Psychologie 1 KKI/PSFA1 FTK UP Olomouc

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PŘEDMĚT ZÁKLADY SPOLEČENSKÝCH VĚD
Advertisements

Téma č.1: Základy obecné psychologie
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
prof. Iva Stuchlíková, CSc.
VÝVOJ LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Slovníček pojmů Aktivita č.1: Výchova k aktivnímu občanství
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Psychologie Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov01 Autor Mgr.
13. Psychický vývoj, jeho zákonitosti, periodizace - 1. cast.
PSYCHICKÉ JEVY.
BEHAVIORISMUS John Watson I.P.Pavlov C.L.Hull N.E.Miller J.Dollard
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze š
Obecná psychologie II
OB21-VVP-HUM-ZSV-MIK-L PSYCHOLOGIE, JEJÍ ODVĚTVÍ, VÝZNAM PRO ČLOVĚKA Mgr. Marie Mikulcová.
Emoce (city).
OSOBNOST.
JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_18_OSVZ_ON ROČNÍK: I. VZDĚLÁVACÍ OBLAST: SPOLEČENSKOVĚDNÍ.
PSYCHOLOGIE Ψ. Obsah  CO JE TO PSYCHOLOGIE CO JE TO PSYCHOLOGIE  Psychologie zkoumá Psychologie zkoumá  Proč se zabýváme psychologií? Proč se zabýváme.
v pedagogické diagnostice
Psychologie a komunikace Základní pojmy v psychologii
Aplikovaná psychologie
Poznámky pro výuku Předmět: PSYCHOLOGIE Autor: Mgr. Pavla Sukačová
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
Duševní zdraví a psychohygiena
OBORY PSYCHOLOGIE Milana Reichlová.
Psychologie koučování
PSYCHOLOGIE JE VĚDNÍ OBOR, KTERÝ SE ZABÝVÁ PROŽÍVÁNÍM (PSYCHICKÝMI JEVY) A CHOVÁNÍM ČLOVĚKA.
ÚVOD DO PSYCHOLOGIE Milana Reichlová.
Psychologické aspekty zdraví
PSYCHOLOGIE JAKO VĚDA PSYCHOLOGICKÉ TEORIE. PSYCHOLOGIE PŘEDMĚT SYSTÉM METODOLOGIE METODY PSYCHOLOGIE JAKO VĚDA POZNAT - VYSVĚTLIT - OVLIVNIT - PREDIKOVAT.
Základy sociální psychologie
Základy sociální psychologie
Obecná a vývojová psychologie
Tereza Doležalová, V8A Gymnázium Jiřího Ortena
Psychické procesy, stavy a vlastnosti
Člověk jako osobnost (psychologie, disciplíny a směry)
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
Úvod do psychologie
Vývojová psychologie OP3BK_PSVP
Pedagogická diagnostika
Úvod do psychologie Kostovčíková Petra Cumminsová: Záhady experimentální psychologie.
Systém psychologických věd
Vývojová psychologie Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Soňa Váňová. Dostupné ze Školského portálu Karlovarského kraje materiál.
Psychologické disciplíny II. Část Aplikované. Jedná se o obory, které zkoumají určitou konkrétní oblast lidské činnosti z psychologických aspektů Jedná.
PSYCHOLOGICKÉ SMĚRY. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Osoba a osobnost Pavlína Jordánová, Margita Přikrylová, Eliška Roubalová.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Psychická struktura osobnosti Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Duben 2016.
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
METODY PSYCHOLOGIE Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Metody psychologie.
Vývojová psychologie Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Paměť Mgr. Vladimír Velešík.
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.01
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.01
Nevědomí.
Úvod do psychologie II. přednáška
Témata kognitivní psychologie
Psychologie koučování
Dějiny psychologie současná psychologie.
Transkript prezentace:

Psychologie 1 KKI/PSFA1 FTK UP Olomouc přednáška č. 1:Vymezení pojmu, předmět psychologie, místo v systému věd, základní psychologické pojmy, základní psychologické směry a přístupy

