Může ji lékař ovlivnit? Jan Soukup Psychiatrická klinika 1.LF UK a VFN, Praha Centrum pro léčbu poruch příjmu potravy Motivace k odvykání kouření.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Péče o seniora trpícího depresí
Malé kroky, dlouhá cesta
Z KÁČKA DO L É ČEBNY „DLOUHÁ“ CESTA AT KONFERENCE – , SEČ Zuzana Hrdličková K-centrum Mladá Boleslav, Semiramis o.s.
motivační rozhovor s pacientem o změně rizikového chování Jan Soukup
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
1 Týmová práce TYMP1/ C3 Komunikace (nejen) v týmu. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV MARKETINGOVÝCH.
Senior jako klient sociálních služeb- způsob práce se seniory
ZÁVISLOST NA NIKOTINU, ODVYKÁNÍ
PSYCHICKÉ STAVY.
ZÁKON PŘITAŽLIVOSTI A VZTAHY
Prodejní dovednosti pro společnost Chodura Konkurenceschopnost a kvalita - cesta k úspěchu zemědělského podniku.
Lékárna a léčba závislosti na tabáku
Oceňování, vděčnost a zákon rozšíření a zákon rozšíření (Z knihy: Sanaya Roman Žít s radostí)
Muži jsou z Marsu, ženy z Venuše a děti jsou z nebe JOHN GRAY
Tento projekt je financován z prostředků Evropské unie Hodnota partnerství SROP 3.3.
Sociální práce s rodinou 3
Patronus 9/06 Madam Pomfrey, prof. McGonagallová, prof. Snape od Veni.
Jak efektivně komunikovat s klientem?
Vypráví se vtip: Katecheta se zeptá dětí v náboženství: „Děti je to chlupaté, má to dlouhý ocas a skáče to po stromě, co je to?“ Malý Jenda se ujme.
Zpracovala: Hana Májková 1. stupeň ZŠ 5. ročník
Mýty o léčbě tabákové závislosti u drogově závislých.
Vyjednávání I sebelepší mezilidské vztahy nebo manažerské techniky nás čas od času nedokážou ochránit před střetem různých názorů, myšlenek nebo přístupů.
Interviewing = Pohovor s klientem NKPD Lucia Madleňáková.
Mgr. Radek Markus Centrum následné péče DROP IN Holečkova 33, Praha 5
KRIZOVÁ INTERVENCE.
PACIENTOVO POJETÍ NEMOCI
VY_32_INOVACE_PSYM25560ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Působení psychologa jako člena týmu odborných pracovníků projektu AVC
Projekt: Vzdělávání pro ekonomický rozvoj v zemědělství – Ing. Petr Hladký Agro Brno - Tuřany, a.s. Téma: Obchodní dovednosti pro obchodníky.
Komunikace s rodiči.
Význam Základ vztahu mezi advokátem a klientem
Východiska úkolově orientované supervize
Charitní dům- azylové ubytování pro matky s dětmi a ženy v tísni
MOŽNOSTI INTERVENCE – SEKTY
Fáze poradenského procesu
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
KOMUNIKACE.
AKVIZICE AKVIZICE. Co si odvezete Zaměříme se na překážky na cestě ke zvýšení obratu a rozšíření portfolia Budeme hledat cestu jak spolupracovat i s největšími.
Nutriční poradenství.
Léčba deprese Vincent van Gogh: Sorrowing old man
Nutriční poradenství u dětí do 2 let. Zjištění a vyhodnocení současného způsobu stravování Zjištění a vyhodnocení současného způsobu stravování Hodnocení.
Naše skutečná a online identita - bezpečný internet ZŠ a MŠ Město Touškov.
Současný stav užívání tabáku a alkoholu v ČR Seminář PSP ČR 27. května 2014 MUDr. Hana Sovinová, Státní zdravotní ústav PhDr. Ladislav Csémy, Psychiatrické.
Algoritmizace a programování Algoritmy 5 – Myšlenkové mapy.
Anotace Aneb o dorozumívání  Slovo cizího původu, které znamená 1. Spojení - veřejné dopravní prostředky a veřejnou dopravu ( silnice, dráha) 2. Dorozumívání.
N ÁZEV ŠKOLY : SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA, LOUNY PODĚBRADOVA 640, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE AUTOR : MGR. JANA ZELINKOVÁ NÁZEV MATERIÁLU: VY _32_INOVACE_15_NEBEZPEČNÉ.
P. uč. Zelinková a P. uč. Solnařová MATEMATIKA X MATEMATIKA.
R OZDÍLNOST INTERVENCÍ SOCIÁLNÍHO PRACOVNÍKA PŘI N ETSTREETWORKU A PŘI I NTERNETOVÉM PORADENSTVÍ Centrum Anabell, z. s. Mgr. Klára Gelnarová.
Co dělat když ztratíte práci… ?. Ztráta zaměstnání….  Pro mnoho lidí je to nepříjemnou záležitostí.  Dokáže pořádně zacloumat životem a odráží se i.
Konflikt  Náročná situace, střetnutí protichůdných sil na cestě k cíli.  Situace, v níž je nutno vybrat z určitých variant či alternativ  Do konfliktu.
Číslo v digitálním archivu školy VY_52_INOVACE_VZ_08 Sada DUM Výchova ke zdraví Předmět Výchova ke zdraví Název materiálu Závislost na nikotinu, odvykání.
Sebevědomí Zdravé sebevědomí je základem zdravého a plnohodnotného života Zdravé sebevědomí je základem zdravého a plnohodnotného života Sebevědomí staví.
Tabák a alkohol: proč je v ČR tak málo motivovaných, kteří by motivovali k prevenci. Příklady ze zahraničí Ing. Daniela Kandilaki, Health Policy Institute.
ASERTIVNÍ PRÁVA - MANIPULAČNÍ POVĚRY Ten, kdo se chce asertivně projevit, to má udělat slušně, ale důrazně. Má odolávat manipulacím, zbavit se úzkosti.
Název společnosti Produkty a služby
Čím chci být ,až vyrostu.
Krizová intervence Mgr. Eva Oujezská
SLOVENSKO 2016.
Fáze ÚOS Jitka Navrátilová.
Workshop k akčnímu výzkumu
Mgr. Jana Drexlerová Mamma HELP
Volba povolání postřehy, postupy, doporučení…
Fáze ÚOS Jitka Navrátilová.
Otázky pro průběžnou práci
Týmová spolupráce v zájmu dítěte pohledem pracovníka OSPOD Mgr
Komunikační a prezentační dovednosti / C2
EVROPSKÝ SOCIÁLNÍ FOND
Pokročilé metody speciální pedagogiky
Kouření.
Transkript prezentace:

