(NE)SPRAVEDLIVÝ OBCHOD aneb kdyby věci mohly mluvit.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Na co bychom měli myslet při každém nákupu, chceme-li být šetrní k životnímu prostředí… Je tohle opravdu to hlavní? ? Uděláme si malý kvíz… (klikni)
Advertisements

Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR
BURZY A BURZOVNÍ OBCHODY
Co s trhem SBS aneb trh SBS je trh jako každý jiný
Hmotná nouze Mgr. Terezie Pemová.
Zahraniční obchod.
HOSPODÁŘSKÝ PROCES Hospodářský proces je koloběh hospodářských činností. Zahrnuje fáze: Výroba Rozdělování Směna Spotřeba Zdroj obr. Wikimedia Commons.
Marketing VY_32_INOVACE_ Marketing - metoda řízení, která se zaměřuje na potřeby zákazník - každý výrobek je totiž určen jiné cílové skupině (cílová.
VY_32_INOVACE_ Tržní mechanismus.
Ing. Daniel Konczyna U Prostředí marketingu Ing. Daniel Konczyna U
Global One Humanitární Trust Global One Humanitární Trust pomozte zachraňovat životy s Global One pomozte zachraňovat životy s Global One vydělávejte s.
NÁZEV: Udržitelné stavebnictví a průmysl Přednášející KAM Sika CZ Vedoucí PS 12 v Czech BCSD FOTO.
ARMOR Tiskové kazety nové generace. Představení skupiny ARMOR a společnosti ARMOR s.r.o. Skupina ARMOR - vznik 1922 ve Francii (Nantes) - dnes 16 obchodních.
ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Lidé a příroda.
Chování domácností. Úvod n Jak a čím jsou domácnosti ovlivněny.
Ekonomická gramotnost
Test šetrného spotřebitele. Negativní souvislosti těžby a zpracování hliníku: Plánovaný důl Juriti Velho v Brazílii na povrchovou těžbu Bauxitu si vyžádá.
Fair Trade.
HANÁ Systém regionálního značení. Proč podporovat místní produkty? výrobky za to stojí výjimečnost díky vazbě na region (kultura, tradice, příroda) kvalita:
Implementace systému flexibilních benefitů
Spolupráce zemědělců a nezemědělců při prodeji výrobků.
Projekt Brno-Zdravé město přínos občanům v rámci veřejné správy
MAJETEK PODNIKU září 2012 VY_32_INOVACE_UCE_070106
HOSPODAŘENÍ DOMÁCNOSTI.
Venkov a zemědělství po vstupu do EU Doc. RNDr. Antonín Věžník, CSc.Doc. RNDr. Antonín Věžník, CSc.
Společenská odpovědnost organizací
Člověk a rostlina – kulturní rostliny, zemědělství, ekofarmy
Sociální politika 06 CHUDOBA.
BIOPOTRAVINY.
MARKETING.
Ekosystémy přírodní a umělé
FAIR TRADE.
Označování výrobků šetrných k životnímu prostředí
PRODUKTOVÁ PREZENTACE
Mikroprostředí firmy.
VELKOOBCHOD KAPITOLA 6 Obchodní činnosti - Kapitola 6 Pavlíčková.
Jakub Petr. Bez možnosti vyzkoušet si oblečení Větší výběr sortimentu Nižší cena Ušetření času Nakupování z pohodlí Nakupování z pohodlí domova Problémy.
Než začnete podnikat Kdo je můj klient. Kdo je můj klient? S touto otázkou souvisí spousta dalších: Jak velký je „můj trh“? Je tam pro mě místo? Kolik.
Můj domov Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Chování kupujících  Chování kupujících je složitý proces, který ovlivňuje řada vnitřních i vnějších činitelů a marketingový odborníci mohou znalost.
NEUSTÁLE SE OPAKUJÍCÍ PROCES: 1) VÝROBY 2) ROZDĚLOVÁNÍ, PŘEROZDĚLOVÁNÍ 3) SMĚNY 4) SPOTŘEBY HOSPODÁŘSKÝ PROCES.
Regionální značka Jako ochranná známka Mgr. Ladislav Drobníček.
Fairtradové město Litoměřice Únor 2011 – komise ZM ustanovila Řídící / pracovní skupinu pro fair trade Duben 2011 – RM schválila Deklaraci.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Gymnázium pro 21. století Autor: Mgr. Radek Malý Název materiálu: Fair trade Označení materiálu:
Zelené nakupování. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY Globální svět – světová potravinová.
Rozvojová spolupráce Města Litoměřice Únor 2011 – komise ZM ustanovila Řídící/ pracovní skupinu pro fair trade. Duben 2011 – začal mezinárodní.
 Biopotraviny pocházejí z ekologického zemědělství.  Při jejich pěstování, produkci a výrobě je zakázáno používat chemické látky.  Geneticky modifikované.
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
Centrum Veronica Hostětín Potravinová soběstačnost
Vsetín proti chudobě Vsetínské školy pro lepší svět Vsetín,
Chytrý Jihomoravský kraj ?
Zpracovala: Mgr. Monika Dvořáková
Kampaň Fairtradová města
Doc. PhDr. Kateřina Ivanová, Ph.D.
Jak získat peníze na zahájení podnikání na venkově ?
3. kolo Programu rozvoje venkova 2014 – 2020
ŘEMESLO - TRADICE A BUDOUCNOST
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Vliv potravin na planetu
CHOVÁNÍ FIREM A TRŽNÍ STRUKTURA
VY_32_INOVACE_Sikorová_ VO členění podle forem činnosti
Velkoobchod Autor: Ing. Sikorová Renata VY_32_INOVACE_Sikorová_
Zpracovala: Mgr. Monika Dvořáková
ČO JE FAIRTRADE? Ponúka ekonomické a podnikateľské riešenie chudoby v rozvojových krajinách Prostredníctvom stabilných cien posilňuje miestne výrobné a.
Název školy: Střední škola dopravy, obchodu a služeb
JDE „JENOM“ O PŮDU?!!! KRAJINA – PŮDA A POZEMKOVÉ ÚPRAVY,
Podnikatelské koncepce
Nabídka Férový obchůdek
Transkript prezentace:

(NE)SPRAVEDLIVÝ OBCHOD aneb kdyby věci mohly mluvit

Silvie Hašlová Gymnázium Jakuba Škody, Přerov Komenského Přerov

Výrobky ze zemí třetího světa leží v regálech a mlčky čekají…

…až přijde zákazník a koupí si je…

…aniž by se zamyslel nad tím, odkud pocházejí…

…a jak žili lidé, kteří je vypěstovali nebo vyrobili…

Ale co kdyby věci mohly mluvit? adgůlizcvoziekkhdakgzpoif zgbafghakhgpofizgpiazgi                   

Z ceny jednoho balíčku kávy ve vašem obchodě dostane pěstitel málokdy více než 7%, zbytek připadne jedné z pěti velkých firem, které ovládají trh s kávou. Kvůli nízkým výkupním cenám nemají drobní pěstitelé peníze na školné, zdravotní péči nebo na nákup oblečení. Nízké výkupní ceny také nutí zemědělce k pěstování drogových plodin (koka, mák, atd.).

Při pěstování kakaa se na plantážích používají agresivní chemikálie, jejich zbytky se ukládají v tělech lidí i zvířat a znehodnocují vodu a půdu. Zdravotní pojištění ani sociální zabezpečení pro pracovníky na plantážích neexistují. V případě těžkého úrazu nebo nemoci zůstávají bez prostředků. Děti pracují na kakaových plantážích v hazardních podmínkách. Při práci s mačetou, kterou se odsekávají velké plody kakaovníku, jsou zranění velmi častá.

Drobní zemědělci nemají kapacity na zpracování a skladování čaje, jsou tak nuceni je prodat zprostředkovatelům, kterým připadne významná část zisku. Čaj se na rozdíl od kakaa či kávy pěstuje především na velkých plantážích. Sběrači žijí často v chatrčích přímo na plantážích, odříznuti od okolního světa.

Pracovníci v textilních továrnách na Haiti, které dodávají své výrobky světovým značkovým firmám dostávají za celodenní práci 2,15 dolarů. Ovšem nejnutnější denní výdaje k životu na Haiti činí 6,12 dolarů.

Nikdy Vás nenapadlo, že by na tak běžných věcech jako je káva nebo čokoláda mohlo být něco špatného? Bertolt Brecht kdysi řekl: „Bezpráví nabývá charakteru práva mnohdy prostě tím, že se vyskytuje často.“

Myslím, že tohle je přesně ten případ. Mnoho výrobků z rozvojových zemí bereme tak samozřejmě, že nás ani nenapadne přemýšlet nad tím, kolik lidí kvůli naší ranní kávě či odpolednímu čaji žije v bídných podmínkách.

Naštěstí jsou mezi námi lidé, kterým život drobných zemědělců a řemeslníků v rozvojových zemích není lhostejný. Díky nim vznikl tzv. spravedlivý obchod (Fair Trade). Jaké jsou jeho výhody?

