INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název Mollové stupnice s béčky Předmět, ročník Hudební výchova, sexta
Advertisements

Název Durové stupnice s béčky Předmět, ročník
Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR.
Soustava lineárních nerovnic
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
Fakulta životního prostředí Katedra informatiky a geoinformatiky
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU:
Hyperbola Hyperbola je množina bodů v rovině, které mají od dvou daných různých bodů F1, F2 , které nazýváme ohniska, konstantní absolutní hodnotu rozdílu.
Název Intervaly Předmět, ročník Hudební výchova, 1. ročník
HUDEBNÍ VÝCHOVA Havrlantová Natálie 2010.
1.r.2.r.3.r.4.r.5.r.6.r.7.r. Hra na klavír Hudební nauka Skupinová interpretace 1111 Učební plán hry na klavír hudebního oboru ZUŠ.
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
Název Notopis 1 Předmět, ročník Hudební výchova, 1. ročník
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
Posuvky Posuvky posouvají tón o něco výš nebo ho naopak snižují .
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Výstupy z učení a národní kvalifikační rámec terciárního.
PROCVIČOVÁNÍ NOTOVÉHO PÍSMA
Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín
Stupnice Štěpánka Kubínová.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. ZŠ Týn nad Vltavou, Malá Strana CZ.1.07/1.1.14/
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol.
Název Durové stupnice s křížky Předmět, ročník
Název Mollové stupnice s křížky Předmět, ročník Hudební výchova, sexta
Základní vzdělávání – Člověk a umění – Hudební výchova
Výukový program: Obchodní akademie Název programu: Práce s textem v objektech prezentace Vypracoval : Ing. Jiří Durďák Projekt Anglicky v odborných předmětech,
ICT HV POSUVKY Anotace: Materiál slouží k seznámení s posuvkami. Prezentace obsahuje úkoly k procvičení pojmů, je prezentována interaktivně na.
Školní vzdělávací program, Hra na klavír
Název Klaviatura a enharmonické tóny Předmět, ročník
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Název příjemce: Základní škola Vyškov, Nádražní 5, příspěvková organizace Název partnera: ………………………………………………………………… Číslo a název operačního programu:
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Název Kvintakordy Předmět, ročník Hudební výchova, 2. ročník
Název Septakordy Předmět, ročník Hudební výchova, 2. ročník
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o Tato prezentace.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o Tato prezentace.
ZVUK A JEHO VLASTNOSTI.
Co je to stupnice a tónina?
malý exkurz do dějin hudební akustiky
Speciální základní škola a mateřská škola Litomyšl, 9. května 1181, Litomyšl Vzdělávací oblast: Umění a kultura Název: Hudební slovník 15. část.
REGRESNÍ ANALÝZA Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Anotace Žáci se rozdělí do 3 skupin. Skupiny si jedna po druhé volí otázku. Pokud na ni odpoví dobře, připočítávají se jí příslušné body. Pokud ne, má.
ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV : VY_32_INOVACE_27_05_HV6_Skála AUTOR : Mgr. Aleš Skála TÉMA : Akord, terciová skladba akordu Základní škola.
Parabola Vypracoval: Mgr. Lukáš Bičík
STŘEDNÍ ŠKOLA PEDAGOGICKÁ, HOTELNICTVÍ A SLUŽEB
Lidové písně Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_09_C_05_LIDOVÉ PÍSNĚ Téma: HUDEBNÍ NAUKA.
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 4/07 
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Stupnice Tematická oblast
Popis značení v prstokladech stupnic
Strukturace učiva Příprava učitelova.
STŘEDNÍ ŠKOLA PEDAGOGICKÁ, HOTELNICTVÍ A SLUŽEB
Vysoké učení technické v Brně
TÉMA: Akordy ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 4/16 
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE  4/10
Soustava lineárních nerovnic
STŘEDNÍ ŠKOLA PEDAGOGICKÁ, HOTELNICTVÍ A SLUŽEB
Název školy ZŠ J. E. Purkyně Libochovice a ZUŠ Autor Bc. Jiří Grüner
Název školy ZŠ J. E. Purkyně Libochovice a ZUŠ Autor Bc. Jiří Grüner
HUDEBNÍ VCÝHOVA – 7. ročník
Tóniny Tematická oblast
Obor hodnot funkce Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Yvonna Vančurová. Materiál byl vytvořen v rámci projektu „Škola.
Rozdelenie stupníc kvintový a kvartový kruh,paralel. dvojice
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
HUDEBNÍ VÝCHOVA STUPNICE
Definiční obory. Množiny řešení. Intervaly.
Transkript prezentace:

INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.2.07/03.0004 – NÁZEV PROJEKTU: „ŠKOLA MLADÝCH MISTRŮ ZVUKU“

7. Stupnice – 1. část Teoretická průprava (KA 01) Projekt: Škola mladých mistrů zvuku. Téma: Základy hudební nauky © PhDr. Mgr. Vítězslav Štefl, Ph.D. Veškerá práva vyhrazena. Zpracováno pouze pro potřeby projektu Teoretická průprava (KA 01) 7. Stupnice – 1. část

7.2 Způsob odvozování jednotlivých stupnic Projekt: Škola mladých mistrů zvuku. Téma: Základy hudební nauky © PhDr. Mgr. Vítězslav Štefl, Ph.D. Veškerá práva vyhrazena. Zpracováno pouze pro potřeby projektu Obsah dokumentu: 7.1 Obecná specifikace 7.2 Způsob odvozování jednotlivých stupnic

7.1 Obecná specifikace Stupnice Projekt: Škola mladých mistrů zvuku. Téma: Základy hudební nauky © PhDr. Mgr. Vítězslav Štefl, Ph.D. Veškerá práva vyhrazena. Zpracováno pouze pro potřeby projektu 7.1 Obecná specifikace Stupnice Stupnice je řada tónů v rozsahu jedné oktávy. Tato postupná stoupající či klesající řada je uspořádaná podle určitých pravidel, týkající se počtu tónů v oktávě a jejich vzájemných vzdáleností.

7.1 Obecná specifikace Durová stupnice Projekt: Škola mladých mistrů zvuku. Téma: Základy hudební nauky © PhDr. Mgr. Vítězslav Štefl, Ph.D. Veškerá práva vyhrazena. Zpracováno pouze pro potřeby projektu 7.1 Obecná specifikace Durová stupnice Durová stupnice je stupnice, která má dva půltóny mezi 3. a 4. stupněm a mezi 7. a 8. stupněm, což už je vlastně oktáva prvního stupně. Takže když si vezmeme pro nás základní stupnici C-dur, která nemá žádné předznamenání, tak i na hmatníku poznáme, kde jsou ty dva půltóny, mezi tóny „e“, „f“ a „h“ a oktávovým „c“.

7.1 Obecná specifikace Mollové stupnice Projekt: Škola mladých mistrů zvuku. Téma: Základy hudební nauky © PhDr. Mgr. Vítězslav Štefl, Ph.D. Veškerá práva vyhrazena. Zpracováno pouze pro potřeby projektu 7.1 Obecná specifikace Mollové stupnice Za základní stupnici si vezměme přirozenou a-moll, kde jsou půltóny mezi 2. a 3. stupněm a 5. a 6. stupněm, neboli mezi tóny „h“, „c“ a „e“, „f“.

Vztah stupnice - tónina Projekt: Škola mladých mistrů zvuku. Téma: Základy hudební nauky © PhDr. Mgr. Vítězslav Štefl, Ph.D. Veškerá práva vyhrazena. Zpracováno pouze pro potřeby projektu 7.1 Obecná specifikace Vztah stupnice - tónina Pozor na jednu záležitost, ve které se dost chybuje. Uvědomme si rozdíl mezi stupnicí a tóninou. Na rozdíl od stupnice tvoří tóninu volné pořadí tónů, které vytvářejí melodii, vlastní skladbu. Tónina, ve které je píseň napsána, ani nemusí obsahovat všechny tóny určité stupnice, takže by se správně ani nemělo říkat, že nějaká skladba je napsána v určité stupnici, ale že je napsána v určité tónině. Jednoduše, Ovčáci čtveráci jsou v tónině C-dur a i když tato stupnice obsahuje např. tón „a“, v písni ho nenajdeme. Tóninu i stupnici nazýváme podle jejich prvního tónu, první tón mají společný. U stupnice tomu říkáme základní tón, u tóniny mluvíme o tónice.

