Podmínkové věty -Conditionals-.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Anglicky jsem se rozhodl učit před půl rokem. I took up English six months ago (decided to learn).
Advertisements

Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Future tenses – budoucí časy
PRESENT PERFECT SIMPLE
NEPŘÍMÁ ŘEČ Vypracovala: Mgr.Silvie Reitharová
Už ti to řekli? Have you been told already?. Kdo ti to řekl? Who told you?
Modální slovesa a jejich opisné tvary
Modální- způsobová slovesa
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_49.
Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín Podmínkové věty – typ 0, 1, 2, 3.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
CONDITIONALS revision
Předmět a očekávaný výstup
Linking Words and phrases
Kdy chcete začít? What time are you going to begin?
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Second Conditional – tvar a použití
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Bc. Martin Krčmař. Střední škola hotelnictví a služeb a Vyšší odborná škola, Opava, příspěvková.
Third Conditional – tvar a použití
Predictions We will definitely use / do / buy / have…. We will probably use / do / buy / have…. We may / might (not) use / do / buy / have…. We probably.
Co tohle znamená? What does this mean?. Všichni ví kdo jsem. Everyone knows who I am.
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005.
Making predictions – how sure you are will definitely (100% sure) It will definitely happen. will almost probably It will almost probably happen. is /
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Reported speech – nepřímá řeč Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického portálu
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Bc. Martin Krčmař. Střední škola hotelnictví a služeb a Vyšší odborná škola, Opava, příspěvková.
Future time clauses Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Nemuseli tam jít they didn't have to go there. myslím, že bychom jim to neměli říkat I don't think we should tell them.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Nemusela se vrátit brzo she didn't have to be back early.
Past Perfect Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
First Conditional – tvar a použití Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického portálu
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_59.
First Conditional Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/AJ17 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek nesmí.
Kolik je hodin? What time is it?. Jak se tam dostanu? How do I get there?
Zero conditional – tvar a použití Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického portálu
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: 3 Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_ANJ_VL_3_10.
Časové věty Autorem materiálu, pokud není uvedeno jinak, je Bc. Kateřina Najmanová.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_60.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Bc. Martin Krčmař. Střední škola hotelnictví a služeb a Vyšší odborná škola, Opava, příspěvková.
Podmínkové věty První kondicionál – 9.ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt.
Second conditional – tvar a použití Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického portálu
IF / FUTURE TIME CLAUSES. 1)I´ll wait here. You´ll get back. (until) 2)Give me a ring. You´ll hear some news. (when) 3)The TV programme will end. I´ll.
Název školy: ZŠ štětí, Ostrovní 300 Autor: Lenka Pizúrová Název materiálu: VY_32_INOVACE_Aj.9.ročník.08_first_conditional Název: First conditional Vzdělávací.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_22_INOVACE_56 Jméno autora: Mgr. Barbora Studena Název.
Zero conditional – tvar a použití Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického portálu
Gymnázium, Brno, Elgartova 3 GE - Vyšší kvalita výuky CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Téma: English Grammar.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Věra Tománková Název DUM: VY_32_Inovace_ First conditional Název sady: Project 3 Číslo projektu:
Gymnázium, Brno, Elgartova 3 GE - Vyšší kvalita výuky CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Téma: English Grammar.
Gymnázium, Brno, Elgartova 3 GE - Vyšší kvalita výuky CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Téma: English Grammar.
Modal verbs – could, should, would Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výukového.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám.
Datum:   Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám
Podmínková souvětí v angličtině
First Conditional – tvar a použití
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Karla Klíče Hostinné AUTOR. Mgr
Datum:   Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Modal verbs. Modal verbs Mezi modální slovesa patří: can, could may, might shall, should will, would must.
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Dostupné z Metodického portálu ISSN
Reálné podmínkové souvětí - budoucí
Transkript prezentace:

Podmínkové věty -Conditionals-

Zero conditional (nultý kondicionál) vyjadřuje obecné pravdy, stálé pravdy nebo vědecká fakta používáme ho, když chceme říct, co dělám, když…. (Když mám hlad, dám si něco k jídlu.) spojka IF = když (vždycky když, kdykoliv) obě věty, hlavní i vedlejší bývají v přítomném čase (protože je to stálá pravda) If you want to get a good grade, you need to do some studying. - Když chceš dobrou známku, potřebuješ se učit. If I need the cash, I go to the bank. – Když potřebuji peníze, jdu do banky. Water boils if you heat it to 100 degrees. - Voda se vaří když ji zahřejete na 100 stupňů. POZNÁMKA: Pokud souvětí začíná větou hlavní, tak se před IF NEPÍŠE čárka!!! - platí to u všech kondicionálů vedlejší podmínková věta hlavní věta If I am hungry, I have something to eat. přítomný čas

First conditional (první kondicionál) používáme ho pro reálné, možné podmínky říkáme jím, co udělám, jestli… (Jestli bude zítra pršet, zůstanu doma.) spojka IF = jestli (jestliže) tyto věty nejčastěji mluví o budoucnosti hlavní věta je tedy v budoucím čase, vedlejší je však v čase přítomném If I miss the train, I will be late for school. - Jestli mi ujede vlak, přijdu pozdě do školy. I'll be very happy if you help me. - Budu moc rád, jestli mi pomůžeš. If he returns tomorrow, we will celebrate. - Jestli se zítra vrátí, budeme oslavovat. hlavní věta zde říká, že daná věc nastane, bude-li splněna podmínka protože je podmínka uskutečnitelná, je možné, že k činnosti v hlavní větě skutečně dojde vedlejší podmínková věta hlavní věta If it rains tomorow, I will stay at home. přítomný čas budoucí čas s will

