Političky v médiích Hradec Králové — 2. 11. 2007 Genderová informační a tisková agentura gitA, o.p.s. — Plzeňská 66 — Praha 5 — www.ta-gita.cz Mediální.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zohlednění genderu jako dlouhodobého cíle projektu Prevence obchodování s dětmi v Etiopii a jejich rehabilitace Inka Píbilová.
Advertisements

Návraty po mateřské/rodičovské dovolené na trh práce
Technika,tak jak ji vidím já…
PaedDr. Zuzana Horváthová, Ph.D. doc. Ing. Josef Abrhám, Ph.D.
KDU-ČSL 1 Financování politických stran a regulace politických kampaní Pavel Bělobrádek předseda KDU-ČSL.
Zdravotnictví po „velkém třesku“ Zdraví, zdravotnictví a evropské fondy Oldřich Vlasák Poslanec Evropského parlamentu Předseda Svazu měst a obcí České.
Konference Analýza venkova: nové otazníky a výzvy Olomoucké vysoké školství partnerem moravského venkova reg. č.: CZ.1.07/2.4.00/ ,
Multikulturní vzdělávání v rámci NNO
Pro Sdružení Nového Města Pražského zpracoval Milan ŠULC VÁCLAVSKÉ NÁMĚSTÍ 2014 POZITIVA A NEGATIVA OČIMA NÁVŠTĚVNÍKŮ Výsledky výzkumu z podzimu 2013.
Volby VY_32_INOVACE_29-12 volební systémy.
Jednotlivé typy skupin v TK Příklad TK Němčice. Skupinová práce v TK Individuální práce versus skupinová práce.
Volební kampaně a internet Zdroj: NetMonitor, září 2005, MML data 2003 Internet se stal standardní a vyhledávanou součástí reklamních kampaní. Velkou pozornost.
Jak řešíme zaměstnávání OZP a náhradní plnění u nás Kateřina Grusová Kateřina Grusová Městský úřad Jilemnice Městský úřad Jilemnice.
Analýza KSČM– Prezentace KSČM ve zpravodajství a politických diskuzních pořadech rok 2004.
Ideologie strany Lenka Brotánková, předsedkyně klubu Praha 20.
PŘÍMÁ DEMOKRACIE V PRAXI Jana Pařízková Místostarostka Prahy 1, poslankyně.
Zobrazování politiky (a političek) v médiích Ústí nad Labem, Jana Smiggels Kavková, M.A. o. s. Fórum 50 %
Právní aspekty genderového rozpočtování v České republice JUDr. Kristýna Outlá Praha.
Neber úplatky… …nebo se z toho zblázníš
Budou chodit do knihoven? Průzkumy dospělé populace 1996 – 2007 – 2010 a nová koncepce rozvoje knihoven ČR Národní knihovna ČR.
O. s. Fórum 50 % Usiluje o společnost s vyrovnaným zastoupením mužů a žen ve veřejném životě.
funkce médií ve společnosti moc médií
Výzkum: ženy v politice Rada pro rovné příležitosti pro ženy a muže.
1 Vliv médií na veřejné mínění Politické strany a média Analýza vlivu médií na volební rozhodování leden 2005 – 15.květen 2006.
Národní týden manželství „Šťastně až do smrti? Není to jen pohádka? Jak mít vztah, který vydrží...“ únor, 2015.
Sebeprezentace v médiích
1 Tento projekt je spolufinancován Evropským Sociálním fondem a státním rozpočtem ČR Představení výzkumného projektu CZ / /0203 POSTAVENÍ.
Sport a psaná média redakční praxe v moderním newsroomu.
Bleskový výzkum Kauza : David Rath Červen 2012.
Novinář. Ten, kdo pracuje v médiích Ten, kdo v médiích „vytváří mediální obsahy“ Vlastnosti: - Bystrost - Rychlé rozhodování - Dobré vyjadřování - Sebejistota.
