AKTUÁLNÍ SITUACE VE STAVEBNICTVÍ Tisková konference SPS v ČR v Praze dne 26. 9. 2012 Ing. Miloslav Mašek, CSc. generální ředitel.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
SEMINÁŘ PRO ŽADATELE Integrovaný plán rozvoje města Český Těšín „Revitalizace významně postižené městské části SVIBICE“ DOBRÝ DEN!
Advertisements

Vazby OP Doprava a IROP pro období Vysoká škola mezinárodních a veřejných vztahů Praha Ing. Květoslava Kořínková, CSc. Seminář IDS Žďár nad Sáz.
Poslanecká sněmovna 15. listopadu 2012
1 Stavební kameny Národního akční plánu pro energii z obnovitelných zdrojů Euroenergy, spol. s r. o
Koncepce politiky bydlení v ČR do roku 2020 a sociální bydlení 18. Září 2012.
Ing. Karel Havlíček – ředitel odboru příspěvkových programů
Strategie dopravy MD ČR
Energetický management budov Jiří Karásek Fakulta stavební, ČVUT v Praze K126.
Energetický management budov Jiří Karásek Fakulta stavební, ČVUT v Praze K126.
Změny v podpoře pro období Ing. Marian Piecha, Ph.D., LLM | generální ředitel Brno, 8. října 2013.
Krizový stav čerpání evropských fondů Jiří Paroubek předseda NS-LEV http://
Ing. Jaroslav Deml Mobilita budoucnosti Náměstek ministra dopravy
MSP v české ekonomice a dotační podpora z EU a státních prostředků.
Příprava na kohezní politiku EU nadnárodní, národní a krajská úroveň Workshop pro zástupce ORP Olomouckého kraje, , Přerov.
Aktivity města v oblasti ovzduší Ing. Petr Kajnar 4. prosince 2012 Statutární město Ostrava
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. 22. května IFA. 1. Příjmové daně 2. Věcný záměr nového zákona o daních z příjmů 3. Nový zákon o daních z příjmů (NZDP)
Finanční prostředky pro příští programové období prosince 2006 Ing. Bohdan Hejduk, náměstek ministra.
Čerpání prostředků OPD 1, investice SŽDC
FINANCOVÁNÍ DOPRAVNÍ INFRASTRUKTURY: Jaký je aktuální stav a perspektiva dalších let? , Praha Pavel ŠVAGR.
Výroční konference ROP Střední Morava Využití nového modelu administrace pro přípravu projektových záměrů z ROP Střední Morava OlomoucZlín
Ing. Martin Kocourek ministr průmyslu a obchodu ZPĚT NA VRCHOL – INSTITUCE, INOVACE A INFRASTRUKTURA 20. listopadu 2012, Praha OPPI - nástroj podpory podnikatelů.
1 Možnosti financování vzdělávacích programů pro zaměstnance v rámci OP LZZ Prezentující Ing. Lenka Piruchová.
KONCEPCE BYTOVÉ POLITIKY DO ROKU 2020 MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ červen 2011.
Pracovní skupina Dopravní politika Dopravní sektorové strategie 2. fáze.
PŘETRVÁVÁ KRIZE VE STAVEBNICTVÍ? 1 Přetrvává krize ve stavebnictví? Praha, Žofín, 7. října 2014 Ing. Jiří Koliba náměstek ministra pro stavebnictví.
DOPRAVNÍ SEKTOROVÉ STRATEGIE
Technologické platformy a dopravní výzkum
Ing. Martin Kocourek ministr průmyslu a obchodu ZPĚT NA VRCHOL – INSTITUCE, INOVACE A INFRASTRUKTURA 7. prosince 2011, Praha Operační program Podnikání.
MUDr. Martin Kuba ministr průmyslu a obchodu AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ POLITIKY STABILNÍ ELEKTŘINA ZA PŘIJATELNOU CENU AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ.
Střední Morava – křižovatka dopravních a ekonomických zájmů Ing. Luděk Sosna, Ph.D. ředitel odboru strategie Luhačovice –
DOPRAVNÍ INFRASTRUKTURA ČR: Jakým směrem se ČR vydá na křižovatce dopravní infrastruktury budoucnosti? , Praha CESTA PRVNÍ: Důvody investic.
