Rozšiřování semen a plodů

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Rozšiřování plevelů Obr. č. 1.
Advertisements

EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Význam malých vodních ploch pro krajinu
stěhování a šíření populace
VY_32_INOVACE_Př-b 6.,7.17 Anotace: Prezentace seznamuje s dělením plodů podle oplodí a druhy plodů. Vzdělávací oblast: Plody a semena Autor: Ing. Jiří.
Přírodní rezervace na území Ostravy
Plody Přírodopis VY_32_INOVACE_179, 9. sada, Př3 ANOTACE
Mateřská škola u Bílého králíka, s. r. o
Digitalizace výuky Příjemce
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Prezentace slouží k výkladu a procvičení látky o plodech
Rozmnožování rostlin Opylení
Plody Mgr. Helena Roubalová
Vzdělávací oblast: Člověk a jeho svět Název: ROZDĚLENÍ ŽIVOČICHŮ
Obratlovci povrch těla
Plevelnaté rostliny charakteristika
Plevelnaté rostliny charakteristika
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
Základní škola a Mateřská škola Mírová 81, Mimoň, příspěvková organizace Oblast podpory Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách OP.
Plod Bohumil Bareš.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
LISTNATÉ LESY MÍRNÉHO PÁSU
Základní škola Podbořany, Husova 276, okres Louny
Květy a plody rostlin Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.20
POHYB: Antonín touška 4.b.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis - Biologie rostlin
Migralita – stěhování organismů
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK 1
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
M1: LESNICKÁ BOTANIKA ČELEĎ: MAKOVITÉ, ZEMĚDÝMOVITÉ A KOPŘIVOVITÉ
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
Rozšiřování rostlin semeny
Morfologie rostlin – plod
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Plody.
ROZMNOŽOVÁNÍ ŽIVOČICHŮ A ROSTLIN
RYBNÍK JAKO CELEK.
Potravní pyramida, potravní řetězec
SEMENA A PLODY.
Les-Lesní patra.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: AZ – kvíz Ekosystém rybníka Číslo vzdělávacího materiálu: ICT 5/17 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Migrace živočichů (s důrazem na faunu Libereckého kraje) Prezentace „ Film a Škola – O zvířatech a lidech očima obyvatel Libereckého kraje „ je podporován.
Současná biosféra. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
OPAKOVÁNÍ UČIVA 7. ROČNÍKU Autor: Mgr. Jana Střížková Vzdělávací oblast/Předmět/Téma: ČLOVĚK A PŘÍRODA / PŘÍRODOPIS / PŘEHLED ORGANISMŮ Druh učebního.
Semena a plody Stavba rostlinného těla vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Název školy:Základní škola, Hradec Králové Milady Horákové 258 Autor:Mgr. Lukáš Dubrovský Název: VY_32_INOVACE_19_15B_Plody Téma: Přírodopis pro 7. ročník.
Pesticidy Obr.2 Obr. 1 Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Plod. Plodenství. Tematická oblast: Rostliny Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Anotace : Prezentace je určena pro výuku předmětu Člověk a příroda Autor : Mgr. Zuzana Šimotová Jazyk : Čeština Očekávaný výstup : Poznávání přírodních.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Přírodní vědy DUM 11 Vztahy ve společenstvu organismů
Mokřady II. Život v mokřadech Autoři: Doc. RNDr. Jan Pokorný, CSc.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Název školy: Autor: Mgr. Jiří Hajn Název DUM:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu "EU peníze školám"
Pohlavní orgány Plody - rozmnožování
Autor: Mgr.Renata Viktorinová
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Autor Mgr. Hana Drchotová Škola ZŠ Bor, Školní 440, Bor, Téma
Přírodopis DUM 11 Vztahy ve společenstvu organismů
Jméno autora: Mgr. Blanka Vanišová
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Autor: Mgr. Kadavá Jana Název: VY_32_INOVACE_3A_12_Ekosystém_řeka
Pesticidy Obr.2 Obr. 1 Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_118_Ryby
Základní škola Podbořany, Husova 276, okres Louny
Živočichové.
Bažant obecný.
Mapky přirozených ekosystémů z naší přírody
Transkript prezentace:

Rozšiřování semen a plodů Obecná botanika Rozšiřování semen a plodů

Pojmy Semena (plní pro rostlinu jednu z nejdůležitějších rolí – slouží k pohlavnímu rozmnožování rostlin) Plody (chrání semena, v mnoha případech mají za úkol zajistit přenos semen na nová místa) Diaspory (jakékoliv části rostlinného těla sloužící k rozšiřování např. výtrusy, semena, plody, plodenství, cibulky atd.)

Jak se rostliny rozšiřují? Předpokladem pro existenci druhu v určitém území je i dobrá schopnost rozšiřování diaspor. Rozlišujeme několik typů rozšiřování: vzdušnými proudy (anemochorie) vodou (hydrochorie) zvířaty (anemochorie) člověkem (antropochorie) samovolně (autochorie)

Anemochorie – vzdušnými proudy nejčastější způsob takto se mohou rozšiřovat malá semena a plody, často mají létací zařízení: chmýr (nažky pampelišky – r. hvězdnicovité) chlupy (semena vrb, topolů) křídlaté nažky (javory, břízy, jasan)

Příklady – rozšiřování větrem

Hydrochorie – pomocí vody většina vodních rostlin, ale také řada rostlin v blízkosti tekoucích vod plody a semena mají lesklý, těžko smočitelný povrch a vydrží delší dobu ve vodním prostředí mají různé útvary umožňující vznášení po vodní hladině (lemy, křídla, chlupy, nafouknuté útvary) z našich rostlin např. kosatec, kotvice, žabník, leknín

Příklady – rozšiřování vodou

Zoochorie – pomocí zvířat uplatňují se především ptáci a savci, dále plazi, ryby, měkkýši, hmyz (mravenci) nebo žížaly jedno z nejdůležitějších v přírodě, forma šíření na velké vzdálenosti rozšiřování se uskutečňuje přichycením na živočicha (lopuch) nebo s potravou živočicha (bez, jeřáb, jmelí)

Příklady – rozšiřování zvířaty

Antropochorie – člověkem datuje se od mladší doby kamenné (3000 př. n. l) v souvislosti s počátkem zemědělství a pastevectví šíření probíhá: znečištěným osivem při zpracování půdy dopravou s odpadem úmyslné šíření například: obilniny, kopřiva, vlčí mák, plevele – pěťour, netýkavka, křídlatka

Příklady – rozšiřování člověkem

Autochorie - samovolně rozšiřování semen a plodů vlastní „aktivitou“ rostliny pouze na krátkou vzdálenost, proto má význam pouze na daném stanovišti často se připojuje ještě další způsob (např. violka – po vystřelení z plodu mají semena tzv. masíčko, které vyhledávají mravenci) příklady: netýkavka, r. vikvovité, některé trávy a pupava (mají osiny, pomocí nichž se pohybují)

Příklady – rozšiřování vlastní aktivitou