Barokní hudba v Čechách

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
HV-1 Hudební výchova DUM č. 9 Prima – kvarta osmiletého studia
Advertisements

Impresionismus v českých zemích
Rozdělení hudebních nástrojů
Autor: Mgr. Hana Kalousková
Hudební klasicismus v tvorbě českých autorů
Renesanční hudba VY_32_INOVACE_04_Renesančni hudba.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Hudební tělesa VY_32_INOVACE_03_Hudební tělesa.
VY_32_INOVACE_05_Opakování I Otázka číslo 1: Vážná hudba je : A) Označení pro evropskou hudební tradici a hudební formy z níOznačení pro evropskou hudební.
Hudební nástroje Vypracovala: Nikola Doleželová
HV-1 Hudební výchova DUM č. 13 Prima – kvarta osmiletého studia
Název: Johann Sebastian Bach. Baroko Autor: Mgr. Ivana Písařová
Základní vzdělávání – Člověk a umění – Hudební výchova
Hudební baroko ( století).
Romantismus v hudbě skladatelů z českých zemí
Barokní hudba v Evropě VY_32_INOVACE_06_Barokní hudba v Evropě.
Rozčlenění hudebního vývoje
Romantismus v hudbě německých skladatelů
VY_32_INOVACE_02_Vývoj populární hudby.  HISTORIE HARFY SE ZAČÍNÁ PSÁT JIŽ VE STARÉM EGYPTĚ ASI 3000 př.n.l.  DO EVROPY SE DOSTÁVAJÍ ZÁSLUHOU KELTŮ.
Hudební nástroje ve vážné hudbě
Hudební skladatelé ovlivnění impresionismem
Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
René Descartes: "Myslím, tedy jsem."
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_842_9TR_HV Autor: Mgr. Ludmila Večerková.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_345_ Č eské hudební baroko AUTOR: Mgr. Markéta Lyková RO Č.
Klasicismus v evropské hudbě
Fagot Eva Michalisková.
Bicí nástroje 1. Samozvučné (tón vzniká chvěním hmoty, ze které jsou vyrobeny) – činely, zvony, gong, xylofon, triangl ad. 2. Blanozvučné (tón vzniká rozechvěním.
HUDBA ČESKÉHO BAROKA.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_351_Hudba v období baroka AUTOR: Mgr. Markéta Lyková RO Č.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Škola: Praktická škola dvouletá Vzdělávací okruh: Umění a kultura Vyučovací předmět: Hudební výchova Ročník: První Téma: Rozdělení hudebních nástrojů.
Hudební výchova-5.ročník ZŠ „Otázky ke kritickému myšlení“
Nástroje symfonického orchestru
HUDEBNÍ NÁSTROJE NÁSTROJOVÉ SKUPINY
Otázky jsou vybrány z DUM č
Jaký hudební nástroj je na obrázku?
Gymnázium Židlochovice Hudební výchova sekunda
Skladatelé Evropa Čechy úkoly Dějiny evropské hudby BAROKO.
Adam Václav Michna
Česká hudební renesance a baroko Anotace Prezentace seznámí žáky s vývojem hudby v období renesance a baroka. Popisuje historické souvislosti jejího vzniku.
ČESKÉ HUDEBNÍ BAROKO. BAROKO - ÚVOD -je název uměleckého slohu ovlivňujícího všechny druhy umění -v hudbě se uplatňovalo od konce 16. do poloviny 18.století.
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_06 Autor: Mgr. Eva Damborská Anotace: Učební text pro ZŠ – Periodizace dějin evropské hudby - žáci se naučí etapy dějin evropské.
Test k ověření znalostí z HV
Dějiny hudby a její osobnosti
Gymnázium Židlochovice kvarta
Dějiny evropské hudby BAROKO Skladatelé Evropa Čechy úkoly
NÁZEV ŠKOLY: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
ČESKÝ HUDEBNÍ KLASICISMUS
Název školy ZŠ J. E. Purkyně Libochovice a ZUŠ Autor Bc. Jiří Grüner
NÁZEV ŠKOLY: Speciální základní škola, Chlumec nad Cidlinou
FILIP SMIČKA Prezentace pod vedením Mgr. Barbory Pacalové
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Uherský Ostroh
Název školy ZŠ a ZUŠ J. E. Purkyně Libochovice Autor Bc. Jiří Grüner
Hudební uskupení Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
Hudba Test Poslech POJMY
Starověká hudba Název školy: SPgŠ Litoměřice
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Uherský Ostroh
Hudební renesance v Čechách
Orchestrální hudba Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Název školy: ZŠ Průhonice
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
HUDEBNÍ VÝCHOVA – 9. ROČNÍK
Název školy: ZŠ a MŠ Prysk, okres Česká Lípa, příspěvková organizace Autor: Mgr. Jana Vostřelová Název: VY_32_INOVACE_03_HUDEBNÍ VÝCHOVA_HUDEBNÍ NÁSTROJE.
NÁZEV ŠKOLY: MŠ a ZŠ Veselí n. M., Kollárova 1045
Název školy ZŠ a ZUŠ J. E. Purkyně Libochovice Autor Bc. Jiří Grüner
Transkript prezentace:

Barokní hudba v Čechách VY_32_INOVACE_07_Barokní hudba v Čechách

Období hudebního baroka je obvykle kladeno mezi roky 1600 a 1750 Období hudebního baroka je obvykle kladeno mezi roky 1600 a 1750. Termín baroko, přejatý z dějin umění a je odvozen z portugalského a francouzského barroc, tzn. perla nepravidelných tvarů. V tomto případě platí označení pro nabubřelost starého umění. Barokní hudba platila za harmonicky zmatenou, melodicky obtížnou, kostrbatou,( zkrátka barokní). Teprve 19. století přineslo kladné hodnocení baroka. Barokní hudba přináší některé nové jevy a kompoziční principy: dur-mollovou harmonii, koncertantní princip, monodii, moderní systém taktů.

