Česká důchodová reforma – současný stav Jiří Král Ministerstvo práce a sociálních věcí 31. března 2011.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Důchodová reforma, jak bude fungovat bez II. pilíře. … jistě levněji
Advertisements

Návrh státního rozpočtu ČR na rok 2010 Ministerstvo financí září 2009.
– – Očekávané změny v oblasti zákoníku práce, občanského zákoníku a v důchodovém systému 1.
Důchodová reforma (úvod do problematiky) Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR.
Dopad daňových reforem na vztah zaměstnavatel – zaměstnanec.
Důchodová reforma Proč potřebujeme důchodovou reformu ? Čeho chceme reformou dosáhnout ? Jakým způsobem dosáhneme cílů reformy ? Harmonogram důchodových.
BEZPEČNOST ÚSPOR VE II. A III. PILÍŘI Ministerstvo financí ČR.
Reformy v sociální oblasti Změny ve financování sociálních služeb Ing. Ondřej Mátl.
GENERALI TOP TALENT 2007 Návrh koncepce penzijní reformy Jan Krejsa.
Analýza Centra ProEquality
Systémy zabezpečení ve stáří
NÁSOBENÍ ČÍSLEM 10 ZÁVĚREČNÉ SHRNUTÍ
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. 22. května IFA. 1. Příjmové daně 2. Věcný záměr nového zákona o daních z příjmů 3. Nový zákon o daních z příjmů (NZDP)
Nezbytná potřeba reformy důchodového systému Jan Kordík.
Komentář k důchodové reformě z pohledu VV 1. Dopad zvýšení DPH Sjednocení DPH na 20% (65 mld. Kč) pro financování důchodové reformy Zachování snížené.
Předpokládaný vývoj počtu osob v produktivním a důchodovém věku Tomáš Fiala katedra demografie Fakulta informatiky a statistiky VŠE Praha.
Důchodová reforma Cíle, problémy, Aktuální stav JUDr.Vít Samek
Důchodová reforma Postoj ČMKOS Senát JUDr.Vít Samek 1.
Stav české penzijní reformy Jiří Fialka, 21. května 2010 Seminář z aktuárských věd.
PENZIJNÍ REFORMA V ČESKÉ REPUBLICE 1. VÝCHODISKA DŮCHODOVÝCH REFOREM II. VIZE REFORMY III. PROČ REFORMA IV. REFORMA I. PILÍŘE V. REFORMA III.
Kritéria, pilíře, spravedlnost MARTIN POTŮČEK PREZENTACE NA 4. JEDNÁNÍ ODBORNÉ KOMISE PRO DŮCHODOVOU REFORMU PRAHA, MPSV ČR, … a jak dál.
Čtení myšlenek Je to až neuvěřitelné, ale skutečně je to tak. Dokážu číst myšlenky.Pokud mne chceš vyzkoušet – prosím.
NÁVRH KONCEPCE PENZIJNÍ REFORMY V ČR Generali TOP Talent 2007 Bc. Martin SVOBODA.
Důchodová reforma ČMKOS Rada hospodářské a sociální dohody Praha, Hotel Olšanka JUDr. Vít Samek 17. ledna 2011.
Úsporná opatření v působnosti MPSV a daních z příjmů.
Milníky důchodové reformy
Předpokládaný vývoj počtu osob v produktivním a důchodovém věku
Navrhovaná reformní opatření – důchodový systém
Daňová reforma - reformní novela 2013 JUDr. Radim Boháč, Ph.D
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_21-07 Název školy Střední průmyslová škola stavební, České Budějovice, Resslova 2 AutorŠárka.
Hodnocení možností penzijních fondů v rámci penzijní reformy Autor práce: Ing. Petr Kupčík Vedoucí práce: doc. Ing. Eva Vávrová, Ph.D. Oponent práce: Ing.
Svaz měst a obcí České republiky a zákon o rozpočtovém určení daní Ing. Oldřich Vlasák předseda.
Programové cíle v sociální oblasti Bc. Tereza Bernardová místopředsedkyně strany stínová ministryně práce a sociálních věcí.
Sociální reforma 2011 Státní sociální podpora  Rodičovský příspěvek  Příspěvek na bydlení  Posuzování zdravotního stavu dětí  Sankce za neplnění povinné.
Modelování důchodového systému a varianty důchodové reformy podle politických stran Vladimír Bezděk VŠE,
THEME 7 Social Security Welfare State Types of Social Security Systems.
Valná hromada Svazu dopravy - Ekologická daňová reforma v ČR Ekologická daňová reforma (EDR) v ČR JUDr. Jan Dusík, MSc. I. náměstek ministra ředitel.
Kritéria. Makrofinanční kritéria Výdaje důchodového systému v % HDP Příjmy důchodového systému v % HDP –při aplikaci makroekonomického scénáře jsou v.
Jan Škorpík a Martin Štěpánek 3. prosince 2008 Zavedení II. pilíře povinného důchodového systému v ČR, hlavní principy a návrh řešení.
Petr Nečas místopředseda vlády ministr práce a sociálních věcí 27. listopadu 2008 Důchodová reforma.
Penzijní systém podle NS-LEV 21 Tereza Holišíková http://
Důchodová reforma Pavel Rusý 1. Průběžnost vs. Akumulace Ekvivalence vs. Solidarita 2 Základní aspekty zajištění v důchodu Průběžný systém Fondový systém.
Varianta 2. Popis varianty I. pilíř bude tvořit současný PAYG. Pojistná sazba (23%) se nijak měnit nebude. II. pilíř budou provozovat reformované fondy.
Varianta 1. Popis varianty I. pilíř bude tvořit současný PAYG, do kterého poplyne 20 p.b z 23 procentní sazby pojistného II. pilíř bude tvořit nový fondový.
Právo sociálního zabezpečení J.Kožiak. Předmět úpravy  Pojem Právní odvětví, které upravuje pomoc občanům v tíživé společenské situaci z veřejných zdrojů.
Plnění Národního programu reforem Ing. Tomáš Zídek Ministerstvo financí ČR Odstraňování bariér konkurenceschopnosti EU a ČR.
Citlivostní analýza k některým parametrům důchodového systému a migraci.
Makroekonomický scénář, nástin modelů a stručná zadání variant důchodové reformy Výkonný tým Smilovice,
Stáří jako sociální událost
Veřejné finance a penzijní systémy - klíčová východiska Státem provozovaný penzijní systém ve své stávající podobě je součástí veřejných rozpočtů váhově.
PŘEDSTAVENÍ SATUM CZECH
Důchodová reforma Vladimír Bezděk Sdružení Lípa; ; Harachov.
Tomáš Rozsypal, A09N0169P, obor Finanční informatika a statistika.
Navrhovaná reformní opatření důchodový systém Ministr práce a sociálních věcí Petr Nečas.
Důchodový systém v České republice a jeho reforma zákon č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění ve znění pozdějších předpisů.
Finanční gramotnost Jana Leciánová Gymnázium Uherské Hradiště, 2013 Penzijní fondy – III. pilíř.
Jana Leciánová Gymnázium Uherské Hradiště
Novela zákona o důchodovém pojištění (I. etapa důchodové reformy) Technická novela nového zákona o nemocenském pojištění Petr Nečas ministr práce a sociálních.
Základní varianta a citlivostní analýza k makroekonomickému scénáři.
Nemocenského a důchodového pojištění v roce 2013 Ing.Antonín Vacík, ředitel OSSZ PM Zásadní změny, připravované zákony Lidé na prvním místě…
Důchodová reforma v ČR a vývojové tendence v evropských zemích 14. prosince 2006 J I Ř Í K R Á L.
Vliv demografického vývoje na důchodový systém v ČR Ing. Lenka Fulínová.
Konference Transformace a deinstitucionalizace sociálních služeb a Hradec Králové Národní centrum podpory transformace sociálních služeb.
7. PENZIJNÍ SYSTÉM ČR Základní parametry systému.
DŮCHODOVÁ REFORMA. 2 Současné hlavní problémy I.pilíře Vnímání systému jako jednozdrojově financovaného (pouze pojistné) OSVČ - platí méně než 30% vyměřovacího.
Financování sociálního zabezpečení Mgr. Oldřich Hájek.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_21-07
Dlouhodobá udržitelnost veřejných financí
Zpráva o dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí
Projekce veřejných příjmů a výdajů v oblasti zdravotnictví
Transkript prezentace:

Česká důchodová reforma – současný stav Jiří Král Ministerstvo práce a sociálních věcí 31. března 2011

Hlavní etapy změn důchodového systému po roce – 1992  zrušení preferencí, obnovení pojistného 1993 – 1995  zákon č. 42/1994 Sb. o penzijním připojištění se státním příspěvkem  zákon č. 155/1995 Sb. o důchodovém pojištění 2004 – 2009  V roce 2005 závěry „Bezděkovi komise“ expertů  I.eDR schválena 8/2008 s účinností od , II. a III.etapa zůstala nerealizována  V I.pol PES  8/2010 PVV  PS NERV  série PEM, novela ZDP (nález ÚS), vláda

Pozitiva Zvyšující se zaměstnanost starších osob Nízký podíl chudoby mezi staršími občany Jednotnost systému Úspěšnost výběru pojistného Soukromé systémy : –Vysoká účast –Spolehlivost systému –Zvyšující se podíl zaměstnavatelů –Integrace PF

Negativa Nepřipravenost systému na stárnutí Nedostatečná ekvivalence ve výši dávek Ve světě ojedinělý rozsah náhradních dob Nízké platby OSVČ Malý rozvoj soukromých úspor Malé výnosy soukromých fondů

Vývoj počtu pojištěnců a důchodců Právní stav při postupném zvýšení důchodového věku na 65 (resp ) let

Růst míry závislosti

Základní varianta 2005 (Bezděk) a 2010 (PES) Předpoklady základní varianty: Právní stav k Důchodový věk M a Ž (0 a 1 dítě) 65 let ~ 2030 Minimální valorizace důchodů (inflace + 1/3 růstu reálné mzdy) Indexace parametrů důchodového vzorce dle vývoje mezd

Ze společné zprávy EPC – SPC o důchodech ( ) Lidé dnes jsou zdravější a žijí déle. Současně mají méně dětí. Většina ČS přijala v poslední dekádě řadu reforem za účelem zajištění udržitelnosti a přiměřenosti a mezigenerační spravedlnosti. Přes výrazný pokrok je nezbytné zejména v některých ČS provést další reformy.Velké riziko existuje v nedostatečných mírách aktivity a vývoji kapitálových trhů. V této souvislosti – k zajištění financování budoucích zvyšujících se výdajů - je významná i fiskální konsolidace. Ideální systém neexistuje.

Základní cíle důchodové reformy Konsensus formulovaný v programovém prohlášení vlády v návaznosti na PES : Diverzifikace příjmů budoucích důchodců Fiskální udržitelnost důchodového systému Rozložení mezigeneračního břemene Zvýšení ekvivalence

Důchodová reforma – hlavní oblasti I. pilíř (gesce MPSV) Parametrické změny v průběžně financovaném pilíři (v souvislost s reakcí na nález ÚS) II. pilíř (gesce MF ve spolupráci MPSV) Zavedení II. pilíře (přesměrování části pojistné sazby na individuální účty, dobrovolná účast) III. pilíř (gestorem MF) Transformace penzijních fondů

Harmonogram důchodové reformy Vypořádání se s nálezem Ústavního soudu Návrh zákona přijat vládou 23. února 2011 Předpokládané přijetí Parlamentem v první polovině roku 2011 Účinnost od 30. září 2011 Koncepce důchodové reformy Diskuze na přelomu roku 2010/2011 v rámci koalice, PEM, NERV, RHSD Základní koncepční návrh během I.pol Návrhy zákonů do vlády do konce I.pol Jejich schválení v Parlamentu začátkem r Náběh reformy během r (transformace PF, licencování, registrace) Plná účinnost od r. 2013

Navrhované nastavení reagující na Nález ÚS Stav v roce 2011 Navrhovaný stav Maxim á ln í vyměřovac í z á klad pro pojistn é 600% PM (72 násobek) 400 % PM (48 násobek) Rozhodn é obdob í 25 (30) let Celoživotn í (po 18 roce věku) Z á kladn í výměra 2230 Kč (9% PM) 9 % PM (trvale) Z á počet za každý rok poji š těn í 1,5 % 1.5 % 1. Redukčn í hranice Kč (≈ 44%PM) 44 % PM 2. Redukčn í hranice Kč (≈ 114% PM) 400 % PM Z á počet do 1. redukčn í hranice 100 % Z á počet do 2. redukčn í hranice 30 % 26 % Z á počet nad 2. redukčn í hranici 10% 0 %

Navrhované nové nastavení náhradového poměru Náhradový poměr Poměr nového vůči původnímu náhradovému poměru Poměr průměrné výše důchodu v daném decilu k výši důchodu mediánového příjemce 1. decil 78%100%69% 2. decil 64%99%85% 3. decil 58%98%91% 4. decil 53%98%96% 5. decil 50%97%101% 6. decil 47%97%104% 7. decil 45%97%110% 8. decil 43%98%114% 9. decil 40%102%121% 10.decil 36%125%148%

Parametrické změny ZDP navržené spolu s řešením nálezu ÚS Urychlení sjednocení důchodového věku mužů a žen (přechodně ženy + 6 měsíců). Další zvyšování důchodového věku s „otevřeným koncem“ (např. ročník narození 1971 = 66 let, 1977=67 let atd….). Valorizace důchodů podle růstu cen (100%) a reálných mezd (1/3) pevně ukotvena v zákoně bez možnosti volného rozhodování vlády. Zpřísnění podmínek pro nárok na vdovský/vdovecký důchod. Pokračování v prodlužování rozhodného období pro zjišťování příjmů (celoživotně ).

Parametrické změny – jejich efekt

Vývoj demografických charakteristik a důchodového věku – muži

Vývoj demografických charakteristik a důchodového věku – ženy

Zavedení II. pilíře důchodového systému Dobrovolné rozhodnutí o účasti s nemožností návratu do I. pil. Rrozhodnutí nutno učinit od nástupu na trh práce do 35 let věku. Při startu reformy možnost účasti v zásadě pro všechny ekonomicky aktivní (půlroční lhůta). Přesměrování 3 % z 28 % pod podmínkou navýšení pojistného o další 2 %. Vytvoření subjektů (licenční řízení) spravujících prostředky v různých investičních profilech (dynamický, vyvážený, konzervativní, st.dluhop.) Dávka vyplácená formou: I. doživotní penze („klasická“ anuita), II. doživotní penze s pozůstalostní (tři roky), III. penze („renta“) po dobu 20 let. Transformační deficit bude hrazen ze zvýšených příjmů státního rozpočtu díky sjednocení sazeb DPH na 17,5%.

Dopad vzniku II. pilíře za předpokladu 50 % zapojení

Změny v III. pilíři důchodového systému III. pilíř budou tvořit reformované penzijní správcovské společnosti poskytující služby stávajícím klientům PF podle zákona o penzijním připojištění se státním příspěvkem. Oddělení majetku akcionářů a účastníků. Změny podmínek výplaty současné přímé podpory státu ve formě státního příspěvku. Účinnost žádoucí co nejdříve.

Děkuji za pozornost