Co budete dělat? Psát, psát a psát… Sledovat některá média, pokoušet se proniknout „za kulisy“; ptát se, pochybovat, kritizovat Dvakrát vydáte časopis.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:VY_32_INOVACE_DUM51_20 Sada:VY_32_INOVACE_DUM51 Autor: Mgr. Jaroslav HASIL Ročník/předmět:6. –
Advertisements

Název DUM: Žurnalistika – základní pojmy
Návod na postup k neuměleckým textům u ústní maturitní zkoušky z ČJL
Chcete studovat kulturu jinak? Chcete studovat kulturu?
Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:VY_32_INOVACE_DUM51_07 Sada:VY_32_INOVACE_DUM51 Autor: Mgr. Jaroslav HASIL Ročník/předmět:6. – 9.ročník,
Média? kulturu? komunikaci? Chcete studovat. • Chcete vědět, jak kultura ovlivňuje to, jací jsme, za co se považujeme a proti čemu se vymezujeme? • Chcete.
Jak psát tiskovou zprávu?
Chcete studovat kulturu jinak? Chcete studovat média?
Modální slovesa a jejich opisné tvary
Interview II příprava, techniky,otázky, etika a etiketa.
Zámeček  Zámeček je časopis pro dětské domovy, diagnostické ústavy nebo pro výchovné ústavy  Velkou část redakce tvoří především děcka.  Pravidelně.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Zpravodajské hodnoty (news value, Lippman, 1922)
PUBLICISTICKÝ STYL PaedDr
Ideologie strany Lenka Brotánková, předsedkyně klubu Praha 20.
Téma,,Společně správným směrem – spolupráce s partnery a médii.“ Cesta k potenciálním návštěvníkům vede přes media aneb,,Spolupráce nebo boj s medii?“
funkce médií ve společnosti moc médií
Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:VY_32_INOVACE_DUM51_06 Sada:VY_32_INOVACE_DUM51 Autor: Mgr. Jaroslav HASIL Ročník/předmět:6. – 9.ročník,
Testy, testové úkoly. Testy, testové úkoly 1. Charakterizujte publicistický styl 2. Které útvary najdeme v novinách? 3. Charakterizujte reportáž 4.
Název školy: STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA a STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ, Česká Lípa, 28. října 2707, příspěvková organizace Číslo a název projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Specifika rozhlasu a televize
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov
Styl publicistický Marcela Jurková.
V Ě CNÁ LITERATURA Mgr. Michal Oblouk.  Odborná, vědecká  Literatura s převládající naučnou funkcí  Zařazuje se do ní: a)Literatura naučného typu (odborné.
Pořád od ženských slyšíme jejich pravidla. Teď je čas na mužská pravidla.
Jak vzniká zpráva Podpora využití ICT ve výuce průřezových témat na základních školách (CZ.1.07/1.1.00/ )
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
 1. Autor zprávy : Původcem zprávy a tím, kdo ji předává druhým, jste vy sami. Způsob, jakým ji předáváte dál, může být ovlivněn například :  Postoj.
Typy zpravodajství Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Sloupek.
Publicistický styl Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Interviewing = Pohovor s klientem NKPD Lucia Madleňáková.
PUBLICISTIKA Mgr. Michal Oblouk
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
PUBLICISTICKÝ STYL = NOVINÁŘSKÝ.
Denní tisk ve fyzice Dotek každodennosti ve vyučovací hodině.
Využití dotazníku při evaluaci Mgr. Miroslava Dvořáková 2007.
Komunikace s rodiči.
Publicistický styl Znaky a útvary.
1 Manager nebo leader? -Management je pozice -Leadership je volba (rozhodnutí) -Potřebujeme management i leadership -Management a leadership je všude kolem.
Název nástroje není saxofón, ale saxofon
Základy hudební abecedy
S využitím prezentací Mgr. Pavlíny Mazáčové, Ph.D.:  Jak napsat dobrý odborný článek  Tvorba odborného textu.
Jak prezentovat Dana Hlaváčková.
Psaní právních dokumentů
Publicistické útvary ČÍSLO DUM VY_32_INOVACE_CJL_3,4_70 Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ,
ZÁŠKOLÁCTVÍ.  Záškoláctví je jedním ze závažných problémů, které musí školství řešit.
F EJETON Ivana Samcová. F EJETON z franc. feuilleton respektive feuille [fœj] = lístek, či též poznámka pod čarou, v češtině také tzv. podčárník specifický.
CHYSTÁME SE PSÁT DOPIS POKYNY A RADY ZÁSADY NA ÚVOD O DOPIS JE VIZITKOU AUTORA, ORGANIZACE O S P R Á V N O S T  VĚCNÁ  SLOHOVÁ  JAZYKOVÁ  ESTETICKÁ.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá Název materiálu: VY_32_INOVACE_ VO.7.B.18_manipulace Datum: Ročník: sedmý Vzdělávací.
MÉDIA A KOMUNIKACE.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Zdeněk Dorazil, Veronika Fojtů, Nela Schmidtová, Tereza Pospíšilová
O útvarech, žánrech a textech
Zaměstnání členů rodiny
Jak na PR (absolutní základ)
ZPRÁVA Z NĚKOLIKA ZDROJŮ
Mediální manipulace rozjizdeji-kampan-proti-propagande-a- bludum/r~c1f97c0ea36f11e6a16a fea04/
9. ročník Michaela Hantková
ANALYTICKÉ ÚTVARY PUBLICISTICKÉHO STYLU
ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_3,4_77
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
MÉDIA A POLITIKA PŘÁTELSTVÍ BEZ ZÁRUKY?
Osobnost člověka z hlediska sociální psychologie
Občanská výchova 6. třída, ZŠ Mikoláše Alše Matouš Bořkovec
Jak si připravit prezentaci
O útvarech, žánrech a textech
Publicistický styl - úvod
MÉDIA A KOMUNIKACE.
Výměna dobré praxe v rámci projektu „Domovník-preventista“
Transkript prezentace:

Co budete dělat? Psát, psát a psát… Sledovat některá média, pokoušet se proniknout „za kulisy“; ptát se, pochybovat, kritizovat Dvakrát vydáte časopis (jednou za pololetí) Budete mít možnost setkat se s několika lidmi „z branže“ (případně si je pozvat)

Co budete dělat Diskutovat o nejrůznějších tématech jako je novinářská etika, objektivita zpravodajství, situace na mediálním trhu, regulace médií, média a politika, autorské právo, stereotypy v médiích, propaganda, reklama, násilí v médiích, práce s obrazem, mluvená žurnalistika a nonverbální komunikace…

Co budete psát? zprávu rozhovor reportáž kritiku/recenzi fejeton sloupek komentář/glosu editorial a možná i něco dalšího

Dějiny žurnalistiky dejinach/jak-spolecnost-komunikovala dejinach/jak-spolecnost-komunikovala dejinach/cim-se-lisi-postaveni-cloveka-v- tradicni-a-moderni-spolecnosti-2 dejinach/cim-se-lisi-postaveni-cloveka-v- tradicni-a-moderni-spolecnosti-2

Funkce žurnalistiky Informovat (co potřebujeme vědět, abychom se mohli rozhodovat… rozhodovat jako kdo?) Formulovat, zveřejňovat (dělat z problémů věc veřejnou – včasný výstražný systém; „hlídací pes demokracie“) Kritizovat a kontrolovat (pokud existuje svoboda tisku; čtvrtá velmoc/sedmá velmoc; nejsou mocná moc?)

Funkce žurnalistiky Agenda setting (soustředit naši pozornost na několik málo témat a událostí; určují běh veřejného života; kdo ale ovlivňuje novináře) Bavit (entertainment economy, infotainment) Vzdělávat a vychovávat Socializovat a vést Integrovat

TITULKY – Jakou má titulek funkci? Prodat zprávu Hierarchizovat zprávy (velikost písma) Sdělit fakta (přesná) Graficky rozčlenit

Titulky – Jak je napsat? Obsahová věcnost Poutavost Aktivní slovesa Používání běžných slov Jednotná grafika titulku

Několik zásad jinak Měl by být stručný, výstižný, lákavý a měl by obsahovat tu nejdůležitější informaci, která je ve zprávě. Nikdy by neměl být zavádějící nebo nesmyslný. V titulku by mělo být sloveso. V jednoduchosti je krása. Titulek musí zvonit.

Jak se zprávy vybírají Čím neočekávanější událost, tím lépe Co možná jednoznačná a jasná informace Zpráva snadno pochopitelná publiku nebo odpovídající jeho očekávání Opakovaná informace (seriálovost; často umělé nastavování) Zpráva o „elitních“ národech Zpráva vztahující se k „elitním“ osobám

Zpravodajské hodnoty Význačnost Personalizace Negativita Překvapení Blízkost Variace Průběžnost Následky

Rozhovor – základní rady 1. O zpovídaném člověku musíte vědět a znát absolutní maximum. Nevědět je urážlivé. Jen tak můžu jít do detailů. Nespoléhat, že se doptám. Problém – mám pocit, že všechno už řekl.

Rozhovor - rady 2. Neměl bych předem vědět, jakou odpověď chci slyšet. Nešvar - problém sugestivních otázek. Na začátku klást několik nezávažných otázek pro navození atmosféry, zbavím zpovídaného nervozity. Nebo otázky snazší. Má právo na otázku neodpovědět! (No comment je také odpověď.)

Rozhovory - rady 3. Základem dobrého rozhovoru je naslouchání. Chtít se něco dozvědět. Dávejte zájem najevo. Hlídejte, jestli tázaný opravdu odpovídá na otázky – umění stopnout.

Rozhovor - rady 4. Nepůsobí dobře, když všechny otázky čtu z papíru (mít je s sebou samozřejmě můžu). Otázky – alespoň na některých místech - vycházejí z odpovědí!!! Nenechávat spadnout odpovědi pod stůl! Nedělejte rozhovory po u (a sami se sebou).

Rozhovory - rady 5. Rozhovor má určitou strukturu – vede odněkud někam. Sledujete určitou dějovou linku. I na malé ploše je možné otisknout smysluplný rozhovor, věnovat se třeba jedné otázce, kterou je možné rozvést a vyčerpat. Rozhovor by měl mít gradaci, ideálně směřovat k pointě. Střídat delší a kratší odpovědi (můžu proházet).

Rozhovory - rady Nahrané odpovědi se upravují. Pryč dáváme výplňová slova, ale také přeformulujeme některé věty. Škrtáme ve vlastních otázkách. Pokud si jen zapisujeme, píšeme si to podstatné. Musíme zachytit dikci a styl zpovídaného.

Rozhovory - rady Autorizace povinná není!

Rozhovory – typy rozhovorů Klasický (čistý) Zpracovaný Monologický Rozhovor realizovaný rozpravou Reportážní rozhovor