ZPŮSOBY ZÁPISU ALGORITMŮ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Advertisements

Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Daniel Hanzlík. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Daniel Hanzlík Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
• Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
PC – další počítače notebook mobilní telefon kapesní počítač superpočítač.
Algoritmy – struktura a zápis
Algoritmizace Vývojové diagramy.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Daniel Hanzlík Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kryšpín. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kryšpín. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P4_3.10 Tematická oblast: Aplikační software pro práci s informacemi II. HTML - tagy Typ: DUM - kombinovaný Předmět:
Tematická oblast: Aplikační software pro práci s informacemi II.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kryšpín. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Analýzy administrativních procesů. Analýzy ve 2 krocích Analýza dokumentů Analýza administrativních procesů.
Algoritmizace 9. Ročník.
Vývojové diagramy a základy algoritmizace
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Pavel Poštulka. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Algoritmizace a programování
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je RNDr. Zdeněk Binar Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Seminář – Základy programování
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Daniel Hanzlík Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Algoritmizace.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je RNDr. Zdeněk Binar Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kryšpín. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kryšpín. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Algoritmizace a základy programování
Základy algoritmizace a programování
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lukáš Rádek. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Pavel Poštůlka. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
KOMBINAČNÍ LOGICKÉ FUNKCE
Obchodní akademie, Náchod, Denisovo nábřeží 673
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Pavel Najman. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Aplikační programy, programovací jazyky, formáty datových souborů
VĚTVENÍ - PŘÍKLADY 25. Listopad 2012VY_32_INOVACE_160305_Vetveni_algoritmu_Priklady Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Dagmar Vítková Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
CYKLUS S PEVNÝM POČTEM OPAKOVÁNÍ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Pavlína Mihačová. Obchodní akademie a Střední odborná.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Pavel Najman. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Pavel Najman. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
WORD – Odrážky a číslování
Excel – Podmíněné formátování 1. června 2013VY_32_INOVACE_080213_Excel_Podminene_formatovani_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
MATICE ODPOVĚDNOSTI Matice odpovědnosti představuje jasné a konkrétní vymezení kompetencí osob z týmu za konkrétní projektové činnosti (úkoly), např. koordinaci.
Algoritmizace a programování Vývojové diagramy - 03
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
doc. RNDr. Zdeněk Botek, CSc.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_81.
ACCESS – Primární klíče, relace 15. září 2013VY_32_INOVACE_080305_ACCESS_Primarni_klice_relace_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno.
ALGORITMUS A JEHO VLASTNOSTI 3. října 2012VY_32_INOVACE_160301_Algoritmizace_a_zakladni_pojmy_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno.
SEKVENCE - PŘÍKLADY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Pavlína Mihačová. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická,
Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín Úvod do programování.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUM VY_32_INOVACE_01B17 Autor Ing. Jiří Kalousek Období vytvoření Duben 2013.
CYKLUS S PODMÍNKOU NA KONCI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Pavlína Mihačová. Obchodní akademie a Střední odborná.
CYKLUS S PODMÍNKOU NA KONCI - PŘÍKLADY 2. březen 2013VY_32_INOVACE_160307_Cyklus_s_podminkou_na_konci_Priklady Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li.
CYKLUS S PODMÍNKOU NA ZAČÁTKU Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Pavlína Mihačová. Obchodní akademie a Střední odborná.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Pavel Najman. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
CYKLUS S PODMÍNKOU NA ZAČÁTKU - PŘÍKLADY 3. únor 2013VY_32_INOVACE_160307_Cyklus_s_podminkou_na_zacatku_Priklady Autorem materiálu a všech jeho částí,
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je RNDr. Zdeněk Binar Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
CYKLUS S PEVNÝM POČTEM OPAKOVÁNÍ - PŘÍKLADY 2. února 2013VY_32_INOVACE_160306_Cyklus_s_pevnym_poctem_opakovani_Priklady Autorem materiálu a všech jeho.
Úvod do programování Vyučující: Mgr. Vítězslav Jersák
Základy programování mikropočítačů První program v jazyce symbolických adres.
Algoritmizace a programování Algoritmy 2 – Vývojové diagramy (sekvence)
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Kódování materiáluvy_32_INOVACE_inf3_prg10 Označení materiáluprg10_vyvoj_diagram.pptx Název školyGymnázium Kladno.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Základní pojmy v automatizační technice
Základní pojmy v automatizační technice
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Vytváření dokumentace algoritmů
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Transkript prezentace:

