Tištěné a elektronické zdroje informací v domácí studijní činnosti žáků Jitka Jursová TU Liberec.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Informační gramotnost na středních školách
Advertisements

Environmentální výchova pro základní školu
Od eTwinningu Od eTwinningu Národní konference eTwinning, Most, 11. května 2012 k eTwinningu? k eTwinningu?
KOUS Vysočina, o.s. KOUS je zkratka pro Koordinační uskupení nestátních neziskových organizací, které působí v kraji Vysočina.
Kamila Olševičová, Karel Mls Fakulta informatiky a managementu Univerzita Hradec Králové DisCo 2010, 23. – , Plzeň.
ŽIJEME V DIGITÁLNÍ DOBĚ. SVĚT KOLEM NÁS SE MĚNÍ … MĚNÍ SE NAŠI PŘÁTELÉ? MĚNÍME SE MY? ? ŽIJEME V DIGITÁLNÍ DOBĚ.
PaedDr. Zuzana Horváthová, Ph.D. doc. Ing. Josef Abrhám, Ph.D.
Kurikulární reforma Únor 2008 PhDr. Maria Bezchlebová
Virtuální lektor? Miroslava Dvořáková Jiří Votava.
Volný čas a kultura Kultura pro děti a kultura dětí.
Pedagogika volného času (VČ)
Vymezení pedagogiky VČ (PVČ)
Živá historie konference Informační gramotnost – témata, trendy, inspirace Adéla Dilhofová Jiří Zounek.
Multikulturní vzdělávání v rámci NNO
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ.
AKTIVNÍ STÁRNUTÍ A MEZIGENERAČNÍ SOLIDARITA, ČILI JAK VŠTE VEDE STUDENTY K RESPEKTU A CHÁPÁNÍ STARŠÍCH OBČANŮ Mgr. Lenka Hrušková, Ph.D. VŠTE v Českých.
Vyučovací předmět Počítače Seznámit žáky s moderní informační a komunikační technologií a poznat její možnosti - PC, internet, mobilní telefon Umožnit.
Etická výchova ve školách – projekt 2010 Začínáme u mladé generace.
aktuální problémy současného světa postoje, názory, jednání
Podnikání na Internetu e-learning letní semestr 2005 Jana Holá X.
… ale taky protivný nepřítel … ROLE ICT VE VZDĚLÁVÁNÍ Počítač může být kamarádRadek Maca Co chceme? Chceme být zdraví a silní. Chceme být vzdělaní a.
Zkušenosti s distančními formami výuky na Slezské univerzitě
e-learning Lucie Rohlíková
Informační a komunikační technologie jako klíčový nástroj třídy budoucnosti Lucie Laitlová (DZS)
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Celoživotní.
PRIMÁRNÍ PREVENCE PRÁVNÍ VĚDOMÍ
Zdravá škola.
ZŠ EDEN = ZDRAVÁ SPORTOVNÍ ŠKOLA CO TO ZNAMENÁ? ZŠ EDEN = ZDRAVÁ SPORTOVNÍ ŠKOLA TO ZNAMENÁ: VYTVÁŘÍME PRO DĚTI ZDRAVÉ PROSTŘEDÍ.
Role vysokoškolského pedagoga ve WBL PaedDr.Vanda Hájková, Ph.D
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
Environmentální výchova a
Komunitní a otevřená škola
Průřezová témata.
ANGAŽOVANÉ UČENÍ Hana Horká.
Zapojení ZŠ Krnov, Dvořákův okruh 2 do projektu. Mgr.Ivana Procházková Krnov
MASARYKOVA UNIVERZITA FAKULTA SOCIÁLNÍCH STUDIÍ KATEDRA PSYCHOLOGIE
 Podle řady nezávislých zdrojů se sociální sítě staly nejčastější aktivitou na internetu, čímž sesadily pornografii. A to je pravděpodobně jen začátek.
Základní norma zdravotnických znalostí pro pedagogické pracovníky
Sociální sítě Štěpán Hýža.
Jitka Bláhová, Univerzita Hradec Králové
Teorie vzdělávání dospělých
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
MU Brno Od Memoranda k Helsinskému komuniké Moravská zemská knihovna Mgr. Jana Nejezchlebová.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Sociální sítě Sociální síť, je propojená skupina lidí, kteří se navzájem ovlivňují. Sociální síť není tvořena na základě zájmů, vazeb nebo z podobných.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
Katedra sociální pedagogiky na Pedagogické fakultě MU Projekty zaměřené na zvyšování životních a profesních perspektiv sociálně znevýhodněných skupin.
Přechod žáka ze ZŠ na SŠ SPŠ Ostrov Stručný program setkání 7:30-8:30  příprava ve třídách (otázky pro diskusi, vyzvednutí prac.oděvů, poučení.
Vytrvalostí a dalším vzděláváním k vyšším kompetencím v oblasti tělesné kultury a zdravého životního stylu SPORTEM PRO LEPŠÍ ŽIVOT Vzděláváním k vyšším.
MUZEOEDU.CZ jako společná platforma edukačních pracovníků muzeí a galerií Mgr. Pavla Vykoupilová PERSPEKTIVY ČESKÉ MUZEJNÍ EDUKACE 10. – 11. května 2016.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
ORGANIZAČNÍ FORMY VYUČOVÁNÍ
Vít Richter (využití podkladů kol. P. Mazáčové a L. Nivnické)
ZÁKLADNÍ VZDĚLÁVÁNÍ Průběh ZV RVP ZV.
Bohemia EU Planners, s.r.o. PhDr. Vendulka Raymová
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
Teorie vzdělávání dospělých
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Název projektu: Ve škole po škole
KURIKULUM V SOUČASNÉ ŠKOLE
Práva dítěte Výchova k občanství
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
TRADICE UPLATNĚNÍ DOPRAVNÍ DOSTUPNOST ŠIROKÁ NABÍDKA TECHNICKÝCH OBORŮ
Dobré příklady z praxe aneb Jak to chodí u nás
KLUB MLADÝCH DIVÁKŮ (KMD)
Pedagogika Pedagogika = sociální věda
Transkript prezentace:

Tištěné a elektronické zdroje informací v domácí studijní činnosti žáků Jitka Jursová TU Liberec

Jak ovlivňují a mění informační vzdělávání moderní technologie? UČEBNÍ PROSTŘEDÍ (ve škole i mimo školu) činnost s ICT jako prostředek životní prostor + životní způsob životní prostor + životní způsob NET GENERATION MEDIÁLNÍ MLÁDEŽ ICT jako médium, s nímž je nutno se naučit žít MEDIÁLNÍ A INFORMAČNÍ VÝCHOVA sociální pole

ICT a internet -fenomén, pronikající do všech oblastí života společnosti  kvalitativně ji proměňuje:  tradiční společnost  společnost informační  změna životního stylu  změna životního prostoru: nový rozměr: virtuální prostor - KYBERPROSTOR

ČAS PROSTOR POHYB

 virtuální identita  globální čas  sociální prostředí s jinými zákonitostmi socializace, normami, pravidly  zkušenosti, prožitky z "jiné" dimenze světa

INTERAKCE SE SVĚTEM zákonitostizákonitosti přirozenéhovirtuálního světasvěta OSOBNOST OSOBNOST osobnostní struktura, myšlení, cítění, jednání

přirozený svět virtuální svět

Problém zvaný "sociální sítě"  posun k virtuální realitě  Facebook - sociální webový systém - komunikace, navazování a udržování vztahů mezi uživateli, sdílení multimediálních dat  rychlý nástup ! od již 500 milionů aktivních uživatelů, 65 jazyků

Průzkum v květnu 2010 (92 studentů VŠ a 54 studentů SŠ):  96% studentů VŠ a 94% SŠ: jsou zapojení v sociálních sítích  z nich 95%: Facebook  82%VŠ a 67% SŠ studentů - denně

Tři hlavní důvody zapojení: komunikaces přáteli možnost seznámení komunikace komunikace a spolupráce a spolupráce při domácím studiu při domácím studiu

VŠ (v %) SŠ (v %) chat, komunikace 8986 seznámení620 studium5033 jiné200

Riziko??? 82% VŠ, 74% SŠ - "jsme si vědomi" X 17% - neomezuji uváděné informace 65% - uvádím jen "základní údaje" + zapojuji se do diskusí, otevřeně komunikuji 50% - vkládám všechny fotky, chci je sdílet Rizika: ztráta času, ztráta soukromí 10% - vzdaluji se reálnému životu (méně času na učení, sportování, zájmové činnosti)

? Knihy na internetu, e-časopisy, e-learning Knihovny na Facebooku Virtuální knihovny, virtuální přednášky, školy, konference, hry....virtuální přátelství a lásky virtuální rodina....???

