PENZIJNÍ REFORMA 2011 - 2013 V ČESKÉ REPUBLICE 1. VÝCHODISKA DŮCHODOVÝCH REFOREM II. VIZE REFORMY III. PROČ REFORMA IV. REFORMA I. PILÍŘE V. REFORMA III.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Důchodová reforma, jak bude fungovat bez II. pilíře. … jistě levněji
Advertisements

Návrh státního rozpočtu ČR na rok 2010 Ministerstvo financí září 2009.
– – Očekávané změny v oblasti zákoníku práce, občanského zákoníku a v důchodovém systému 1.
Důchodová reforma (úvod do problematiky) Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR.
Důchodová reforma Proč potřebujeme důchodovou reformu ? Čeho chceme reformou dosáhnout ? Jakým způsobem dosáhneme cílů reformy ? Harmonogram důchodových.
PENZIJNÍ REFORMA V ČESKÉ REPUBLICE
Reformy v sociální oblasti Změny ve financování sociálních služeb Ing. Ondřej Mátl.
Finanční produkty určené k ukládání peněz
GENERALI TOP TALENT 2007 Návrh koncepce penzijní reformy Jan Krejsa.
Důchodová reforma Otázky a odpovědi k vnějšímu připomínkovému řízení 17. května 2011.
Důchodová reforma v ČR: návrhy, modely, analýzy
Makroekonomie I ( Cvičení 12 – Fiskální politika - shrnutí )
Nezbytná potřeba reformy důchodového systému Jan Kordík.
Finanční prostředky pro příští programové období prosince 2006 Ing. Bohdan Hejduk, náměstek ministra.
Komentář k důchodové reformě z pohledu VV 1. Dopad zvýšení DPH Sjednocení DPH na 20% (65 mld. Kč) pro financování důchodové reformy Zachování snížené.
Důchodová reforma ČSSD Principy a cíle Prof. PhDr. Martin Potůček, CSc. MSc.
Hospodářská politika státu
Stav české penzijní reformy Jiří Fialka, 21. května 2010 Seminář z aktuárských věd.
Česká důchodová reforma – současný stav Jiří Král Ministerstvo práce a sociálních věcí 31. března 2011.
Důchodová reforma Proč potřebujeme důchodovou reformu ? Čeho chceme reformou dosáhnout ? Jakým způsobem dosáhneme cílů reformy ?
NÁVRH KONCEPCE PENZIJNÍ REFORMY V ČR Generali TOP Talent 2007 Bc. Martin SVOBODA.
Milníky důchodové reformy
Předpokládaný vývoj počtu osob v produktivním a důchodovém věku
Navrhovaná reformní opatření – důchodový systém
1 NÁRODNÍ EKONOMICKÁ RADA VLÁDY DŮCHODOVÁ REFORMA.
Daňová reforma - reformní novela 2013 JUDr. Radim Boháč, Ph.D
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_21-07 Název školy Střední průmyslová škola stavební, České Budějovice, Resslova 2 AutorŠárka.
Hodnocení možností penzijních fondů v rámci penzijní reformy Autor práce: Ing. Petr Kupčík Vedoucí práce: doc. Ing. Eva Vávrová, Ph.D. Oponent práce: Ing.
Penzijní fondy v rámci důchodové reformy Mojmír Boucník Viceprezident Asociace penzijních fondů.
Svaz měst a obcí České republiky a zákon o rozpočtovém určení daní Ing. Oldřich Vlasák předseda.
Programové cíle v sociální oblasti Bc. Tereza Bernardová místopředsedkyně strany stínová ministryně práce a sociálních věcí.
Generali pojišťovna Penzijní připojištění se státním příspěvkem.
Modelování důchodového systému a varianty důchodové reformy podle politických stran Vladimír Bezděk VŠE,
Moderní žena myslí na budoucnost II. Jan Diviš. Bude v ČR důchodová reforma? Demografické okénko Rok 2003 Poválečné ročníky na prahu důchod Dobrá zpráva,
THEME 7 Social Security Welfare State Types of Social Security Systems.
Jan Škorpík a Martin Štěpánek 3. prosince 2008 Zavedení II. pilíře povinného důchodového systému v ČR, hlavní principy a návrh řešení.
Petr Nečas místopředseda vlády ministr práce a sociálních věcí 27. listopadu 2008 Důchodová reforma.
