Maria Bezchlebová, NÚOV Jaro 2009

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Středisko podpory poradenských služeb
Advertisements

M A N A G E M E N T 3 Akad. rok 2009/2010, Letní semestr
Výukové metody a jejich uplatnění ve výuce dějepisu
Kurikulární reforma Únor 2008 PhDr. Maria Bezchlebová
1 Týmová práce TYMP 2/ C3 Manažer a leader. Klíčové kompetence. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV.
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
AUTOEVALUACE neboli VLASTNÍ HODNOCENÍ MŠ Martina Kupcová.
© HMP 2003 DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK Trenér TRÉNINKOVÁ ČÁST „Řízení lidských zdrojů“ Trenér.
VÝUKOVÁ METODA DEFINICE KRITÉRIA VOLBY
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
Pedagogické minimum – lektorské dovednosti
Didaktické prostředky
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Aktivizující prvky při výuce F na ZŠ
Struktura výuky.
Projekt Zkvalitnění vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti udržitelného rozvoje na školách Jihočeského kraje RČ: CZ.1.07/1.3.06/
Projekt Zkvalitnění vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti udržitelného rozvoje na školách Jihočeského kraje RČ: CZ.1.07/1.3.06/
 obsah vyučování nebo vzdělávání  Tento obsah potom můžeme rozdělit do tří základních skupin:  vědomosti,  dovednosti,  hodnotová orientace žáka.
(komentovaný přehled)
PRIMÁRNÍ PREVENCE PRÁVNÍ VĚDOMÍ
Kvalita praktické výuky a masové vzdělávání: zkušenosti PdF Vlastimil Švec & Tomáš Janík Edukační praxe v éře masového vzdělávání 6. listopadu 2013.
UČENÍ = PROCES JEHOŽ VÝSLEDKEM JE ZMĚNA PSYCHICKÝCH JEVŮ, DISPOZIC K NIM A JEJICH VNĚJŠÍCH PROJEVŮ.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Projektová výuka. Úspěch projektu je závislý na dobrém naplánování a dobrém řízení v poměru 8:2.
Cíle studia didaktiky pedagogiky
Didaktika distančního vzdělávání Základní pojmy a vztahy.
Pedagogická diagnostika
VÝUKOVÉ METODY Přehled.
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
Teorie vzdělávání dospělých
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
Michaela Ožanová Adéla Gajdečková
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
VYUČOVACÍ METODY V PŘÍRODOPISE
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
Poznáváme antickou kulturu „ „Vzdělanost má trpké kořínky, ale sladké plody“ Aristoteles.
Modul č. 2: Tutor DiV Kurz: Distanční minimum (kód skupiny DMPRA0509) Tutor: Mgr. Monika Všetulová Olomouc,
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
Vyučovací metody Školní pedagogika 2013.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
ORGANIZAČNÍ FORMY VÝUKY
Faktory ovlivňující rozvoj pedagogických dovedností studentů Jana Stávková.
Kurikulum, metody výuky, didaktická technika
DIDAKTIKA FYZIKY I. 4 Vzdělávací technologie ve Fy
DIDAKTIKA FYZIKY I. 5 Fyzikální experimenty
Didaktické metody Androdidaktika.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Metody vzdělávání. Metoda Metoda - methodos – cesta, postup - methodos – cesta, postup – způsob jakým dosáhneme – způsob jakým dosáhneme výchovně vzdělávacích.
Organizační formy vzdělávání Anotace: Výukový materiál je určen pro učitele jako osnova při výkladu učiva ORGANIZAČNÍ FORMY VZDĚLÁVÁNÍ. V prezentaci je.
Projektová výuka. Historie projektové výuky První známky – 17. a 18. století – Itálie a Francie – součást závěrečných zkoušek 18. a 19. století - Killpatrick.
Předškolní vzdělávání.  Rámcový vzdělávací program vymezuje hlavní požadavky, podmínky a pravidla.  Školní vzdělávací program vytváří každá mateřská.
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
Didaktické prostředky
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
VÝUKOVÉ METODY Výuková metoda je koordinovaný systém vyučovacích činností učitele a učebních aktivit žáka, který je zaměřen na dosažení učitelem stanovených.
Rozvoj týmové spolupráce prostřednictvím pohybových aktivit
TYPY VÝUKY výuka produkční výuka regulativní výuka heuristická
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
DIDAKTIKA FYZIKY I. 5 Fyzikální experimenty
Teorie vzdělávání dospělých
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Didaktické metody Androdidaktika.
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
Mgr. Helena Hubatková Selucká VIKBB35 Podpora čtenářství – podzim 2013
Výukové modely metody a formy Ing. Helena Jedličková, Ph.D. 2014
Práva dítěte Výchova k občanství
KMT/DIZ1 Aktivizační metody
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Transkript prezentace:

Maria Bezchlebová, NÚOV maria.bezchlebova@nuov.cz Jaro 2009 Výukové metody Maria Bezchlebová, NÚOV maria.bezchlebova@nuov.cz Jaro 2009

Vzdělávací (edukační) proces Vzdělávací proces představuje složitý systém. Vyučování→činnost učitele + Učení→činnost žáka = výuka Učením si žáci osvojují vědomosti a dovednosti (poznatky) návyky postoje, hodnoty a preference rozvíjejí své schopnosti

Modely učení Model direktivního, řízeného učení – převažuje na mnoha školách; žák je objektem cílevědomého, systematického a důsledného působení; rozhodujícím činitelem je učitel. Model výuky, kde je podporována aktivita, samostatnost a tvořivost žáků; vede k autoregulaci jejich učení. Tento model moderní pedagogika preferuje.

Výukové metody Výukovou metodu chápeme jako uspořádaný systém vyučovacích činností učitele a učebních aktivit žáků, které směřují k dosažení výchovně vzděl.cílů. Důležité! Čím jasněji a přesněji je vymezen cíl výuky, tím lépe mohou být zvoleny metody k jeho naplnění.

Volba výukových metod Kritéria pro volbu výukových metod: principy a pravidla výukového procesu cíle a záměry výuky obsah a metody daného oboru/předmětu úroveň fyzické a psych. vyspělosti žáků zvláštnosti třídy vnější podmínky osobnost učitele

Jak si pamatujeme? 20 % z toho, co pouze slyšíme 30 % z toho, co i vidíme 80 % z toho, co sami formulujeme 90 % z toho, co sami děláme Proto se snažíme co nejvíce používat tzv. aktivizující metody, kdy žáci sami vykonávají činnosti, jimiž se učí.

Klasifikace výukových metod (jedna z možných) Klasické výukové metody metody slovní metody názorně-demonstrační metody dovednostně praktické Aktivizující metody Komplexní výukové metody (podle J. Maňáka a V. Švece: Výukové metody, Brno 2003)

Slovní metody Vyprávění – epická forma, musíme upoutat, mít dynamiku podání, názornost, napínavost Vysvětlování (výklad) – systematický postup, má vést k pochopení a osvojení podstaty jevu nebo funkce předmětu; požadavky: srozumitelnost, logická stavba Přednáška – delší ucelený projev, závažné téma (na SOŠ a SOU výjimečně)

Slovní metody: práce s textem Obvykle tím myslíme metodu založenou na zpracování textových informací, např.: vyčlenit klíčové informace uspořádat informace podle určitého kritéria vyjádřit informace graficky vyjádřit informace vlastními slovy zaujmout k informacím vlastní stanovisko interpretovat informace, hodnotit text formulovat otázky k textu

Rozhovor Výukový rozhovor učí formulovat myšlenku, obhájit názor, argumentovat, rozhodovat. Důležité je správně formulovat otázky. Nemají být sugestivní, nejasné, řetězové. Žákova promluva by měla být ucelenou jednotkou myšlenkového pochodu (nemusí to však být celá věta).

Názorně demonstrační metody Předvádění a pozorování Práce s obrazem (ikonickým textem) – rozklad obrazu na prvky, úkoly na pozorování, translační úkoly, interpretační úkoly Vyčleňování informací z obrazu je třeba cvičit. Práce se schématy, přehledy, myšlenkovými mapami

Aktivizující/aktivizační výukové metody Jsou to postupy, které vedou výuku tak, aby se výchovně vzdělávacích cílů dosahovalo hlavně vlastní učební prací žáků, přičemž se klade důraz na myšlení a řešení problémů. ☺ Výhody: jsou přitažlivé a zajímavé, spoluvytvářejí příznivé školní klima a dobré výsledky vzdělávání. Rozvíjejí KK. Nevýhody: náročnost na čas, na přípravu, na vyučování, také na kázeň.

Aktivizační metody diskusní Mají různé varianty, ale vždy v podstatě jde o komunikaci ve skupině o určitém problému. Účastníci si navzájem vyměňují názory, uvádějí argumenty, ujasňují si daný problém nebo jeho řešení. Žáky je třeba učit dovednostem potřebným k diskutování. Diskuse je efektivní nástroj pro výcvik komunikace a pozitivních sociálních postojů.