Materiály Základní informace, tématické okruhy, základní okruhy ke zkoušce, doporučená literatura, přednášky k dispozici na: www.sweb.cz/psfa1.08 Vyučující: Mgr. Hana Hřebíčková, dolní budova NC 428 E-mail: hana.hrebickova@upol.cz

TÉMATICKÉ OKRUHY Z PSYCHOLOGIE 1 Obecná psychologie Psychologie jako věda – vymezení pojmu, předmět psychologie, místo v systému věd, disciplíny psychologie, základní psychologické pojmy, základní psychologické směry a přístupy Plháková, A. (2004). Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia. (str. 15 – 74) Vágnerová, M. (2004). Základy psychologie. Praha: Karolinum. (str. 9 – 43) Vnímání – druhy, vlastnosti, vnímání velikosti, tvaru, prostoru, času. Poruchy vnímání. Plháková, A. (2004). Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia. (str. 100 – 158) Vágnerová, M. (2004). Základy psychologie. Praha: Karolinum. (str. 51 - 60) Pozornost – druhy, typy, vlastnosti. Poruchy pozornosti. Plháková, A. (2004). Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia. (str. 77 - 86) Vágnerová, M. (2004). Základy psychologie. Praha: Karolinum. (str. 44 - 50) Paměť – teorie, druhy, typy, paměťové procesy, křivka zapomínání. Poruchy paměti. Plháková, A. (2004). Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia. (str. 193 - 229) Vágnerová, M. (2004). Základy psychologie. Praha: Karolinum. (str. 61 – 73) Myšlení – formy (konkrétní, názorné, abstraktní), myšlenkové operace. Poruchy myšlení. Plháková, A. (2004). Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia. (str. 262 - 299) Vágnerová, M. (2004). Základy psychologie. Praha: Karolinum. (str. 94 – 111) Představy a fantazie – dělení představ, asociační zákony, způsoby formování fantazijních představ (aglutinace, hyperbolizace, schematizace…), druhy fantazijních představ. Plháková, A. (2004). Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia. (str. 230 - 261) Emoce a city – teorie emocí, složky emocí, klasifikace emocí, emoční inteligence. Poruchy emocí. Plháková, A. (2004). Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia. (str. 386 - 438) Vágnerová, M. (2004). Základy psychologie. Praha: Karolinum. (str. 143 - 167)

VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE Předmět vývojové psychologie, obecné zákonitosti psychického vývoje, vztah zrání a učení, mechanismy a faktory ovlivňující vývoj jedince. Vágnerová, M. (2000). Vývojová psychologie. Portál. (15 – 31) Teorie vývoje, periodizace vývoje – obecná, Piaget, Freud, Erikson. Vývojové úkoly v jednotlivých obdobích. Langmeier, J., Krejčířová, D. (1998). Vývojová psychologie. Grada (205 – 236) Období prenatální, porod, novorozenecké období. Langmeier, J., Krejčířová, D. (1998). Vývojová psychologie. Grada (21 – 45) Vágnerová, M. (2000). Vývojová psychologie. Portál. (35 – 42)) Období kojenecké, principy koj. motoriky; období batolete. Langmeier, J., Krejčířová, D. (1998). Vývojová psychologie. Grada (46 – 83) Vágnerová, M. (2000). Vývojová psychologie. Portál. (43 - 101) Předškolní věk, školní zralost a připravenost na školu. Dětská hra. Langmeier, J., Krejčířová, D. (1998). Vývojová psychologie. Grada (84 - 114) Vágnerová, M. (2000). Vývojová psychologie. Portál. (102 - 147) Mladší školní věk. Dětská kresba. Langmeier, J., Krejčířová, D. (1998). Vývojová psychologie. Grada (115 - 137) Vágnerová, M. (2000). Vývojová psychologie. Portál. (148 - 208) Pubescence, adolescence. Langmeier, J., Krejčířová, D. (1998). Vývojová psychologie. Grada (138 - 159) Vágnerová, M. (2000). Vývojová psychologie. Portál. (209 - 300) Dospělost. Langmeier, J., Krejčířová, D. (1998). Vývojová psychologie. Grada (160 - 183) Vágnerová, M. (2000). Vývojová psychologie. Portál. (301 - 442) Stáří, smrt. Langmeier, J., Krejčířová, D. (1998). Vývojová psychologie. Grada (184 – 198) Vágnerová, M. (2000). Vývojová psychologie. Portál. (443 - 509)

„Psychologie je stará věda, která má poměrně mladou historii.“ 2 min. na odpověď, jak tuto větu chápete popovídejte si o tom ve dvojici… Dějiny psychologie:

Psychologie jako vědní obor Psychologie je věda, která studuje lidské chování, mentální procesy a tělesné dění, včetně jejich vzájemných vztahů a interakcí. Vědecké studium chování a duševních procesů

Předmět studia psychologie Z hlediska různých psychologických směrů Biologický, behaviorální, psychodynamický, fenomenologický, kognitivní (různé mapy téhož města, Woodworth – fotografická, turistická atd.) Předmět složitý, modely zjednodušují Přístupy se nevylučují, spíše doplňují

Pojmy Psychika (psýché = duše): člověk prožívá své duševní dění jako určitý celek =mysl (mind) Duše – psychické jevy Duch – spirituální dimenze psychiky Osobnost – individuální utváření lidské psychiky Introspekce – lidská schopnost pozorovat své vlastní psychické prožitky probíhající ve vědomí Reflexe, sebereflexe – schopnost lidského vědomí obrátit se samo k sobě a pozorovat svou vlastní činnost

Pojmy- psychické jevy Psychika (mysl) souhrn duševních dějů během celého života Vědomí – evidentní součást naší naší psychické zkušenosti Prožívání – sled uvědomovaných psychických zážitků Chování – jakákoli lidská tělesná aktivita, kterou lze pozorovat, zaznamenávat nebo měřit (mimika, gestikulace, fyziologické změny-TK, TF)

Pojmy – psychické fenomény Procesy, obsahy, stavy Procesy vedou ke vzniku obsahů (imaginace – představy, snění – sny, myšlení – myšlenky) Obsahy: vjemy, představy, sny, vzpomínky, vědomosti, myšlenky, přání, pocity. Buď ve vědomí, nebo si je můžeme do vědomí vybavit Mnohé mentální procesy probíhají mimo vědomí Procesy – proměnlivé, rychlé Mentální stavy (stavy vědomí)- relativně stabilní Dočasné – nálada, stav únavy, podrážděnosti atd. Trvalé – stálé podmínky psych. dění (úzkostnost)

Pojmy – Dělení psychických procesů Kognitivní (poznávací) – vnímání,učení, paměť, imaginace, myšlení Emocionální – vedou ke vzniku emocí, subjektivní prožitkovou komponentu označujeme jako cit (radost, hněv, smutek) Motivační – duševní síly, které aktivizují a usměrňují chování

Pojmy Prožívání – nepřetržitý tok psychických zážitků (obsahů), které probíhají při různých stupních jasnosti vědomí (bdělosti) Předmět prožívání – vnější svět, stav vlastního těla, vlastní mysli Prožívání má vztahový rozměr (citové vazby k blízkým lidem, začleněnost), časovost (minulost, budoucnost)

Psychologie - cíle 1. popsat projevy chování a duševního dění (jak lidé myslí, cítí, jednají v různých situacích) – metody pozorování, rozhovor, experiment, diagnostické testy 2. vysvětlit, jaký je význam získaných údajů – prostřednictvím teorií (empiricky ověřených)

Psychologie - cíle 3. předvídat lidské prožívání a chování – predikce dějů 4. využívat získané znalosti ke zvyšování lidské spokojenosti a zdraví – pomáhající profese (klinická psychologie, poradenská psychologie)

Psychologické obory Základní= teoretické Biologická (neuro, evoluční, srovnávací) Obecná (experimentání) Vývojová (ontogenetická) Osobnosti Sociální Ekologická Praktické (aplikované) obory Klinická (diagnostika, léčení, spol. přizp. osob s psych. poruchami a potížemi), podílí s ena vytváření taxonomie duš. poruch- stanovení dg (MKN-10, 1992) Psychologie zdraví – podporuje zásady zdravého zp. života, prevence duš. onemocnění, zdravý živ. styl Poradenská Pedagogická Psychologie práce Forenzní – soudní Psychologie sportu Psycholingvistika Psychodiagnostika

Etika psychologických výzkumů Principy: Poučený dobrovolný souhlas Důvěrnost a ochrana výzkumných dat Zákon o ochraně osobních údajů 101/2000 Sb.

