Spurná Zuzana, PhDr. Mgr. Ph.D. Oddělení klinické psychologie FNUSA

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Asertivita.
Advertisements

FARNÍ CHARITA Karlovy Vary
Projekt Fakultní nemocnice u sv
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KOUTENSKA_16.
KINANTROPOLOGIE Sport Sciences doc. PhDr. Blahoslav KOMEŠTÍK, CSc:
Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
Životní zkušenosti se stigmatem a diskriminací. Dagmar Zomerská a Jaroslav Hodbo ď Stigma a diskriminace osob s duševním onemocněním.
ALKO JÓGA PRAVIDELNÝM PROCVIČOVÁNÍM DOVEDETE PROVEDENÍ JEDNOTLIVÝCH POZIC K DOKONALOSTI.
N ORMÁLNÍ JE NEKOU Ř IT Ž ALOUDÍKOVÁ, I., H RUBÁ, D. P D F A LF MU BRNO Výchova ke zdravému životnímu stylu a nekuřáctví na I.stupni ZŠ.
Škola: St ř ední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitn ě ní výuky prost ř ednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
 Škola: St ř ední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitn ě ní výuky prost ř ednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
 Škola: St ř ední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitn ě ní výuky prost ř ednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Emoce (city).
KOMUNIKACE SE SENIORY Olga Bürgerová.
Asertivita Olga Bürgerová.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Anotace: Výklad spojený s diskusí JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_20_OSZV_ON Ročník: I. Vzdělávací.
Kompromis a konsenzus Vrchol umění jednat asertivně. PhDr. Pavel Motyčka, Ph. D. Etická výchova, o.p.s.
 Co je strategie? Dlouhodobý plán č inností zam ěř ený na dosa ž ení cíle Z ř eckého „strategos“ – generál - vedení  Rozdíl mezi strategií a taktikou?
Hlavním cílem DZ je možnost aktivního zapojení d ě tí a mládeže do zlepšování života ve m ě st ě Litom ěř ice a okolí. Dalšími p ř ínosy jsou: ZZázemí.
Klára Šťastná 2.Ročník MK
ŠKOLA: STŘEDNÍ ŠKOLA PRÁVNÍ – PRÁVNÍ AKADEMIE, S.R.O. TYP ŠABLONY: III/2 INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT PROJEKT: CZ.1.07/1.5.00/
Stres Petr Machala. anglicky stress = napětí, namáhání, tlak jedinec je vystaven mimořádným podmínkám následné obranné reakce mají za cíl zachování vnitřní.
PSYCHOLOGICKÝ PŘÍSTUP K NEMOCNÉMU.
Asertivita.
Komunikace v náročných situacích: psychopatologie
Zm ě ny postoj ů frekventant ů kurz ů k osobám se specifickými pot ř ebami Petra Bendová Olomouc 15. kv ě tna 2008.
Agrese.
2012 / 2013 Psychologie Komunikace Zuzana Psychologia.
Kristýna Balátová Diagnostické metody v SP Etika.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Marie Havránková Název prezentace (DUMu): Prostě sdělovací styl – styl běžné každodenní komunikace Název sady:Funkční.
Příčiny a možnosti zvládání nevhodného chování žáků Se zaměřením na negativní sebehodnocení.
Zuby Autor: Mgr. Iva Hirschová VY_32_INOVACE_10_Chrup Vytvo ř eno v rámci projektu „EU peníze školám“. OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek.
PhDr. Pavel Be ň o Tel nebo
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Název školyStřední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuModerní.
Koordina č ní skupina Rodiny, d ě ti a mládež Zámek "Od analýz ke koordinaci sociálních služeb v D ěč ín ě " CZ.1.04/3.1.03/ “ 3. Komunitní.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Marie Havránková Název prezentace (DUMu): Odborný styl – odborný popis Název sady:Funkční styly (prostě sdělovací,
Plánování – 1. funkce managementu Pojem Plánování = proces stanovení cíl ů č innosti, vhodných cest a prost ř edk ů k jejich dosažení ve stanoveném č.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Olga Kotvová Název: VY_62_INOVACE_1702_POJIŠTĚNÍ Téma: Pojem F. G._ Pojištění Číslo projektu:
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Olga Kotvová Název: VY_62_INOVACE_0801_ŽIVOTNÍ Ú. Téma: Pojem _ŽIVOTNÍ ÚROVEŇ Číslo projektu:
EMOCE - jsou psychické procesy, které hodnotí různé skutečnosti, situace, události, průběh a výsledky jednání člověka; - vyjadřují prožívání subjektivního.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Bc. Martina Jeřábková Název materiálu:
Zpracoval Ing. Jan Weiser Dispoziční řešení prodejen.
Josef Procházka08 VKZ (Výchova ke zdraví) P08B0308P.
OD PŘEDŠKOLNÍ VÝCHOVY K PŘEDŠKOLNÍMU VZDĚLÁVÁNÍ A ZPÁTKY K PŘEDŠKOLNÍ VÝCHOVĚ Doc. PhDr. Eva Opravilová, CSc., PhDr. Jana Kropáčková,
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Jak naše tělo reaguje na psychické násilí a psychickou bolest?
Péče o pacienty v problematických situacích
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Martin Havlena
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Mgr.Michal Vičar Emoce.
Mgr. Jana Drexlerová Mamma HELP
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
POTŘEBY DUM _13.
O agresi Mgr. Denisa Denglerová
City DUM_15.
9. Heterogenní a homogenní skupiny
Diagnostika chování Vrstevnické sítě vztahy, interakce kontrolní list
Děti odsouzených rodičů
Psychologie test.
Náročné životní situace
Rozdělení citů z hlediska intenzity a délky trvání
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu
Ervin Idris Beshir Hotel Lions Nesuchyně
Pojem a definice krize Překážka na cestě za důležitými životními cíli, kterou člověk není schopen překonat v obvyklém čase obvyklými metodami řešení problémů.
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Práce psychologa Úřadu s dítětem v procesu mezinárodního osvojení Brno, Mgr. Ondřej Bouša.
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Spurná Zuzana, PhDr. Mgr. Ph.D. Oddělení klinické psychologie FNUSA Agresivní pacient Spurná Zuzana, PhDr. Mgr. Ph.D. Oddělení klinické psychologie FNUSA