Penzijní systém podle NS-LEV 21 Tereza Holišíková http://
Důchodová reforma Pavel Rusý 1. Průběžnost vs. Akumulace Ekvivalence vs. Solidarita 2 Základní aspekty zajištění v důchodu Průběžný systém Fondový systém.
Varianta 2. Popis varianty I. pilíř bude tvořit současný PAYG. Pojistná sazba (23%) se nijak měnit nebude. II. pilíř budou provozovat reformované fondy.
Varianta 1. Popis varianty I. pilíř bude tvořit současný PAYG, do kterého poplyne 20 p.b z 23 procentní sazby pojistného II. pilíř bude tvořit nový fondový.
Citlivostní analýza k některým parametrům důchodového systému a migraci.
KOMPENZACE PŘÍJMU V NEZAMĚSTNANOSTI
Makroekonomický scénář, nástin modelů a stručná zadání variant důchodové reformy Výkonný tým Smilovice,
Stáří jako sociální událost
Veřejné finance a penzijní systémy - klíčová východiska Státem provozovaný penzijní systém ve své stávající podobě je součástí veřejných rozpočtů váhově.
PŘEDSTAVENÍ SATUM CZECH
Důchodová reforma Vladimír Bezděk Sdružení Lípa; ; Harachov.
Tomáš Rozsypal, A09N0169P, obor Finanční informatika a statistika.
1 Důchodová reforma v České republice - aktuální informace - Vladimír Bezděk Praha, 3.května 2010, Smilovice.
Navrhovaná reformní opatření důchodový systém Ministr práce a sociálních věcí Petr Nečas.
Důchodový systém v České republice a jeho reforma zákon č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění ve znění pozdějších předpisů.
Finanční gramotnost Jana Leciánová Gymnázium Uherské Hradiště, 2013 Penzijní fondy – III. pilíř.
Jana Leciánová Gymnázium Uherské Hradiště
Novela zákona o důchodovém pojištění (I. etapa důchodové reformy) Technická novela nového zákona o nemocenském pojištění Petr Nečas ministr práce a sociálních.
Druhá fáze reformy veřejných rozpočtů - prorůstové daňové změny - Ministerstvo financí ČR
Návrh státního rozpočtu ČR na rok 2007 I.náměstek ministra financí Ing. Eduard Janota 11. září 2006.
Dr. Vít Samek VMS CONSULTING, s.r.o. Vysoká škola finanční a správní 10. prosince 2007 Praha Důchodová reforma Reálné možnosti soukromých penz.systémů.
Financování kapitol státního rozpočtu II
S YSTÉM SOCIÁLNÍHO POJIŠTĚNÍ 3. S YSTÉM SOCIÁLNÍHO POJIŠTĚNÍ 3. PENZIJNÍ PŘIPOJIŠTĚNÍ.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Spoření ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
Vliv demografického vývoje na důchodový systém v ČR Ing. Lenka Fulínová.
Obsah Modely penzijních systémů Demografická situace v Evropě Penzijní reforma a EU Britský penzijní systém Situace v ČR: Práce Bezděkovy komise a současný.
Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava Šablona 32 VY_32_INOVACE_399.UCE.34 Sociální pojištění.
Růst počtu lidí v poproduktivním věku jako zdroj ohrožení veřejných financí, formy penzijního připojištění v ČR a Evropě.
DŮCHODOVÁ REFORMA. 2 Současné hlavní problémy I.pilíře Vnímání systému jako jednozdrojově financovaného (pouze pojistné) OSVČ - platí méně než 30% vyměřovacího.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_21-07
Dlouhodobá udržitelnost veřejných financí
Zpráva o dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí
Projekce veřejných příjmů a výdajů v oblasti zdravotnictví
Transkript prezentace:

PENZIJNÍ REFORMA V ČESKÉ REPUBLICE 1. VÝCHODISKA DŮCHODOVÝCH REFOREM II. VIZE REFORMY III. PROČ REFORMA IV. REFORMA I. PILÍŘE V. REFORMA III. PILÍŘE VI. REFORMA II. PILÍŘE VII. ČASOVÝ PRŮBĚH REFOREM

