1 Etika, ISO 9001 a systémy managementu Ing. Miroslav Jedlička – ČSJ Ing. Petr Koten - ČSJ listopad 2014.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Integrovaný systém kvality v dalším profesním vzdělávání KVALITA V DALŠÍM VZDĚLÁVÁNÍ Liberec,
Advertisements

M A N A G E M E N T 3 Akad. rok 2009/2010, Letní semestr
Pilsen Steel s.r.o. Procesní přistup, PQM -vyhodnocení
Integrovaný systém řízení (ISŘ)
Zkušebnictví a řízení jakosti staveb
Presentation Title.
KONTROLA zpracovala: Ing. Jaroslava Teuberová Náchod, dne
managementu znalostí podle
6 Nejčastější neshody při uplatňování ISO 9001
Školení zaměstnanců Kvalita, environment a BOZP
ČSN EN ISO 19011:2003 Mezinárodní norma
Benchmarking nepřetržitý a systematický proces porovnávání a měření produktů, procesů a metod vlastní organizace s těmi, kdo byli uznáni jako vhodní pro.
11 Procesy a procesní řízení 22 Další charakteristiky procesu má svého vlastníka (osoba odpovídající za zlepšování procesu) má svého zákazníka (interního.
Facility management ČSN EN
Audit IT procesů ve FNOL
Město Šlapanice průkopník moderního řízení ve veřejné správě 20. února Národní konference kvality ve veřejné správě.
Management kontinuity činností organizace
Integrovaný systém managementu v Nemocnici Břeclav, p. o.
Systémy managementu jakosti
Auditorské postupy Činnosti před uzavřením smlouvy
PROINCOR – Inovační audit. ProIncor Inovační audit ProIncor Inovační audit analyzuje, hodnotí a stimuluje inovační proces a inovační prostředí v malých.
Naši klienti  V současnosti naše systémy užívá 45 zdravotnických zařízení  Naši klienti jsou  rozmístěni v rámci celé ČR (všechny regiony)  tvoří cca.
E M A S - Systém environmentálního řízení a auditu Zavádění EMAS na MŽP Porada OVSS
Systém managementu jakosti QMS
Příručka jakosti Ing. Zdeněk Aleš, Ph.D.
Systém managementu jakosti
PROINCOR – Inovační audit Liberec – PROINCOR - Inovační audit 2 INOVACE Změna je jedinou jistotou dnešního světa Předpoklad udržení zákazníka.
Luděk Novák dubna 2006 Proč a jak řídit informační rizika ve veřejné správě.
ISMS VE STÁTNÍ SPRÁVĚ A SAMOSPRÁVĚ
Aktivita č. 6 Návrh a zavedení systému řízení kvality Workshop Výsledky analytického šetření.
Outsourcing ICT systémová a aplikační integrace v pojetí O2 Projekt Integrace sítě Ministerstva zemědělství.
Reinženýring cesta ke zvyšování výkonnosti státní správy s využitím procesního řízení Ing. Martin Čulík Notes CS a.s. Konference ISSS 2003 Hradec Králové.
Zásady řešení informační bezpečnosti
1 NÁSTROJE V OBLASTI ŘÍZENÍ ANEB ÚSPĚŠNOST BEZ NÁSTROJŮ ? ÚSPĚŠNOST S NÁSTROJI ? Ing. Pavel Sladký M: Semináře, konzultace, motivační a certifikační.
4 Normovaný systém managementu kvality podle ISO 9001
BMT Medical Technology s.r.o. Ing. Lenka Žďárská
Podklady ke školení Ing. Jiří Seger Ing. Alena Švarcová
Systémy řízení jakosti - úvodní cvičení
Management jakosti jako úhelný kámen provozu klinické laboratoře
RNDr. Jana Sýkorová SOŠ a SOU technické, Třemošnice, Sportovní 322
 P1 - Strategické plánování  P2 - Systém managementu jakosti a legislativy  P3 - Řízení informací  P4 – Audity.
Management systému řízení kvality
MARKETINGOVÝ MIX.
Přístup k řešení bezpečnosti IT Nemochovský František ISSS Hradec Králové, dubna 2005.
Ing. Daniel Kardoš Systém ManagementDesk – nástroj řízení kvality a bezpečnosti podle ISO 9 001, ISO , ISO , ISO a ISO Ing.
Proces řízení kvality projektu Jaromír Štůsek
Zásady SLP, ČSN EN ISO 15189:2003 SLP – správná laboratorní práce
Systém řízení moderního podniku Management system of modern company
Požadavky ISO/DIS 9001:2014 a ISO/DIS 14001:2014
IAF MD 18:2015 Aplikace ISO/IEC 17021:2011 v oblasti řízení služeb (ISO/IEC )
ZÁKLADY SYSTÉMŮ MANAGEMENTU 1. ČÁST
BUDOVÁNÍ SYSTÉMŮ MANAGEMENTU
SYSTÉMY MANAGEMENTU KVALITY 1. část
SYSTÉMY MANAGEMENTU KVALITY 1. část
Management jakosti, zdravotnické standardy, audit, měření jakosti
Ing. Vladimír Görner, CSc., MBA únor 2012
Akreditace laboratoří podle revidované ČSN EN ISO/IEC 17025:2005 Ing. Martin Matušů, CSc.
Sdružení poradců Požadavky ISO 9001:2015 a ISO 14001:2015
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
Vypracováno kolektivem autorů České společnosti pro technickou normalizaci Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví
Teorie auditu, fáze auditu, správné auditní postupy, Audit podle ISO Doc. Ing. Michal Voldřich CSc. Ing. Jan Pivoňka ing. Rudolf Ševčík Ph.D.
Přednáška Akce: Přednášející: Ing. Zdeněk Čežík | Konzultant managementu a podnikových procesů | TFM Výzvy Facility managera.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 8: Finanční řízení MSP.
Přednáška č. 9 Hodnocení veřejných zakázek Úvod do veřejných zakázek a věcné hodnocení Ladislav Kavřík
Přechod na ISO 9001:2015 v DIAMO, s. p.
Systém managementu jakosti
Systém managementu jakosti 3
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Systém managementu SSHR
Systém managementu SSHR
Transkript prezentace:

