Legislativní rámec v sektoru telekomunikací

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Podnikání Podnikáním se rozumí soustavná činnost prováděná samostatně podnikatelem vlastním jménem a na vlastní odpovědnost za účelem dosažení zisku. Podnikatelem.
Advertisements

Správní právo Pojem správního práva.
Elektronický podpis.
1 Počítačové sítě Úvodní přednáška Cíl předmětu –seznámit se s principy datové komunikace –seznámit se s principy distribučních systémů –seznámit se s.
Podnikatelský záměr Volba, v čem budu podnikat Průzkum Plán realizace
E-Česko 2006 Státní informační a komunikační politika Praha Vladimír Mlynář.
Nástroje územního plánování
Role MZ ČR v souvislosti s veřejnou podporou – financování investic ve zdravotnictví
Význam informací v podnikání
Aktivity ČTÚ pro období let 2014 a 2015
7. zasedání pracovní skupiny interních auditorů kraje Vysočina
Veřejná správa – úvod.
Technická normalizace v České republice 1.Tvorba českých technických norem 2.Mezinárodní spolupráce 3.Postavení českých technických norem.
ÚČETNÍ SYSTÉM PODNIKU.
Právní úprava v oblasti elektronických komunikací Zákon č. 121/2005 Sb. o elektronických komunikacích a o změně některých souvisejících zákonů.
Liberalizace poštovního trhu v roce 2013 Ing. Petr Angelis Seminář Fontes Rerum Praha
Návrh nového zákona o elektronických komunikacích Hradec Králové 30. března 2004.
Smluvní vztahy a registrace u Operátora trhu s elektřinou, a. s
VÝKON STÁTNÍHO POŽÁRNÍHO DOZORU
17. března 2003 Univerzální přípojka – brána do IVS Miroslav Nováček Libor Neumann.
Krizové řízení Krizovým řízením se rozumí souhrn řídících činností věcně příslušných orgánů zaměřených na: - analýzu a vyhodnocení bezpečnostních.
Registrace poskytovatelů sociálních služeb Odbor sociální péče a zdravotnictví MHMP.
Regulační prostředí Mediální právo České republiky.
 Ministerstvo kultury je podle tzv. kompetenčního zákona ústředním orgánem státní správy pro.... věci církví a náboženských společností...".  Hlavní.
Legislativní řešení registru územní identifikace, adres a nemovitostí Vladimír Weis ISSS 2006 Hradec Králové –
Živnosti Právnické a fyzické osoby Čtyři typy živností
BEZPEČNOST A OCHRANA ZDRAVÍ PŘI PRÁCI
Příprava zákona o elektronických komunikacích Jaromír Šiška, CSc. náměstek ministra - ředitel sekce elektronických komunikací a poštovních služeb Konference.
Sekce digitální ekonomiky Digitální Česko v. 2.0 Cesta k digitální ekonomice Milníky cesty k digitální ekonomice Co bude dál? 1.
Problémy provozovatelů PS v Evropě Pavel Šolc, ČEPS, a.s.
Ing. Gabriela Dlasková ZÁKLADY PODNIKÁNÍ Ing. Gabriela Dlasková
Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název.
Opatření 2.2. Rozvoj informačních a komunikačních technologií v regionech.
MARKETINGOVÝ MIX.
Prof. Molnár1 Podnikové informační systémy Outsourcing IS/IT a ASP Prof. Ing. Zdeněk Molnár, CSc Ústav řízení a ekonomiky podniku
Digitální Česko – veřejná konzultace Ing. Jan Duben ředitel sekce elektronických komunikací a poštovních služeb © 2010 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Národní koordinační skupina pro digitální vysílání v ČR Ing. Zdeněk Duspiva NKS 2008.
Další vzdělávání v Moravskoslezském kraji Základy podnikání v praxi Ing. Iva Krejčí CZ.1.07/3.1.00/
Zákon o elektronických komunikacích
Hodnocení kvality a bezpečí zdravotních služeb
Úvod do zvláštní části správního práva Správa na úseku živnostenského podnikání Pro bakaláře.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
MIKROEKONOMIKA TYPOLOGIE PODNIKŮ.
Důvody sestavování podnikatelského piánu Struktura podnikatelského plánu poskytuje podnikateli užitečný kontrolní prostředek pro zpracování informací.
Připravované změny ve VaVaI. Obsah prezentace Posuzování výzkumných organizací Novela zákona č. 130/2002 Sb.
Působnost Ministerstva spravedlnosti a správa státního zastupitelství JUDr. Jaroslav Picha.
RNDr. Ivana Havlíková Ing. Jiří Štochel. STAVEBNÍ ZÁKON - STARÝ.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR JUDr. Jana Nedvědická Odbor práva veřejných zakázek a koncesí MMR ČR Zákon o veřejných zakázkách – možnosti společensky.
INFORMAČNÍ SYSTÉMY PRO KRIZOVÉ ŘÍZENÍ POUŽITÍ INFORMAČNÍCH SYSTÉMŮ PRO MODELOVÁNÍ A SIMULACE KRIZOVÝCH SITUACÍ - T3 ING. JIŘÍ BARTA Operační program Vzdělávání.
Ing. Sylva Sládečková, Magistrát města Ostravy, 26. srpna 2016.
Strategie rozvoje zemského televizního vysílání 3. prosince 2015 Volební výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky Martin Gebauer Generální.
Ing. Sylva Sládečková, Magistrát města Ostravy, 11. dubna 2016.
FINANČNÍ GRAMOTNOST PODNIKÁNÍ ZPRACOVALA: MGR. IVA NOVOTNÁ SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA, ČESKÁ KAMENICE, JAKUBSKÉ NÁM. 113, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE.
Technické prostředky v požární ochraně Řád technické služby.
Operační program Výzkum a vývoj pro inovace. Veřejná podpora - příjemce Hlavní činností je VaV, výuka, TT Zisk je zpětně reinvestován do hl.činnosti Oddělení.
1 Plánování sociálních služeb z pohledu MPSV Brno
Síťová neutralita od revize regulačního rámce do DigiČeska ver. 2.0 Praha, 18. května 2015.
Ekonomika provozu a podnikání Ekonomika podnikání
Železniční doprava pro kraje Praha, 28. listopadu 2016
Koncepce rozvoje sociálních služeb pro osoby se zdravotním postižením poskytovaných příspěvkovými organizacemi Zlínského kraje na období Luhačovice.
ÚLOHA STÁTU VE ZDRAVOTNÍ POLITICE
Koncepce bezpečnosti v infrastruktuře systémů veřejné správy
Veřejné Finance.
IAS 38 Nehmotná aktiva.
Malé a střední podnikání
zřízen Upraven : - zákonem č. 458/2000 Sb. o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích - zákon č. 406/2000.
Městská část Praha 6 Postup příprav GDPR Ing. Jan Holický, MBA
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) I. část
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) II. část
Role ČT v rozvoji DTT.
Transkript prezentace:

Legislativní rámec v sektoru telekomunikací Telekomunikace jsou součástí technické infrastruktury Zajišťují informační komunikaci a to formou zprostředkování signálů v telekomunikačních sítích Telekomunikace - síťové odvětví, kde pro vytvoření konkurenčního prostředí je nutná jeho regulace

Co je regulace? Regulace je usměrňování komunikačních činností a vztahů za účelem dosažení a udržení konkurenčního prostředí ochrany trhu e-komunikací, včetně ochrany uživatelů služeb e-komunikací Regulace: - věcná ( předmět a podmínky podnikání ) - cenová (regulace VO cen, univerzální služby)

Základní důvody regulace trhu síťových odvětví spočívají v zajištění : celistvosti a funkčnosti sítě dobrého hospodaření se vzácnými přírodními zdroji (frekvence, číslovací plány ) rovných podmínek pro subjekty trhu Znak liberalizace síťových odvětví : řízení trhu přes regulaci Nástroj řízení: zákonné a podzákonné normy

Telekomunikace = odvětví činnosti Telekomunikační trh = prostředí, ve kterém se setkávají subjekty trhu Subjekty trhu : Operátoři ( provozovatelé sítí, poskytovatele služeb) Uživatele Stát Vztahy mezi nimi usměrňuje regulátor: ČTÚ

Uživatelé telekomunikací poskytovatele služeb a provozovatele sítí ČTÚ Stát

Zásady liberalizace telekomunikačního trhu Otevřený přístup k veřejným telekomunikačním sítím a k telekomunikačním službám, zajištění rovných podmínek pro konkurenty v oboru, nediskriminovat žádného zájemce o podnikání Propojování veřejných telekomunikačních sítí jednotlivých operátorů působících na trhu,tzn. zajištění komunikace uživatelů dané služby bez ohledu na jejich smluvního operátora, s tím souvisí „propojovací podmínky“ (technické řešení,obchodní podmínky) Přenositelnost čísla při změně operátora Volba operátora