I. VÝCHODISKA PENZIJNÍ REFORMY V roce 2005 expertní Bezděkova komise posoudila penzijní programy všech parlamentních politických stran. Poradní expertní sbor Ministerstva financí (2. Bezděkova komise) po aktualizaci propočtů vývoje důchodového systému ČR v roce 2010 definoval čtyři cíle pro důchodovou reformu: Fiskální udržitelnost průběžného (PAYG) důchodového pilíře Diverzifikace zdrojů příjmů důchodců Snížení mezigeneračních transferů Zvýšení ekvivalence v českém důchodovém systému (souběžně verdikt ÚS) = > Z těchto cílů vychází v důchodové oblasti programové prohlášení vlády ČR

PENZIJNÍ REFORMA V ČESKÉ REPUBLICE II. VIZE REFORMY

II. VIZE ČESKÁ REPUBLIKA VYTVÁŘÍ TŘÍPILIŘOVÝDŮCHODVÝ SYSTÉM Výlučnost průběžného systému v zajišťování penzí je riskantní, bude doplněna zvýšením role fondových pilířů Současný penzijní systém (2011) Penzijní systém cílový (2050) I. II. III. I. II. III. I. Pilíř - průběžný státní důchodový systém II. Pilíř - připravovaný Opt-out III. Pilíř - dobrovolné penzijní spoření (nyní připojištění) od 1994 = > v roce 2050 budou fondové pilíře poskytovat ~ 20% příjmu důchodců

1I. VIZE: SPOŘENÍ NA PENZI JE OBVYKLÉ Spoření na penzi je obvyklé, stejně jako více zdrojů příjmu v důchodu (Zdroj databáze OECD 2009) Spoření na důchod má velkou tradici ve vyspělých zemích a zajišťuje podstatnou část příjmu v důchodu (Zdroj databáze OECD)

PENZIJNÍ REFORMA 2011 – 2013 V ČESKÉ REPUBLICE III. PROČ DŮCHODOVÁ REFORMA

III. PROČ DŮCHODOVÁ REFORMA (1) Nároky na důchodový systém se budou zvyšovat: -Průměrný věk dožití v ČR 1990 – 72 let - Průměrný věk dožití v ČR dnes – 77 let - Průměrný věk dožití ve Německo, Francie, Švédsku dnes let Zdroj: Databáze United Nations Population Prospects – 12% občanů nad 65 let – 15% občanů nad 65 let – 29% občanů nad 65 let Zdroj: Demografická prognóza – UK Kučera 2010

III. PROČ DŮCHODOVÁ REFORMA (3) Poměr pracujících a starších občanů se dramaticky změní Zdroj: Databáze United Nations Population Prospects

III. PROČ DŮCHODOVÁ REFORMA (4) Na trh práce bude v budoucnu vstupovat méně občanů. Do důchodu bude vstupovat v budoucnu více občanů. Věkové složení obyvatelstva (12/2009) přinese vysoké nároky na důchody

III. PROČ DŮCHODOVÁ REFORMA (5) Dnes si na důchody půjčujeme. Chybějících 40 miliard (1% HDP) je součástí schodku státního rozpočtu (V roce 2010 celkový schodek 130 mld. Kč) PES: Schodek důchodového účtu by se neúměrně prohluboval

IV. REFORMA I. PILÍŘ (1) I. PILÍŘ – ZMĚNY NASTÁVAJÍ K Zvyšuje se věková hranice (o 2 měsíce ročně pro muže, o 6 měsíců ročně pro ženy), sjednocení věku poprvé v roce 2041 na 66 let a 8 měsíců - Prodlužování věku nemá stanovenu konečnou hranici - Vyšší valorizace jen zákonnou změnou (nad CPI + 1/3 reálných mezd) - Prodloužení minimální pojištěné doby na 35 (z 30) let - Úprava krácení předčasných důchodů - Spravedlivější výpočet penze z celoživotních příjmů (doposud posledních 25 let) - Úprava výpočtu nově přiznávaných důchodů (v návaznosti na rozhodnutí ÚS)

