Komunikace citů „Každý se může rozzlobit – to je snadné. Avšak rozzlobit se na toho pravého člověka, tou pravou mírou, v ten pravý čas, z toho pravého důvodu a tím pravým způsobem – to už tak snadné není.“
Úvod City = emoce Lat. e, moveo Interpretace Hodnocení Citové jevy Spontaneita Subjektivnost
Dělení citů Stenické vs. astenické Vyšší vs. nižší Intelektuální Estetické Sociální Etické Náboženské
Citová vana Soustředěná pozornost Oční kontakt Dotyk
Zásady pro usměrňování citů Zmírnění skrze pojmenování Odvedení pozornosti Připomenutí chyb Přerušení „toku“ Pohyb Být pozitivní
Při komunikaci citů je důležité Časté vyjadřování pozitivních citů Důvěrně ne často vyjadřovat city nesouhlasu City stížnosti vyjadřovat s opatrností a ve vhodný okamžik Vyslovovat v první osobě Vyhýbat se výčitkám O důležitých věcech komunikovat, když nás neohrožují negativní city
Úzkost Příčiny – nadměrné požadavky, neustálá kritika, nízká frustrační tolerance Pomoc Otevřená komunikace o problémech Nemluvit za něj Naslouchat Naučit být pozitivní
Radost a optimizmus Pocity štěstí a spokojenosti Upevnění zdraví Vedlejší efekt dosahování cíle Deník radosti Vytvářet radostnou atmosféru