Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAM_KC_1_ L
Analýza zákazníka – psychologické faktory Jméno autora (vč. titulu): Škola – adresa: Ročník: Předmět: Anotace: 3. ročník Management a marketing Ing. Iva Kučerová OA a VOŠE Tábor, Jiráskova 1615 Výklad psychologických faktorů související s analýzou zákazníka, rozebrání pojmů vnímání, učení, názory a postoje zákazníka, na praktickém příkladu posouzení užití psychologických faktorů v reklamní kampani Tematická oblast: Marketingový výzkum a analýza zákazníka
Analýza zákazníka – psychologické faktory motivace usměrňuje naše chování a jednání motivaci ovlivňují potřeby (viz. kapitola Potřeby) vnímání učení názory a postoje
Vnímání - pozornost pozornost věnovaná podnětu selektivní pozornost člověk lépe vnímá to, co se výrazně odlišuje – odlišná reklama, velké bilboardy, výrazná barevnost reklamy nebo naopak černobílý inzerát mezi barevnými, hlasitost televizní reklamy) člověk také naopak vnímá lépe to, co očekává (něčeho, co neočekávám, si nemusím všimnout)
Vnímání - pozornost pozornost věnovaná podnětu selektivní zkreslení (jedinec má tendenci přizpůsobit zprávu svým předpokladům a představám – z toho vyplývá velmi obtížná změna postoje zákazníka ke značce)
Vnímání - pozornost pozornost věnovaná podnětu selektivní zapamatování (lidé si pamatují více takové zprávy, které podporují jejich postoje a názory či které je zajímají)
Učení učení je proces změn chování, které vyplývá ze zkušeností jedince na koupi produktu působí pozitivní zkušenost s produktem dlouho a často opakovaná reklama příznivé zkušenosti známých
Názory a postoje postoj je hodnotící názor na určitý produktu nebo značku kladný či záporný postoje je velmi obtížné měnit pokud je poškozeno dobré jméno značky, stojí hodně času a peněz změnit postoje zákazníků ke značce
Psychologické faktory - úkol Shlédněte několik reklam T mobil a určete psychologické faktory, které byly v reklamní kampani použity.
Psychologické faktory - řešení Shlédněte několik reklam T mobil a určete psychologické faktory, které byly v reklamní kampani použity. např. opakování reklam – učení barevnost reklamy – selektivní pozornost použití humoru – selektivní pozornost použití atraktivních herců, argumenty – snaha o změnu postoje zákazníků …
Zdroje Kotler, P. Marketing management. Praha : Grada Publishing, Horáková, H. Marketing v současné světové praxi. Praha : Grada, 1992 obrázky – kliparty sady Microsoft Office