Kvalitativní výzkum – designy/strategie výzkumu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kvalitativní výzkum – základní rámec
Advertisements

Služby pro rodiny v ČR výzvy a perspektivy
Označení hasičů na přilbách
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KOUTENSKA_16.
Testování hypotéz.
 Je soubor jednoduchých a ú č elných opat ř ení vedoucích k záchran ě ž ivota.
Ústav pedagogických věd FF MU
Biomedicínský výzkum s podporou evropských zdroj ů v nemocnicích Záme č ek V ě truše v Ústí nad Labem 15. – 16. února 2010 Projekt Univerzitní nemocnice.
Životní zkušenosti se stigmatem a diskriminací. Dagmar Zomerská a Jaroslav Hodbo ď Stigma a diskriminace osob s duševním onemocněním.
ALKO JÓGA PRAVIDELNÝM PROCVIČOVÁNÍM DOVEDETE PROVEDENÍ JEDNOTLIVÝCH POZIC K DOKONALOSTI.
Název projektu:Učení pro život Reg. číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo šablony:V/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji odborných kompetencí.
N ORMÁLNÍ JE NEKOU Ř IT Ž ALOUDÍKOVÁ, I., H RUBÁ, D. P D F A LF MU BRNO Výchova ke zdravému životnímu stylu a nekuřáctví na I.stupni ZŠ.
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
Jak se dělá andragogický výzkum
Kvalitativní výzkum – designy/strategie výzkumu- 2. část
word – Tabulky podle normy
Škola: St ř ední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitn ě ní výuky prost ř ednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
(principy funkce a oblasti vyu ž ívání tabulkových procesor ů, struktura tabulky, vzorce a funkce obecn ě, adresace bun ě k - relativní a absolutní editace.
 Rybá ř  U č itelka  Policista  Zedník  Bankovní ú ř edník  ICT technik  Uklíze č ka  …
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Hypotézy ve výzkumu.
Kvalitativní výzkum – sběr dat a práce s nimi
 Škola: St ř ední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitn ě ní výuky prost ř ednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Prezentace o tom co nám FYZIKA dala a vzala
 Škola: St ř ední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitn ě ní výuky prost ř ednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Postup výzkumného šetření v projektové fázi I. V projektové části směřují výzkumné práce k přípravě výzkumného šetření pro získání empirických informací.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registra č ní č íslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Š ablona III/2VY_32_INOVACE_668.
KURZ PRVNÍ POMOCI Ve č tvrtek 13. února 2014 jsme navštívili Mendelovu st ř ední školu v Novém Ji č ín ě, kde si pro nás ž ákyn ě 4. ro č níku pod vedením.
Zpracování dat Kvalitativní výzkum.
Lenka Jelínková Harantová Odbor 21 G Ř C Fáze 4 NCTS – praktické zkušenosti
Dopravní značky.
 Co je strategie? Dlouhodobý plán č inností zam ěř ený na dosa ž ení cíle Z ř eckého „strategos“ – generál - vedení  Rozdíl mezi strategií a taktikou?
Hlavním cílem DZ je možnost aktivního zapojení d ě tí a mládeže do zlepšování života ve m ě st ě Litom ěř ice a okolí. Dalšími p ř ínosy jsou: ZZázemí.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: MGR. MONIKA RICHTÁRECHOVÁ Název: VY_INOVACE_238_JEHLIČNATÉ_STROMY Téma: JEHLIČNATÉ.
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
DKV část 31 Design kvantitativního výzkumu 4. část ( ) Jiří Šafr UK FHS Historická sociologie (LS 2010)
Sociologie C 3. cvičení Tematická rekapitulace 2. cvičení - pojem paradigma a výzkumná paradigmata v sociologii – kvantitativní a kvalitativní metoda.
