Mimořádně nadaní.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ŽÁK SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI Z HLEDISKA LEGISLATIVY
Advertisements

Kariérové poradenství
Diagnostika SPU.
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
RVP a jejich transformace do školních vzdělávacích programů
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
Pedagogické minimum – lektorské dovednosti
ZVYŠOVÁNÍ KVALITY VZDĚLÁVÁNÍ MIMOŘÁDNĚ NADANÝCH DĚTÍ NA 1. STUPNI ZŠ
PhDr. Jitka Kendíková ZŠ J. Gutha-Jarkovského
INKLUZE – nová cesta vzdělávání OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Psychologie Mgr. Milan Šimek
Inkluzivní škola Předpoklad rovných příležitostí ve vzdělávání
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
Pojďme spolu objevovat skryté talenty Vašich dětí
Gymnázium, základní škola a mateřská škola Mánesova Sokolov
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
Výstupy z Úvodního semináře
DĚTI S NADÁNÍM. NADÁNÍ  pohybové (sportovní, taneční),  umělecké (hudební, výtvarné, literárně-dramatické),  praktické (manuální, sociální),  intelektové.
Projekt Zkvalitnění vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti udržitelného rozvoje na školách Jihočeského kraje RČ: CZ.1.07/1.3.06/
I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Pedagogicko-psychologické poradenské služby
Mgr. Vendula Baboučková. A – akce R – rehabilitace P – pomoc I – integrace D – dobrovolnost A – agapé (-láska pečující), křesťanská láska, sounáležitost,
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
Střední škola umělecká a řemeslná PROJEKT EVA. 10 oblastí hodnocení: 1.Cíle a jejich dosahování, ŠVP, základní dokumenty 2.Vnitřní pravidla života ve.
Vzdělávaní žáků mimořádně nadaných Vzdělávání žáků mimořádně nadaných je deklarací podmínek, postupů a zkušeností školy s těmito žáky.  Východiskem pro.
Základní norma zdravotnických znalostí pro pedagogické pracovníky
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
Individuální integrace směřující k inkluzi
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
Rámcové a školní vzdělávací programy
LEGISLATIVA.
Speciální školství v roce 2006 (a věřme, že i v dalších letech) Jiří Pilař
PEDAGOGICKÁ DIAGNOSTIKA VI.
Nadané děti. Nadané děti, jejich identifikace a zařazení do vzdělávacího programu Definice nadání: Nadaní jsou identifikováni profesionálně kvalifikovanými.
Péče o žáky a studenty mimořádně nadané Praxe ve školní psychologii Michaela Širůčková.
Individuální vzdělávací plán
Bidrmanová, Rintelová Učitelství praktického vyučování
Žák se speciálními vzdělávacími potřebami a změny v legislativě.
ASISTENT PEDAGOGA NA ZÁKLADNÍ ŠKOLE CHRASTAVA. ZÁKLADNÍ ŠKOLA CHRASTAVA, náměstí 1.máje 228, okres Liberec – příspěvková organizace 25 tříd, 590 žáků.
Centrum Masarykovy univerzity pro nadané děti v JM kraji Šárka Portešová.
Novelizace školského zákona Lucie Macků, Praha,
Inkluze Inkluze je takový systém základního vzdělávání, který umožňuje všem dětem navštěvovat běžné základní školy, ideálně v lokalitě jejich bydliště.
2. zasedání Řídícího výboru projektu Místní akční plán (MAP) rozvoje vzdělávání pro SO ORP Čáslav CZ /0.0/0.0/15_005/ Základní škola Zbýšov,
PEDAGOGICKÁ PSYCHOLOGIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Informační a poradenské centrum ZČU Informační a poradenské centrum ZČU Komplexní služby v oblasti studijního, psychologického, právního, sociálního a.
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Zittová, Pospíchalová, V7A. období: 6 – 11 let ústup egocentrismu – rozvoj schopnosti spolupráce chápání abstraktních a specifických.
REHABILITAČNÍ DÍLNA - PŘÍPRAVA NA PRÁCI. C ÍLOVÁ SKUPINA Služba je určena osobám s mentálním postižením, které mají vážný zájem o začlenění do pracovního.
ČESKÝ JAZYK A LITERATURA Praktická aplikace teoretických poznatků z hláskosloví Online diskuse k virtuální hospitaci – Open Gate, gymnázium.
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
9. Tvorba individuálního plánu
Kvalita-Inkluze-Poradenství-Rozvoj (KIPR)
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
Didaktické prostředky
Nadané děti.
Analýza potřeb škol Většina škol rozvíjí inkluzívní vzdělávání prostřednictvím činností spadajících do základní nebo mírně pokročilé úrovně. Inkluzívní.
PODPORA INKLUZIVNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI – PŘÍPRAVA A REALIZACE VZDĚLÁVÁNÍ PODLE IVP Mgr. Jiřina Bednářová.
PO IV na 2.stupni z pohledu školy.
Inteligence,tvořivost, paměť
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
9. Tvorba individuálního plánu
Standardy pro základní vzdělávání
Sociální šetření a legislativa
Co může škola udělat pro mimořádně nadaného žáka
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
Základní škola. Základní škola a Mateřská škola, Nová Ves, okres Liberec, příspěvková organizace.
Podpůrná opatření 1. – 3.stupně
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

