Největší společný dělitel

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PLAYBOY Kalendar 2007.
Advertisements

IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
KOMBINACE BEZ OPAKOVÁNÍ
Přijímací zkoušky na SŠ MATEMATIKA Připravil PhDr. Ivo Horáček, PhD.
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
Autor Mgr. Šárka Čížová Anotace
Matematika a její aplikace
Násobíme . 4 = = . 4 = = . 4 = = . 2 = 9 .
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Dělitelnost přirozených čísel
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_42_INOVACE_matematika_15 Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Autor Bc. Ivana Kotková.
Zřizovatelem školy je statutární město Brno, městská část Brno-střed Dominikánská 2, Brno Tel , www.
Nejmenší společný násobek
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Vzdělávací materiál v rámci projektu EU peníze školám Školní rok: 2011/2012 Ročník: Předmět: Téma: Anotace: Autor : Vzdělávací materiál je určen pro bezplatné.
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
Společný násobek nejmenší společný násobek (n)
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Dělitelnost přirozených čísel
Prvočísla a čísla složená
Anotace Prezentace, která se zabývá prvočísly a čísly složenými AutorPavel Pavlas JazykČeština Očekávaný výstup Žáci rozliší prvočíslo a číslo složené.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Společný dělitel, největší společný dělitel (D)
Největší společný dělitel – teorie a procvičování
Dělení se zbytkem 5 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
EU – OP – VK Matematika – 8.B Mgr. Václav Calábek.
Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ.
Prvočísla a čísla složená
Největší společný dělitel
Nejmenší společný násobek, největší společný dělitel
Dělitelnost přirozených čísel
Nejmenší společný násobek
ProcvičujemenásobilkuProcvičujemenásobilku Klikni na libovolné číslo, objeví se.
Násobení zlomků – teorie a cvičení VY_32_INOVACE_19
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ V OBORU DO 100
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Anotace Prezentace, která se zabývá dělitelností přirozených čísel. AutorPavel Pavlas JazykČeština Očekávaný výstup Žáci rozliší násobek a dělitel. Speciální.
DĚLITELNOST Prvočísla Dělitel Násobek Znaky dělitelnosti Čísla složená.
Celá čísla Dělení.
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_42_INOVACE_matematika_11 Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Autor Bc. Ivana Kotková.
Téma: ABSOLUTNÍ HODNOTA CELÝCH ČÍSEL 2
Úkoly nejen pro holky.
Přednost početních operací
VY_42_INOVACE_386_NEJMENŠÍ SPOLEČNÝ NÁSOBEK, NEJVĚTŠÍ SPOLEČNÝ DĚLITEL
Matematika a její aplikace
Slovní úlohy řešené soustavou rovnic
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Dělitelnost přirozených čísel 6. ročník - Matematika
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_42_INOVACE_matematika_14 Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Autor Bc. Ivana Kotková.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Matematika a její aplikace.
DĚLITELNOST PŘIROZENÝCH ČÍSEL
VY_42_INOVACE_384_PRVOČÍSLA Jméno autora VMMgr. Václav Hendrych Datum vytvoření VM prosinec 2011 Ročník použití VM 6. ročník Vzdělávací oblast/obormatematika.
Nejmenší společný násobek, největší společný dělitel
DĚLITELNOST PŘIROZENÝCH ČÍSEL
Rozklad čísel na prvočísla
Prvočísla, čísla složená, rozklad na součin prvočísel
Společný dělitel čísel (SD)
ČÍSELNÉ OBORY 04 Dělitel a násobek MěSOŠ Klobouky u Brna.
Největší společný dělitel Nejmenší společný násobek 6. třída.
Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava Šablona 32 VY_32_INOVACE_066.MAT.01 Největší společný dělitel, nejmenší společný.
MATEMATIKA Největší společný dělitel Nejmenší společný násobek.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor: Mgr. Irena Kotalíková Název: VY_32_INOVACE_180 _Dělitel a násobek Vzdělávací oblast: Matematika.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika Autor: Mgr. Radek Martinák Společný násobek a dělitel - co jsou násobky čísel? - dokážeme najít společné.
3.4 ROZKLAD MNOHOČLENŮ Mgr. Petra Toboříková. Rozklad mnohočlenů = místo jednoho mnohočlenu zapíšeme výraz jako součin několika mnohočlenů Vytýkání (před.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika Autor: Mgr. Radek Martinák Společný násobek a dělitel - co jsou násobky čísel? - dokážeme najít společné.
MATEMATIKA – ARITMETIKA 6
MATEMATIKA – ARITMETIKA 6
Elektronické učební materiály – II. stupeň Matematika 6
Transkript prezentace:

Největší společný dělitel K určení největšího společného dělitele větších čísel je výhodné použít jejich rozklad na součin prvočísel. D(42,63) = ? Obě čísla rozložíme na součin prvočísel. 42 = 6 .7 = 2 . 3 . 7 63 = 7 . 9 = 7 . 3 . 3 Podtrhneme prvočísla, která se vyskytují v obou rozkladech. 42 = 2 . 3 . 7 63 =7 . 3 . 3 Z jednoho rozkladu vybereme podtržená prvočísla.Ta tvoří rozklad největšího společného dělitele. Vypočítáme jejich součin. D(42,63) = 3 . 7 D(42,63) = 21

Příklady: B) A) Urči největšího společného dělitele těchto čísel: D(18,27) = ? D(16,4,8) = ? D(3 ,5) = ? D(20,10,15) = ? D(6,21) = ? D(6,18,21) = ? D(16,8) = ? D(2,26,42) = ?

Řešení A): D(18,27) = ? D(3,5) = ? D(6,21) = ? D(16,18) = ? 18 = 2.3.3 3 = 1.3 27 = 3.3.3 5 = 1.5 Zatrhneme největšího společného dělitele Zatrhneme největšího společného dělitele D(18,27) = 3. 3 = 9 D(3,5) = 1 D(6,21) = ? D(16,18) = ? 6 = 2.3 16 = 2.2.2.2 21 = 3.7 18 = 2.3.3 D(6,21) = 3 D (16,18) = 2

Řešení B): D(16,4,8) = ? D(6,18,21) = ? 16 = 2.2.2.2 6 = 2.3 4 = 2.2 18 = 2.3.3 8 = 2.2.2 21 = 3.7 Zatrhneme největšího společného dělitele Zatrhneme největšího společného dělitele D(16,4,8) = 2.2 = 4 D(6,18,21) = 3 D(20,10,15) = ? D(24,36,42) = ? 20 = 2.2.5 24 = 2.2.2.3 10 = 2.5 36 = 2.2.3.3 15 = 3.5 42 = 2.3.7 Zatrhneme největšího společného dělitele Zatrhneme největšího společného dělitele D(20,10,15) = 5 D(24,36,42) = 2. 3 = 6

Slovní úloha: Ve školní jídelně obědvají žáci ve dvou místnostech u stolů se stejným počtem židlí.Do první místnosti se vejde 104 strávníků, do druhé 120 strávníků.Kolik židlí může být nejvýše u každého stolu?

Výpočet slovní úlohy. D(104,120) = ? D(104) = 2.2.2.13 Podtrhneme největšího společného dělitele. D(104,120) = 2.2.2 = 8 U každého stolu může být 8 židlí.

Literatura: Matematika pro šestý ročník základní školy. Jana Coufalová Nakladatelství Fortuna Praha 1998