Barokní hudba, která představovala naplnění zcela nových ideálů, se výrazně lišila od hudby renesanční. Obecně lze říci, že barokní hudba je charakteristická polaritou sopránu a basu. Tyto dva hlasy provádějí základní melodii v kontrapunktu (protipohybu) a ostatní hlasy slouží jako harmonická výplň, doprovod. Pro barokní hudbu je typická zpěvnost, zcela záměrná líbivost a emocionální působivost – hlavním úkolem barokní hudby je přenášet pocity na posluchače, působit.

Prostředí českého hudebního baroka bylo významně vázáno na vídeňský habsburský dvůr. Velký podnět české hudbě přinesla 1723 korunovace Karla VI. českým králem, během níž se Praha rozzářila řadou skvělých barokních kompozic, zvláště oper a oratorií. Vrcholem bylo uvedení korunovační opery Constanza e Fortezza (Stálost a síla), jíž zkomponoval vrchní císařský kapelník a velká osobnost soudobé hudební Evropy Johann Joseph Fux.

Čeští skladatelé : Adam Michna z Otradovic Pavel Josef Vejvanovský Jan Dismas Zelenka Bohuslav Matěj Černohorský

Adam Václav Michna z Otradovic asi 30. června 1600, Jindřichův Hradec – 16. října 1676, Jindřichův Hradec byl český raně barokní básník, hudební skladatel, sbormistr a varhaník http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Adam_michna_z_otradovic.jpg

Pavel Josef Vejvanovský (1639 nebo 1640, patrně Hlučín - 24 Pavel Josef Vejvanovský (1639 nebo 1640, patrně Hlučín - 24. července 1693, Kroměříž) byl významný český hudební skladatel středního období baroka. http://www.google.cz/imgres?imgurl=http://www.haas-koeln.de/img/komponisten/Lichtenstein%2520Kastellkorn.jpg&imgrefurl=http://katalog.estranky.cz/stranka/1027826/hukvaldy&h=209&w=150&sz=30&tbnid=ADIkFRZWOkUJNM:&tbnh=90&tbnw=65&prev=/search%3Fq%3Dpavel%2Bjosef%2Bvejvanovsk%25C3%25BD%26tbm%3Disch%26tbo%3Du&zoom=1&q=pavel+josef+vejvanovsk%C3%BD&usg=__K1s6xIZfv2HQytWTe0m-wwe-vBU=&docid=HkTsgDJ1tgN3sM&hl=cs&sa=X&ei=J1vYT7fxFcLdtAbB-YzhDw&sqi=2&ved=0CGUQ9QEwBQ&dur=294

Jan Dismas Zelenka (16. října 1679, Louňovice pod Blaníkem – noc z 22 Jan Dismas Zelenka (16. října 1679, Louňovice pod Blaníkem – noc z 22. na 23. prosince 1745, Drážďany) byl český skladatel, jeden z nejvýznamnějších komponistů období vrcholného baroka http://www.google.cz/imgres?imgurl=http://userserve-ak.last.fm/serve/_/29694061/Jan%2BDismas%2BZelenka%2BJDZelenka.jpg&imgrefurl=http://www.last.fm/music/Jan%2BDismas%2BZelenka/%2Bimages/29694061&h=342&w=316&sz=72&tbnid=bir4JnXFcXeTvM:&tbnh=90&tbnw=83&prev=/search%3Fq%3DJan%2BDismas%2BZelenka%26tbm%3Disch%26tbo%3Du&zoom=1&q=Jan+Dismas+Zelenka&usg=__D9KNUGjgboUMrbFW3OubgIZwWpw=&docid=eyx160NUwGCM8M&hl=cs&sa=X&ei=fl3YT__YCcr34QTF45DBAw&ved=0CG4Q9QEwAw&dur=595

Bohuslav Matěj Černohorský (16. února 1684 v Nymburku - 1 Bohuslav Matěj Černohorský (16. února 1684 v Nymburku - 1. července 1742 ve Štýrském Hradci) byl český hudební skladatel, kněz, varhaník a hudební pedagog, reprezentující období kulminace české barokní hudby, který se současně stal svými postupy jedním z předchůdců období hudebního klasicismu http://www.google.cz/imgres?q=bohuslav+matěj+černohorský&hl=cs&sa=X&biw=1308&bih=751&tbm=isch&prmd=imvns&tbnid=PmsQ0X0czK6eCM:&imgrefurl=http://www.czechmusic.org/osobnosti.-3.vy_7&docid=_Sz8Be9JS4qk6M&imgurl=http://www.czechmusic.or

Hudební nástroje Hudební nástroje přejímá baroko z renesance, přičemž většina nástrojů prochází konstrukčními úpravami. Mění se tvar smyčce, u dechových nástrojů (příčné flétny) se objevují klapky. Nepočítáme-li kladívkový klavír, mnoho nástrojů vynalezeno nebylo. V umělecké hudbě se užívají housle, viola, violoncello, kontrabas, viola da gamba, loutna, kytara, harfa, cembalo, varhany, flétny příčné i zobcové, hoboj, fagot, chalimeaux (předchůdce klarinetu), cink, pozoun, lesní roh, tympány.

Konec Autor : Trýzna Stanislav Školní rok :2010/2011 Určeno pro : devátý ročník Předmět: hudební výchova Téma : základní orientace ve vývoji barokní hudby v Čechách Způsob použití ve výuce: výuková prezentace Upozornění : Pro plné využití aplikace musí být PC připojeno k internetu