Legislativní vývoj v telekomunikacích Legislativní vývoj úzce navazuje na dynamiku rozvoje moderních technologií společenský systém v jednotlivých zemích Období bipolárního světa: monopolistický systém Liberalizace – USA od r.1984 Evropa od r. 1988 V EU platí : regulační rámec

Liberalizace trhu v ČR 1.stupeň liberalizace: zákon č.151/2000 Sb. Zavedl novou regulační roli regulátora, např. vydávání licencí, regulaci cen, sledování dodržování právních norem,řešení sporů na trhu,.. Zrušil monopol a stanovil „přechodné období“ , tzn. postavení post-monopolního operátora 2.stupeň liberalizace: zákon č.127/2005 Sb. Zákon o elektronických komunikacích, platnost od 1.5.2005

Elektronické komunikace zahrnují : - telekomunikace - rozhlasové a televizní vysílání - oblast informačních technologii Elektronické komunikace konvergují uvedené infrastrukturní oblasti do jediného celku : technikou využívání stejného prostředí

Co upravuje zákon o e-komunikacích Podmínky pro podnikání v oblasti e-komunikací Upravuje výkon státní správy v oblasti e-komun. Upravuje regulaci trhu e-komunikací Zákon se nevztahuje na obsah služeb, to znamená, že zákon odděluje regulaci přenosu od regulace obsahu Zákon je technologicky nezávislý dokument

Zdůvodnění nové legislativní úpravy Zákon o e-komunikacích je zaměřen na širší oblast služeb patřících pod pojem „elektronické komunikace“ Technologický rozvoj IT a TT umožňuje konvergenci telekomunikací, médií a informačních technologií Mění se pravidla regulace trhu „klasických“ telekomunikačních služeb,uvolnění spektra pro rádiové širokopásmové služby (digitální dividenda) Zákon se vztahuje i na další služby typu mediální služeb (CATV,šíření R a TV signálu)

Co řeší zákon o e-komunikacích Zjednodušuje systém licencování podnikatelských činností, výrazně tak zjednodušuje vstup podnikatelských subjektů na trh, podnikání podléhá pouze jednoduchému oznámení,volna živnost,ruší poplatky za licenci,.. Každý zájemce o podnikání se může seznámit s veřejným sdělením na ČTÚ, které se označuje jako Všeobecné oprávnění č…. Všeobecné oprávnění definuje podmínky pro podnikání, viz www.ctu.cz ČTÚ vede databázi podnikatelských subjektů

Regulaci podléhá frekvenční spektrum: - na některé je potřeba udělení zvláštní licence, tzv.individuální oprávnění od ČTÚ, např.GSM, UMTS, TV a R kanály,.. - na tzv. „sdílené frekvence“ (Wifi 2,4 GHz a 5 GHz) není potřeba individuální oprávnění,subjekt se řídí pokyny VO č…R Regulace ceny : - ČTÚ je oprávněn vydat Rozhodnutí o ceně

Regulace ceny Regulaci cen se rozumí stanovení ceny dle analýzy definovaných „relevantních trhů“ v situaci když : trh je nevýhodný pro uživatele 2. trh není dostatečně konkurenční Kdy uplatňuje ČTÚ regulaci cen? - při stanovení ceny za univerzální službu poskytovanou poskytovateli univerzální služby (oprávněné náklady, přiměřený zisk) - při stanovení ceny za služby poskytované podnikem s významní tržní silou a to „rozhodnutím o ceně“ pozn. „podnik s významnou tržní silou“ – když má takové postavení na trhu, které mu umožní chovat se nezávisle na konkurenci, zákaznicích a spotřebitelích

univerzální služby 2. Zákon upravuje speciální kategorii služeb Univerzální služba je soubor služeb stanovených zákonem (§ 38), které jsou dostupné ve stanovené kvalitě všem uživatelům na celém území státu za dostupnou cenu. Dostupná cena je cena zohledňující úroveň spotřebitelských cen a příjmy obyvatel. Patří sem např.: právo připojení se k pevné VTS, zvýhodněné tarify pro zdravotně postižené,vydávání telefonních seznamů VTS,VTA,… Na jednotlivé druhy univerzální služby se vypisuje veřejná soutěž a vymezí se obslužní lokalita

