M ODELOVÉ A KTIVITY V K ONTEXTU K OGNITIVNÍ R EHABILITACE Bc. Tereza Peštová Mgr. Veronika Slepičková ERGO Aktiv o.s. – Centrum odborné péče pro osoby po CMP
K OGNITIVNÍ F UNKCE „… souvisejí s tím, jak vnímáme a jednáme ve světe kolem nás, jsou nezbytné k vykonání jakéhokoliv úkolu, jednoduchého i složitého, patří k nim všechny myšlenkové procesy, které nám umožňují rozpoznávat, pamatovat si, učit se a přizpůsobovat se neustále se měnícím podmínkám prostředí.“ (
K OGNITIVNÍ F UNKCE II Rozdělení Orientace Pozornost Paměť Vizuospaciální funkce Praxie Exekutivní funkce Vyjadřovací schopnosti a porozumění řeči
E XEKUTIVNÍ F UNKCE Organizační Plánování a schopnost úsudku Sekvencování Řešení problémů Abstraktní myšlení Regulační Iniciace (sebekontrola a sebemonitorování, time management, rozhodování) Perseverace Rigidní myšlení seberegulační a řídící (kontrolní) funkce, které řídí a organizují chování člověka pro ergoterapeuta podstatné dělení:
P RAXIE /A PRAXIE Schopnost plánovat a provádět cílevědomé pohyby Komplexní funkce Apraxie: „Porucha složitých naučených pohybů, která není primárně způsobena parézou, abnormálním tonem nebo polohou, pohybovými poruchami, intelektovou detoriorací, sníženým chápáním nebo nespoluprácí pacienta.“ (Heilman, Rothi)
P RAXIE /A PRAXIE II Druhy apraxie: Limb-kinetická apraxie Ideomotorická apraxie Ideační apraxie Koncepční apraxie Buccofaciální apraxie „Dressing“ apraxie Konstrukční apraxie Apraktická agrafie
M ODELOVÉ A KTIVITY „Modelové aktivity slouží k nácviku ucelené činnosti a simulují situace, se kterými se klient může setkat v reálném životě. Nácvik pomocí modelových aktivit je dalším krokem v rehabilitaci po tréninku jednotlivých funkcí – při modelové aktivitě dochází k využití a sladění více funkcí za účelem dosažení praktického výstupu – podobně jako tomu je v běžném životě.“
VÝZNAM MODELOVÝCH AKTIVIT - KOMPLEXNOST Nutnost koordinace více jednotlivých kognitivních dovedností Vztah k reálnému životu Spojení s tréninkem ADL, HKK, práce na PC, kognitivních funkcí Příprava na nástup do zaměstnání Využití při diagnostice i terapii Nácvik konkrétní aktivity
TYPY MODELOVÝCH AKTIVIT Činnosti, které mají vlastní smysl (práce s diářem) Činnosti kopírující pracovní činnost (administrativní práce na PC) Činnosti, které nemají vlastní smysl (např. využití při testování jemné motoriky) Standardizované/ nestandardizované Fyzické/ psychické Základní dělení:Specifické:
M ODELOVÉ A KTIVITY Stupňování modelových aktivit Obtížnost vlastního úkolu Způsob zadávání instrukce (visuální, verbální, psané) Počet účastníků na činnosti Prostředí (klidné/hlučné; interiér/exteriér) Čas Intenzita dopomoci a kontroly od terapeuta Hodnocení MA: Průběh činnosti Kvalita i kvantita výsledků práce v čase Sebehodnocení testovaného
P ŘÍKLADY Z P RAXE
P ANÍ P. Nar Povolání: mzdová účetní Diagnóza: plicní embolie 6/2013, st.p. resuscitaci Objektivní stav: Orientována, psychomotorické tempo v normě, poruchy paměti a soustředění, zbrklost, nízká sebedůvěra, porucha exekutivních funkcí Vstupní vyšetření: ACE-R 74,5 b. MMSE 20,5 b. Modelová aktivita „Diář“ – nebyla schopna provést Terapie: kognitivní trénink, modelové aktivity
P ANÍ M. Nar Povolání: právnička Diagnóza. Ischemická CMP s pravostrannou symptomatikou 2/2010 Objektivní stav: Orientována místem, pomalé psychomotorické tempo, porucha paměti a exekutivních funkcí, zhoršené soustředění, snížená motivace, afázie Modelová aktivita „Diář“ – nebyla schopna provést Terapie: kognitivní trénink (paměť, orientace v čase), trénink komunikace a praxie v ADL
W ORKSHOP
T YPY A KTIVIT V EA Modelová činnost „Diář“ – využití v rámci diagnostiky Modelová činnost „Kancelář“ – využití v rámci nácviku práce na PC (administrativa) Posloupnost děje (činnosti ADL, kreslení)
D ĚKUJEME ZA POZORNOST !