DOPRAVNÍ SEKTOROVÉ STRATEGIE 2. FÁZE Workshop DF a EPS, / 11 DOPRAVNÍ SEKTOROVÉ STRATEGIE 2. FÁZE Workshop DF a EPS, Ing. Martin.
Institucionální a věcné aspekty státní podpory exportu
Ministerstvo pro místní rozvoj Představení hlavních priorit květen – říjen 2009 Tisková konference
1 STŘEDNÍ MORAVA – KŘIŽOVATKA DOPRAVNÍCH CEST A EKONOMICKÝCH ZÁJMŮ Luhačovice VÝZNAM STAVEBNICTVÍ PRO EKONOMIKU A HOSPODÁŘSKÝ ROZVOJ PŘIPRAVENOST.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Daniel Braun 1. náměstek ministra Výsledky střednědobého hodnocení, návrh rozvojových cílů.
Plány Ředitelství silnic a dálnic na rok 2007 Tisková konference Pondělí Praha.
Dopady obchodování s povolenkami CO 2 na průmyslovou energetiku Ing. Bohuslav Bernátek Jarní konference AEM Poděbrady 22. –
Změna Státní energetické koncepce a priority České republiky k zajištění bezpečnosti zásobování elektřinou Ing. Tomáš H ü n e r náměstek ministra © 2008.
1 Plánované změny v železniční dopravě Vít Bárta, ministr dopravy ČR Petr Žaluda, generální ředitel Českých drah Jiří Vodička, předseda představenstva.
Silnice nebo železnice
K O N F E R E N C E Ministerstva průmyslu a obchodu ČR 14. června 2007 Michnův palác, Praha OPERAČNÍ PROGRAM PODNIKÁNÍ A INOVACE Investice do Vaší budoucnosti.
Financování kapitol státního rozpočtu II
Dodavatelsko- odběratelské vztahy při realizaci stavby
ŘÍZENÍ STAVEBNÍHO DÍLA I Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Naplňování krajských priorit za přispění evropských zdrojů z Regionálního operačního programu Moravskoslezsko Prezentuje: Jaroslav Palas
Vodní hospodářství (2014–2016) Aleš Kendík náměstek pro řízení sekce vodního hospodářství
Financování dopravní infrastruktury v roce 2016 Ing. Zbyněk Hořelica ředitel SFDI.
Státní fond dopravní infrastruktury Objemy finančních prostředků pro budování infrastruktury v ČR, Ing. Kristýna Kastlová, Ph.D. referent specialista.
Sekce energetiky Odbor energetické účinnosti a úspor Energetická účinnost – financování 11 Ing. Vladimír Sochor ředitel odboru energetické účinnosti a.
1 Stavíme svět zítřka. Nové smluvní modely – urychlení investiční výstavby Doprava – investice do dopravní infrastruktury, Ing. Tomáš Koranda, HOCHTIEF.
Praha Praha VÝROČNÍ KONFERENCE K PODPOŘE SNIŽOVÁNÍ ENERGETICKÉ NÁROČNOSTI BYTOVÝCH DOMŮ V ČR INTEGROVANÝ REGIONÁLNÍ OPERAČNÍ PROGRAM.
Strukturální fondy – nové možnosti, nové zkušenosti… Ing. Radim Konečný
Praha Praha VÝROČNÍ KONFERENCE K PODPOŘE SNIŽOVÁNÍ ENERGETICKÉ NÁROČNOSTI BYTOVÝCH DOMŮ V ČR PLÁNOVANÉ POUŽITÍ FINANČNÍHO NÁSTROJE.
ITI METROPOLITNÍ OBLASTI (MO) Dr. Ing. Marie Zezůlková Kancelář strategie města.
Financování výstavby a modernizace dopravní infrastruktury v ČR
213. ŽOFÍNSKÉ FÓRUM KDO ZASTAVÍ PROPAD STAVEBNICTVÍ?
Strategické úkoly MD Pardubice
Tisková konference ČMKOS
Ing. Pavel Ševčík, Ph.D. technický ředitel
Kalamitní situace - opatření
Financování dopravní infrastruktury
Management projektu Fakulta sportovních studií MU Brno 2013 Ing
Financování dopravní infrastruktury z rozpočtu SFDI v roce 2017
Ing. Zbyněk Hořelica, ředitel SFDI
Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor Strategie Ministerstvo dopravy
Tisková konference ČMKOS
Plán investic pro Evropu
Strategie a změny přístupu EU k podpoře rozvoje dopravní infrastruktury po roce 2020 Petr Zahradník Připraveno pro vystoupení na konferenci Střední Morava.
Konference Dopravní Infrastruktura Litomyšl 2019
Transkript prezentace:

AKTUÁLNÍ SITUACE VE STAVEBNICTVÍ Tisková konference SPS v ČR v Praze dne Ing. Miloslav Mašek, CSc. generální ředitel

STAVEBNÍ VÝROBA 2007 –

3

STAVEBNÍ PRODUKCE 2012 (meziroční index - stálé ceny) 4 ledenúnorbřezendubenkvětenčerven měsíc94,784,091,197,396,691,6 od počátku roku 94,7 88,9 89,8 92,7 93,8 93,3 k roku ,461,665,669,674,776,3 červenecsrpenzáříříjenlistopadprosinec měsíc99,5 od počátku roku 94,5 k roku ,4

ZAKÁZKA STAVEBNÍCH PRACÍ (meziroční index - podniky nad 50 zaměstnanců ) NOVÁ ZAKÁZKA I.QII.Q1. pololetí CELKEM 53,978,563,1 pozemní stavitelství62,396,077,2 inženýrské stavitelství49,665,254,0 STAV NA KONCI OBDOBÍ (ZÁSOBNÍK PRÁCE) I.QII.Q1. pololetí CELKEM 89,985,484,6 veřejná zakázka88,480,382,7 soukromá zakázka101,591,893,5 zahraničí61,895,972,9 5

PŘÍNOS STAVEBNÍ PRODUKCE PRO STÁTNÍ ROZPOČET  úpadek stavebnictví přináší velmi nepříznivé důsledky pro ekonomiku státu  každá 1 miliarda investic znamená přínos příjmů do státního rozpočtu ve formě všech druhů daní (ze zisku firem, ze mzdy, spotřební daně, DPH a dalších) a z pojištění (zdravotního a sociálního) téměř 400 milionů korun  k tomu ještě stát uspoří na dávkách v nezaměstnanosti Studie Rýnsko-Westfálského institutu pro výzkum hospodářství  1 mld. EUR přispívá mezi 2,359 a 2,592 mld. EURO  příjem státu prostřednictvím daní, pojistného a nevyplacených sociálních dávek dosahuje výše okolo 408 mil. EURO  na 1 mld. EURO investic do stavebnictví připadne osob/pracovníků 6

NÁVRH OPATŘENÍ PRO ZMÍRNĚNÍ DOPADŮ EKONOMICKÉ KRIZE předložený SPS na Poradním sboru předsedy vlády pro sektor stavebního průmyslu dne Legislativa  legislativa ztěžující schvalovací procesy při povolování staveb  zákon o veřejné zakázce  stavební zákon  zákon o vyvlastnění  zákon o specifickém schvalovacím procesu Bytová výstavba  nový úvěrový program s využitím evropských peněz JESSICA  preferovat programy revitalizace bytového a domovního fondu z důvodu zanedbané údržby  dokončit vyřizování žádostí v programu Zelená úsporám již v roce 2012  zahájit nový společný program MMR, MŽP a MPO řešící komplexně oblast rekonstrukcí bytových budov a snižování energetické náročnosti, financovaný z prodeje emisních povolenek  od roku 2014 zajistit pokračování programu s využitím kombinovaných finančních prostředků z fondů EU a z prodeje emisních povolenek  garantovat neměnnost pravidel v průběhu jejich realizace, minimálně na období 10 roků 7