1 Etika, ISO 9001 a systémy managementu Ing. Miroslav Jedlička – ČSJ Ing. Petr Koten - ČSJ listopad 2014

2 Základním porušením etických zásad je vědomé preferování ceny před kvalitou i přes všeobecnou propagaci kvality produktů a služeb v soukromém i veřejném sektoru celé společnosti.

3 Veřejně je vyhlašováno, že „kvalita se předpokládá“, ale výběrové řízení vyhraje nabídka s nejnižší cenou, přes to, že všichni ví, že nabídnutá cena je nereálná a bude nutné akceptovat vícepráce. Dokonce zařazení kvalitativního kritéria je chápáno jako nevhodné a může mít za následek zrušení výběrového řízení nebo i postih.

4 To vede k všeobecnému odporu k procesu oficiálního zavádění, provozování, deklarování a certifikaci systémů managementu všeho druhu. Nutno říct, že to neznamená, že by organizace přestaly chápat, že prakticky dobře zavedený systém managementu pro ně nemá pozitivní význam, ale nesnaží se tento fakt zveřejňovat.

5 Dokonce to umožňuje vytvářet intenzivní tlak na všechny subjekty, které se touto problematikou zabývají (poradenské, certifikační, zákazníci), že je vlastně nikdo nepotřebuje a když, tak za nereálně nízkou cenu.

6 Je jasné, že poptávka po nereálných nízkých cenách těchto služeb je podhoubím pro vznik subjektů, které jsou sice nezpůsobilé, ale preferované pro své výrazně nízké ceny. To samozřejmě opět vede k tomu, že nabízené služby prakticky nestojí za nic (využívaný univerzální soubor dokumentace, formální zavádění, neúčinný outsourcing, audity po telefonu, neakreditované certifikace).

