DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ AKADEMIE, 17. listopadu 220, Jičín PředmětEkonomika Tematický okruhLidské zdroje TémaRozdělení zaměstnanců do kategorií Označení DUMU Jméno autoraIng. Vladimíra Veselá Datum vytvoření AnotaceSeznámení studentů se základním členěním zaměstnanců podle zařazení v podniku, vymezení základních odlišností pro jednotlivé kategorie zaměstnanců, vymezení vztahů nadřízenosti a podřízenosti v podnikové struktuře VY_32_INOVACE_202
PRÁCE – T Ř ETÍ Z VÝROBNÍCH FAKTOR Ů uveďte zbývající 2 faktory – ekonomickým označením a konkrétními příklady lze pro výrobní proces mít pouze 2 z faktorů? – své tvrzení zdůvodněte schopnost pracovat – pouze lidé Uveďte základní argumenty pro pravdivost výše uvedeného tvrzení a doložte příklady Ř ešení člověk nejprve VĚDOMĚ stanoví cíl, potom prostředky a nakonec jedná zvíře jedná nikoliv na základě myšlení, ale pouze instinktu člověk na stejnou situaci může reagovat rozdílně člověk VĚDOMĚ vytváří různé varianty řešení dané situace a z nich vybírá pro něj nejvhodnější řešení, zvíře a stejnou situaci reaguje stejně člověk je schopen vykonávání práce přerušit, změnit způsob řešení, zvíře nikoliv
Pojmy Zaměstnavatel Právnická osoba ode dne vzniku podnikatelské subjekty (uveďte příklady) neziskové organizace (uveďte příklady) stát zastoupený PO (uveďte příklady) FO od 18 let věku (uveďte příklady) Zaměstnanec osoba od 15 (event. 14) let věku do zletilosti nutnost souhlasu zákonného zástupce Úloha: Vyhledejte na internetu příklady pro každý typ zaměstnavatele Uvažte, zda zaměstnavatelem FO musí být jenom OSVČ nebo jakákoliv FO – své tvrzení zdůvodněte
Členění zaměstnanců (kategorie zaměstnanců) I.podle vykonávané činnosti a) dělníci vykonávají především fyzickou práci za pomocí strojů, nástrojů výsledkem jejich činnosti je hmotný statek nebo poskytnutá služba (opraváři apod.) b) technickohospodářští pracovníci (duševní) vykonávají převážně duševní činnost jejich činnost je tvůrčí např. vedoucí pracovníci, pracovníci ve výzkumu, školství, na nižší úrovni: techničtí pracovníci administrativní pracovníci
c ) ostatní (provozní a obsluhující pracovníci) konají jak práci fyzickou, tak duševní, výsledkem jejich činnosti není statek nebo služba pro zákazníka jejich činnost napomáhá zajistit chod podniku provozní pracovníci pracují převážně ve službách (cestování, obchod,stravování, ale např. v podniku dispečeři) obsluhující pracovníci především obsluhují různá technická zařízení (např. v dopravě, řízení dodávek energií v podniku) Úkol: Na příkladu konkrétního zaměstnavatele uveďte příklady ostatních profesí, které bude zaměstnavatel zaměstnávat Vezměte si pracovní list „ZAŘAZOVÁNÍ ZAMĚSTNANCŮ DO KATEGORIÍ“ a zpracujte jednotlivé úlohy
II. podle začlenění v řídícím procesu - řídící pracovníci (management) - řízení (výkonní) pracovníci ÚLOHY: Zopakujte z 1. ročníku – z části řízení podniku vztahy nadřízenosti a podřízenosti v rámci organizační struktury podniku. Vymezte pojmy řídící a řízený pracovník na příkladu naší školy. U jednotlivých pracovníků vymezte nejen vztahy nadřízenosti a podřízenosti, ale zařaďte je do kategorií podle druhu vykonávané práce (nezapomeňte, že školu netvoří jenom pedagogičtí pracovníci!!!) DOMÁCÍ ÚKOL: Vyhledejte na internetu vhodný subjekt, jeho organizační schéma a na něm ukažte příklady řídících a řízených pracovníků