7.2 Způsob odvozování jednotlivých stupnic Projekt: Škola mladých mistrů zvuku. Téma: Základy hudební nauky © PhDr. Mgr. Vítězslav Štefl, Ph.D. Veškerá práva vyhrazena. Zpracováno pouze pro potřeby projektu 7.2 Způsob odvozování jednotlivých stupnic Kvartový a kvintový kruh - úvod Kvartkvintový kruh, uvedený dále, je potřeba dát si do souvislosti s uvedenou notovou přílohou.

7.2 Způsob odvozování jednotlivých stupnic Projekt: Škola mladých mistrů zvuku. Téma: Základy hudební nauky © PhDr. Mgr. Vítězslav Štefl, Ph.D. Veškerá práva vyhrazena. Zpracováno pouze pro potřeby projektu 7.2 Způsob odvozování jednotlivých stupnic Takže nejdříve durové stupnice. Zde nám poslouží za základ C-dur (nemá žádné předznamenání). Pokud chci určit stupnice s křížky, postupuji tak, že začnu další stupnici na pátém stupni (na kvintě) této C-dur, tzn. na tónu „g“. Vzhledem k rozložení půltónů, o kterých jsme se již zmínili výše, nám vyplyne, že mezi 7. a 8. stupněm vznikne půltón tak, že hrajeme zvýšený tón „f“ – což je „fis“. Takže do předznamenání napíšeme první křížek (zapamatujme si, že u odvozování stupnic s křížky tóny zvyšujeme). Tato nově vzniklá stupnice (G-dur) se stává základní stupnicí pro odvození další řady tónů, nyní již se dvěma křížky. Určíme si zde zase pátý stupeň, kvintu, v tomto případě tón „d“, a od něj získáme další stupnici, D-dur, již se dvěma křížky, „fis“, „cis“. Atd.

7.2 Způsob odvozování jednotlivých stupnic Projekt: Škola mladých mistrů zvuku. Téma: Základy hudební nauky © PhDr. Mgr. Vítězslav Štefl, Ph.D. Veškerá práva vyhrazena. Zpracováno pouze pro potřeby projektu 7.2 Způsob odvozování jednotlivých stupnic U durových stupnic s béčky postupujeme také stejně, ale pozor, nové stupnice odvozujeme od 4. stupně (čili kvarty) a půltóny dosahujeme snižováním tónů. Takže od C-dur je další stupnice F-dur, kde požadovaný půltón mezi 3. a 4. stupněm vznikne tak, že snížíme tón „h“ na „b“. A máme první béčko. Další stupnice tedy vznikne od čtvrtého stupně F-dur, což je již snížený tón, tón „b“. Stupnice se dvěma béčky je tedy Bb-dur. Atd.

7.2 Způsob odvozování jednotlivých stupnic Projekt: Škola mladých mistrů zvuku. Téma: Základy hudební nauky © PhDr. Mgr. Vítězslav Štefl, Ph.D. Veškerá práva vyhrazena. Zpracováno pouze pro potřeby projektu 7.2 Způsob odvozování jednotlivých stupnic U mollových stupnic platí také tato pravidla při odvozování „křížkových“ a „béčkových“ stupnic. . Ale pozor, na rozdíl od C-dur, která je základem pro durové stupnice, je zde základní stupnicí přirozená a-moll a půltóny jsou mezi 2. a 3. stupněm a 5. a 6. stupněm. Postup je jinak úplně stejný.

7.2 Způsob odvozování jednotlivých stupnic Projekt: Škola mladých mistrů zvuku. Téma: Základy hudební nauky © PhDr. Mgr. Vítězslav Štefl, Ph.D. Veškerá práva vyhrazena. Zpracováno pouze pro potřeby projektu 7.2 Způsob odvozování jednotlivých stupnic Kvartový a kvintový kruh Kvart-kvintový kruh v podstatě dokresluje a do jisté míry zpřehledňuje způsob odvozování jednotlivých stupnic.