7 Kruh se uzavírá, zákazníci nejsou s takovými službami spokojeni, ale příčinu nekvality připisují vlastní normě systému managementu namísto její vhodné, účinné a efektivní implementaci. Vlastní zavádění a provozování je formální, nemá podporu vedení na všech úrovních, není chápáno ani uživateli, externí spolupracující subjekty se tomuto trendu přizpůsobují a zákazníkům podbízejí. Definování předmětu činnosti, certifikace a jednotlivých procesů je formální a je vedeno spíše snahou výčet z úsporných důvodů minimalizovat než, aby odpovídal realitě. Ze stejných důvodů jsou vylučovány požadavky normy, které organizace zajišťuje a certifikáty vydávány pouze na části provozovaného systému. Organizace předkládají časové i předmětově neaktuální a neakreditované certifikáty. Části systému jsou zajišťovány outsourcingem bez zajištěných odpovědností a pravomocí. To vše někdy i s vědomím a podporou poradenských a certifikačních subjektů. Výkonnostní konkrétní a měřitelné parametry procesů jsou stanovené a vyhodnocované formálně a nepravdivě. Odkaz na související legislativu je úmyslně zamlčován, případně je zákazníkům jinak interpretován. Trend zlepšování je deklarován, přestože neodpovídá skutečnosti. Nejsou definovány všechny zamýšlené i nezamýšlené vstupy. Prakticky každý konkrétní požadavek kriteriální normy systému managementu nemusí být naplňován z praktických důvodů nezpůsobilosti a nebo z neetických cílených úmyslných důvodů. Někdy je docela obtížné tuto kategorizaci provést. Zkušenost ukazuje, že dobrým vodítkem v této kategorizaci je míra snahy zjištěné neshody odstranit a zabývat se procesem trvalého zlepšování. Dále jsou uvedeny oblasti, ve kterých je možné etickou příčinu výskytu zjištění nejčastěji identifikovat: Definování rozsahu celého systému Stanovení politiky a cílů, způsob jejich rozpracování, monitorování a vyhodnocování Zásady řízení dokumentace Vyhodnocování funkčnosti a účinnosti ON / PO Způsob objednávání materiálů a hodnocení dodavatelů Zajišťování údržby, oprav, revizí a investic strojů a zařízení Stanovení, dodržování a vyhodnocování podmínek prostředí Zajišťování kvalifikace pracovníků, vyhodnocování účinnosti a efektivnosti Vyhodnocování a prokazování spokojenosti zákazníků Podpora vedením organizace Stanovení a naplňování odpovědností a pravomocí Rozsah a způsob přezkoumání vedením Zajišťování procesu výzkumu a vývoje Zásady řízení „majetku zákazníka“ včetně duševního Používání měřidel a řešení mimokalibračního stavu Provádění a využívání interních auditů Vyhodnocování trendu zlepšování

8 Definování předmětu činnosti, certifikace a jednotlivých procesů je formální a je vedeno spíše snahou výčet z úsporných důvodů minimalizovat než, přizpůsobit realitě. Ze stejných důvodů jsou vylučovány požadavky normy, které organizace zajišťuje a certifikáty vydávány pouze na části provozovaného systému.

9 Organizace předkládají časově i předmětově neaktuální, neakreditované certifikáty. Části systému jsou realizovány outsourcingem bez zajištěných odpovědností a pravomocí. To vše někdy i s vědomím a podporou poradenských, certifikačních a jiných subjektů.

10 Výkonnostní konkrétní a měřitelné parametry procesů jsou stanovené a vyhodnocované formálně a nepravdivě. Odkaz na související legislativu je úmyslně zamlčován, případně je zákazníkům jinak interpretován.