Z prodejní ceny jednoho balíčku férové kávy dostanou producenti 15% až 20%. Ekonomická udržitelnost Výrobci Fair Trade výrobků dostávají odměnu, která odráží vynaložené úsilí a umožňuje důstojné živobytí. Fair Trade výrobky nejsou skrytě dotovány zničeným životním prostředím ani nízkou kvalitou života lidí v rozvojových zemích. Část zisku se použita na místní rozvoj, organizace výrobců se mohou samy rozhodnout, kam investují společnou část získaných prostředků. Podmínkou je pouze transparentnost investice a její sociální nebo ekologický přínos.

Sociální podpora Zaměstnancům je v rámci Fair Trade zaručena zákonná minimální mzda a alespoň základní sociální a zdravotní zabezpečení. Nucená a dětská práce je vyloučena. Drobní výrobci a zemědělci dostávají zálohu na sjednanou produkci předem, aby se nemuseli nevýhodně zadlužit kvůli krátkodobému nedostatku prostředků. Fair Trade umožňuje více než miliónu lidí v padesáti rozvojových zemích světa důstojně a soběstačně žít.

Ekologická únosnost Výroba Fair Trade produktů je šetrnější k přírodě a životnímu prostředí – upřednostňují se místní přírodní materiály získané udržitelným způsobem, obnovitelné zdroje energie, šetrné postupy v zemědělství i následném zpracování. Podporuje se přechod na ekologické zemědělství a diverzifikace plodin. Sdružení Kuapa Kokoo z Ghany, zapojené do Fair Trade, buduje ve vesnicích pěstitelů studny, zřizuje školy a pojízdné zdravotnické kliniky, přispívá na jejich vybavení a podporuje zavádění ekologické certifikace, která umožňuje prodávat kakao za lepší cenu a garantuje šetrné využívání přírodních zdrojů.

Politický rozměr Do Fair Trade se zapojila především demokraticky organizovaná družstva výrobců a pěstitelů, jejichž členové se podílí na rozhodování. Fair Trade organizace vytváří tlak na národní i mezinárodní politické struktury a usilují o změnu pravidel konvenčního mezinárodního obchodu. Bolivijské družstvo El Ceibo uvedlo díky Fair Trade do provozu vlastní továrničku, kde se ekologicky pěstované boby zpracovávají na kakaové máslo, kakaový prášek i čokoládu. Odbyt nalézají nejen u evropských Fair Trade organizací.

Jeden člověk, který po dobu jednoho roku konzumuje Fair Trade kávu, živí po stejnou dobu jednu rodinu pěstitelů kávy v některé rozvojové zemi. První specializovaný obchod s Fair Trade výrobky byl otevřen v roce 1969 v Nizozemí. Fair Trade výrobky se prodávají ve více než evropských supermarketech a ve více než specializovaných Fair Trade obchodech. 47% všech banánů, 28% květin a 9% cukru prodaného ve Švýcarsku je označeno ochrannou známkou FAIR TRADE. Zajímavosti o Fair Trade

Jak Fair Trade výrobky poznáte? Fair Trade výrobky jsou označeny tímto symbolem. „Férovost“ výrobků garantuje certifikační a kontrolní organizace FLO. Velkou část sortimentu Fair Trade tvoří potraviny : káva, čaj, kakao, čokoláda, koření, rýže, cukr, banány, sušené ovoce a podobně. Významnou součástí nabídky Fair Trade jsou umělecké a řemeslné výrobky, například tašky, šátky, šperky, doplňky do domácnosti, koberce, hudební nástroje, hračky a oblečení.

Teď už víte všechno podstatné o (ne)spravedlivém obchodě. Je jen na Vás, aby jste se rozhodli, komu dáte své peníze. Pokud se rozhodnete nakupovat férově, mám pro Vás na závěr pár tipů, kde „férové“ výrobky seženete. Obchůdky NAZEMI v Praze, Brně a Olomouci Obchody se zdravou výživou a bipotravinami ; některé supermarkety. Internetové obchody

Použitá literatura: ŠPAČKOVÁ, Š; CHMELAŘ, P.: INFORMAČNÍ MANUÁL O FAIR TRADE 1. vyd. Společnost pro Fair Trade a rozvojové vzdělávání o.s., s. FAIR TRADE, Společnost pro Fair Trade a rozvojové vzdělávání o.s. FAIR TRADE – čaj, Společnost pro Fair Trade a rozvojové vzdělávání o.s., FAIR TRADE – kakao, Společnost pro Fair Trade a rozvojové vzdělávání o.s.,