Rétorika v moderní společnosti

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Advertisements

Sylabus pro prezentační dovednosti I.
Sylabus pro prezentační dovednosti III.
Oborový seminář – interaktivní aktivita podzim 2014 Environmentální problém – učení se odborné prezentaci a diskusi.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_2.1.1.
Umění prezentace.
Profesionální prezentační dovednosti a jejich trénink.
ŠTĚPÁN LÍSKOVEC, 4.A Prezentace. Principy úspěšné prezentace Vhodný styl pro příslušnou prezentaci S posluchači je nutné aktivně komunikovat Přednášející.
Pedagogické minimum – lektorské dovednosti
Maturitní otázka č. 21 Kristýna Kaňovská 4. A.
Rétorika Etymologie Dialektologie
Profesionální prezentační dovednosti a jejich trénink Cíl: V době vymezené na seminář zopakovat a prohloubit znalosti a dovednosti účastníků v oblasti.
KURZY PRO VYSOKOŠKOLSKÉ PEDAGOGY doc. Ing. Pavel Krpálek, CSc
Rysy osobnosti = povahová vlastnost, která se projevuje určitým způsobem jednání, chování, prožívání. Je příznačný pro určitého člověka (odlišuje ho od.
Řečnický styl Projekt „EU peníze středním školám“ Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT CZ.1.07/1.5.00/ PředmětČeský jazyk Ročník a obor1.
PŘÍPRAVA METODICKÉHO POKYNU REKTORA VŠSS KE ZPRACOVÁNÍ DIPLOMOVÝCH PRACÍ Zpracování diplomové bakalářské práce.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Dujková Michaela, 4.B Juřinová Nikola, 4.A. Stanovené cíle prezentace Upřesňující informace Shromáždění podkladů Stanovení hlavních bodů Grafické zpracování.
Proces komunikace VYSÍLAČPŘIJÍMAČ Předávat myšlenky Porozumět informaci PŘENOS ZakódovatDekódovat Poruchy.
Prezentační dovednosti
Prezentace je forma komunikace
KOMUNIKACE V PRAXI METODIKA. Vznik metodiky Čtyři moduly v rozsahu 40 hodin 20 hodin e-learningového studia 20 hodin prezenčního studia.
KOMUNIKACE OLGA BÜRGEROVÁ. CÍLE:  VÝZNAM PRVNÍHO DOJMU  UMĚT NAVÁZAT KONTAKT.
(specifické prostředí ve škole)
Prezentujeme výsledky projektu Výpočetní technika.
FÁZE NÁCVIKU SLOHOVÉHO PROJEVU
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_2.1.4.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
PŘÍPRAVA PREZENTACE Ing. Česlava Lukaštíková SPŠ Karviná.
ZÁSADY PREZENTACE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je MGR. MILOŠ NYGRÝN.
Účinná prezentace doc. PhDr. Růžena Lukášová, CSc.
Komunikace s rodiči.
Styl řečnický Marcela Jurková.
Zdravotnický asistent, první ročník Komunikace Autor: Mgr. Lenka Březíková Vytvořeno: jaro 2012 SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha.
Prezentační dovednosti Michal Kindl. CÍL ŠKOLENÍ/PREZENTACE Seznámit se základními prezentačními dovednostmi, technikami a postupy používanými při tvorbě.
PREZENTAČNÍ DOVEDNOSTI
Jak přednášet o fyzice.
Radka Havlíčková Umění prezentace Radka Havlíčková
Michal Rameš, Martin Pína, Jan Panáček
8 a půl roku přednášení pro Microsoft Štěpán
Jak prezentovat Dana Hlaváčková.
Prezentační dovednosti 2015 Vítám Vás na dnešním semináři Prezentační dovednosti II.
Didaktické metody Androdidaktika.
Řečnický styl PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
KOMUNIKACE A JEDNÁNÍ s LIDMI – na vysoké škole, v organizaci, ve společnosti.
Nejobecnější psychologický pojem – řada definic a přístupů. Většina obsahuje 3 základní oblasti : 1. Osobnost zahrnuje rozsáhlý soubor vlastností, procesů.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
1 Aplikovaná informatika Aplikovaná informatika Zápočtové cvičení ZEMÁNEK, Z. - PLUSKAL, D. Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Informatika – Prezentace informací. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
KULTURA OSOBNÍHO PROJEVU Střední škola obchodně technická s. r. o. Mgr. Marta Fojtíková.
AnotaceMetodický pokyn Prezentace obsahuje celkem 9 snímků. Po spuštění jsou na 2. snímku pokyny pro postup práce s prezentací. Do 3. snímku je vložen.
PREZENTACE.  Základní principy prezentace  Příprava prezentace  Struktura prezentace  Závěr.
NÁZEV ŠKOLY : Základní škola Hostouň, okres Domažlice, příspěvková organizace NÁZEV PROJEKTU : Moderní škola REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.4.00/
ZÁSADY PREZENTACE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je MGR. MILOŠ NYGRÝN.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
PROSLOV Mgr. Michal Oblouk.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Efektivní komunikace Budoucnost pro připravené
Inf Prezentace informací
Komunikace Mgr. Vladimír Velešík.
Projev a image prezentujícího
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Didaktické metody Androdidaktika.
Prezentační dovednosti Pavla Kotyzová
Temperament, charakter, motivace
Vzor individuální prezentace
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
PSB_10 PREZENTAČNÍ DOVEDNOSTI
Základní filozofické otázky
Transkript prezentace:

Rétorika v moderní společnosti Michal Jakubec Štefánikova hvězdárna, Praha

Murphyho zákon pro nositele Nobelovy ceny Motto „Jen ten, kdo něčemu stoprocentně rozumí, to dokáže vysvětlit tak, aby tomu nikdo jiný nerozuměl.“ Murphyho zákon pro nositele Nobelovy ceny

Obsah Co je rétorika? historie principy osobnosti Řečník a prezentace vyjadřovací prostředky práce s hlasem příprava projevu Tipy a triky z praxe „zlatá“ pravidla řečnická cvičení Praktická cvičení & diskuse

Co je rétorika? 1. část

Co je rétorika? umění přesvědčování, především prostřednictvím živého projevu kořeny již ve starověkém Řecku a Římě etymologie slova řec. „rhésis“ – řeč řec. „rhétor“ – mistr slova lidský hlas – hlavní komunikační prostředek

Historie (1) Gorgiás z Leontin – první rétorská škola (427 BC) Hippokratés – velký zájem o řečnictví výchozí typologie temperamentu sangvinik (lat. sanguis – krev) cholerik (cholé – žluč) melancholik (melania cholé – černá žluč) flegmatik (flegma – hlen) zkoumal vliv temperamentu na styl a volbu vyjadřovacích prostředky

Historie (2) Démosthenés – užitečnost řečnických cvičení Sókratés – poukaz na etická hlediska řečnických projevů Platón – „psychagoria“ (vodění duší) Cicero – řada spisů o rétorice tři základní cíle řečníka dokázat pravdu získat sympatie pohnout k jednání Quintiliánus první státní učitel rétoriky v Římě

Principy rétoriky (1) Tři základní nauky Natura – uznání předpokladů řečníka daných přírodou Ars et doctrina – řečnická teorie a zákonitosti přípravy projevu Exercitatio – zkušenosti získané neustálým cvičením a praxí! 95% populace je schopno řečnické činnosti s přihlédnutím k individuálním možnostem a nedostatkům – lze na nich pracovat!

Principy rétoriky (2) Osobnost řečníka a její působení Ethos – mravní zásady, věrohodnost řečníka Pathos – citové působení, vzrušení tématem Logos – rozum, moudrost, logické vedení posluchače problémem řečník má zodpovědnost – ovlivňuje přece posluchače!

Principy rétoriky (3) Pět prvků klasické rétoriky Invence – vyhledávání podkladů, zkoumání problému Organizace – budování logické struktury projevu Styl – volba způsobu přednesu Zapamatování – řečník není čtenář! Přednes – předání výsledků posluchačům pravidla stále platná i v současných podmínkách

Rétorika v Čechách Jan Hus – zjednodušení pravopisu Jan Amos Komenský 4 zásady mistrovské řeči Hojnost Světlost Líbeznost Mocnost rozpor mezi pozitivním a negativním laděním projevu Josef Jungmann, Karel Čapek, a další

Rétorské osobnosti (1) Winston Churchill (1874 – 1965) úspěšný politický diplomat, řečník a spisovatel

Rétorské osobnosti (2) Adolf Hitler (1889 – 1945) zneuznaný umělec, svou pozornost zaměřil na získání moci a manipulaci s lidmi demagogické a emocionálně vystupňované projevy analýza a optimalizace projevu na základě zpětné vazby (časování, gesta, mimika)

Rétorské osobnosti (3) Miloš Zeman (1944) politik výrazné osobnosti, přednesu a afinity k Becherovce kritický příspěvek „Prognostika a přestavba“, publikovaný v srpnu 1989 v TM

Co je rétorika? Konec 1. části

Obsah Co je rétorika? historie principy osobnosti Řečník a prezentace vyjadřovací prostředky práce s hlasem příprava projevu Tipy a triky z praxe „zlatá“ pravidla řečnická cvičení Praktická cvičení & diskuse

Řečník a prezentace 2. část

Jak vnímáme?

Porozumění a zapamatování 11% hlasem 20% hlasem a textem 60% hlasem, textem a vizuálními prostředky obrázky video znalosti nabyté výkladem upevní praktická zkušenost – cvičení!

Vyjadřovací prostředky Hlas řečníka Řeč těla Podklady (multimedia)

Hlas řečníka je vedoucím prvkem projevu uvádí posluchače do problematiky, podněcuje úvahy na dané téma klíčové charakteristiky hlasového projevu výslovnost dynamika (rychlost, časování) intenzita modulace nejčastěji užíváme jazyk spisovný v jeho hovorové podobě

Hlasové nedostatky negativně ovlivňují řečníkovo sebevědomí a vnímání publika funkční poruchy fonastenie – hlasová neuróza sevřené hrdlo, hlasová únava koktavost, breptavost přechodné poruchy dlouhotrvající výkon, nadměrná intenzita nedostatky v řečovém projevu huhňání, šišlání, náběhy, monotonie ve většině případů lze potlačit či odstranit cvičením

Řeč těla postoj gesta mimika vyjadřuje vztah řečníka k tématu a publiku gesta zdůrazňují pasáže projevu podtrhují shodu, resp. rozpor uváděných faktů mimika vyjadřují emocionální náboj přenos nálady na publikum dramatizace projevu

Nedostatky řeči těla ležérní postoj projev bez gest monotonní projev nezájem až pohrdání řečníka tématem či publikem např. ruce v kapsách... fuj! projev bez gest ztrácí se výrazové členění projevu, informace zanikají v proudu slov monotonní projev ztrácí se hranice vět, větných a tematických celků tzv. „uspávač hadů“

Podklady poskytují publiku nosné informace usnadňují orientaci řečníka v projevu různé formy dle volby řečníka a možností prostředí poznámky na černé či bílé tabuli tzv. flipchart (listy papíru na stojanu) fólie pro zpětný projektor počítačové „slajdy“ jejich kvalita určuje rozhodující měrou pochopení předneseného tématu ovšem jedině ve spojení s odpovídajícím přednesem

Image prezentujícího oblečení a úprava úroveň projevu připravenost umění slova osobní kvality

Hlavní otázky k přednesu CO chci posluchačům sdělit? KOMU to budu říkat? KDE budu prezentovat? JAKÁ technologie bude k dispozici?

Co brát v úvahu k přípravě prostředí – místo a čas přednesu typ prezentace a technické prostředky míra interaktivity volba oděvu řečníka publikum a jeho očekávání forma projevu (beseda, přednáška...) délka projevu množství a hloubka informací

Příprava projevu struktura projevu postup příprav úvod – sdělení, co chci říci stať – vlastní obsah závěr – shrnutí toho, co jsem řekl(a) postup příprav název prezentace osnova a délka prezentace shromáždění podkladů příprava podkladů (slajdy, fólie, ...) odzkoušení prezentace

Řečník a prezentace Konec 2. části

Obsah Co je rétorika? historie principy osobnosti Řečník a prezentace vyjadřovací prostředky práce s hlasem příprava projevu Tipy a triky z praxe „zlatá“ pravidla řečnická cvičení Praktická cvičení & diskuse

Tipy a triky z praxe 3. část

Jak na trému snažte se získat a udržet si zdravé sebevědomí „VY jste byli pozváni, protože něco umíte a posluchači se to chtějí dozvědět!“ bezprostředně pomáhá nakročit si dopředu a v duchu si říci: „Tady stojím a říkám!“ – a začít dýchejte pomalu a zhluboka, mluvte pomalu, ale dostatečně silně tento přístup vás uklidní chvění hlasu se potlačí při dalších projevech tréma ustoupí

Jak na přípravu nejdůležitější je úvod a závěr začněte vždy něčím, co posluchači znají otázka jako nedílná součást vystoupení používejte adresných formulací - „Toto je právě pro Vás“ nezapomínejte na humor

Před zahájením přednesu buďte dostatečně odpočinutí vyzkoušejte svou prezentaci nanečisto, např. před kamarádem či kolegou snažte se dorazit na místo s odpovídajícím předstihem je-li to možné, nechte se představit pořadatelem – pouze jméno a téma; obsah prezentace představíte vy vyzkoušejte si předem, za je vaše vybavení funkční – technika ráda selhává

Při přednesu udržujte oční kontakt se všemi posluchači mluvte vždy jen směrem k publiku gestikulujte s mírou, ale dostatečně opakování nějakého faktu dává oddechový čas – dopřejte jej publiku! otázky do pléna potlačují pasivitu publika forma vyvolávání nebo hlasování pracujte s výškou hlasu i jeho intenzitou, ale nekřičte zlepší udržení pozornosti posluchače

Práce s publikem očekávejte námitky a otázku připravte si odpovědi na předpokládané otázky nepřerušujte projev svého partnera ověřujte, že vám bylo porozuměno při diskusi oceňte partnera – dejte mu v něčem za pravdu pokud neznáte odpověď, přiznejte to, ale nabídněte řešení

V závěru přednesu ponechte si časovou rezervu na diskusi poděkujte posluchačům za jejich zájem, účast, resp. pozornost poskytněte na sebe kontakt pro případ zájmu posluchačů o další komunikaci s vámi

Tipy a triky z praxe Konec 3. části

Obsah Co je rétorika? historie principy osobnosti Řečník a prezentace vyjadřovací prostředky práce s hlasem příprava projevu Tipy a triky z praxe „zlatá“ pravidla řečnická cvičení Praktická cvičení & diskuse

Praktická cvičení & diskuse 4. část

Obsah Co je rétorika? historie principy osobnosti Řečník a prezentace vyjadřovací prostředky práce s hlasem příprava projevu Tipy a triky z praxe „zlatá“ pravidla řečnická cvičení Praktická cvičení & diskuse

Zdroje J. Kohout: Rétorika – Umění mluvit a jednat s lidmi T. Wieke: Rétorika v praxi Web: retorika.navajo.cz

Závěr Dotazy?