ZPŮSOBY ZÁPISU ALGORITMŮ 4. října 2012 VY_32_INOVACE_160303_Zpusoby_zapisu_algoritmu_DUM ZPŮSOBY ZÁPISU ALGORITMŮ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Pavlína Mihačová. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál byl vytvořen v rámci OP VK 1.5 – EU peníze středním školám, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/34.0809.

MOŽNOSTI ZÁPISU ALGORITMŮ Pro zápis algoritmů nejčastěji volíme některý z těchto zápisů: slovní vyjádření matematický zápis rozhodovací tabulky strukturogramy vývojové diagramy program v programovacím jazyce

SLOVNÍ VYJÁDŘENÍ Slovní popis algoritmu je znám z běžného života – jsou to všemožné návody na použití různých výrobků (návod na použití DVD přehrávače, domácího kina, mikrovlnné trouby,…), různé technologické postupy (recept v kuchařské knize,…).

SLOVNÍ VYJÁDŘENÍ Slovní vyjádření se používá v těchto případech: Skupina lidí, kterým je algoritmus určen, nemá programátorské vzdělání a nepředpokládáme, že by akceptovala jiné než slovní vyjádření Pro komunikaci analytika (programátora) s uživatelem. Člověk, který je v softwarové firmě odpovědný za algoritmizaci nemusí být odborníkem na zadanou problematiku, kterou má zpracovávat. Musí však umět zjistit od uživatele potřebné informace, aby uživatel dostal od programu všechno, co očekává.

SLOVNÍ VYJÁDŘENÍ Výhody: je to způsob vyjádření algoritmu, pomocí kterého se domluvíte i s laikem je to jediná možnost, když už nic jiného nezbývá Nevýhody: ze všech možností zápisu algoritmů je nejméně přehledný nemá nástroje jak „uhlídat“, zda algoritmus vede vždy k cíli, zda je opravdu jednoznačný, přesný a srozumitelný

MATEMATICKÝ ZÁPIS  

MATEMATICKÝ ZÁPIS Výhody: Je jednoznačný a člověk znalý úprav matematických výrazů jednoznačně určí, za jakých podmínek je možno úlohu řešit. Často slouží v případech, kdy odborník – technik, výzkumník si předává podklady s analytikem (programátorem). Nevýhody: Ve většině případů bývá příliš stručný a nelze jej přímo zadat počítači.

ROZHODOVACÍ TABULKA Používá se v případech, kdy se v úloze vyskytuje několik možností a vlastní řešení je pro každou možnost jednoduše popsatelné. Příklady: rozvrh hodin pro určitou konkrétní třídu tabulky pro určení logického součinu (konjunkce) a součtu (disjunkce) dvou logických hodnot tabulky pro výpočet odpisů hmotného majetku v účetnictví a daňové evidenci

ROZHODOVACÍ TABULKA Výhody: zápis je jednoznačný, přehledný a srozumitelný Nevýhody: nehodí se pro každý typ úlohy pokud by u některé možnosti algoritmus vyžadoval delší vysvětlování, pak by tabulka ztratila přehlednost a převzala všechny nevýhody slovního vyjádření

STRUKTUROGRAMY Jsou úspornějším znázorněním algoritmu, jsou kombinací grafického a textového popisu. Strukturogram je tvořen obdélníkovou tabulkou, kde do řádků zapisujeme postup kroků symbolickou či slovní formou v pořadí, v jakém budou prováděny. Záhlaví tabulky obsahuje název algoritmu nebo dílčího kroku.