Význam studia psychologie FTK: učitelské obory, trenérství fyzioterapie, ochrana obyvatelstva -obory, pro které je důležitá znalost psychologie Seznámení s pojmy, teorií Přehled Navazující předměty Rozšířený pohled, rozměr myšlení

Přístupy v psychologii Kognitivní přístup Behaviorální přístup PSYCHOLOGIE Psychodynamický přístup Biologický přístup Fenomenologický přístup

Biologický přístup Předmět studia: biologické, neurofyziologické procesy Zkoumání mozku, NS, endokrinní systém, neurochemie, genetika Evoluční perspektiva – vývoj lidské psychiky a chování a zkoumání genetického základu (Ch. Darwin, William James) – lidské chování je ovlivňováno instinkty (impulzy k určitému chování) Neuropsychologie Metody zkoumání: laboratorní experiment, pozorování, studium korelací

Behaviorismus „Dejte mi tucet zdravých dětí a můj vymezený svět, abych je v něm vychoval, a já zaručuji, že kterékoli namátkou vyberu a vyškolím je, aby se stalo odborníkem v jakémkoli oboru… a ovšem i žebrákem nebo zlodějem“. John Watson (1878 – 1958)

Behaviorismus John B. Watson – začátek hnutí 1913 Předmětem studia: objektivně pozorovatelná fakta – chování (S-R, lidská mysl černá skříňka, rozhodující vliv při formování osobnosti má učení) Determinismus prostředí Metody zkoumání: laboratorní experiment, výzkumy na zvířatech A. Bandura, J. Rotter – sociálně-kognitivní teorie učení (lidé nejsou jen produktem vnějších vlivů, mohou svoje okolí aktivně vytvářet), vliv vnitřního přesvědčení, očekávání, hodnot

Psychodynamický přístup Navazují na psychoanalýzu, součást mysli vědomí + nevědomí Zkoumání nevědomých oblastí lidské psychiky S. Freud – princip determinismu (příčiny chování v nevědomých motivech), základní dynamické síly psych. dění: nevědomé pudové impulsy sexuální, agresivní, potlačené do nevědomí (sny, chybné výkony, citové problémy, duševní nemoci; umělecká tvorba atd.)

Další psychodynamické přístupy Alfred Adler, C. G. Jung, E. Fromm, H. Sullivan Zájem o nevědomé psychické procesy, předpoklad, že zkušenosti v raném dětství rozhodujícím způsobem ovlivňují další vývoj osobnosti Psychoanalýza se opírá především o klinické kazuistické studie

Fenomenologický přístup Humanisticky orientovaný směr ps. 20. stol. Otázky lidského bytí a jeho smyslu, svědomí, zodpovědnost, pochopení lidské existence Předpokládá u člověka schopnost svobodné volby (nedeterministická) Předmětem studia prožívání

Fenomenologický přístup Hlavní příčinou chování nejsou podněty z okolí ani nevědomé impulsy, ale subjektivní interpretace vnějších a vnitřních událostí Existenciální analýza, daseinanalýza – hranice, přijetí, úzkost, smysl života, odloučení, izolaci Humanistická psychologie – pozitivní aspekty lidské přirozenosti, potenciál každého jedince k osobnímu růstu

Gestalt(tvarová) psychologie Holistické pojetí psychických jevů Psychické děje vystupují jako celky (vnímání, myšlení, učení); duševní dění je proces tvoření A Psychické tvary odpovídají geneticky daným mozkovým strukturám Prožívání je vestavěno do daných forem, struktur Figura – pozadí, princip „teď a tady“