11 Trend zlepšování je deklarován, přestože neodpovídá skutečnosti. Nejsou definovány všechny zamýšlené i nezamýšlené vstupy a výstupy. Trend zlepšování je deklarován, přestože neodpovídá skutečnosti. Nejsou definovány všechny zamýšlené i nezamýšlené vstupy. Prakticky každý konkrétní požadavek kriteriální normy systému managementu nemusí být naplňován z praktických důvodů nezpůsobilosti a nebo z neetických cílených úmyslných důvodů. Někdy je docela obtížné tuto kategorizaci provést. Zkušenost ukazuje, že dobrým vodítkem v této kategorizaci je míra snahy zjištěné neshody odstranit a zabývat se procesem trvalého zlepšování. Dále jsou uvedeny oblasti, ve kterých je možné etickou příčinu výskytu zjištění nejčastěji identifikovat: Definování rozsahu celého systému Stanovení politiky a cílů, způsob jejich rozpracování, monitorování a vyhodnocování Zásady řízení dokumentace Vyhodnocování funkčnosti a účinnosti ON / PO Způsob objednávání materiálů a hodnocení dodavatelů Zajišťování údržby, oprav, revizí a investic strojů a zařízení Stanovení, dodržování a vyhodnocování podmínek prostředí Zajišťování kvalifikace pracovníků, vyhodnocování účinnosti a efektivnosti Vyhodnocování a prokazování spokojenosti zákazníků Podpora vedením organizace Stanovení a naplňování odpovědností a pravomocí Rozsah a způsob přezkoumání vedením Zajišťování procesu výzkumu a vývoje Zásady řízení „majetku zákazníka“ včetně duševního Používání měřidel a řešení mimokalibračního stavu Provádění a využívání interních auditů Vyhodnocování trendu zlepšování Trend zlepšování je deklarován, přestože neodpovídá skutečnosti. Nejsou definovány všechny zamýšlené i nezamýšlené vstupy. Prakticky každý konkrétní požadavek kriteriální normy systému managementu nemusí být naplňován z praktických důvodů nezpůsobilosti a nebo z neetických cílených úmyslných důvodů. Někdy je docela obtížné tuto kategorizaci provést. Zkušenost ukazuje, že dobrým vodítkem v této kategorizaci je míra snahy zjištěné neshody odstranit a zabývat se procesem trvalého zlepšování. Dále jsou uvedeny oblasti, ve kterých je možné etickou příčinu výskytu zjištění nejčastěji identifikovat: Definování rozsahu celého systému Stanovení politiky a cílů, způsob jejich rozpracování, monitorování a vyhodnocování Zásady řízení dokumentace Vyhodnocování funkčnosti a účinnosti ON / PO Způsob objednávání materiálů a hodnocení dodavatelů Zajišťování údržby, oprav, revizí a investic strojů a zařízení Stanovení, dodržování a vyhodnocování podmínek prostředí Zajišťování kvalifikace pracovníků, vyhodnocování účinnosti a efektivnosti Vyhodnocování a prokazování spokojenosti zákazníků Podpora vedením organizace Stanovení a naplňování odpovědností a pravomocí Rozsah a způsob přezkoumání vedením Zajišťování procesu výzkumu a vývoje Zásady řízení „majetku zákazníka“ včetně duševního Používání měřidel a řešení mimokalibračního stavu Provádění a využívání interních auditů Vyhodnocování trendu zlepšování Trend zlepšování je deklarován, přestože neodpovídá skutečnosti. Nejsou definovány všechny zamýšlené i nezamýšlené vstupy. Prakticky každý konkrétní požadavek kriteriální normy systému managementu nemusí být naplňován z praktických důvodů nezpůsobilosti a nebo z neetických cílených úmyslných důvodů. Někdy je docela obtížné tuto kategorizaci provést. Zkušenost ukazuje, že dobrým vodítkem v této kategorizaci je míra snahy zjištěné neshody odstranit a zabývat se procesem trvalého zlepšování. Dále jsou uvedeny oblasti, ve kterých je možné etickou příčinu výskytu zjištění nejčastěji identifikovat: Definování rozsahu celého systému Stanovení politiky a cílů, způsob jejich rozpracování, monitorování a vyhodnocování Zásady řízení dokumentace Vyhodnocování funkčnosti a účinnosti ON / PO Způsob objednávání materiálů a hodnocení dodavatelů Zajišťování údržby, oprav, revizí a investic strojů a zařízení Stanovení, dodržování a vyhodnocování podmínek prostředí Zajišťování kvalifikace pracovníků, vyhodnocování účinnosti a efektivnosti Vyhodnocování a prokazování spokojenosti zákazníků Podpora vedením organizace Stanovení a naplňování odpovědností a pravomocí Rozsah a způsob přezkoumání vedením Zajišťování procesu výzkumu a vývoje Zásady řízení „majetku zákazníka“ včetně duševního Používání měřidel a řešení