Agresivita vrozený základ intenzita a forma jsou osvojené v průběhu života slouží uchování psychické a fyzické integrity nepřiměřená forma je problém!

Základní typy agresivního chování Agresivita instrumentální – je prostředkem k dosažení cíle, získaná napodobováním druhých, osvojená učením Agresivita samoúčelná – osobní charakteristika, člověku přináší požitek Agresivita jako důsledek afektu – často u jedinců narcisistických, na sebe zaměřených, kteří agresí reagují na zklamání, rozčilení Agresivita reaktivní – odpověď na ohrožení psychické nebo fyzické integrity – např. silná bolest vyvolá agresivitu, jejímž cílem je odstranit zdroj

Základní typy agresivního chování Agresivita může být zaměřena: na sebe (sebepoškozování, odmítání jídla, bránění zdravotnickému personálu v ošetření, pokus o sebevraždu) na okolí Dlouhodobé potlačování agresivity může vést k psychosomatickým problémům. Jde o reakci stenickou – posilující, je vhodné její energii využít a převést na prospěšnou aktivitu.

Základní typy agresivního chování Pacienti se ocitají při nemoci v nestandardní situaci, mohou reagovat agresivně z mnoha příčin. Nezvládnutá a nepochopená agresivita v nemocničním prostředí komplikuje až znemožňuje diagnostický, léčebný a rehabilitační proces. Je překážkou motivace a vhodné spolupráce pacientů i rodiny nemocného se zdravotnickým personálem.

Možné důvody agrese v medicínském prostředí Obvykle kombinace následujících okolností: Strach – např. ze zákroku, ze smrti, existenční obavy Úzkost – ze ztráty pozice, z ohrožení, nejistoty, z neznámého Bolest Zklamání – např. z málo nadějné prognózy, zklamání z očekávání Dlouhé čekání na ošetření Frustrace, vztek na osud Pocit křivdy a nespravedlnosti Nadměrné a nereálné očekávání pomoci Celková zátěž, únava, vyčerpání Prožitek ponížení, zesměšnění, uražení Pocit bezmoci Pocit viny a obrana před ním – hledání viníka jinde – častá reakce příbuzných

