Úvod do psychologie přednášející: Mgr. Alena Nohavová, Ph.D.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PŘEDMĚT ZÁKLADY SPOLEČENSKÝCH VĚD
Advertisements

Téma č.1: Základy obecné psychologie
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
prof. Iva Stuchlíková, CSc.
Vůle, motivace Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov09 Autor Mgr.
Psychologické směry Psychologie.
Každý může potřebovat pomoc aneb K čemu je sociální práce?
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
(Základy psychologie)
Zpracovaly: Lucie Tylšarová, Lucie Zimlová
Psychologie Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov01 Autor Mgr.
PSYCHICKÉ JEVY.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze š
AUTOŘI: BARBORA MIKULOVÁ LUCIE KMENTOVÁ 4.A
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ ŠKOLA: STŘEDNÍ ŠKOLA PRÁVNÍ – PRÁVNÍ AKADEMIE, S.R.O. TYP ŠABLONY: III/2 INOVACE A ZKVALITNĚNÍ.
1: Předmět a význam psychologie
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
Obecná psychologie II
OB21-VVP-HUM-ZSV-MIK-L PSYCHOLOGIE, JEJÍ ODVĚTVÍ, VÝZNAM PRO ČLOVĚKA Mgr. Marie Mikulcová.
Vývojová psychologie úvod
OSOBNOST.
PSYCHOLOGIE Ψ. Obsah  CO JE TO PSYCHOLOGIE CO JE TO PSYCHOLOGIE  Psychologie zkoumá Psychologie zkoumá  Proč se zabýváme psychologií? Proč se zabýváme.
Psychologie a komunikace Základní pojmy v psychologii
Aplikovaná psychologie
Poznámky pro výuku Předmět: PSYCHOLOGIE Autor: Mgr. Pavla Sukačová
Psychologie a komunikace Dělení psychologických věd
ŠKOLA: STŘEDNÍ ŠKOLA PRÁVNÍ – PRÁVNÍ AKADEMIE, S.R.O. TYP ŠABLONY: III/2 INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT PROJEKT: CZ.1.07/1.5.00/
Psychologie osobnosti a jejího vývoje
Metody sociálního výzkumu 2. Ročník, LS 2010 VOŠ Jabok ETF UK.
OBORY PSYCHOLOGIE Milana Reichlová.
PSYCHOLOGIE JE VĚDNÍ OBOR, KTERÝ SE ZABÝVÁ PROŽÍVÁNÍM (PSYCHICKÝMI JEVY) A CHOVÁNÍM ČLOVĚKA.
ÚVOD DO PSYCHOLOGIE Milana Reichlová.
Psychologické aspekty zdraví
Základy psychologie – úvod
PSYCHOLOGIE JAKO VĚDA PSYCHOLOGICKÉ TEORIE. PSYCHOLOGIE PŘEDMĚT SYSTÉM METODOLOGIE METODY PSYCHOLOGIE JAKO VĚDA POZNAT - VYSVĚTLIT - OVLIVNIT - PREDIKOVAT.
prof. Iva Stuchlíková, CSc.
Základy sociální psychologie
Základy sociální psychologie
Obecná a vývojová psychologie
Tereza Doležalová, V8A Gymnázium Jiřího Ortena
Člověk jako osobnost (psychologie, disciplíny a směry)
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
UČENÍ EVA JEŘÁBKOVÁ.
Úvod do psychologie
Úvod do psychologie Kostovčíková Petra Cumminsová: Záhady experimentální psychologie.
Systém psychologických věd
Vývojová psychologie Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Diagnostika osobnosti Seminář 6 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem hlavního města.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Soňa Váňová. Dostupné ze Školského portálu Karlovarského kraje materiál.
Psychologické disciplíny II. Část Aplikované. Jedná se o obory, které zkoumají určitou konkrétní oblast lidské činnosti z psychologických aspektů Jedná.
Systém psychologických věd. Psychologické vědy = vědy o duševním životě, duševnu, které specifickým způsobem odráží skutečnost ve formě počitků, vjemů,
PSYCHOLOGICKÉ SMĚRY. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Soňa Váňová. Dostupné ze Školského portálu Karlovarského kraje materiál.
Psychologie. Úvod ot. Kde se ve svém každodenním životě setkáváme s psychologií?
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Psychická struktura osobnosti Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Duben 2016.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Dějiny psychologie Mgr. Jiřina Boušková.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.01
Nevědomí.
Úvod do psychologie II. přednáška
Témata kognitivní psychologie
Dějiny psychologie současná psychologie.
Transkript prezentace:

Úvod do psychologie přednášející: Mgr. Alena Nohavová, Ph.D. nohava01@pf.jcu.cz vedoucí seminářů:   Mgr. Dalibor Kučera, Ph.D. Mgr. Tomáš Mrhálek Mgr. Alena Nohavová, Ph.D. PhDr. Jitka Šebová Šafaříková Mgr. et MgA. Lucie Vaverová

Podmínky ke splnění předmětu Aktivní účast na semináři (max. 3 absence) Úkoly během semináře (specifikuje vedoucí semináře) Písemný znalostní test (2 termíny na písemný test, 3. termín je ústní zkouška) – termíny vypisuje vyučující seminářů

Obsah předmětu Tematický okruh Dílčí témata Psychologie jako vědní disciplína definice, cíle struktura psychologických disciplín předmět psychologie v návaznosti na historický vývoj Determinace lidské psychiky vlivy dědičnosti, zrání, sociálního prostředí, kultury determinace ve vztahu k temperamentu a charakteru jedince biologická psychologie (zejm. stavba mozku a jeho fungování) Vědomí vybrané teorie vědomí změněné stavy vědomí - spánek, vliv psychoaktivních látek, meditace, hypnóza, psí- jevy, únava, chorobné stavy Vnímání základní teoretické koncepce vývoj vnímání činitelé ovlivňující vnímání sociálně podmíněné vnímání (sociální percepce)

Pozornost vymezení, význam, základní vlastnosti vývoj pozornosti (zejm. v rámci ontogeneze) Paměť a představivost fáze paměťového procesu a možnosti jejich zlepšení (využití představ při ukládání informací do paměti) zapomínání a jeho příčiny druhy paměti Učení vybrané teorie učení styly učení Myšlení řešení problémů, tvořivost, divergentní myšlení druhy a fáze usuzování, heuristiky Emoce charakteristika a klasifikace emocí vliv emocí na kognitivní funkce emoční inteligence a její význam, empatie Motivace teorie motivace (fyziologické, evoluční a sociobiologické, psychologické) implicitní a explicitní motivy Inteligence vymezení, základní rozdělení vliv dědičnosti a kultury měření inteligence (IQ, testy)

Literatura ke studiu PLHÁKOVÁ, A.: Učebnice obecné psychologie, Praha: Academia, 2004, 2013.

VÁGNEROVÁ, M.: Základy psychologie. Praha: Karolinum, 2004. Literatura ke studiu VÁGNEROVÁ, M.: Základy psychologie. Praha: Karolinum, 2004.

Literatura ke studiu KUČERA, D.: Moderní psychologie, hlavní obory a témata současné psychologické vědy. Praha: Grada, 2013.

Co je psychologie? PSÝCHÉ LOGOS Z toho vychází, že psychologie je nauka o duši. To je pěkné, ale... co je to duše? definice: Psychologie je věda o prožívání a chování. prožívání = duševní procesy jako např. vnímání, myšlení, emoce ... chování = projev prožívání, projev duševních procesů navenek

Co je psychologie? Psychologie je věda, která studuje chování, mentální procesy a tělesné dění, včetně jejich vzájemných vztahů a interakcí. (Plháková, 2004, s. 15) Psychologie používá kritického myšlení a je vědecká. Pseudopsychologie (e.g. new age, parapsychologie) jsou Nevědecké.

4 hlavní cíle psychologie 1. Popsat rozmanité projevy chování a duševního dění. („co“) 2. Vysvětlit = jaký je význam. Vytváření různých teorií. („proč“) 3. Předvídat lidské chování a prožívání. Např. známá je koncepce kognitivního vývoje J. Piageta. („určuje podmínky za nichž se pravděpodobně určité chování nebo mentální procesy objeví“) 4. Zvyšování lidské spokojenosti a zdraví („změna“) (Plháková, 2004, s. 16-18, Stuchlíková)

vést ke změně a spokojenosti Při vzýkmuu na Uinvreztiě v Cmabrigdi zijsitli, že k tmou, aby byl čolěvk sochepn peřčíst psnaý txet, nmesuí být znkay ve solevch zapasné ve srpávénm přodaí. Stčaí, kydž josu na sývch msíetch jen pvrní a psolendí psínema. Lisdký mzoek tak je sochepn bez věštích prbloémů čsít i txet, ketrý zdnálviě ndáevá. „CO“ to je? O jaký mentální proces jde? čtení tzv. od shora dolů (top-down reading), při kterém od obecného postupně přecházíme k detailnímu „PROČ“? Jak to můžeme vysvětlit a jaký to má význam? teorie gestaltu, teorie pozornosti V jakých situacích to můžeme PŘEDVÍDAT? když mám špatně okopírované poznámky od kolegyně V čem nám to může pomoci ke změně nebo naší spokojenosti? vím, že jsem schopná se z těchto poznámek naučit popsat vysvětlit předvídat vést ke změně a spokojenosti

Jak se učit psychologickým poznatkům? Psychologie nabízí systém pojmů, teorií, které nám umožňují lépe porozumět psychickým jevům. Na příkladu z jiné oblasti: Co je židle? Učíme se, že židle = nábytek (vybíráme ze systému pojmů) Z naší zkušenosti víme, že židle = to, na co si mohu sednout. V této definici je židle ve spojení s prostředím, s činností a možností (sednou si můžeme, ale také nemusíme). Když řeknu, že židle je to, co má čtyři nohy – mohli byste si myslet, že popisuji krávu …

Jak se učit psychologickým poznatkům? Pojďme se podívat na tyto dva způsoby: židle (a) nábytek = pojem, zařazení do systému (b) to, na co si mohu sednout = účel, užití V psychologii – učíme se pojmy, zařazení do systému, teorie, ale neměli bychom nic z toho dotrhávat od reality (účelu). Neustále se při učení ptát: - k čemu mi to je? A hledat spojitost: - ve vztahu ke mně, k okolí, prostředí, budoucímu povolání (to je i úloha seminářů).

Vznik psychologie jako vědního oboru Psychologie jako věda se vydělila se z filosofie ve 2. pol. 19. století. Wilhelm Wundt Historici se v datu vzniku psychologie jako samostatné vědy rozcházejí: vydání Wundtova díla Základy fyziologické psychologie roku 1874, přejmenování Wundtovy lipské laboratoře na Psychologický institut roku 1879. 2. polovina 19. století

Psychologické směry (v kostce) „Jmenuji se S. Freud. Jsem zakladatelem psychoanalýzy. Za základ lidské psychiky a motivace lidského chování považuji neuvědomované procesy skrytě probíhající v pod-, před-, nevědomí.“ PSYCHOANALÝZA spolu s dalšími (analytická psychologie Junga, individuální psychologie Adlera, kulturní psychoanalýza (Horneyová ad.)) spadá do oblasti psychodynamické psychologie.

Psychologické směry (v kostce) „My name is J. B. Watson. Jsem behaviorista (čti biheiviorista). Zajímá mě pouze to, co mohu jasně pozorovat, to je chování. Psychologie má být pořádná věda (třeba jako fyzika).“ Psychologické směry (v kostce)

Psychologické směry (v kostce) Tento zákon budete studovat u tématu vnímání a také už jste se s ním setkali u příkladu čtení top-down. „S tím jsme přišli my, gestaltisté a prosazuje zásadu celistvosti.“ Gestalt psychologie (tvarová psychologie) - vše živé směřuje k tvarům, celkům, formám, a touto tendencí se řídí vnímání, myšlení, chování i usilování vůle. Psychologické směry (v kostce)

Psychologické směry (v kostce) Kognitivní psychologie (zač. 50. a 60. léta 20. stol.) se zabývá otázkou: jak se učíme pamatujeme si minulost a plánujeme budoucnost jak uvažujeme rozhodujeme se užíváme jazyk Předmětem studia = mentální (poznávací) procesy. Psychologické směry (v kostce)

Psychologické směry (v kostce) „Představuji Vám své životní dílo postavené na víře ve schopnost člověka růst“ C. Rogers. Humanistická psychologie je po behaviorismu a psychoanalýze tzv. třetí proud psychologického myšlení. Zabývá se např. hodnotami a potřebami člověka, jeho tvořivostí, seberealizací, problematikou životního růstu a smyslu života. Psychologické směry (v kostce)

Psychologické směry (na časové přímce) (Kučera, 2013, s. 15)

Základní (teoretické) a praktické (aplikované) obory Základní: Biologická psychologie Obecná psychologie Vývojová psychologie Psychologie osobnosti Sociální psychologie Aplikované: Klinická psychologie Psychologie zdraví Poradenská psychologie Pedagogická psychologie Psychologie práce Forenzní (soudní) psychologie Psychologie sportu aj. Speciální: Dějiny psychologie Psychologie komparativní Psychologie multidisciplinární