Aktivizující metody – řešení problémů Metody jsou založeny na hledání, objevování, třídění, vyhledávání, pátrání, kladení problémových otázek. Podněcují u žáků samostatné tvořivé myšlení. Před žáky klademe problémy. Problém chápeme jako teoretickou nebo praktickou obtíž, kterou žák musí řešit aktivním zkoumáním, myšlením.

Problémové učení - pokračování Fáze řešení problémů: Vymezení problému Analýza problémové situace (co je známé a co je neznámé, co je třeba zjistit, vyhledat, …) Vytváření hypotéz, domněnek, návrhy řešení Ověření hypotéz, vlastní řešení problému Návrat k dřívějším fázím při neúspěchu řešení M. Zelina: postup DITOR definuj problém, informuj se, tvoř řešení, ohodnoť řešení, realizuj řešení

Aktivizující situační metody Vztahují se na reálné problémy ze života nebo z profesní praxe, které představují specifické, obtížné jevy vyvolávající potřebu vypořádat se s nimi, vyžadují angažované úsilí. Podstatu situačních metod tvoří řešení problémového případu, který odráží nějakou reálnou událost, zobrazuje určitý komplex vztahů a okolností, je výrazem střetu různých zájmů atp.

Metody situační - pokračování Metoda je zaměřena na praxi. Pozitivní stránky metody: aktivní sociální učení, řešení konfliktní situace, aplikace teoretických poznatků, emocionální působení, simulace praxe (nebo její demonstrace).

Metody situační - pokračování Základní fáze metodického postupu: prezentace případu (slovní, písemná, obrazová – film) získávání dalších informací (od učitele z jiných zdrojů) řešení případu (individuálně, ve skupině, v plénu, kombinovaně) rozbor variant řešení, diskuse (v malé skupině, v plénu) zhodnocení výsledků a zobecnění závěrů, případně konfrontace s praxí

Aktivizující inscenační metody Podstatou inscenačních metod je situační učení v modelových situacích, tzn. že žáci sami předvádějí určitou situaci. Fáze: Příprava inscenace Realizace inscenace Hodnocení inscenace Inscenace strukturovaná (připravený scénář), nestrukturovaná, mnohostranné hraní rolí.

Komplexní výukové metody – výběr pro naše potřeby Frontální výuka Skupinová a kooperativní výuka Individuální a individualizovaná výuka Kritické myšlení Projektová výuka Učení v životních situacích (Jsme zvyklí místo o komplexních metodách někdy mluvit o formách nebo o organizačních formách výuky.)

Projektové učení Co je projekt? Projekt můžeme vymezit jako komplexní praktickou úlohu (problém, téma) spojené s životní realitou, kterou je nutné řešit teoretickou a praktickou činností, jež vede k vytvoření adekvátního produktu. Propojuje se život, učení a práce.

Průběh řešení projektu Stanovení cíle. Žáci by se měli s cílem a tématem projektu ztotožnit a přijat jej. Vytvoření plánu řešení. Realizace plánu. Např. vyhledávání informací, zajišťování materiálů, pozorování, měření, exkurze, interviewování osob, pořizování dokumentace atp. Vyhodnocení projektu. Zveřejnění výsledků.

Projektové učení - pokračování Rozsah projektů: krátkodobý (několik hodin) střednědobý (1 – 2 dny) dlouhodobý, tzv. projektový týden mimořádně dlouhý (několik týdnů, měsíců – probíhá paralelně s běžnou výukou) Projekt v jednom, nebo ve více předmětech.

Klady a zápory projektového učení je motivující, podněcuje odpovědnost a iniciativu posiluje ochotu a schopnost spolupracovat a radit se s jinými rozvíjí vytrvalost, pohotovost, tolerantnost, sebedůvěru, sebekritičnost, dává příležitost k tvořivým činnostem je spojen se skutečným životem obohacuje běžnou výuku, přináší žákům přímou životní zkušenost Zápory: nedává možnost systemizace poznatků, uvádění do souvislostí atp.

Shrnutí k výběru metod Klasické metody nezavrhujeme – zůstávají, ale je dobré tyto metody inovovat (např. použitím PC atp.) Aktivizující metody preferujme, vedou k rozvoji klíčových a odborných kompetencí. V efektivní výuce se metody střídají, optimálně se využívá všech cest, které máme k dispozici. (Jan Průcha)

Na závěr k výběru metod Nejsou metody dobré a ty špatné, které bychom neměli užívat; jsou jen metody Nevhodně - nekompetentně realizované, použité v nevhodné výukové situaci, nepřiměřené po dané žáky, samoúčelné nebo předvedené na efekt. Děkuji za pozornost.