Naši sou č asní politici Ivana Pavlí č ková 7A/
Český trh práce  V současné době na českém trhu práce funguje více než 1800 agentur práce, které vlastní povolení ke zprostředkování od Ministerstva práce.
W.P Ekonomický a sociální výbor Stanovisko ke sdělení Komise pro Radu, Evropský parlament, Ekonomický a sociální výbor a Výbor regionů „Posilování.
Mediální systém jeden ze subsystémů sociálního systému (soustava elementů n. subsystémů, institucí a jednotek v sociálních rolích) Slovník. Med kom., s.
Významní čeští politici. Miroslava Němcová Předsedkyně poslanecké sněmovny v letech ?
Gender problematika Nejprve zmíním motivaci tohoto výzkumu,
Politika Pavel Šuranský.
Expertní panel pro GS JPD Propagace rovnosti šancí mužů a žen prostřednictvím médií - prezentace - Šance pro společnost, občanské sdružení.
Role médií a vůdců mínění při formování názorových struktur
Kampaň pro rovnost šancí CZ / /0216 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.. realizátor:
Struktura, organizace a fungování redakce
Když je 50 % víc než 100 %. Základní informace Cíl: Zhodnocení mediálního pokrytí a obrazu organizace Fórum 50 % v období Metoda:
S využitím prezentací Mgr. Pavlíny Mazáčové, Ph.D.:  Jak napsat dobrý odborný článek  Tvorba odborného textu.
( vzdělanostní struktura obyvatel )
Téma Hypotézy ve výzkumu
ANOPRESS IT PhDr. Ivana Reznerová Centrum informačních a knihovnických služeb Odbor informační podpory studia a výzkumu
ČÍST CIZOJAZYČNÉ KNÍŽKY ?.  Asi každý z nás někdy narazil na nějakou knížku, časopis nebo jakýkoliv jiný materiál, který sice obsahoval velice zajímavé.
Oblíbený předmět Public Relations Koudelová Lenka, 1.A.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: l. ročník oborů Technické lyceum,
F EJETON Ivana Samcová. F EJETON z franc. feuilleton respektive feuille [fœj] = lístek, či též poznámka pod čarou, v češtině také tzv. podčárník specifický.
Národní týden manželství „Manželství je víc než kus papíru“ únor, 2015.
„SAMOSPRÁVA 2020“ (Řešení pro budoucnost) – Zlín Libor Lukáš statutární náměstek hejtmana Zlínského kraje.
Místní demokracie a participace na veřejném životě
Zaslouží si lékařská posudková služba koncepční změnu?
Pij s rozumem: Vyhodnocení webu a FB 2015.
ZÁKONODÁRNÁ MOC Jana Karásková.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
PŘÍLOHA Č. 4 – PROFIL OSOB ŽIJÍCÍCH V DOTÁZANÝCH RODINÁCH
Jak na PR (absolutní základ)
Plánované rodičovství
Český euroskepticismus
Média - jak s nimi a jak na ně?
Úvod do sociologie PhDr. Jaroslava Šťastná, Ph.D.
Občanská společnost Tato prezentace je doplněním výkladu učitele k tématu Občanská společnost. Prezentace obsahuje několik aktivit vhodných k procvičení,
volby Volební systémy v demokratických zemích
Informace na dosah ruky
Témata kognitivní psychologie
Úvod do sociologie PhDr. Jaroslava Šťastná, Ph.D.
Komunální politika: teorie a praxe. Hlavní město Praha
Společně pro Telč – Piráti a Zelení
Transkript prezentace:

Političky v médiích Hradec Králové — Genderová informační a tisková agentura gitA, o.p.s. — Plzeňská 66 — Praha 5 — Mediální obraz českých političek v období voleb do Poslanecké sněmovny v roce 2006: Rovné příležitosti vs. promeškaná příležitost? (Analýza diskurzů) Mgr. Iva Baslarová, Mgr. Pavlína Binková Genderová informační a tisková agentura gitA

Političky v médiích Hradec Králové — Genderová informační a tisková agentura gitA, o.p.s. — Plzeňská 66 — Praha 5 — kapitoly výzkumu Páni poslankyně. Jazyk a jazykové fauly. Když je politika rozverná. Mediální stereotypizace a esenciální ženství a mužství. Boj o k(v)óty? Tematika rovných příležitostí. Nepřehlédnutelná? Politička jako osobnost. Kandidátka na předsedu aneb V hlavní roli politička? Co by byl bez manželky? Manželky politiků v roli celebrit. Jak se vám líbí? Reprezentace názorů tzv. běžných voliček

Političky v médiích Hradec Králové — Genderová informační a tisková agentura gitA, o.p.s. — Plzeňská 66 — Praha 5 — základní vzorek Mladá fronta Dnes (+ magazín MF Dnes) Hospodářské noviny (+ magazín HN Víkend) Blesk (Nedělní Blesk) Respekt Reflex Týden Vlasta Elle Ona Dnes 1500 textů – vyselektováno 423 článků

Političky v médiích Hradec Králové — Genderová informační a tisková agentura gitA, o.p.s. — Plzeňská 66 — Praha 5 — hypotézy Hypotéza 1: Média v období před volbami do PS v roce 2006 ve zvýšené míře reflektují téma rovných příležitostí. (Zde ovšem chybí relevantní srovnání s podobným výzkumem z období předchozích voleb.) Téma však do své agendy vnášejí nárazově a většinou v závislosti na podnětech zvenku – nejsou tedy sama aktivními tvůrci agendy a rovné šance využívají spíše jako téma „okurkové sezóny“. Názorotvorné týdeníky přitom fungují jako výraznější hybatelé agendy, mainstreamové deníky spíše přebírají jinými nastolená témata a časopisy pro ženy jsou konzervativní jak při volbě tématu, tak ve způsobu jeho případné prezentace. Hypotéza 2: Jsou přítomny rozdíly mezi referováním jednotlivých deníků: Hospodářské noviny jsou ve svém přístupu serióznější a analytičtější oproti Mladé frontě Dnes. Předpokládáme také, že v Blesku budou zvolená témata zastoupena minimálně. Hypotéza 3: Pozornost širšímu spektru žen v politice je věnována v regionální mutaci MF Dnes. Hypotéza 4: Média referují pouze o ženách ve vrcholových politických funkcích (ministryně, poslankyně, volitelná místa kandidátek). Do povědomí čtenářů a čtenářek se tak dostává pouze úzce vymezená, elitní skupina osob. Hypotéza 5: Ženy se dále dostávají do centra pozornosti médií téměř výhradně v souvislosti s kauzami – mediálně dlouhodobě sledovanými a pokrývanými událostmi. Hypotéza 6: Pokud už je ženám pozornost věnována, bývají přesto „umlčovány“ – především tím, že vystupují více v objektové nežli v subjektové pozici. Hypotéza 7: Na symbolické rovině jazykového vyjadřování existuje malá vůle a povědomí novinářek a novinářů využívat genderově korektní výrazy; médiím stále dominuje to, co jsme označily za tzv. jazykové fauly – označování žen v politických funkcích mužskými verzemi daného výrazu.

Političky v médiích Hradec Králové — Genderová informační a tisková agentura gitA, o.p.s. — Plzeňská 66 — Praha 5 — výsledky Ženy se dostávají do centra pozornosti médií především v souvislosti s kauzami (Kateřina Jacques). Více prostoru ženám věnují regionální (méně důležité) mutace. Média o ženách sice referují, ale zároveň je umlčují (nedostatek citací). Média více referovala o tematice rovnost příležitostí – hypotéza se nepotvrdila, média toto téma sama agendovala.

Političky v médiích Hradec Králové — Genderová informační a tisková agentura gitA, o.p.s. — Plzeňská 66 — Praha 5 — Ženy jako uklízečky „špinavé“ politiky? „Myslím si, že ženy politiku svým způsobem zjemňují, nepoužívají totiž hrubou rétoriku.“ místopředsedkyně ČSSDJana Vaňhová (MF Dnes, ) „Mohly by zbavit politiku těch silných slov a,velkých myšlenek‘, které jsou jenom pseudomyšlenkami, a vrátit vlastně politiku ke starosti o věci veřejné.“ politolog Zdeněk Zbořil (MF Dnes, ) „…Na druhou stranu je zřejmé, že kdyby naše politika neměla pověst kýble se špínou a také se v ní nepohybovali „slušňáci‘ typu pana Krause (vzpomeňme třeba na jeho vyjádření o ňadrech ministryně), rozhodovalo by o věcech veřejných mnohem více zástupkyň něžného pohlaví.“ novinář Jan Veselý (MF Dnes, )