Fenomén dvou světů  PEDAGOGIKA NEBEZPEČNÉ INFORMACE VULGARITA PRIMITIVNOST KOMUNIKACE OHROŽENÍ KULTURY INFORMAČNÍ SMOG VNÍMÁNÍ "NORMALITY" OHROŽENÍ ZDRAVÍ "VIRTUALIZACE" ŽIVOTA DEMOKRATIČNOST OTEVŘENOST MOŽNOSTI "POHYBU" IMOBILNÍM INTERAKTIVITA NOVÉ MOŽNOSTI PRO VZDĚLÁVÁNÍ PRO KOMUNIKACI PRO SDRUŽOVÁNÍ A SPOLUPRÁCI  EFEKTIVIZACE UČENÍ

Internet  Výhoda: nejširší spektrum možností, jak a k čemu jej využít: zábava (pohodlná i akční) snadné a nejrychlejší vyhledávání informací široké možnosti komunikace - interaktivita široké možnosti pro učení

 Omezení:  v míře dostupnosti: ve školách časově omezené a kontrolované využití v domácnostech v r % dětí připojení na internet a 23% dětí svůj vlastní počítač, pouze 6% dětí nemělo PC X část mladé generace bez přístupu k ICT

 v možnostech média v kompetencích účastníka X uplatnění tradičních zdrojů informací

Tištěné a elektronické zdroje informací

Názory na média (2008) (bodová škála od +3 naprosto souhlasím - po -3 naprosto nesouhlasím)

Domácí (mimoškolní) studijní činnost - významná součást života dítěte - umožňuje postupný uvědomělý přesun od heteroedukace k autoedukaci (předpoklad celoživotního učení) - povinná příprava pro školu + zájmové, dobrovolné učební činnosti

DOMÁCÍ ÚKOLY = dynamická součást vyučovacího procesu = organizační forma → pokračování školní výuky = spojovací článek mezi formálním vzděláváním (škola) a neformálním a informálním vzděláváním (individuální)

Smysl domácích úkolů  Upevnění školního učiva (směřování k formálním cílům)  Zpětná vazba  Rozšíření vzdělávacích možností (směřování k individuálním sebevzdělávacím cílům žáka, k rozvoji jeho potenciálu) - škola může ovlivňovat rozsah i náplň sebevzdělávacích aktivit, působit na formování postojů dětí k vlastnímu seberozvoji + kompetence, samostatné rozhodování a myšlení

Přednosti domácí přípravy  Čas  Klid, soustředění  Flexibilita prostředí  Individualizace  Samostatné rozhodování

Nevýhoda  (ne)kontrolovatelnost průběhu domácího studia  zodpovědnost a motivovanost žáka.....? - smysluplnost úkolu - praktičnost - zájem

Činnosti vykonávané při domácí přípravě (2010)

Prostředky využívané při domácí přípravě (2010)

Źáci, kteří vyhledávají často informace na internetu, vyhledávají informace v tištěných zdrojích méně než ostatní? (Je internet důvodem, proč žáci pracují méně s ostatními zdroji informací?)

Názor žáků na domácí přípravu (2010)

 promýšlet a zadávat dětem úkoly, které budou nejen přínosné, ale zároveň i přitažlivé, motivující (nejen obsah úkolu, ale například výzva ve formě zajímavého problému nebo vědomí důležitosti této práce, individualizovaně  důraz na rozvoj kompetencí  využít mimoškolní prostor  podněcovat žáky k vlastní tvořivé činnosti, práci s informacemi a k řešení problémů  podporovat práci s tištěnými i elektronickými médii