surová nafta, zemní olej

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Advertisements

Ropa a zemní plyn Ropa vznikla z odumřelých organismů za nepřístupu vzduchu a tlaku nadložních vrstev v průběhu milionů let. Často je doprovázena zemním.
Organická chemie organické sloučeniny vznikají životní činností rostlin a živočichů – při látkových přeměnách v organismech jsou základní stavební složkou.
START.
Vznik ropy vysvětlují dvě navzájem si odporující teorie
Organická chemie.
Zdroje organických sloučenin Projekt: Svět práce v každodenním životě Číslo projektu: CZ.1.07/1.1.26/ Aktivita č. 6: Poznáváme chemii Prezentace.
ZPRACOVÁNÍ ROPY A JEJÍ PRODUKTY
Zpracovala: Ing. Martina Hrabáková
Opec.
Václav Hlavinka a Richard Andrýsek 2L 2012/2013
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
Ropa nazývá se také surová nafta nebo zemní olej
Aromatické uhlovodíky (Areny)
Paliva - energie fosilní paliva = pravěká zkamenělá (uhlí, ropa, zemí plyn)
Nerosty a horniny Energetické suroviny.
Digitální učební materiál
Alkany.
ORGANICKÉ USAZENÉ HORNINY
Zdroje uhlovodíků Ropa
Uhlovodíky jako palivo VY_32_INOVACE_G Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Světležlutá až černá kapalina
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_139.
Anotace Prezentace určená k opakování a procvičování učiva o ropě Autor Ing. Lenka Kalinová Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žák zhodnotí užívání fosilních.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Organické sloučeniny v odborné.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Bláhová Eva Název: VY_32_INOVACE_13A_3_Ropa Téma: 13A_CH9.roč. Datum.
Pavel Koutný VOŠ a SPŠE Olomouc
UHLÍ.
ROPA.
Zdroje energie R O P A VY_32_INOVACE_04 - ROPA.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Zdroje uhlovodíků Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Zdroje organických sloučenin
Název: Využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce
Zdroje uhlovodíků obrovský význam jako paliva- jejich spalováním se uvolňuje velké množství energie, dále se užívají na výrobu plastů, ropa, uhlí a zemní.
Alkany.
Uhlí, ropa, zemní plyn Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Fosilní paliva – Ropa.
-vznikla rozkladem zbytků pravěkých rostlin a živočichů -nachází se ve svrchních vrstvách zemské kůry – nejčastěji v oblasti kontinentálních šelfů -základní.
Hydráty methanu příslib nebo hrozba?. Hydráty methanu 1. Úvod 2. Vlastnosti 3. Výskyt a původ 4. Energetické využití methanu 5. Skleníkový efekt a hydráty.
Přírodní zdroje uhlovodíků – rozdělení:  Zdroje fosilní  vznikaly složitými přeměnami těl živočichů a rostlin v průběhu miliónů let  Mezi fosilní.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
ROPA a ZEMNÍ PLYN ROPA   též surová nafta nebo zemní olej   černá olejovitá hořlavá kapalina   směs uhlovodíků (hlavně alkanů) → složeno z C, H,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a příroda, Chemie.
Ch_031_Ropa Ch_031_Paliva_Ropa Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:
Název školyZákladní škola Kolín V., Mnichovická 62 AutorMgr. Jiří Mejda Datum NázevVY_32_INOVACE_19_CH9_uhlí TémaUhlí.
VY_32_INOVACE_8_1_7 Ing. Jan Voříšek  Myslíte, že je možné vzít ropu přímo z vrtu při těžbě a použít ji jako palivo do auta?  Teoreticky to možné je,
Chemie pro 9. ročník ZŠ. Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Ortová Iveta Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název:
VY_32_INOVACE_ 19_ROPA ZŠ A MŠ JILEMNICE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Bc. Martina Chlumová.
Základní škola Třemošnice, okres Chrudim, Pardubický kraj Třemošnice, Internátní 217; IČ: , tel: , emaiI:
Ropa - zpracování Vytvořili: Dana Syrůčková Denis Vyleta Karolína Jelínková Jakub Švandrlík.
VY_32_INOVACE_C9-009 PALIVA 4 - ROPA Název školy ZŠ Elementária s.r.o
Palivoenergetické suroviny
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana ZMRHALOVÁ
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Zpracování ropy D. Snop, V. Koniuk 2015/2016.
Černé zlato. Černé zlato Ropa (též (surová) nafta, zemní olej, černé zlato) je hnědá hořlavá kapalina tvořená směsí uhlovodíků, především alkanů.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Název vzdělávacího materiálu Základní suroviny organické chemie
Štípán Skalka Pavel Trnka Petr Augustin Jiří Janků
Uhlovodíky Chemie 9. třída.
Název školy: Základní škola Městec Králové
Vypracoval: Viktor Andrianov
ROPA Vypracovala: Eliška Dosoudilová Třída: 2L Datum:
NASYCENÉ UHLOVODÍKY – alkany, cykloalkany
VY_32_INOVACE_06_CHEMIE_9.ROČNÍK_06_PALIVA, ROPA
Ropa Sestavily : Veronika Dvořáková Martina Převrátilová
Transkript prezentace:

surová nafta, zemní olej ROPA surová nafta, zemní olej

Charakteristika a složení ropy Světle žlutá až téměř černá zapáchající kapalina Pod nepropustnými vrstvami zemské kůry (až 8 km) Převážně kapalné uhlovodíky, ale i tuhé a plynné uhlovodíky Doprovázena methanem V malém množství zastoupeny sloučeniny O, S, N V nepatrném množství Si, Ni, Cu,... C: 82 – 87 % H: 10 – 14 % S: až 4 % O: až 1 % N: až 1% Obsah uhlovodíků je různý podle místa jejich naleziště Amerika - nasycené acyklické uhlovodíky - alkany Rusko - nasycené cyklické uhlovodíky - cykloalkany Indonésie - aromatické uhlovodíky - areny

Vznik ropy Organická teorie Anorganická teorie Méně pravděpodobná „Ropa vznikla rozkladem karbidů kovů vodou nebo postupnými přeměnami methanu, který vznikl syntézou uhlíku a vodíku.“ Ve prospěch této teorie svědčí: laboratorní příprava pevných kapalných i plynných uhlovodíků z karbidů uranu, lanthanu i ceru neustálý únik metanu ze zemského nitra v některých oblastech Organická teorie Uznávána většinou vědců „Ropa vznikla z odumřelých mořských živočišných a rostlinných organismů, které se před miliony let za vysokých teplot, tlaků, hnitím a působením bakterií postupně rozložily na uhlovodíky.“ Ve prospěch této teorie svědčí: mladší ropa se velkou relativní molární hmotností, zvýšeným obsahem kyslíku, síry a dusíku a velkým obsahem asfaltu přibližuje původnímu organ. materiálu

Ropná ložiska Ropa se často nalézá v propadlých částech zemské kůry (geosynklinálách), kde se vyskytují usazené horniny Hromadí se v pórovitých horninách, které jsou uloženy mezi nepropustnými vrstvami hornin Podmínky pro vytvoření ropného pole: vhodná sedimentační hornina (vznik ropy) - z ryb, korýšů, planktonu a rostlin - > přeměna na ropu a zemní plyn vhodná porézní hornina (uskladnění ropy) - nasáknutí ropy a zemního plynu neprostupná hornina (přikrytí ropného ložiska) Metody hledání ložisek: Měření magnetismu horniny – pomocným faktorem je hustota horniny - provádí se z letadel - > sestavení mapy podloží Měření gravitace horniny – pomocí gravimetru - porovnání hustoty různých vrstev hornin

Druhy ropy Klasické (konvenční) druhy ropy: Směsná ropa Brent (15 druhů ropy z nalezišť v Severním moři) West Texas Intermediate (WTI) Dubai Tapis (Malajsie) Minas (Indonésie) Isthmus (Mexiko) Koš OPEC zahrnující druhy: - Arab light (Saúdská Arábie) - Bonny light (Nigérie) - Feath (SAE) - Minas (Indonésie) - Saharan Blend (Alžírsko) - Tia Juana light (Venezuela)

Těžba ropy Primární způsob: Sekundární způsob: Terciální způsob: Ropa vytéká samovolně v důsledku tlaku zemního plynu Sekundární způsob: Když chybí potřebný tlak, přechází se k čerpání: pumpami udržováním podzemního tlaku vodní injektáží zpětným pumpováním zemního plynu, CO2 a vzduchu Terciální způsob: Když už sek. není účinný, ale těžba je stále výhodná Snížení viskozity zbývající ropy: injektáží horké páry získané spalováním zemního plynu zapálením části ropného ložiska

Zpracování ropy – frakční destilace V rafinériích – průmyslové závody Trubková pec – zahřívání předehřáté (100 °C) a očištěné ropy na 270 – 320 °C Atmosférická rektifikační kolona: Oddělování skupin uhlovodíků podle jejich bodů varu 1) Uhlovodíkové plyny (topiva) 2) Benzín (po reformaci - pohon aut, rozpouštědlo) – 200 °C 3) Petrolej (pohon letadel, rozpouštědlo, krakováním - benzín) – 220 – 275 °C 4) Plynový olej (výroba nafty , krakováním – benzín) – 200 – 400 °C 5) Mazut (topení, ale spíše další zpracování) Vakuová destilace mazutu: Mazut se odvádí do trubkové pece a zahřívá se na 360 – 400 °C Vzniklé páry se odvádí do vakuové rektifikační kolony, zpracování za sníženého tlaku 1) Lehký olej (zámky) 2) Střední olej (auta) parafín (svíčky), vazelína (masti) 3) Těžký olej (stroje) 4) Asfalt (izolační materiál, úprava vozovek)

Využití ropy

Benzín C6 – C9 Výroba: krakováním C16H34 2 C8H16 Zpracování: reformováním = > lepší spalování Kvalita: oktanové číslo - bezrozměrné číslo vyjadřující vliv složení paliva na detonace – „klepání motoru“ a zmenšování jeho výkonu Porovnává se se směsí 2 uhlovodíků: n - heptan: okt.č. 0 izooktan: okt.č. 100 = 2,2,4 – trimethylpentan