může ji lékař ovlivnit? Jan Soukup Psychiatrická klinika 1.LF UK a VFN, Praha Centrum pro léčbu poruch příjmu potravy Motivace k odvykání kouření

Témata příspěvku Doporučený postup lékaře při práci s motivací pacientů k odvykání kouření 100% NE100% ANO

Východiska Ambivalence je normální -ztráty: prostředek uvolnění, soustředění, symbol, -pocity: úzkost, smutek, nejistota → přestat kouřit je velký úkol Je třeba nejen chtít, ale také si věřit - roli hrají především emoce, ne rozum Změna probíhá ve fázích -cílem intervence není přesvědčit pacienta, aby změnil své chování („vyléčit ho“), ale pomoci mu posunout se do další fáze změny Míra motivace se mění, je citlivá na interpersonální vlivy

Postup lékaře projevte zájem, navažte dobrý kontakt

Spolupráce Rozhovor (o odvykání kouření) by neměl připomínat …

Zájem, snaha o porozumění „mám čas“ „mám zájem“ „rád vás vidím“ neverbální prostředky (pohled, přikývnutí, natočení těla) snaha porozumět tomu, co pacient míní, když něco říká

Postup lékaře projevte zájem, navažte dobrý kontakt zeptejte se, zda pacient kouří a zda by byl ochoten se o svém návyku s vámi bavit

Postup lékaře projevte zájem, navažte dobrý kontakt zeptejte se, zda pacient kouří a zda by byl ochoten se o svém návyku s vámi bavit (řekne-li NE: „ Dovedu si představit, že to pro vás není příjemné téma, a možná ani nevidíte důvod. Přesto bych byl rád, kdybychom se tomu mohli při některém z příštích setkání chvíli věnovat.“)

Postup lékaře projevte zájem, navažte dobrý kontakt zeptejte se, zda pacient kouří a zda by byl ochoten se o svém návyku s vámi bavit zjistěte, zda o změně uvažuje „Uvažoval jste někdy o změně? O jaké?“ „Jak moc je to pro vás důležité/aktuální?“