mimokalibračního stavu Provádění a využívání interních auditů Vyhodnocování trendu zlepšování Trend zlepšování je deklarován, přestože neodpovídá skutečnosti. Nejsou definovány všechny zamýšlené i nezamýšlené vstupy. Prakticky každý konkrétní požadavek kriteriální normy systému managementu nemusí být naplňován z praktických důvodů nezpůsobilosti a nebo z neetických cílených úmyslných důvodů. Někdy je docela obtížné tuto kategorizaci provést. Zkušenost ukazuje, že dobrým vodítkem v této kategorizaci je míra snahy zjištěné neshody odstranit a zabývat se procesem trvalého zlepšování. Dále jsou uvedeny oblasti, ve kterých je možné etickou příčinu výskytu zjištění nejčastěji identifikovat: Definování rozsahu celého systému Stanovení politiky a cílů, způsob jejich rozpracování, monitorování a vyhodnocování Zásady řízení dokumentace Vyhodnocování funkčnosti a účinnosti ON / PO Způsob objednávání materiálů a hodnocení dodavatelů Zajišťování údržby, oprav, revizí a investic strojů a zařízení Stanovení, dodržování a vyhodnocování podmínek prostředí Zajišťování kvalifikace pracovníků, vyhodnocování účinnosti a efektivnosti Vyhodnocování a prokazování spokojenosti zákazníků Podpora vedením organizace Stanovení a naplňování odpovědností a pravomocí Rozsah a způsob přezkoumání vedením Zajišťování procesu výzkumu a vývoje Zásady řízení „majetku zákazníka“ včetně duševního Používání měřidel a řešení mimokalibračního stavu Provádění a využívání interních auditů Vyhodnocování trendu zlepšování Trend zlepšování je deklarován, přestože neodpovídá skutečnosti. Nejsou definovány všechny zamýšlené i nezamýšlené vstupy. Prakticky každý konkrétní požadavek kriteriální normy systému managementu nemusí být naplňován z praktických důvodů nezpůsobilosti a nebo z neetických cílených úmyslných důvodů. Někdy je docela obtížné tuto kategorizaci provést. Zkušenost ukazuje, že dobrým vodítkem v této kategorizaci je míra snahy zjištěné neshody odstranit a zabývat se procesem trvalého zlepšování. Dále jsou uvedeny oblasti, ve kterých je možné etickou příčinu výskytu zjištění nejčastěji identifikovat: Definování rozsahu celého systému Stanovení politiky a cílů, způsob jejich rozpracování, monitorování a vyhodnocování Zásady řízení dokumentace Vyhodnocování funkčnosti a účinnosti ON / PO Způsob objednávání materiálů a hodnocení dodavatelů Zajišťování údržby, oprav, revizí a investic strojů a zařízení Stanovení, dodržování a vyhodnocování podmínek prostředí Zajišťování kvalifikace pracovníků, vyhodnocování účinnosti a efektivnosti Vyhodnocování a prokazování spokojenosti zákazníků Podpora vedením organizace Stanovení a naplňování odpovědností a pravomocí Rozsah a způsob přezkoumání vedením Zajišťování procesu výzkumu a vývoje Zásady řízení „majetku zákazníka“ včetně duševního Používání měřidel a řešení mimokalibračního stavu Provádění a využívání interních auditů Vyhodnocování trendu zlepšování Trend zlepšování je deklarován, přestože neodpovídá skutečnosti. Nejsou definovány všechny zamýšlené i nezamýšlené vstupy. Prakticky každý konkrétní požadavek kriteriální normy systému managementu nemusí být naplňován z praktických důvodů nezpůsobilosti a nebo z neetických cílených úmyslných důvodů. Někdy je docela obtížné tuto kategorizaci provést. Zkušenost ukazuje, že dobrým vodítkem v této kategorizaci je míra snahy zjištěné neshody odstranit a zabývat se procesem trvalého zlepšování. Dále jsou uvedeny oblasti, ve kterých je možné etickou příčinu výskytu zjištění nejčastěji identifikovat: Definování rozsahu celého systému Stanovení politiky a cílů, způsob jejich rozpracování, monitorování a vyhodnocování Zásady řízení dokumentace Vyhodnocování funkčnosti a účinnosti ON / PO Způsob objednávání materiálů a hodnocení dodavatelů Zajišťování údržby, oprav, revizí a investic strojů a zařízení Stanovení, dodržování a vyhodnocování podmínek prostředí Zajišťování kvalifikace pracovníků, vyhodnocování účinnosti a efektivnosti Vyhodnocování a prokazování spokojenosti zákazníků Podpora vedením organizace Stanovení a naplňování odpovědností a pravomocí Rozsah a způsob přezkoumání vedením Zajišťování procesu výzkumu a vývoje Zásady řízení „majetku zákazníka“ včetně duševního Používání měřidel a řešení mimokalibračního stavu Provádění a využívání