Second conditional (druhý kondicionál) při používání druhého kondicionálu mluvíme o nereálných věcech mluvíme o tom, co by bylo, kdyby… (Kdybych měl víc času, učil bych se anglicky každý den.) říká, co by bylo teď, kdyby podmínka byla splněna ( ale splněna není a tak se tak nestalo) spojka IF = kdyby tyto věty mluví o přítomnosti v hlavní větě užíváme podmiňovací způsob, ve vedlejší se používá minulý čas If I was hungry, I would have something to eat. - Kdybych měl hlad, dal bych si něco k jídlu. If I had a lot of money, I would buy a house. - Kdybych měl hodně peněz, koupil bych si dům. He would do it if they paid him well. - Udělal by to, kdyby ho dobře zaplatili. uvádí se zde situace, ke kterým nedojde, protože není splněna podmínka vedlejší podmínková věta hlavní věta If I had more time, I would study English every day. minulý čas podmiňovací způsob

Third conditional (třetí kondicionál) mluví o ještě více nereálných podmínkách a to o těch, které jsou již záležitostí minulosti říká tedy, co by bývalo bylo, kdyby bývala byla splněna podmínka je jasné, že podmínka splněna nebyla a tak k dané věci vůbec nedošlo (Kdyby se býval víc snažil, byl by ten závod vyhrál.) spojka IF= kdyby býval (kdyby byl) tyto věty mluví o minulosti v hlavní větě je minulý podmiňovací způsob (would have + příčestí minulé), ve vedlejší větě se používá předminulý čas If I had studied more, I would have passed the test. - Kdybych se býval učil, byl bych ten test prošel. (Ale neučil jsem se a tak jsem ho neprošel.) If I had had a lot of money, I would have bought a house. - Kdybych býval měl hodně peněz, byl bych si koupil dům. (Ale peníze jsem neměl a dům jsem si tedy nekoupil.) She would have helped him if he had asked. - Byla by mu pomohla kdyby se jí býval zeptal. (Ale nezeptal se jí, a ona mu tedy nepomohla.) vedlejší podmínková věta hlavní věta If he had tried harder, he would have won the race. předminulý čas minulý podmiňovací způsob (WOULD HAVE + příčestí minulé)

Srovnání kondicionál vedlejší podmínková věta hlavní věta nultý přítomný čas If I’m thirsty, Když mám žízeň, I have some beer. piju pivo. první Jestli budu mít žízeň, will I’ll have some beer. dám si pivo. druhý minulý čas If I was thirsty, Kdybych měl žízeň, would I would have some beer. dal bych si pivo. třetí předminulý čas If I had been thirsty, Kdybych býval měl žízeň, would have done I would have had some beer. byl bych si dal pivo.

When vs. IF Rozdílné vlastnosti When - časová spojka x IF – podmínková spojka Rozdílné vlastnosti When je spojka časová a If podmínková, ale obě se do češtiny překládají jako když. Když je spojka časová a měla by být přeložena WHEN. Jenže často vlastně nechceme říct KDYŽ ve smyslu AŽ, ale KDYŽ ve smyslu JESTLI. Je proto nutné zapamatovat si tato pravidla: WHEN = když / až Neřešíme, jestli se něco stane, ale kdy se to stane. IF = když / pokud / jestli Zde není otázkou, kdy se něco stane, ale jestli se to vůbec stane. Příklady: When I see him, I will tell him to call you. Až (když) jej uvidím, řeknu mu, aby ti zavolal. If I see him, I will tell him to call you. Pokud (když) jej uvidím, řeknu mu, aby ti zavolal.

Společné vlastnosti a) Není po nich (většinou) budoucí čas (will) If I will see him, I will tell him to call you. If I see him, I will tell him to call you. When I will see him, I will tell him to call you. When I see him, I will tell him to call you. Vyjímky: 1)Věta s If není podmínková (může být např. předmětná) Př. I don't know if he will give me the money. - Nevím co? - Jestli mi zaplatí. Není to podmínka (za jakých podmínek?) ale předmět věty. Není důvod, proč by zde nemohl být budoucí čas. Ale: If he gives me the money, I will buy a new jacket. - zde je to již podmínková věta, a zde opravdu budoucí čas s WILL být nemůže. 2) Vedlejší věta s When není časová, ale předmětná. I don't know when he will give me the money. - Nevím co? - Kdy mi dá peníze -vedlejší věta předmětná, nikoliv časová. WILL zde normálně bude. When he gives me the money, I will buy a new jacket. - Zde se již jedná o časovou větu, a v té skutečně WILL po WHEN být nemůže.

b) Není po nich (většinou) podmínka (WOULD) Místo WOULD bude minulý čas. If I would see him, I would tell him to call you. If I saw him, I would tell him to call you. Vyjíkmy: stejné jako ubudoucího času He didn't tell us if he would be back in time for dinner. - Neřekl nám co? - Jestli se včas vrátí. Není to podmínka (za jakých podmínek?) ale předmět věty. Není důvod, proč by zde nemohlo být WOULD (je to vyjáření budoucnosti v minulém čase). If he was back in time for dinner... - zde je to již podmínková věta, a zde opravdu WOULD být nemůže. POZOR: Stejně existuje několik vzácných případů, kde se i v podmínkových větách používá WILL: Do it if you will. - Udělej to, jestli chceš. - zde však WILL není budoucí čas! Ve formální psané angličtině se někdy používá i tvar IF YOU SHOULD/WOULD (například v obchodních dopisech).