odváděla).

Působil jako houslista v Benátkách, potom asi 1720-1723 jako dvorní kapelník v Mantově. Nejdéle byl zaměstnán jako dirigent a učitel houslové hry v dívčím útulku Ospedale della Pieta v Benátkách. Provoz byl financován z prostředků Benátské republiky. Benátčané v ½ 18.st.dychtili po hudebních novinkách a Vivaldi byl proto velmi dobře situován, takže se mohl pohybovat v těch nejvyšších kruzích. Vivaldi vytvořil velmi rozsáhlé dílo, čítající na 770 skladeb.

a studoval jeho kompoziční styl koncertů pro housle J.S.Bach některé jeho koncerty přepsal pro jiné nástroje, například pro varhany. Vivaldiho obdivoval a studoval jeho kompoziční styl koncertů pro housle a orchestr, jehož byl tento italský skladatel mistrem. Po úspěchu houslových koncertů se stal Vivaldi žádaným hudebníkem v celé Evropě. Navzdory četným koncertním cestám poctivě plnil smlouvu se sirotčincem, která zněla na dva nové koncerty měsíčně.

Le Quattro Stagioni Čtvero ročních dob Toto dílo znamenalo doslova revoluci v hudbě. Vivaldimu se podařilo hudebně vyjádřit specifické zvuky venkova: zpěv ptáků, štěkání psů, bzučení much, déšť, bouři, výkřiky opilců, ale i ticho nad zasněženou krajinou a praskání ohně v krbu. Le Quattro Stagioni Čtvero ročních dob

Jméno, pod kterým komponoval jeho otec,naráželo na barvu Jméno, pod kterým komponoval jeho otec,naráželo na barvu vlasů obvyklou v rodině. (Rosso = zrzavý, rudý – ani Antonio se tomuto označení nevyhnul, později se mu dostalo přezdívky „zrzavý páter“ – Il Prete Rosso.) Pro Ospedale della Pieta komponoval také řadu liturgických skladeb. Z nich nejdůležitější jsou dvě oratoria, z nichž první se nedochovalo, ale druhé, Juditha triumphans, je jedním z uměleckých vrcholů Vivaldiho díla.

Vivaldi a opera V  18. století byla opera v Benátkách nejpopulárnější formou zábavy a nejvýnosnější pro skladatele. Jeho opera Arsilda regina di Ponto měla problémy s cenzurou, které vadil trochu lesbický motiv. Hrdinka Arsilda se totiž zamiluje do jiné ženy o níž předpokládá, že je muž. Když byla opera konečně povolena, sklidila u diváků bouřlivý ohlas. Jako u všech děl tohoto druhu není ovšem jisté, zda to bylo kvůli hudebním kvalitám.

Je nutno dodat, že všechny role i orchestr byly obsazeny chovankami sirotčince, což ukazuje vynikající úroveň pedagogické práce učitelů, ale i interpretačních schopností dívek. Ospedale della Pieta v Benátkách – koncertní salón

Antonio Vivaldi a Čechy Vivaldiho hudba byla v Čechách už za jeho života nesmírně populární. Mezi lety 1726 až 1736 bylo ve šlechtickém divadle hraběte Františka Antonína Šporka v Praze Na Poříčí provedeno šest Vivaldiho oper . Vivaldi jich napsal celkem 50. Hraběti Václavovi z Morzinů je dokonce dedikováno Vivaldiho nejslavnější dílo „Il cimento dell’armonia e dell’inventione“ (Souboj harmonie s invencí – op. 8), které obsahuje slavné koncerty Čtvero ročních období.

Když polevila poptávka po Vivaldiho hudbě, rozhodl se zkusit štěstí jinde. V červnu1741 odjel do Vídně, kde měsíc na to v naprosté chudobě zemřel. Vivaldiho díla si dnes ceníme především jako ukázky ryzího ideálu hudební krásy.

Co si pamatuješ? Kterého um. stylu je A. Vivaldi představitelem? Jaká byla jeho původní „profese“? Který hudební nástroj virtuozně ovládal? Kde působil jako dirigent a učitel? Jak rozsáhlé je jeho dílo? Který světový skladatel obdivoval Vivaldiho kompoziční styl? Co všechno vyjadřuje hudba v „Le Quattro Stagioni“? Co znamená přezdívka „Il Prete Rosso“? Která hudební forma byla v Benátkách v 18. století nejpopulárnější? Ve kterém divadle v Praze bylo provedeno Vivaldiho 6 oper? Kolik těchto hudebních forem zkomponoval ?

Zdroje:http://commons.wikimedia.org/wiki/Main_Page, staženo 13.02.2011 Použitá literatura: Dr.Dehner, Jan ; Dr.Jůzl, Miloš, CSc. ; Harmáček, Václav ; Dr. Lachout, Karel ; Doc. Dr. Smolka, Jaroslav, CSc. ;Řezáčová, Helena ; Šmolík, Jan ; Dr. Švarcová, Jitka. Malá encyklopedie hudby. 1. vydání. Praha:Supraphon, 1983. 736s. ISBN 02-184-83. Černušák, Gracian.Dějiny evropské hudby. 5. vydání.Praha : Panton, 1974. 527s. ISBN 35-305-74