Kvadratické rovnice pro S O U (x - 5)(x + 5) = 0 S = 1/2gt2

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výuka anglického, německého jazyka a matematiky na středních školách ve třídách s integrovanými žáky se specifickými poruchami učení pomocí informačních.
Advertisements

Rovnice a nerovnice s neznámou pod odmocninou
F U N K C E Ing. Milan HANUŠ TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČR Výuka anglického, německého jazyka a matematiky.
Slovní úlohy o společné práci
Pojem funkce Lineární funkce Kvadratické funkce
Kvadratické nerovnice
SINOVÁ VĚTA PRO III. ROČNÍK SOU Poznámky pro žáky se SPU DOC PDF
řešené soustavou rovnic
základní pojmy posloupností
AutorMgr. Lenka Závrská Anotace Očekávaný přínos Tematická oblastOperace s reálnými čísly Téma PředmětMatematika RočníkPrvní Obor vzděláváníUčební obory.
Rozklad mnohočlenů na součin pomocí vzorců
NEROVNICE Ing. Milan HANUŠ TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČR Výuka anglického, německého jazyka a matematiky.
Úplné kvadratické rovnice
MILAN HANUŠ Přehled učiva TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČR Výuka anglického, německého jazyka a matematiky.
Mnohočleny a algebraické výrazy
Výuka anglického, německého jazyka a matematiky na středních školách ve třídách s integrovanými žáky se specifickými poruchami učení pomocí informačních.
Milan Hanuš TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČR Výuka anglického, německého jazyka a matematiky na středních.
GONIOMETRICKÉ ROVNICE
Výuka anglického, německého jazyka a matematiky na středních školách ve třídách s integrovanými žáky se specifickými poruchami učení pomocí informačních.
Milan Hanuš TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČR Výuka anglického, německého jazyka a matematiky na středních.
Milan Hanuš TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČR Výuka anglického, německého jazyka a matematiky na středních.
Goniometrické funkce pro III. ročník
Lineární rovnice Kvadratické rovnice Soustavy rovnic
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_83.
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČR Milan Hanuš PŘEHLED UČIVA Výuka anglického, německého jazyka a matematiky.
VZTAHY MEZI KOŘENY A KOEFICIENTY KVADRATICKÉ ROVNICE
Lineární funkce Zdeňka Hudcová Přehled učiva ÚvodÚvod Definice a=b=0 a=0 b=0 Vyšetření monotonie Průsečík s y Úkol 1 Úkol 2Definice a=b=0a=0 b=0Vyšetření.
2.2.2 Úplné kvadratické rovnice
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
Vypracovala Daniela Helusová Mt – Ov pro SŠ
Výpočet kořenů kvadratické rovnice
Kvadratická rovnice Kvadratickou rovnicí s jednou neznámou x je každá rovnice tvaru: ax2 + bx + c = 0 kvadratický člen absolutní člen lineární člen Dostupné.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_68.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
KVADRATICKÉ ROVNICE. Název projektuModerní škola Registrační číslo projektu CZ.107/1.500/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Kvadratická nerovnice Mgr. Martin Krajíc matematika 1.ročník rovnice a nerovnice Gymnázium Ivana Olbrachta Semily, Nad Špejcharem 574, příspěvková.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Kvadratické funkce, rovnice a nerovnice
Autor:Mgr. Iveta Semencová Předmět/vzdělávací oblast:Matematika Tematická oblast:Funkce a její průběh, rovnice a nerovnice Téma:Kvadratické rovnice Ročník:1.-
Posloupnosti a jejich vlastnosti (2.část)
Milan Hanuš TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČR Výuka anglického, německého jazyka a matematiky na středních.
Milan Hanuš TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČR Výuka anglického, německého jazyka a matematiky na středních.
Neúplné kvadratické rovnice
5,2 Milan Hanuš X Poznámky TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČR Výuka anglického, německého.
Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA
EXPONENCIÁLNÍ ROVNICE Mgr.Zdeňka Hudcová TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČR.
Milan Hanuš Přehled učiva TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČR Výuka anglického, německého jazyka a matematiky.
Milan Hanuš TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČR Výuka anglického, německého jazyka a matematiky na středních.
Mgr. Martin Krajíc matematika 1.ročník rovnice a nerovnice
Kvadratická rovnice s parametrem
KVADRATICKÉ NEROVNICE
KVADRATICKÉ NEROVNICE
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_69.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_61.
Soustava kvadratické a lineární rovnice
(řešení pomocí diskriminantu)
Kvadratické nerovnice
Kvadratická rovnice.
Materiály jsou určeny pro výuku matematiky: 3. ročník, Ekonomické lyceum Učivo v elektronické podobě zpracovala Mgr. Iva Vrbová.
MATEMATIKA Kvadratická rovnice. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
R OVNICE A NEROVNICE Kvadratické rovnice – Algebraické způsoby řešení I. VY_32_INOVACE_M1r0108 Mgr. Jakub Němec.
Kvadratická rovnice Vlastnosti kořenů kvadratické rovnice
Kvadratické rovnice - kořeny rovnic
Kvadratické rovnice - procvičování
Neúplné kvadratické rovnice
Kvadratické rovnice II.
SŠ-COPT Uherský Brod Mgr. Renáta Burdová
KVADRATICKÁ ROVNICE Jitka Mudruňková 2012.
10.1 Kvadratické rovnice, možné výsledky, metody řešení
Transkript prezentace:

Kvadratické rovnice pro S O U (x - 5)(x + 5) = 0 S = 1/2gt2 Výuka anglického, německého jazyka a matematiky na středních školách ve třídách s inte-grovanými žáky se specifickými poruchami učení pomocí informačních a komunikačních technologií TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČR S = 1/2gt2 Kvadratické rovnice pro S O U K učebnici Calda, E.: Matematika pro dvouleté a tříleté učební obory SOU 2. díl Prometheus, 2003, s. 13 2x -5 = 1/2x2 (x - 5)(x + 5) = 0 Přehled učiva Milan Hanuš

Řešíme rozkladem na součin Kvadratické rovnice Nejdříve trocha teorie Kvadratická rovnice je taková, ve které se neznámá vyskytuje ve druhé mocnině x2 Takovou rovnici můžeme řešit třemi způsoby: Buď rozložením výrazu na součin na levé straně rovnice a pravá se upraví tak, aby byla rovna 0. Pak stačí jen položit otázku: "Kdy je součin roven 0?" a výsledek se vyloupne sám. Např.: PROCVIČOVÁNÍ Úkol: Řešte v Z: 2x(x + 2) = 5(x2 – 2x) 2x2 + 4x = 5x2 – 10x -3x2 + 14x = 0 x(-3x + 14) = 0 x1 = 0 x2 = 14/3 x = 0 Řešíme rozkladem na součin VYTÝKÁNÍM

± Řešíme rozkladem rozdílu čtverců na součin podle vzorce A2 – B2 = (A + B)(A – B) POZOR ± PROCVIČOVÁNÍ

Upravit na normovaný tvar! S výhodou řešíme pomocí rozkladu kvadratického trojčlenu na součin x2+bx+c=(x+x1)(x+x2); x1+x2=b a x1·x2=c

2. Pomocí vzorce - tento způsob má tu výhodu, že je univerzální - když se naučíte následují vzorce a postupy, vyřešíte každou kvadratickou rovnici. Postup: Mějme rovnici ax2 + bx + c = 0 (kvadratická rovnice v normovaném tvaru - hodnota pravé strany rovnice je rovna 0), kde a, b, c jsou koeficienty (čísla, a ≠ 0) a x je kořen kvadratické rovnice. Potom platí: jestliže je diskriminant (D = b2 - 4ac) kladné číslo, pak má kvadratická rovnice dvě řešení jestliže je diskriminant (D = b2 - 4ac) roven nule, pak má kvadratická rovnice jedno řešení (dvojnásobný kořen) jestliže je diskriminant (D = b2 - 4ac) záporné číslo, pak nemá kvadratická rovnice v množině R řešení Kořeny kvadratické rovnice vypočteme ze vztahu:                   Příklad Řešte v R rovnici   a)  3x2 + 6x = x + 8 Řešení:  