Političky v médiích Hradec Králové — Genderová informační a tisková agentura gitA, o.p.s. — Plzeňská 66 — Praha 5 — stereotypní kategorie žena politik (Němcová) „Při výběru lídra neposuzujeme člověka podle toho, jestli je muž nebo žena. Jde nám o to, aby měl zkušenosti a byl kvalitní politik. A to vše Vlasta Parkanová jednoznačně splňuje,“ poznamenal tajemník středočeské KDU-ČSL Hynek Ringler. (MF Dnes, ) populární politička (Jacques, Buzková) „Je klidná a vyrovnaná, příjemná a vlídná.“ (Mladá fronta Dnes, , „Kateřina Jacques: Demonstrace patří k životu“, Linda Kholová, s. 3, Víkend) politická osobnost (Fischerová, Hybášková)

Političky v médiích Hradec Králové — Genderová informační a tisková agentura gitA, o.p.s. — Plzeňská 66 — Praha 5 — když chybí analýza… marginalizování žen stereotypním zobrazováním „Žena by měla být hlavně trpělivá, příjemná, milá, sympatická a obětavá. Ale na každé se dá najít něco krásného,“ říká poslanec ODS Marek Benda. Dodává hned, že pro něj je ideální partnerkou jeho manželka, se kterou má čtyři děti.“ (...) „A co ženy v politice? Je jich tam už dost, míní. A souhlasí s názorem Zuzany Paroubkové, že jsou muži lepší politici než ženy. „V dnešní době na to mají muži více času. Ženy jsou v politice zajímavé ozvláštnění. Ale u nás je jen velmi málo žen, které do ní za uplynulých patnáct let přinesly něco zásadního,“ tvrdí Marek Benda. (Mladá fronta Dnes, , „Poslanec Benda: Muži mají na politiku víc času než ženy“, s. 7, celostátní)

Političky v médiích Hradec Králové — Genderová informační a tisková agentura gitA, o.p.s. — Plzeňská 66 — Praha 5 — jazykové fauly generické maskulinum (lídr, lídryně), sportovní žargon „Lídři si předali štafetový kolík.“ (MF Dnes, ) „Volby? Muži převálcovali ženy“. (MF Dnes, ) „Po víkendu je ovšem Rujbrová Bebarová vítězem. Díky preferenčním hlasům,předběhla‘ všechny své kolegy a,doskákala‘ až na druhé místo kandidátky.“ (MF Dnes, ) „Páralová ale dostala deset procent preferenčních hlasů a stranické kolegy spolehlivě několikanásobně převálcovala. Libý i Petruška pak dodávají, že kopali za jeden tým a poslankyně Páralová vedla kampaň sama za sebe.“ (MF Dnes, )

Političky v médiích Hradec Králové — Genderová informační a tisková agentura gitA, o.p.s. — Plzeňská 66 — Praha 5 — závěr Analýza prokázala, že na jaře a v létě roku 2006 bylo z pohledu médií legitimní a žádané upozorňovat na marginalizaci a na nedostatek žen v české vrcholové politice. Ukázalo se, že tato situace má několik spouštěcích mechanismů: začlenění tématu rovných šancí do programů velkých politických stran, aktivní působení některých neziskových organizací a navazující medializace některých žen-političek jako „specifických“ aktérek, následně filtrování jejich aktivit (bohužel esencializujícím) tématem „osobitosti“ ženského pojetí politiky a investigativní rozvíjení problematiky rovných příležitostí samotnými médii. Dva posledně jmenované body poukazují na to, že novinářky a novináři nedokáží téma rovných příležitostí ve velké většině hlouběji a analyticky uchopit a že si mnohdy nejsou jisti vlastním názorem na problematiku, nemluvě o jejich obeznámenosti se základní feministickou teorií či literaturou. Novináři a novinářky ve většině případů nechtějí působit konfrontačně, téma žen v politice vnímají spíše afirmativně a zpracovávají ho instrumentálně. Tato „neochota“ (částečně přítomná v případě Hospodářských novin) a „analytická neschopnost“ (vztahující se k převažujícímu způsobu informování Mladé Fronty Dnes) tvoří základní osu zobrazení tématu rovných příležitostí ve sledovaném období.

Političky v médiích Hradec Králové — Genderová informační a tisková agentura gitA, o.p.s. — Plzeňská 66 — Praha 5 — Děkuji vám za pozornost. Mgr. Iva Baslarová