Využití principů zakotvené teorie při etnopsychologickém výzkumu: Sociální reprezentace smrti na Srí Lance Mgr. Roman Hytych Psychologický ústav AV ČR.
Diplomový seminář I – 3. hodina Kontrola domácích úkolů – Úvod do DP 2. Návrh výzkumu: Cíle výzkumné práce a formulace výzkumných otázek.
Kvantitativní metody výzkumu v praxi
Základy pedagogické metodologie
Sběr dat, tvorba výzkumného souboru PSY 118, PSY474 Metodologie psychologie (kvalitativní přístup) Přednáška 4 Prof.PhDr. Ivo Čermák, CSc.
 Model je souhrn pravidel pro reprezentaci logické organizace dat v databázi.Rozeznáváme t ř i základní modely dat - hierarchický, sí ť ový a rela č.
PŘÍPADOVÁ STUDIE - zaměřuje se na podrobný popis a rozbor jednoho nebo několika málo případů. - výzkumná otázka: Jaké jsou charakteristiky daného případu.
Postup při empirickém kvantitativním výzkumu
Úvod do kvalitativního výzkumu
Typy výzkumu  Kvantitativní  Kvalitativní  Smíšený  První zkoumá kolik lidí si co myslí atd …  Druhý co přesně si lidé myslí  Třetí je kombinací.
HYPOTÉZY „Hypotéza není ničím jiným než podmíněným výrokem o vztazích mezi dvěma nebo více proměnnými. Na rozdíl od problému, který je formulován v.
Mgr. Jana K ř ehlíková.  základní funkce um ě ní  spjata s kategorií odrazu a obraznosti  zobrazení a vysv ě tlení mimolit. skut.  dílo rezignující.
Strategické otázky výzkumníka 1.Jaký typ výzkumu zvolit? 2.Na jakém vzorku bude výzkum probíhat? 3.Jaké výzkumné metody a techniky uplatnit?
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Marie Havránková Název prezentace (DUMu): Odborný styl – referát Název sady:Funkční styly pro 2. ročník, obor Opravář.
PhDr. Pavel Be ň o Tel nebo
Koordina č ní skupina Rodiny, d ě ti a mládež Zámek "Od analýz ke koordinaci sociálních služeb v D ěč ín ě " CZ.1.04/3.1.03/ “ 3. Komunitní.
Vypracoval: TOMÁŠ ZBOŘIL SENZOMOTORICKÉ UČENÍ. U č ení je celo ž ivotní proces, který se neustále vyvíjí a zdokonaluje. Vyzna č uje se komplexností a.
VÝUKOVÝ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Kód vzd ě lávacího materiálu: VY_62_INOVACE_0107 Název vzd ě lávacího materiálu: Ochranné.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Marie Havránková Název prezentace (DUMu): Odborný styl – popis (základní slohový postup) Název sady:Funkční styly.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Marie Havránková Název prezentace (DUMu): Odborný styl – odborný popis Název sady:Funkční styly (prostě sdělovací,
Společně bezpečně v Evropské unii EU – Hodnocení rizik u malých firem a mikrofirem 2012.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Olga Kotvová Název: VY_62_INOVACE_0201_OSOBNÍ R. Téma: FG_OSOBNÍ ROZPOČET Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Olga Kotvová Název: VY_62_INOVACE_0801_ŽIVOTNÍ Ú. Téma: Pojem _ŽIVOTNÍ ÚROVEŇ Číslo projektu:
Zpracoval Ing. Jan Weiser Dispoziční řešení prodejen.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Kvalitativní výzkum Vybrané otázky: Proč kvalitativní výzkum?
Dějiny právního myšlení Přednáška I
Úvod do kvalitativního výzkumu
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
KVALITATIVNÍ VÝZKUM - ÚVOD
Název šablony: Inovace ve fyzice52/F03/ ,Slabá Janoutová Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Skládání sil různého směru.
Metody sociologického výzkumu kvantitativní. MSV-KVANT Výuka v LS 2018
Metody pedagogiky.
Transkript prezentace:

