Projekt etické výchovy podle R.R.Olivara a L. Lencze

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Tři roky etické výchovy ve Veselí nad Moravou
Aplikační téma Výchova k sexuálnímu zdraví a zdravému životnímu stylu definice “Sexuálního zdraví“ (Světová zdravotnická organizace Kadaň 1974) "Sexuální.
Současné strategické trendy ve výuce dějepisu
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Elementární prosociálnost Etika viva. Význam prosociálnosti Zvyšuje vnímání lidských práv Rozvinutí iniciativy a kreativity Dodává životu smysl Zjednodušuje.
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ.
Etická výchova a Finanční gramotnost
Výchovný styl Jak zajistit, aby se děti chovali dobře i tehdy, když se nikdo nedívá.
PROGRAM PROTI ŠIKANOVÁNÍ Vypracovala Mgr
AKTIVNÍ STÁRNUTÍ A MEZIGENERAČNÍ SOLIDARITA, ČILI JAK VŠTE VEDE STUDENTY K RESPEKTU A CHÁPÁNÍ STARŠÍCH OBČANŮ Mgr. Lenka Hrušková, Ph.D. VŠTE v Českých.
Etická výchova ve školách – projekt 2010 Začínáme u mladé generace.
Kooperativní učení a rozvoj prosociálnosti Kooperativní výuka nerovná se skupinová práce.
HUMANISTICKÁ PSYCHOLOGIE
VLASTNÍ HODNOCENÍ Z POHLEDU SLOUČENÉ ZŠ A MŠ
Víme opravdu, co to je LEADER?
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
OSOBNOST.
Rodina, ve které žiji Není nejmenších pochyb o tom, že je to v prostředí rodiny a domova, kde se všechny největší ctnosti, veškeré ctnosti, které vévodí.
Výchovný styl Škola jako dílna lidskosti
Reálné a zobrazené vzory
PRIMÁRNÍ PREVENCE PRÁVNÍ VĚDOMÍ
Zdravá škola.
Reminiscenční terapie
Mravní výchova.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
Zpracovala: Simona Hyková
kurz pro lektory kurz pro lektory 19. a 19. a Mgr. Pavel Motyčka
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Jak zajistit, aby se děti chovaly dobře i tehdy, když se nikdo nedívá.
INTERKULTURNÍ VZDĚLÁVÁNÍ
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
Vyrušování, neposlušnost a odmítání spolupráce
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
PSYCHOLOGIE VÝCHOVY A VZDĚLÁVÁNÍ
KOMUNIKACE.
Sociální psychologie se zaměřením na sport
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
ORGANIZAČNÍ FORMY VÝUKY
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
Vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, sociální prostředí, komunikace a socializace.
OSOBNOST UČITELE JAKO JEDEN ZE SUBJEKTŮ VÝCHOVNĚ-VZDĚLÁVACÍHO PROCESU Seminární práce KPG/RPEPS Pavel Švejda.
MOTIVACE VE VYUČOVÁNÍ. MOTIVACE Základní pilíř úspěšnosti žáka Základní pilíř úspěšnosti žáka U každého jedince je motivujícím prvkem jiná skutečnost.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
Etická výchova jako nástroj prevence Konference PPRCH 2010 Ing. Mgr. M. Nováková.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Tisková konference k pětiletému výročí zavedení EtV jako DVO.
Teorie a metodika výchovy Lekce 4: Pedagogika volného času a zážitková pedagogika Mgr. Katřina Lojdová
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Rozvoj týmové spolupráce prostřednictvím pohybových aktivit
MOTIVACE K UČENÍ Tereza Hammerová
11. Portfolio dítěte Portfolio je uspořádaný soubor prací dítěte shromážděný za určité období, které poskytuje informaci o výsledcích dítěte, průběhu učení.
Podpora bezpečného klimatu prostřednictvím etické výchovy Hana Kachtíková 3.října 2017
MOTIVACE Zora Syslová.
Psychologie výchovy a vzdělávání
Komunikace učitele se žáky
Mgr. Helena Hubatková Selucká VIKBB35 Podpora čtenářství – podzim 2013
Reminiscenční terapie
Práva dítěte Výchova k občanství
Temperament, charakter, motivace
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
Pedagogika II Mgr. Kateřina Lojdová
Projekt etické výchovy podle R.R.Olivara a L. Lencze
Příprava pěstounů a sociální zabezpečení
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Etická výchova jako součást života školy
Transkript prezentace:

Projekt etické výchovy podle R.R.Olivara a L. Lencze ETICKÁ VÝCHOVA Projekt etické výchovy podle R.R.Olivara a L. Lencze

VZNIK ETV Prof. Roberto Roche Olivar z Barcelony vyvinul v 80. letech 20. stol. projekt výchovy k prosociálnosti. Vycházel z výzkumů (hlavně psychologických), že rozhodující faktor pro správný rozvoj charakteru je prosociálnost. Pokud si dítě osvojí prosociálnost, vyroste v dobrého a charakterního člověka.

Olivarův projekt VÝCHOVA K PROSOCIÁLNOSTI rozšířil Ladislav Lencz o aplikační témata a změnil název na ETICKÁ VÝCHOVA Lencz rozšířil metodiku, změnil pořadí některých témat podle důležitosti a upravil program pro domácí mentalitu a společenské a kulturní podmínky Slovenska

SLOŽKY ETV Cíl – vize – ETV: rozvíjení prosociálnosti Výchovný program: rozvíjí faktory podmiňující a podporující pozitivní rozvoj osobnosti (výchova k prosociálnosti, aplikační témata) Výchovný styl Výchovné metody (zážitkové učení)

PROSOCIÁLNOST Prosociálnost je takové chování, které přináší prospěch druhé osobě nebo skupině osob, které nevyplývá ze striktní povinnosti a není provázeno jakýmkoli očekáváním odměny. Motivem a předpokladem takového chování je vnitřní potřeba nebo tendence konat to, co prospěje druhému.