interních auditů Vyhodnocování trendu zlepšování Trend zlepšování je deklarován, přestože neodpovídá skutečnosti. Nejsou definovány všechny zamýšlené i nezamýšlené vstupy. Prakticky každý konkrétní požadavek kriteriální normy systému managementu nemusí být naplňován z praktických důvodů nezpůsobilosti a nebo z neetických cílených úmyslných důvodů. Někdy je docela obtížné tuto kategorizaci provést. Zkušenost ukazuje, že dobrým vodítkem v této kategorizaci je míra snahy zjištěné neshody odstranit a zabývat se procesem trvalého zlepšování. Dále jsou uvedeny oblasti, ve kterých je možné etickou příčinu výskytu zjištění nejčastěji identifikovat: Definování rozsahu celého systému Stanovení politiky a cílů, způsob jejich rozpracování, monitorování a vyhodnocování Zásady řízení dokumentace Vyhodnocování funkčnosti a účinnosti ON / PO Způsob objednávání materiálů a hodnocení dodavatelů Zajišťování údržby, oprav, revizí a investic strojů a zařízení Stanovení, dodržování a vyhodnocování podmínek prostředí Zajišťování kvalifikace pracovníků, vyhodnocování účinnosti a efektivnosti Vyhodnocování a prokazování spokojenosti zákazníků Podpora vedením organizace Stanovení a naplňování odpovědností a pravomocí Rozsah a způsob přezkoumání vedením Zajišťování procesu výzkumu a vývoje Zásady řízení „majetku zákazníka“ včetně duševního Používání měřidel a řešení mimokalibračního stavu Provádění a využívání interních auditů Vyhodnocování trendu zlepšování Trend zlepšování je deklarován, přestože neodpovídá skutečnosti. Nejsou definovány všechny zamýšlené i nezamýšlené vstupy. Prakticky každý konkrétní požadavek kriteriální normy systému managementu nemusí být naplňován z praktických důvodů nezpůsobilosti a nebo z neetických cílených úmyslných důvodů. Někdy je docela obtížné tuto kategorizaci provést. Zkušenost ukazuje, že dobrým vodítkem v této kategorizaci je míra snahy zjištěné neshody odstranit a zabývat se procesem trvalého zlepšování. Dále jsou uvedeny oblasti, ve kterých je možné etickou příčinu výskytu zjištění nejčastěji identifikovat: Definování rozsahu celého systému Stanovení politiky a cílů, způsob jejich rozpracování, monitorování a vyhodnocování Zásady řízení dokumentace Vyhodnocování funkčnosti a účinnosti ON / PO Způsob objednávání materiálů a hodnocení dodavatelů Zajišťování údržby, oprav, revizí a investic strojů a zařízení Stanovení, dodržování a vyhodnocování podmínek prostředí Zajišťování kvalifikace pracovníků, vyhodnocování účinnosti a efektivnosti Vyhodnocování a prokazování spokojenosti zákazníků Podpora vedením organizace Stanovení a naplňování odpovědností a pravomocí Rozsah a způsob přezkoumání vedením Zajišťování procesu výzkumu a vývoje Zásady řízení „majetku zákazníka“ včetně duševního Používání měřidel a řešení mimokalibračního stavu Provádění a využívání interních auditů Vyhodnocování trendu zlepšování Trend zlepšování je deklarován, přestože neodpovídá skutečnosti. Nejsou definovány všechny zamýšlené i nezamýšlené vstupy. Prakticky každý konkrétní požadavek kriteriální normy systému managementu nemusí být naplňován z praktických důvodů nezpůsobilosti a nebo z neetických cílených úmyslných důvodů. Někdy je docela obtížné tuto kategorizaci provést. Zkušenost ukazuje, že dobrým vodítkem v této kategorizaci je míra snahy zjištěné neshody odstranit a zabývat se procesem trvalého zlepšování. Dále jsou uvedeny oblasti, ve kterých je možné etickou příčinu výskytu zjištění nejčastěji identifikovat: Definování rozsahu celého systému Stanovení politiky a cílů, způsob jejich rozpracování, monitorování a vyhodnocování Zásady řízení dokumentace Vyhodnocování funkčnosti a účinnosti ON / PO Způsob objednávání materiálů a hodnocení dodavatelů Zajišťování údržby, oprav, revizí a investic strojů a zařízení Stanovení, dodržování a vyhodnocování podmínek prostředí Zajišťování kvalifikace pracovníků, vyhodnocování účinnosti a efektivnosti Vyhodnocování a prokazování spokojenosti zákazníků Podpora vedením organizace Stanovení a naplňování odpovědností a pravomocí Rozsah a způsob přezkoumání vedením Zajišťování procesu výzkumu a vývoje Zásady řízení „majetku zákazníka“ včetně duševního Používání měřidel a řešení mimokalibračního stavu Provádění a využívání interních auditů Vyhodnocování trendu zlepšování