IV. REFORMA I. PIÍŘ (2) Změny I. pilíře zastaví růst jeho deficitu % HDP Rok K 1. lednu 2010 K 1. lednu 2012 Očekávané snížení schodku

V. REFORMA III. PILÍŘ (1) III. pilíř nemá dostatečnou kumulaci aktiv Transformace penzijních fondů zachová silné a odstraní slabé stránky III. pilíře: ++ +Vysoké zapojení obyvatelstva již od věkové kategorie 30 let, účinná motivační funkce státního příspěvku let poskytuje bezpečnou správu svěřených prostředků ++Vysoký roční objem zaplacených příspěvků 1 % HDP (35,7 mld. v roce 2010), + +Provozní náklady jsou z mezinárodního srovnání na velmi dobré úrovni (v průměru 0,5 % aktiv) +/ -Vysoký potenciál zvyšování příspěvků; nad 500 jen 15 % klientů. - -Kumulaci kapitálu zpomaluje vysoké procento výplat starších účastníků Celkové náklady jsou kvůli značným nákladům na distribuci na vysoké úrovni (cca 1,4 % z aktiv) Penzijní fondy investují velmi konzervativně a nepřinášejí dostatečné zhodnocení prostředků

V. REFORMA III. PILÍŘ (2) Transformace zrychlí kumulaci kapitálu ve III. pilíři Prodloužení pásma pro státní příspěvek (500 – 1000 Kč) zvýší příspěvky účastníků Oddělení majetku: = > posílí bezpečnost = > spolu s limity poplatků zúží prostor na náklady, připsaný výnos bude vyšší = > zavedení více investičních profilů vytvoří předpoklady pro lepší zhodnocení

VI. REFORMA II. PILÍŘ (1) Pravidla OPT- OUTU budou výhodná pro 50 – 60 % občanů Účast ve II. pilíři přináší výhody dědictví Možnosti výplaty penzí jsou širší než ze současného důchodového systému: a) Doživotní důchod b) Doživotní důchod s pozůstalostní penzí na 3 roky c) Důchod vyplácený po dobu 20 let d) Dědictví a pozůstalostní důchody Nároky na jiné státní penze zůstávají stejné (invalidní, pozůstalostní, vdovské důchody) Mediánová mzdaPrůměrná mzda

VI. REFORMA II. PILÍŘ (2) Vytvoříme podmínky pro dostatečnou tvorbu úspor ve II. pilíři - Zapojíme občany do spoření včas (na dobu minimálně 30 let, vstup nejpozději do 35 let) - Dostatečný příspěvek 5% (3+2%) umožní za 30 let naspořit na 1/4 státního důchodu - Pravidla účasti na rozdíl od III. pilíře zajistí přispívání bez výpadků po celou dobu pracovní kariéry = > průměrný účet poroste výrazně rychleji než ve III. pilíři

VI. REFORMA II. PILÍŘ (3) Kontrolovaný dopad na veřejné rozpočty - Opt – out přesune jen 3 % hrubých mezd, transformační deficit by měl být omezen na maximálně 0,6 % HDP - (Polsko sazba 7,3 %, Slovensko 9 %, Maďarsko 8 % s výpadkem přes 1 % HDP - Projekce se zapojením 50 % ekonomicky aktivní populace předpokládá roční výpadek pojistného v řádu 20 mld. Kč - Transformační deficit bude od počátku kryt stálými příjmy státního rozpočtu - (změna spodní sazby DPH v roce 2012)

VII. ČASOVÁNÍ REFOREM DŮCHODOVÉHO SYSTÉMU I. Pilíř Únor 2011 Schváleno vládou Srpen 2011 Schváleno parlamentem Účinnost II. a III. Pilíř Únor 2011Koaliční dohoda Červen 2011Návrhy zákonů schváleny vládou Září 2011Návrhy zákonů schváleny poslaneckou sněmovnou Parlamentu ČR 28. prosince 2011 Zákony k DR vyšly ve Sbírce zákonů ( /2011) 28. února 2012Povinná žádost o transformaci penzijního fondu Plná účinnost – Možnost vstupu do II. pilíře pro osoby starší 35 let