Upravit na normovaný tvar! Příklad Řešte v R rovnici   a)  3x2 + 6x = x + 8 Řešení: Upravit na normovaný tvar! Vypsat koeficienty

Pomocí diskriminantu zjistíme počet kořenů kvadratické rovnice: protože D > 0, má daná kvadratická rovnice dvě různá řešení:

Upravit na normovaný tvar! b)  12x + 4 + 4x2 = -5 Řešení: Upravit na normovaný tvar! Vypsat koeficienty

Pomocí diskriminantu zjistíme počet kořenů kvadratické rovnice:  protože D = 0, má daná kvadratická rovnice jedno reálné řešení (dvojnásobný kořen):

Upravit na normovaný tvar! c)  5x2 +1 = 3x2 +x Řešení: Upravit na normovaný tvar! Vypsat koeficienty

Pomocí diskriminantu zjistíme počet kořenů kvadratické rovnice: protože D< 0, nemá daná kvadratická rovnice v množině reálných čísel žádné řešení.

3. Graficky řešením jsou x-ové souřadnice průsečíků grafů funkcí levé a pravé strany rovnice Příklad: Řešte graficky rovnici:                 3x2 + 6 = x + 8 Řešení: f1: y1 = 3x12 + 6 f2: y2 = x2 + 8 X1 -0,7 -0,6 -0,5 -0,4 -0,3 -0,2 -0,1 0,1 0,2 0,3 0,4 0,5 0,6 0,7 0,8 y1 7,4 7,1 6,8 6,5 6,2 6,1 6,0 6 6,3 7,9 X2 -2 2 y2 6 10

x1 = -0,7 a x2 = 1 (přesnost odhadu) f1 f2 x1 = -0,7 a x2 = 1 (přesnost odhadu)

Řešení kvadratické rovnice pomocí PC Kvadratickou rovnici upravíme na normovaný tvar: ax2 + bx + c = 0 K nalezení prvního kořenu kvadratické rovnice použijeme vzorec: =(-(a) + √(b2 - 4·a·c)) / 2 / a K nalezení druhého kořenu kvadratické rovnice použijeme vzorec: K nalezení druhého kořenu kvadratické rovnice použijeme vzorec: K nalezení druhého kořenu kvadratické rovnice použijeme vzorec: =(-(a) - √(b2 - 4·a·c)) / 2 / a Pomocí těchto vzorců lze řešit kvadratické rovnice třeba v aplikaci MS EXCEL, nebo na kalkulačce (jen to = pak přijde na řadu jako poslední tlačítko) MS EXCEL

Příklady   x2 - 8x - 33 = 0 4x2 - 6 =0 4x2 + 16 =0 {-3;11} {-2;2} (NŘ)   Odkaz na internet Další příklady naleznete na Internetu ve Sbírce SPŠST Praha 1 J.Reichela,

K O N E C Něco k pobavení i k zamyšlení TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČR K O N E C Něco k pobavení i k zamyšlení Tuto prezentaci mají žáci k dispozici na: www.sos-souhtyn.cz/esf

Rozhodněte, zda jsou dané rovnice kvadratické 4x2 =-2x(5 - 3x) ……………………………………………. ANO ……………………………………………. NE 4x2 =-2x(5 - 2x) x2 –(x +1)(x – 1)=-2x(5 - 3x) – 6x2 …….……. NE 5x + x2 =-2x(5 - 3x) – 5x2 ……………………………. NE 1,2x2 =7,05x2 + 2,5x(1,825 – 2,5x) + ⅝ .…. ANO KALKULAČKA KALKULAČKA rovnic ZPĚT

= ±4 = ±7 = ±27 = ±81 x = ±5 x = ±35 Kolik je? Určete kořen rovnice KALKULAČKA KALKULAČKA rovnic ZPĚT