12 Prakticky každý konkrétní požadavek kriteriální normy systému managementu nemusí být naplňován z praktických důvodů nezpůsobilosti a nebo z neetických cílených úmyslných důvodů. Někdy je docela obtížné tuto kategorizaci provést.

13 Zkušenost ukazuje, že dobrým vodítkem v této kategorizaci je míra snahy zjištěné neshody odstranit a zabývat se procesem trvalého zlepšování.

14 Dále jsou uvedeny oblasti, ve kterých je možné etickou příčinu výskytu zjištění nejčastěji identifikovat:

15 Definování rozsahu celého systému. Stanovení politiky a cílů, způsob jejich rozpracování, monitorování a vyhodnocování. Zásady řízení dokumentace.

16 Vyhodnocování funkčnosti, účinnosti, a efektivnosti ON/PO. Způsob objednávání materiálů a hodnocení dodavatelů. Zajišťování údržby, oprav, revizí a investic strojů a zařízení. Stanovení, dodržování a vyhodnocování podmínek prostředí.

17 Zajišťování kvalifikace pracovníků, vyhodnocování účinnosti a efektivnosti vzdělávacího procesu. Vyhodnocování a prokazování spokojenosti zákazníků. Podpora vedením organizace. Stanovení a naplňování odpovědností a pravomocí. Rozsah a způsob přezkoumání vedením.

18 Zajišťování procesu výzkumu a vývoje. Zásady řízení „majetku zákazníka“ včetně duševního. Používání měřidel a řešení mimokalibračního stavu. Provádění a využívání interních auditů. Vyhodnocování trendu zlepšování.

19 Děkuji za pozornost! A odlište se kvalitou, prosím!!!