7.2 Způsob odvozování jednotlivých stupnic Projekt: Škola mladých mistrů zvuku. Téma: Základy hudební nauky © PhDr. Mgr. Vítězslav Štefl, Ph.D. Veškerá práva vyhrazena. Zpracováno pouze pro potřeby projektu 7.2 Způsob odvozování jednotlivých stupnic Zajímavostí se může jevit skutečnost, že v dolní části se postupy překrývají. Jde tak o výhodu tohoto zobrazení, kdy tak lépe vyplynou některé skutečnosti, které u notových znázornění nemusejí být na první pohled patrné. Všimněme si nejdříve, že pokud postupujeme od stupnic bez jakéhokoli předznamenání směrem doprava, tak každá další stupnice, dur i moll, začíná na pátém stupni předchozího políčka, tedy na kvintě.

7.2 Způsob odvozování jednotlivých stupnic Projekt: Škola mladých mistrů zvuku. Téma: Základy hudební nauky © PhDr. Mgr. Vítězslav Štefl, Ph.D. Veškerá práva vyhrazena. Zpracováno pouze pro potřeby projektu 7.2 Způsob odvozování jednotlivých stupnic A v opačném směru, od C-dur či a-moll doleva, přidáváme vždy kvartu, čtvrtý stupeň. A stejně, jako nám s každou kvintou, neboli políčkem ve směru odshora doprava, přibývá počet křížků, tak stejně i s každou kvartou při postupu odshora doleva nám roste počet béček.

7.2 Způsob odvozování jednotlivých stupnic Projekt: Škola mladých mistrů zvuku. Téma: Základy hudební nauky © PhDr. Mgr. Vítězslav Štefl, Ph.D. Veškerá práva vyhrazena. Zpracováno pouze pro potřeby projektu 7.2 Způsob odvozování jednotlivých stupnic Z hlediska onoho překrývání v dolní části kruhu je nutné si uvědomit, že i s C-dur je durových stupnic celkem 15 (7 s křížky, 7 s béčky a C-dur). Základních výšek tónů v oktávě máme ale jen dvanáct. To znamená, že některé stupnice se musí překrývat, takže i když se budou jinak jmenovat, budou znít úplně stejně. Říkáme jim enharmonické stupnice.

Projekt: Škola mladých mistrů zvuku. Téma: Základy hudební nauky © PhDr. Mgr. Vítězslav Štefl, Ph.D. Veškerá práva vyhrazena. Zpracováno pouze pro potřeby projektu Takže Db-dur zní stejně, jako Cis–dur. Stejným způsobem platí tento kruh i pro mollové stupnice. Přitom je ale velice nutné si uvědomit, že se jedná o základní stupnice. Při zařazení takových mollových stupnic, jako např. harmonických, melodických, alterovaných včetně dórských, frygických a dalších postupů by došlo k úplnému rozhození (posunutí) kruhu.

Projekt: Škola mladých mistrů zvuku. Téma: Základy hudební nauky © PhDr. Mgr. Vítězslav Štefl, Ph.D. Veškerá práva vyhrazena. Zpracováno pouze pro potřeby projektu Z kruhu se dá vyčíst kvantum dalších faktů, např. počet posuvek protilehlých stupnic, vztah základních tónů při protipohybu obou kruhů atd.

Garantem projektu: PhDr. Mgr. Vítězslav Štefl, Ph.D Projekt: Škola mladých mistrů zvuku. Téma: Základy hudební nauky © PhDr. Mgr. Vítězslav Štefl, Ph.D. Veškerá práva vyhrazena. Zpracováno pouze pro potřeby projektu Odborná práce spojená s tvorbou metodiky vzdělávacích kurikulí pro jednotlivé vzdělávací kurzy – příprava na teoretickou průpravu účastníků kurzu: Marek Korbélyi, Mgr. Tomáš Kříž, Mgr.Dagmar Žaloudková, Martina Pončíková, Mgr. Kamila Kubelková-Rychlá, Roman Sigmund, PhDr. Lenka Krbcová-Mašínová, Pavel Juráň, Vladimír Minařík Garantem projektu: PhDr. Mgr. Vítězslav Štefl, Ph.D Děkuji za pozornost