mimořádně nadaní

identifikace nadání odborné posouzení konkrétního nadání mimořádně nadaným žákem se pro účely vyhlášky rozumí jedinec, jehož rozložení schopností dosahuje mimořádné úrovně při vysoké tvořivosti v celém okruhu činností nebo v jednotlivých rozumových oblastech, pohybových, uměleckých a sociálních dovednostech;

výrazný výkon utváří sada: nadprůměrná schopnost (above average ability); angažovanost v úkolu (task commitment); tvořivost (creativity); charakteristika nadání:

typy intelektového nadání: lingvistická inteligence – citlivost na význam a pořadí slov, na funkci jazyka, slovní vyjádření; logicko – matematická inteligence – logické přístupy k řešení problémů, orientace v kvantifikaci; prostorová inteligence – schopnost vnímat prostor, vizuální představivost, schopnost imaginace; hudebně – rytmická inteligence – citlivost na tóny, zvuky, vnímání melodie a rytmů;

tělesně – pohybová inteligence – schopnost použít tělo k sebevyjádření, zručnost v manipulaci; interpersonální inteligence – orientace v náladě, temperamentu, motivacích a intencích druhých lidí; intrapersonální inteligence – orientace ve vlastních pocitech a schopnost využít je k autoregulaci;

charakteristiky nadaných pozitiva extrémní vyspělost, asynchronní vývoj; verbální projev na vysoké úrovni, široká slovní zásoba; velká kapacita paměti; formální myšlení, složité myšlenkové operace; schopnost aplikovat zkušenosti do nových situací; samostatnost v řešení problémů; nezávislost; nestandardní zájmy, sběratelství;

negativa odmítání rutiny; nedbalost při běžné práci; přecitlivělost na kritiku; neschopnost podřídit se; netolerantní, panovační; netrpěliví, nervózní při pomalém tempu; ruší, nevhodně vtipkují, strhávají pozornost; ovládají diskuze;

kombinace s handicapy ADHD PAS, Aspergerův syndrom SVPU osobnostní poruchy smyslové handicapy tělesné abnormality

srovnání bystré dítě nadané dítě umí odpovědět učí se snadno odpoví na otázku chápe význam zájem dobré nápady přijímá informace spokojené s výsledky oblíbené, často vůdce umí položit otázku většinu už zná rozebírá detaily dělá závěry aktivní zvědavost neobvyklé nápady využívá informace sebekritické raději se staršími, samostatné

možnosti rozvoje potenciálu v rámci vzdělávání ve škole formou jiné organizace výuky přizpůsobit obsah zohlednit metodou, strategiemi výuky

základní postupy enrichment – obohacování a rozšíření akcelerace – urychlování

akcelerace žák je seznámen s novými poznatky dříve než ostatní; žák pokryje stejné množství poznatků v kratším časovém období;

příklady akcelerace: předčasný vstup do školy; raný vstup na vyšší stupeň školy; přeskočení ročníků; věkově heterogenní třídy; umístění do vyššího ročníku v některých předmětech; skupinová akcelerace;

vhodné strategie pro enrichment diferencovaná výuka problémové vyučování kritické myšlení projektová výuka kooperativní vyučování

metody při výuce kognitivní mapa skupinová práce diskuse cauching dramatizace

individuální vzdělávací plán dynamický, strukturovaný plán vzdělávání, který odráží specifika daného žáka v oblastech kognitivní, afektivní a senzomotorické; jeho studijní předpoklady; vymezuje způsob organizace výuky žáka a úpravy vzdělávacích obsahů; realizace procesu vzdělávání identifikovaného žáka, respektuje aktuální podmínky v kontextu školy, ŠVP, podle závěru pedagogicko psychologického vyšetření;

obsah IVP závěry psychologických vyšetření, která blíže popisují oblast, typ a rozsah nadání a vzdělávací potřeby mimořádně nadaného žáka, případně vyjádření registrujícího praktického lékaře pro děti a dorost; údaje o způsobu poskytování individuální pedagogické nebo psychologické péče mimořádně nadanému žákovi;

vzdělávací model pro mimořádně nadaného žáka, časové a obsahové rozvržení učiva, volbu pedagogických postupů, způsob zadávání a plnění úkolů, způsob hodnocení, úpravu zkoušek; seznam doporučených učebních pomůcek, učebnic a materiálů;

určení pedagogického pracovníka školského poradenského zařízení, se kterým bude škola spolupracovat při zajišťování péče o mimořádně nadaného žáka; personální zajištění úprav a průběhu vzdělávání mimořádně nadaného žáka; určení pedagogického pracovníka školy pro sledování průběhu vzdělávání mimořádně nadaného žáka a pro zajištění spolupráce se školským poradenským zařízením;

podpůrné a kompenzační programy zaměřené na prevenci problémů v sociálních vztazích, získávání sociálních dovedností a adekvátního sebeobrazu žáka; rozšíření všeobecné informovanosti a zájmové orientace žáků, příp. kompenzace obtíží (percepční nedostatky, osobnostní charakteristiky);