STRUKTUROGRAMY  

STRUKTUROGRAMY Výhody: přehlednější způsob znázornění lze ho aplikovat i na složitější problémy jednoznačný a snadný přepis do formálního jazyka Nevýhody: pracnost konstrukce, složité strukturogramy se nevejdou na jednu stránku malé možnosti pozdějších úprav

VÝVOJOVÉ DIAGRAMY Vývojové diagramy slouží ke grafickému popisu algoritmů a jsou popsány v ČSN ISO 5807. Jsou jednou z nejdokonalejších forem zápisu algoritmů. Používají se zejména při vývoji softwaru: jako komunikační prostředek při týmové spolupráci analytiků s programátory k dokumentačním účelům – vývojový diagram je přehlednější než výpis programu.

VÝVOJOVÉ DIAGRAMY K zachycení řešení se používají některé specifické grafické symboly, do kterých je zapsán slovní text (způsob zápisu textu není normou určen, ale doporučuje se využít matematické zápisy a krátký, výstižný popis).

ZNAČKY VÝVOJOVÝCH DIAGRAMŮ Značka Popis Mezní značka Mezní značka představuje vstup z vnějšího prostředí do programu nebo výstup do vnějšího prostředí, např. začátek nebo konec programu (popř. podprogramu). Vstup nebo výstup Vstup – znázorňuje načtení dat potřebných pro činnost programu. Výstup – znázorňuje zobrazení výstupů na zobrazovacím zařízení. Zpracování Zpracování znázorňuje činnost programu, během níž dochází k přeměně dat (např.: matematickým či logickým operacím, k přirazení hodnoty).

ZNAČKY VÝVOJOVÝCH DIAGRAMŮ Značka Popis Rozhodování Rozhodovací blok slouží k rozvětvení programu na základě podmínky uvedené uvnitř. Příprava Příprava označuje přípravnou fázi programu, nejčastěji se používá pro zahájení cyklu s pevným počtem opakování. Podprogram Podprogram nebo předem definovaná činnost znázorňuje samostatnou část algoritmu, která je zpracována (popsána) v jiné části programu.

ZNAČKY VÝVOJOVÝCH DIAGRAMŮ Značka Popis Spojka Spojka umožňuje spojit dvě části vývojového diagramu, které nebylo možné nakreslit souvisle. Spojky na konci přerušení a na začátku pokračování musí být označeny stejným číslem. Poznámka Poznámka nebo komentář slouží ke zkrácenému slovnímu popisu jednotlivých úkonů ve vývojovém diagramu. Symboly spojíte čárami. Šipky u svislých čar nemusíte používat, protože vývojovým diagramem postupujete shora dolů. Pro zdůraznění přehlednosti nakreslete šipku, pokud čára mění směr např. při použití cyklu.

PROGRAMOVACÍ JAZYK Algoritmus je zapsaný v jazyce, kterému počítač rozumí a umí z něho vytvořit strojový kód. Program je napsán v programovacím jazyce, který je pomocí překladače převeden do strojového kódu. Překladač je program, který umí přeložit program napsaný v programovacím jazyce do strojového kódu. V současnosti je překladač součástí integrovaného vývojového prostředí.

PROGRAMOVACÍ JAZYK Výhody: je to jediná forma, které rozumí člověk (programátor) i počítač (pokud je vybaven překladačem) tato forma se nedá ničím nahradit ani obejít Nevýhody: srozumitelné pouze programátorovi, který ovládá konkrétní programovací jazyk je málo názorná a přehledná, pro dokumentační činnost se kombinuje s vývojovými diagramy

Něco málo k zopakování. Vyplňte křížovku. Křížovka Něco málo k zopakování. Vyplňte křížovku.

CITACE ZDROJŮ ZDROJE OBRÁZKŮ: Obrázek 1 Arrows & Pointers - arrow bold right - Public Domain Clip Art. PDClipart.org - Public Domain Clip Art [online]. [cit. 2012-10-04]. Dostupné z: http://www.pdclipart.org/displayimage.php?album=27&pos=117 SOFTWARE: Křížovka vytvořena ve freewarovém programu HOT POTATOES. Dostupné z: http://hotpot.uvic.ca/ Pro vytvoření vývojových diagramů byl použit Microsoft PowerPoint 2010