Kvalitativní výzkum – designy/strategie výzkumu zakotvená teorie, případová studie

Design /strategie výzkumu rámcové uspořádání, nebo plán výzkumu „JAK“ budeme zkoumat to, co jsme zvolili za výzkumnýproblém na rozdíl od metod má ucelenější povahu, popisuje proces, způsob analýz a přístup k interpretaci obvykle i souhlas určité skupiny výzkumníků – možnost čerpat z určité metodologické literatury, která design popisuje aukazuje jeho přednosti i úskalí

Zakotvená teorie šedesátá léta 20.stol., Glaser, Strauss – později každý trošku odlišně rozdíl v přístupu ke kódování Glaser: kódování substantivní a teoretické; hledání vztahu mezi kategoriemi je na výzkumníkovi Strauss: kódování otevřené, axiální a selektivní; paradigmatický model – identifikace jevu, příčinné podmínky – kontext - strategie jednání a interakcí -následky)

Zakotvená teorie sada systematických induktivních postupů pro vedení kvalitativního výzkumu, který je zaměřen na vytvoření teorie teorie vzniká induktivně ze zkoumání výzkumného problému – odhalena a prozatímně ověřena

Zakotvená teorie Základní principy není cílem popsat jednotlivé jevy, ale vytvořit novou teorii vycházející z dat – „necháváme, ať se vynoří to, co je v této oblasti významné“ směřuje k vyšší úrovni abstrakce; ne koncentrovaný popis, ale konceptuální schéma postihující vztahy mezi tím, co se vynořilo jako proměnné především teorie sociálních procesů, které utvářejí interkci lidí; ukazuje, jak změny podmínek ovlivňující jednání nebo interakci vedou ke změněným reakcím aktérů práce s literaturou ex post (porovnání nálezů s tím, co je v literatuře) stálé porovnávání (datových úseků, dat s koncepty, konceptů mezi sebou – odhalování obecného a toho v čem jsou odlišnosti

Zakotvená teorie Základní procedury sběr dat směřující k nasycenosti kódů teoretické nasycení dat (nepřibývá nová informace) vzorkování (doplnění teorie) graduální sběr dat kódování směřující k vytvoření základních kategorií (proměnných) budoucí teorie konstruování teorie jako sady tvrzení o vztazích mezi kategoriemi (proměnnými) Úrověň dat a jejich analýzy funkce příklad Datové úryvky indikátory pořád se po nás chce a nikdo nám za to nic nedá kódy koncepty práce navíc kategorie proměnné RVP jako administrativní zátěž

Zakotvená teorie Konstruování teorie psaní poznámek (memo) při kódování = klíčová technika konstruování teorie je porozumění poznámkám v jejich celku nalezení centrální kategorie spadá pod ni hodně kódů dokáže pod sebe pojmout jiné kategorie dostatečně abstraktní když se rozpracovávají její detaily (za jakých podmínek), vznikající teorie se dobře rozvíjí má dostatečnou variantnost (dost údajů o tom, jak se mohou měnit její vlastnosti, dimenze, jek se mění se změnou podmínek) dobré je získanou teorii znázornit ve schématu

Zakotvená teorie Švaříček, Šeďová: Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách, str. 91, 95

Případová studie empirický design (sběr skutečných dat – nikoli odvozená data), jehož cílem je velmi podrobné zkoumání a porozumění jednomu případu původně při práci s jednotlivými klienty (medicín, atd.), začátek 20. stol. využití i pro teorii (Chicagská škola, Freud atd.)

Případová studie Základní principy případ = integrovaný systém (celek, ne jeho jednotlivé aspekty) vždy v co nejpřirozenějších podmínkách využívány veškeré dostupné zdroje i metody sběru dat

Případová studie Kdy použít Typy případových studií jak a proč se dějí současné jevy máma malou nebo žádnou kontrolu nad těmito jevy (jako výzkumníci je ovlivňujeme minimálně nebo vůbec) povaha výzkumné otázky (odhalení souvislostí jevu u daného případu) Typy případových studií deskriptivní (narativní zpráva (např. klient, žák) exploratorní (např. pilotní projekty) explanatorní (vysvětlení – odhalení příčinného řetězce)

Případová studie Volba případu vícečetná případová studie nikdy ne náhodně podle výzkumné otázky nepodcenit! volba extrémního případu (např. šikana) volba typického případu (běžné tradiční podmínky, „průměrné“) volba kritického případu (testování teoretického vysvětlení (např. zavádění inovací – riziko: obavy; tedy škola, která je zavádí – jaké jsou rizika tam?) vícečetná případová studie případy vybírány postupně – podpoření nebo prozkoumání odlišností

Případová studie Fáze případové studie určení výzkumného tématu, formulování otázek výběr zkoumaného případu; sběr dat – důsledná triangulace metod i zdrojů analýza propojena se sběrem (upřesňování) zpracování výzkumné zprávy etická kritéria

Případová studie Analýza dat nejsou specifické procedury – záleží na výzkumníkovi interperetativní práce základem je kategorizace dat (lze kódovat) a znázorňování vztahových sítí případu důležité je porovnávání dat a hledání pravidelností je možné se věnovat předem vybraným kategoriím je možné se soustředit na celistvost případu

Případová studie Švaříček, Šeďová: Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách, str. 111, 112