Postup lékaře projevte zájem, navažte dobrý kontakt zeptejte se, zda pacient kouří a zda by byl ochoten se o svém návyku s vámi bavit zjistěte, zda o změně uvažuje sdělte mu nekonfrontačním způsobem, jaká možná krátkodobá i dlouhodobá rizika může kouření v jeho případě přinášet

Sdělování informací

Vyhněte se výhrůžkám: „jestli nepřestanete kouřit, dostanete rakovinu“ výčitkám: „vám nevadí, že děti musí dýchat ten kouř?“ moralizování: „proč ty peníze raději nepoužijete na …“ radám typu: „měl byste (se víc snažit, chtít…)“

Sdělování informací „Vaše výsledky jsou … /vidím, že …, Je možné, že kouření ve vašem případě způsobuje … Určité obavy ve mně vyvolává také …

Postup lékaře projevte zájem, navažte dobrý kontakt zeptejte se, zda pacient kouří a zda by byl ochoten se o svém návyku s vámi bavit zjistěte, zda o změně uvažuje sdělte mu nekonfrontačním způsobem, jaká možná krátkodobá i dlouhodobá rizika může kouření v jeho případě přinášet zeptejte se, jak tyto informace hodnotí, co pro něj znamenají „Jak to na vás působí, co si o tom myslíte?“

Postup lékaře projevte zájem, navažte dobrý kontakt zeptejte se, zda pacient kouří a zda by byl ochoten se o svém návyku s vámi bavit zjistěte, zda o změně uvažuje sdělte mu nekonfrontačním způsobem jaká možná krátkodobá i dlouhodobá rizika může kouření v jeho případě přinášet zeptejte se, jak tyto informace hodnotí, co pro něj znamenají téma s ohledem na míru motivace a důvěry v možnost změny rozviňte

Připravenost ke změně a) nechce – „Mně se nemůže nic stát, nestojí to za řeč“ – „Mně nebude nikdo říkat, co mám dělat“ b) nevěří si – „Mám slabou vůli“ – „Nevydržel bych nekouřit“ c) chce a věří si, neví jak – „Rád bych to zkusil, nevím jak na to“

a) nechce – hledejte důvody Pacient jako „prázdná nádoba“

a) nechce – hledejte důvody Pacient jako „prázdná nádoba“ vs. pacient jako zdroj (vlastních řešení, motivace)

a) nechce – hledejte důvody „Co vám kouření dává? A co vám na tom vadí?“ Shrnout, poskytnout další informace Nebýt „obhájcem“ změny, zdůraznit autonomii: „I když já bych doporučil se nad tím kouřením zamyslet, rozhodně je to jen vaše rozhodnutí a nikdo vás nemůže nutit dělat, co nechcete“ Spolupráce, porozumění, respekt

b) nevěří si - podporujte sebedůvěru

Vidět a ocenit ‚to dobré‘, co se daří

b) nevěří si - podporujte sebedůvěru ocenit i malé úspěchy, pokusy, uznat obtížnost: „Vidím jak to je ve vaší situaci obtížné.“ „Výborně, vydržel jste týden bez cigarety! Jaké to bylo?“ vidět dobré aspekty: př. selhání = pokus nalézání cest a odstraňování překážek: „Jak by jste to mohl zkusit? Co by vám pomohlo?“ „Jaké by mohly nastat komplikace?“ nabídka podpory

c) chce a věří si – připravte plán v případě, že se pacient chce o změnu pokusit, asistujte mu (poradenství, farmakoterapie) a domluvte návštěvu, ideálně v prvním týdnu po datu, kdy přestane kouřit

c) chce a věří si – připravte plán „Existují tyto možnosti:“ „Co z toho by vám nejspíš vyhovovalo?“

Shrnutí - rizika odpor ke změně je často reakcí na styl komunikace lékaře – lékař a pacient mají odlišný záměr či cíl – přístup: „Já vím, co je pro vás nejlepší“ – příliš rychlý postup a plánování – tlak na hledání řešení, argumentace → lépe naslouchat → respektovat autonomii → nechtít vše hned → nechat zodpovědnost na pacientovi

Shrnutí - postup lékaře zájem, spolupráce „Kouříte?“ „Uvažujete o změně?“ „Toto jsou rizika (+informace)“ „Co si o tom myslíte?“ téma rozviňte (důvody, sebedůvěra, plán), podpora

Jak to na vás působí? Co si o tom myslíte?

Děkuji za pozornost. Prezentace je ke stažení na: