IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU - 10-48 Anotace Prezentace, která se zabývá měřením elektrického napětí. Autor Mgr. Michal Gruber Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žáci znají, jak postupovat při měření elektrického napětí v obvodu. Speciální vzdělávací potřeby Ne Klíčová slova Fyzika, voltmetr, volt, elektrické napětí. Druh učebního materiálu Procvičení Druh interaktivity Kombinace Cílová skupina Žák Stupeň a typ vzdělávání Základní vzdělávání – 2. stupeň Typická věková skupina 12-15 let Celková velikost 9226,2kB/leden-2012
Proč popisujeme zdroj el. energie pomocí veličiny el Proč popisujeme zdroj el. energie pomocí veličiny el. napětí a ne proudu? Obr. 1 a,b Protože při stejném zdroji napětí, může obvodem procházet různý proud. Záleží na připojeném spotřebiči elektrické energie.
Vysvětli pojem elektrické napětí? Obr. 2 Jestliže síly elektrického pole vykonají při přemístění částic s celkovým nábojem Q z bodu A do bodu B práci W, je mezi body A,B elektrického obvodu napětí U=W/Q. Jednotkou napětí je volt 1 V.
Vyjádři velikost el. napětí ve voltech? 2,45 MV =…………. 13,24 kV=…………. 1,28 V=………… 1690 mV=………… 2,45MV =2450000 V 13,24 kV=13240 V 1,28 V= 1,28 V 1690 mV= 1,69 V
Mezi svorkami spirály je napětí 2 V. Elektrické pole v obvodu vykoná práci 10 J při přenosu částic s celkovým nábojem 5000 mC mezi svorkami topné spirály. Vypočítej elektrické napětí U mezi svorkami spirály? Q= 5000 mC= 5 C W= 10 J U= ? V Mezi svorkami spirály je napětí 2 V.
Elektrické napětí změříme pomocí voltmetru: značka 1. Ručkové ( analogové ) Obr. 3 a,b,c,d,e 2. Číslicové ( digitální )
Jak změřit elektrické napětí mezi svorkami zdroje či spotřebiče? Obr. 4 a,b,c + El. napětí změříme pomocí voltmetru, zapojeného vedle sebe ( paralelně ) se spotřebičem či zdrojem. Dbáme na správnou polaritu:
Jak postupovat při měření el. napětí při měření ručkovým přístrojem? Měřící rozsah: 3 V Celkový počet dílků na stupnici: 30 dílků Konstanta přístroje ( hodnota 1 nejmenšího dílku ): k=měřící rozsah počet dílků na stupnici k=3V/30 = 0,1 V Naměřené napětí: U= k.α = 0,1.16 V = 1,6 V V Obr. 5 a,b
Doplň chybějící údaje pro voltmetr? Měřící rozsah: 30 V Počet dílků na stupnici: 30 Konstanta přístroje: k=30/30 V= 1 V Naměřená hodnota: U= k.α = 15.1 V =15V Obr. 6
Doplň chybějící údaje pro voltmetr? Měřící rozsah: 300 V Počet dílků na stupnici: 30 Konstanta přístroje: k=300/30 V= 10 V Naměřená hodnota: U=k.α=10.23 V=230V Obr. 7
Zdroje: Text: KOLÁŘOVÁ, Růžena a Jiří BOHUNĚK.Fyzika pro 8.ročník základní školy. 1. vyd. Praha: Prometheus, c1999, 223s. Učebnice pro základní školy (Prometheus). ISBN 80-7196-149-3. KOLÁŘOVÁ, Růžena. Fyzika pro 8. ročník základní školy: studijní část. 3. vyd. Praha: Prometheus, 1994. Učebnice pro základní školy (Prometheus). ISBN 80-85849-29-1. Vlastní text z archivu autora Obrázky: Obr. 1 – 7 - autor Michal Gruber, leden 2012
Metodický pokyn: Pedagog se řídí pokynu autora v prezentaci. Jednotlivé obrázky a schémata je možné doplnit vhodnými pokusy. Žáci řeší zadané otázky a úlohy nejprve samostatně. Potom společně s pedagogem doplní a ověří správné odpovědi a tím procvičí dané téma.