Financování univerzální služby Žádost o úhradu čistých nákladů předloží poskytovatel do 31.7. následujícího roku ČTÚ rozhodne, zda výše čistých nákladů pro poskytovatele je neúnosná zátěž a rozhodne o výší úhrady Čisté náklady hradí stát prostřednictvím ČTÚ

3. Nový způsob regulace trhu : regulátor provádí pravidelné analýzy trhu – zdroj informací pro regulační činnost, na základě které stanoví „podnik s významnou tržní silou“,tj. subjekt na trhu, který se chová nezávisle na konkurenci Cíl: - regulační opatření uplatňovat jenom tam, kde služby dostatečně nezabezpečí trh, - regulační opatření se zaměřit na podniky s významní tržní silou, konkurenci je poskytována podpora - minimalizovat regulaci trhu, převaha volné konkurence Rovněž platí : ROZHODNUTÍ REGULÁTORA JSOU SOUDNĚ PROZKOUMATELNÁ 4. ČTÚ je nezávislý orgán, po odborné stránce ho řídí 5-členná Rada v čele s předsedou, ČTÚ je ze zákona nezávislý, působí mimo působnost věcně příslušného ministerstva

Významná součást regulačního rámce je doporučení o relevantních trzích, tzn. nutnost vytipování konkrétních trhů e-komunikací (rozhodující trhy) Národní regulátor pak ze zákona hodnotí relevantní trhy dle definovaných kritérií a určí podnik s významnou tržní silou Podle analýzy trhu určí ČTÚ relevantní trhy Současnost : 7 relevantních trhů: trh č.1 – maloobchodní: přístup k VTS v pevném místě bytové či nebytové stanice,týká se přímo zákazníka trh č.2 – 7: velkoobchodní trhy (zpřístupnění místní smyčky ,širokopásmový přístup k datovému toku,….)

Působnost ČTÚ Regulace trhu elektronických komunikací Regulace trhu poštovních služeb Správa rádiového spektra Správa čísel a kódu Mezinárodní aktivity (spolupráce EU,ITU,..) Analýza relevantních trhů Digitální vysílání – Koncepce rozvoje digitálního televizního vysílání v ČR ČTÚ spolupracuje s Radou pro R a TV vysílání a s Úřadem na ochranu hospodářské soutěže

Další povinnosti ČTÚ vyplývající ze zákona Rozhoduje o sporech na trhu e-komunikací, cestou správních řízení Ověřuje odbornou způsobilost k obsluze vysílacích radiových stanic a zařízení Sleduje dodržování zákona,stanovuje a vybírá poplatky a pokuty Vykonává státní kontrolu e-komunikací Vykonává státní statistickou povinnost

Správa rádiového spektra Rádiové spektrum : elektromagnetické vlny o kmitočtu 9 kHz – 3000 GHz, šířené prostorem bez zvláštního vedení ČTÚ v rámci správy rádiového spektra : sestavuje plán přidělení kmitočtových pásem (národní kmitočtová tabulka) uděluje „příděl rádiových kmitočtů“ na základe individuálního oprávnění IO k jeho využívání kontroluje využívání rádiového spektra a odpovídá za jeho optimální využití pro R a TV vysílání vydá IO jen na základe předem vydání licence Radou pro R a TV vysílání

Správa čísel číslovacích plánu ČTÚ zajišťuje správu a účelné využívání čísel pro sítě a služby e-komunikací: - sestavuje číslovací plány, sestavuje pravidla pro tvorbu adres, kódu sign.bodů přechodové signalizace a jmen s výjimkou internetových adres eviduje a kontroluje využívání číslovacích plánu, adres, kódu a jmen

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání Je zřízena zákonem č.231/2001 Sb. Vykonává funkci orgánu státní správy v oblasti R a TV vysílání a převzatého vysílání Funkce : dohlíží na obsahovou stránku, dbá na jeho obsahovou nezávislost, vydává licence podnikatelským subjektům v oblasti R a TV vysílání,spolupracuje s ČTÚ v oblasti přidělování frekvencí,…

