Výchovné zaměstnání v období batolecím
Batolecí období (od 1 do 3 let) Osamostatňování Negativizmus Rychlý rozvoj řeči - krátké říkanky či písničky Rozvoj motoriky – začíná chodit, běhat, schody Rozvoj hygienických návyků, sebeobsluhy při jídle a při oblékání Hra kooperativní
Vypiš samostatně do sešitu, který typ výchovného zaměstnání uplatníš u: KOJENCE: BATOLETE: ? ? ?
Vypiš samostatně do sešitu, který typ výchovného zaměstnání uplatníš u: KOJENCE: BATOLETE: ? Mravní výchova Rozumová výchova Tělesná výchova Výtvarná výchova Pracovní výchova Hudební výchova Didaktické hry s pohybem Mravní výchova Tělesná výchova Hudební výchova
Ad) MRAVNÍ VÝCHOVA UPEVNĚNÍ HYGIENICKÝCH NÁVYKŮ VÝCHOVA ZDRAVÉHO SEBEVĚDOMÍ VÝCHOVA KE SPOLEČENSKÉMU STYKU S DOSPĚLÝMI A VRSTEVNÍKY Kolektivní hra Ukázněnost Sebekontrola Cit pro spravedlnost Př. Krátká forma s maňáskem a dítětem vyvolávající sociální cítění Maňáskové scénky - ,,O zajíčkovi s bolestí ušek“ Vyprávění či dramatizace pohádky - ,,O veliké řepě“
Ad) ROZUMOVÁ VÝCHOVA Mladší batole: Starší batole: Orientace v prostředí Základní části těla Běžné předměty Vyjádření přání gesty, slůvky Pojmenování osob, předmětů, zvířat, denních činností Starší batole: Znalost jména svého a kamarádů Pojmenování jídel Rozlišení přírodních materiálů, ročních období Pojmenovat ovoce, zeleninu Rozeznávat domácí zvířata a jejich mláďata Poznání základních barev, tvarů, velikosti Reprodukce říkanek Přiřazování co k čemu patří
Příklady: Slepička a poznávání vajíčka Přiřazování oblečení k ročnímu období Skládání jednotlivých druhů ovoce a zeleniny s komentářem dítěte Oblékání papírové panenky dle situací a ročních období Přiřazování mláďat ke zvířecím partnerům Skládání tvarů dle barev a seřazení dle velikostí Hra s přírodními materiály, kde je nalezneme
Ad) TĚLESNÁ VÝCHOVA Druhy cviků: Přirozené – běh, chůze, skok, lezení, chytání, házení Zdravotní – posilování břicha, šíje Dechové – nácvik správného dýchání, prodýchnutí Rovnovážné – po lavičce, lezení a plazení, skoky na měkký povrch Pohybové hry – s hudbou, zpěvem, říkankou, nástrojem Metodika: Rozcvička – motivace maňáskem, říkankou, rozhovorem Vlastní cvičení – napodobení zvířat, činností lidí, Zklidnění – dechové, úklid pomůcek
Ad) VÝTVARNÁ VÝCHOVA Starší batole: Špejlí a tuší Mladší batole: Na papír upevněný na zemi Křídou na chodník Otisk rukou a nohou Starší batole: Špejlí a tuší Rozmazky Foukání Přírodní materiály Modelování
Ad) PRACOVÍ VÝCHOVA ROZVOJ POHYBU RUKY – umývání, stolování, zapínání MANIPULAČNÍ HRY – překládání, přesypávání, vkládání KONSTRUKTIVNÍ HRY – stavba do výšky, do délky, ohraničení prostoru, nakloněné roviny
Ad) HUDEBNÍ VÝCHOVA VOKÁLNÍ ČINNOST – rytmizace a melodizace, hlasové cvičení, zpěv písní INSTRUMENTÁLNÍ ČINNOST – na hudební nástroje SLUCHOVÁ VÝCHOVA – poslech a rozlišování zvuků HUDEBNĚ-POHYBOVÁ A TANEČNÍ ČINNOST – vyjádření pohybem
Ad) DIDAKTICKÉ HRY S POHYBEM Hledej barvy – na sobě, v okolí Trhání květin – sběr papírových květin do košíčků Vyhledávání doplňků – dle ukázání hlavního předmětu Poznej co se změnilo Hledej obrázky v herně Kdo nám chybí Čáp ztratil čepičku… Rozhlas – kdo s ztratil dle popisu oblečení
Domácí úkol! Písemná příprava a realizace ve vyučování výchovného zaměstnání u předškolních či školních dětí do formuláře.