Čtyři znaky prosociálního chování Chování ve prospěch druhého, které nevyplývá z povinnosti. Chování bez očekávání protislužby nebo vnější odměny. Chování podporující reciprocitu (tj. podobné chování recipienta). Chování, které nenaruší identitu subjektu (toho, který se chová prosociálně)

Prosociální chování znamená: Poskytnout fyzickou pomoc Poskytnout fyzickou službu Darovat, půjčit nebo rozdělit se Poradit, vysvětlit Potěšení a povzbuzení smutných nebo utrápených lidí Vyjádřit pozitivní hodnocení druhých s cílem posilnit jejich sebeúctu

Se zájmen a soustavně naslouchat druhému Snažit se pochopit druhé, pochopit jejich city (empatie) Solidárnost – chování, které vyjadřuje účast na důsledcích, podmínkách, stavu, situaci nebo neštěstí druhých osob Snažit se o zmírnění protikladů dorozuměním a dohodou ve skupině, hledáním toho, co nás spojuje, vytvářet atmosféru pokoje a svornosti

Charakteristické rysy prosociální osobnosti podle Olivara: Soucit s lidmi, kteří mají těžkosti Radost z obdarování druhého nebo rozdělení se Námaha ve prospěch druhých lidí Úspěchy druhých lidí přijímat bez závisti Mít pochopení pro starosti a těžkosti svých známých a příbuzných Prožívat s druhými jejich starosti a radosti

Charakteristické rysy prosociální osobnosti podle Lencze: Navzdory složitosti problémů je optimistická Je oporou institucí Přináší nové věci Umí poskytnout pomoc Projevuje jistotu v ovládání skutečnosti Je empatická, osobně přitažlivá Má smysl pro humor Umí se odosobnit a získávat následovníky

VÝCHOVNÝ PROGRAM Komunikace Důstojnost lidské osoby, sebehodnocení Pozitivní hodnocení druhých Tvořivost a iniciativa Vyjadřování a komunikace citů Empatie Asertivita Reálné a zobrazené vzory Pomoc, dělení se, přátelství, spolupráce Komplexní prosociálnost

Aplikační témata Etika Lidské hodnoty Ekonomické hodnoty Rodina, ve které žiji Výchova k sexuálnímu zdraví a rodinnému životu Etické aspekty ochrany přírody Vztah k médiím

VÝCHOVNÝ STYL Vytvořme ze třídy výchovné společenství Přijměme dítě takové, jaké je a projevujme vůči němu přátelské city Připisujme dětem pozitivní vlastnosti, vyjadřujme pozitivní očekávání Formulujme jasná a splnitelná pravidla hry Reagujme na negativní jevy klidným poukázáním na jejich důsledky (induktivní disciplína)

Vybízejme k prosociálnímu chování Odměny a tresty a používejme opatrně Zapojme do výchovného procesu i rodiče Buďme nositeli radosti

VÝCHOVNÉ METODY Psychohry Vedení deníku Práce s obrazem a hudbou Práce s příběhem Skupinová spolupráce Dramatizace Projektové vyučování Strukturované drama

Záznamy Pozorování Shromažďování novinových článků Interwiew Kooperativní učení …

PRŮBĚH HODINY ETV Senzibilizace, zcitlivění se pro dané téma Hodnotová reflexe Nácvik ve třídě Reálná zkušenost – transfer do života

Senzibilizace Snaha o pochopení skutečnosti, významu a smyslu tématu, o kterém se hovoří. Vede k pochopení a ztotožnění se s představovanou hodnotou či tématem. Zahrnuje např.: předložení hesla, dialog na související téma, zkušenost žáka či učitele, čtení textů, promítání filmu, diskusi…

Hodnotová reflexe Snaha o pochopení teoretických základů a motivů, které vedou k objasnění nebo ke zevšeobecnění tématu. Je svázána se senzibilizací. Senzibilizace bez hodnotové reflexe je bezcenná Zahrnuje např.: dialog, hodnocení, chvíli ticha…

Desatero pro hodnotovou reflexi Motivujte skupinu k vyjádření jejího názoru Vytvořte prostor a pomínky pro vyjádření vlastního názoru pro všechny Svůj názor vyslovujte poslední, nikdy ho nevnucujte Používejte nehodnotící jazyk Téma diskuse veďte od obecného (známého) ke speciálnímu (jedinečnému)

Dodržujte pravidla diskuse: Vždy mluví jen jeden Každý má právo vyslovit svůj názor Držíme se tématu Hovoříme stručně Připravte si předem otázky se zřetelem na cíl aktivity Vyhněte se kritice Chvalte i dílčí postřehy, motivujte pochvalou

Buďte tvořiví Reagujte na konkrétní situaci Problémy mají přednost

Nácvik ve třídě Konkrétní nácvik dovedností formou aktivit, které umožňují prožitek vedoucí k upevnění postojů správného jednání zaměřeného ke zvnitřnění a ujasnění hodnot. Aktivity jsou zaměřeny k základním bodům programu ETV a aplikačních témat s ohledem na didaktický cíl.

Reálná zkušenost Zevšeobecnění a transfer do života. Aplikace osvojené látky v reálném životě Formy práce: Vedení deníku Shromažďování článků z novin a časopisů Rodinné posezení u televize …

Zlaté pravidlo: Co chceš, aby jiní činili tobě, čiň i ty jim. Co nechceš, aby jiní činili tobě, nečiň ani ty jim.