Tištěné a elektronické zdroje informací v domácí studijní činnosti žáků Jitka Jursová TU Liberec
Jak ovlivňují a mění informační vzdělávání moderní technologie? UČEBNÍ PROSTŘEDÍ (ve škole i mimo školu) činnost s ICT jako prostředek životní prostor + životní způsob životní prostor + životní způsob NET GENERATION MEDIÁLNÍ MLÁDEŽ ICT jako médium, s nímž je nutno se naučit žít MEDIÁLNÍ A INFORMAČNÍ VÝCHOVA sociální pole
ICT a internet -fenomén, pronikající do všech oblastí života společnosti kvalitativně ji proměňuje: tradiční společnost společnost informační změna životního stylu změna životního prostoru: nový rozměr: virtuální prostor - KYBERPROSTOR
ČAS PROSTOR POHYB
virtuální identita globální čas sociální prostředí s jinými zákonitostmi socializace, normami, pravidly zkušenosti, prožitky z "jiné" dimenze světa
INTERAKCE SE SVĚTEM zákonitostizákonitosti přirozenéhovirtuálního světasvěta OSOBNOST OSOBNOST osobnostní struktura, myšlení, cítění, jednání
přirozený svět virtuální svět
Problém zvaný "sociální sítě" posun k virtuální realitě Facebook - sociální webový systém - komunikace, navazování a udržování vztahů mezi uživateli, sdílení multimediálních dat rychlý nástup ! od již 500 milionů aktivních uživatelů, 65 jazyků
Průzkum v květnu 2010 (92 studentů VŠ a 54 studentů SŠ): 96% studentů VŠ a 94% SŠ: jsou zapojení v sociálních sítích z nich 95%: Facebook 82%VŠ a 67% SŠ studentů - denně
Tři hlavní důvody zapojení: komunikaces přáteli možnost seznámení komunikace komunikace a spolupráce a spolupráce při domácím studiu při domácím studiu
VŠ (v %) SŠ (v %) chat, komunikace 8986 seznámení620 studium5033 jiné200
Riziko??? 82% VŠ, 74% SŠ - "jsme si vědomi" X 17% - neomezuji uváděné informace 65% - uvádím jen "základní údaje" + zapojuji se do diskusí, otevřeně komunikuji 50% - vkládám všechny fotky, chci je sdílet Rizika: ztráta času, ztráta soukromí 10% - vzdaluji se reálnému životu (méně času na učení, sportování, zájmové činnosti)
? Knihy na internetu, e-časopisy, e-learning Knihovny na Facebooku Virtuální knihovny, virtuální přednášky, školy, konference, hry....virtuální přátelství a lásky virtuální rodina....???
Fenomén dvou světů PEDAGOGIKA NEBEZPEČNÉ INFORMACE VULGARITA PRIMITIVNOST KOMUNIKACE OHROŽENÍ KULTURY INFORMAČNÍ SMOG VNÍMÁNÍ "NORMALITY" OHROŽENÍ ZDRAVÍ "VIRTUALIZACE" ŽIVOTA DEMOKRATIČNOST OTEVŘENOST MOŽNOSTI "POHYBU" IMOBILNÍM INTERAKTIVITA NOVÉ MOŽNOSTI PRO VZDĚLÁVÁNÍ PRO KOMUNIKACI PRO SDRUŽOVÁNÍ A SPOLUPRÁCI EFEKTIVIZACE UČENÍ
Internet Výhoda: nejširší spektrum možností, jak a k čemu jej využít: zábava (pohodlná i akční) snadné a nejrychlejší vyhledávání informací široké možnosti komunikace - interaktivita široké možnosti pro učení
Omezení: v míře dostupnosti: ve školách časově omezené a kontrolované využití v domácnostech v r % dětí připojení na internet a 23% dětí svůj vlastní počítač, pouze 6% dětí nemělo PC X část mladé generace bez přístupu k ICT
v možnostech média v kompetencích účastníka X uplatnění tradičních zdrojů informací
Tištěné a elektronické zdroje informací
Názory na média (2008) (bodová škála od +3 naprosto souhlasím - po -3 naprosto nesouhlasím)
Domácí (mimoškolní) studijní činnost - významná součást života dítěte - umožňuje postupný uvědomělý přesun od heteroedukace k autoedukaci (předpoklad celoživotního učení) - povinná příprava pro školu + zájmové, dobrovolné učební činnosti
DOMÁCÍ ÚKOLY = dynamická součást vyučovacího procesu = organizační forma → pokračování školní výuky = spojovací článek mezi formálním vzděláváním (škola) a neformálním a informálním vzděláváním (individuální)
Smysl domácích úkolů Upevnění školního učiva (směřování k formálním cílům) Zpětná vazba Rozšíření vzdělávacích možností (směřování k individuálním sebevzdělávacím cílům žáka, k rozvoji jeho potenciálu) - škola může ovlivňovat rozsah i náplň sebevzdělávacích aktivit, působit na formování postojů dětí k vlastnímu seberozvoji + kompetence, samostatné rozhodování a myšlení
Přednosti domácí přípravy Čas Klid, soustředění Flexibilita prostředí Individualizace Samostatné rozhodování
Nevýhoda (ne)kontrolovatelnost průběhu domácího studia zodpovědnost a motivovanost žáka.....? - smysluplnost úkolu - praktičnost - zájem
Činnosti vykonávané při domácí přípravě (2010)
Prostředky využívané při domácí přípravě (2010)
Źáci, kteří vyhledávají často informace na internetu, vyhledávají informace v tištěných zdrojích méně než ostatní? (Je internet důvodem, proč žáci pracují méně s ostatními zdroji informací?)
Názor žáků na domácí přípravu (2010)
promýšlet a zadávat dětem úkoly, které budou nejen přínosné, ale zároveň i přitažlivé, motivující (nejen obsah úkolu, ale například výzva ve formě zajímavého problému nebo vědomí důležitosti této práce, individualizovaně důraz na rozvoj kompetencí využít mimoškolní prostor podněcovat žáky k vlastní tvořivé činnosti, práci s informacemi a k řešení problémů podporovat práci s tištěnými i elektronickými médii