NÁVRH OPATŘENÍ PRO ZMÍRNĚNÍ DOPADŮ EKONOMICKÉ KRIZE Dopravní infrastruktura  dopravní stavitelství jako jednoznačnou prioritu státního rozpočtu s ohledem na multiplikační efekty výstavby, podporu ekonomiky  zpracovat dopravní sektorovou strategii, 2. fáze (strategické rozhodování o dobudování dopravní infrastruktury, o prioritách, termínech, finančním zajištění)  100 % vyčerpání OPD Doprava 2007 – 2013, včetně realizace náhradních projektů  připravit koncepční řešení tvorby rozpočtu SFDI pro 2014 – 2020, snižující závislosti na dotacích ze státního rozpočtu  zajistit způsob financování národních zdrojů a předfinancování pro současný i budoucí Operační program  projednat s dodavatelskou sférou Návrh modelu alternativního financování rozvoje DI  nasměrovat veřejné prostředky do oblasti údržby a oprav dopravních sítí  vyčlenit odpovídající dostatečné prostředky pro okamžité obnovení investorské přípravy nových staveb 8

NÁVRH OPATŘENÍ PRO ZMÍRNĚNÍ DOPADŮ EKONOMICKÉ KRIZE PPP projekty  vypracovat analýzu úspěšnosti investičních projektů realizovaných v zemích EU  na jejím základě provést jednoznačné rozhodnutí o vhodnosti realizace takových projektů  v podmínkách ČR  vytvořit vzorové pilotní projekty PPP v ČR pro vybranou pozemní či dopravní stavbu Čerpání fondů EU  zajistit 100 % vyčerpání Operačního programu Doprava 2007 – 2013  připravit a odsouhlasit neprodleně realizaci náhradních projektů  odstranit chybovost při jejich tvorbě  zamezit pochybnostem o regulérnosti výběrových řízení  věnovat zvýšenou pozornost vedení dokumentace stavby  bezodkladně vyčlenit rozpočtové prostředky na urychlenou investorskou přípravu nových projektů nejen v oblasti DI  stanovit osobní odpovědnost příslušných ministrů za nesplnění podmínek ke stoprocentnímu čerpání přidělených finančních prostředků 9

10

11

12

13

ZÁVĚR  stavebnictví nemá krizi za sebou, pokles bude pokračovat i letos a s ohledem na trvale klesající poptávku nelze očekávat změnu ani v příštím roce  je nutné zintenzivnit diskuzi mezi vládou, nezávislými ekonomy a zástupci oboru (stavebními dodavateli, výrobci stavebních hmot, projektanty, developery) o hrozících důsledcích pokračujícího neřešení současného kritického vývoje  je zapotřebí vnímat z nejvyšší politické a vládní úrovně problémy stavebnictví v jednom celku z pohledu politického i ekonomického  vláda jako nejdůležitější a nejvýznamnější investor musí působit proti cyklicky; musí umět definovat svoje potřeby ve střednědobém horizontu minimálně 5 let, aby dodavatelé, projektanti, výrobci stavebních materiálů mohli očekávanému vývoji přizpůsobit v plném komplexu svoje kapacity  vláda nese zodpovědnost za ekonomický a současně i za sociální vývoj v zemi, a proto je bezpodmínečně nutné, aby tuto svoji roli vnímala s ohledem na budoucnost v horizontu delším, nežli je délka jednoho volebního období 14

15 Děkuji za pozornost.