ČTV a ČR – veřejnoprávní média, obdrží licenci od Rady pro R a TV vysílání, ČTÚ následně schválí na základě IO „kmitočtový příděl“ Regulační orgány veřejnoprávních médií : Rada České televize uplatňuje právo veřejnosti na kontrolu činnosti ČTV - Rada dohlíží naplnění funkce veřejné služby Rada českého rozhlasu – dtto-pro rozhlasové vysíláni

Cíl legislativního řízení liberalizovaného telekomunikačního trhu : Minimalizovat rozsah regulace pouze na : definované oblasti kmitočtového spektra využívání soustavy číslovacích plánu Závěr : Míra regulace by měla s rozvojem trhu e-komunikací přiměřeně klesat

Přehled služeb ( služby dle VO-S/1/07.2005-9 ) Veřejně dostupná telefonní služba (pevná klasická, mobilní) Ostatní hlasové služby ( hlas přes IP, hlas v neveřejné síti,tranzit volání) Pronájem okruhů (účastnického vedení,páteřní sítě) Šíření R a TV signálu (zemské analogové, zemské digitální,satelitní,kabelové TKR,IPTV, DVB-H –standard pro mobilní televizi) Služby přenosu dat (přenos dat,SMS,MMS,e-mail) Služby přístupu k síti internet (dial-up, širokopásmový)

Druhy komunikačních sítí dle VO-S/2/07.2005-10 Veřejná pevná síť elektronických komunikací Veřejná mobilní síť e-komunikací Veřejná síť pro přenos R a TV signálu Síť e-komunikací, která není veřejně dostupná

SHRNUTÍ Podnikání – soustavná činnost prováděna podnikatelem pod vlastním jménem, na jeho vlastní odpovědnost, za účelem dosažení zisku Zákon upravuje: podmínky pro podnikání, předmět podnikání výkon státní správy regulaci trhu Zákon se nevztahuje na obsah služeb poskytovaných sítí e-komunikací. Předmět podnikání : - zajišťování veřejných komunikačních sítí - poskytování služeb e-komunikací (veřejných i neveřejných)

Podmínky pro podnikání Obecné podmínky : - u fyzických osob: plnoletost, právní způsobilost, bezúhonnost - u fyzických i právnických osob: doklad od FÚ, čestné prohlášení (ZP,SZ) Specifické podmínky v oblasti e-komunikací: - veřejné sdělení: Všeobecné oprávnění (S,R) - Oznámení komunikační činnosti (příloha3,4) - Osvědčení o komunikační činnosti Využívání rádiového spektra: - přes IO – výběrové řízen (kmitočtový příděl) - dle podmínek VO-R, tzv.sdílené kmitočty

Zpracování podnikatelského projektu - obecně Příprava a provedení průzkumu trhu (Zjištění informací o poptávce a konkurenci s cílem posoudit reálnost podnikatelského záměru a upřesnit jej podle požadavků trhu.) Pozn.:Podnikatelský záměr je okamžitý nebo dlouho promýšlený zájem jednotlivce nebo skupiny jednotlivců na zahájení podnikatelské aktivity v určité, zatím zpravidla obecně vymezené oblasti , sledují dosažení určitých cílů. Posouzení a upřesnění oboru podnikání (Zhodnocení průzkumu trhu, upřesnění oboru podnikání podle osobních a odborných předpokladů podnikatele a jeho spolupracovníků, finančních, materiálních a dalších předpokladů.) Personální zajištění podnikatelského záměru (Stanovení pracovníků potřebních k realizaci záměru a navržení opatření k jejich získání.) Materiální zabezpečení podnikatelského záměru (Určení potřeby budov, strojů, zařízení, surovin a materiálů, energie a pod.) Právní zajištění podnikatelského záměru (Rozhodnutí o právní formě podnikání, získání požadovaných podnikatelských oprávnění, založení firmy v souladu s platnými zákony, určení osob oprávněných jednat jménem firmy, atd.) Finanční zajištění podnikatelského záměru (Posouzení finanční stránky záměru, určení startovacího kapitálu, propočet nákladů a výnosů, posouzení peněžních toků firmy, zajištění bankovního úvěru, zavedení účetnictví.) Podnikatelský projekt je ucelený podnikatelský dokument, všestranně charakterizující podnikatelský záměr, jeho koncepci a cíle, obsahující jeho personální, materiální, právní a finanční zabezpečení.