Možné projevy agrese Slovní – hrubé výrazy, urážky, výhružky, křik, zesměšňování Fyzické napadání Destrukce předmětů Neklid Nervozita Přehnaná gestikulace Nepravidelný hlasitý dech Narušování osobní zóny Ignorace – např. i telefonování v přítomnosti zdravotníka

Časté chyby v komunikaci s pacientem s agresivními projevy Agresivní chování personálu – zvyšování hlasu, křik, slovní napadání, nadávky, fyzická agrese Napomínání pacienta „Uklidněte se, chovejte se jako dospělý.“ Zlehčování situace

Postup zdravotníka při komunikaci s agresivním pacientem Zachovejte klid Uvědomte si vlastní pocity Ukotvěte se ve své roli zdravotníka Nereagujte na agresi také agresí, pacienta často „odzbrojí“, jestliže s ním mluvíte i jednáte vlídně a zdvořile. Pokud nejednáte komplementárně, agresivního pacienta tím zaskočíte a překvapíte a konflikt se často rozplyne.

Postup zdravotníka při komunikaci s agresivním pacientem Agresi si neberte osobně, nebývá cílená na vás, zdravotník bývá pouze hromosvodem vybití pacientova napětí. Pojmenujte emoce, které u pacienta vidíte, pomozte mu pochopit zdroje agresivity – úzkost, nejistota, strach, bezmoc, frustrace, bolest. Pomocí vaší empatie hledejte s pacientem porozumění jeho stavu a příčinám.

Postup zdravotníka při komunikaci s agresivním pacientem Zhodnoťte, jaké motivy vedly pacienta k agresivnímu chování. Pozorně pacienta vyslechněte, ukažte akceptující postoj (akceptace však neznamená souhlas). Berte jeho tvrzení vážně, nehodnoťte. Zorientujte se v situaci - zvažte, zda nejde o oprávněný nárok či požadavek (např. po dlouhém čekání na zákrok, chybě personálu, v čekárně je zima či horko)

Postup zdravotníka při komunikaci s agresivním pacientem Můžete použít asertivní techniku „ otevřených dveří“ („ chápu vás, rozumím vaší špatné náladě, také bych byla naštvaná, kdybych čekala na ošetření 2 hodiny…“). V případě oprávněného nároku je namístě omluva zdravotníka za chyby, společné nalezení řešení. Pokud jde o úzkost, je potřeba pacienta uklidnit, snížit jeho úzkost, pomoci pacientovi vyjádřit obavy, spoluúčast.

Postup zdravotníka při komunikaci s agresivním pacientem Doporučené výroky zdravotníků: Vidím, že jste rozzlobený, co se vám přihodilo? Je mi to líto…. Dobře vám rozumím… Na vašem místě bych se cítila podobně… Pojďme si prosím o všem pohovořit…. Musí to pro vás být obtížné…. Pojďme se poradit, jak dále… Co navrhujete… Chápu Vás….. Vaše situace není jednoduchá, vztek bývá častou reakcí…

Postup zdravotníka při komunikaci s agresivním pacientem Pokud to je možné, snažte se nemocnému vyhovět. Poskytněte prostor pro dotazy, hledejte možnosti řešení. V případě extrémně silné agrese odejděte, přivolejte pomoc, třeba i policii. Vysvětlujte postup vašeho jednání. Jednejte s pacientem se zájmem, úctou, respektem.

Použitá literatura ŘEZÁČ, J. Sociální psychologie. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-48-6 ČERMÁK, I. Lidská agrese a její souvislosti. Žďár nad Sázavou: Fakta, 1999. ISBN 80-902614-1-8 FROMM, E. Anatomie lidské destruktivity. Prah: Lidové noviny, 1997. ISBN 80-7106-232-4 HARTL, P. Psychologický slovník. Praha: Budka, 1996. ISBN 80-901549-0-5 NAKONEČNÝ, M. Motivace lidského chování. Praha: Academia, 1997. ISBN 80-200-0592-7 NAKONEČNÝ, M. Encyklopedie obecné psychologie. Praha: Academia 1997. ISBN 80-200-0625-7 ŠIMANOVSKÝ, Z. Hry pro zvládání agresivity a neklidu. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-689-6 VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-678-0 EDELSBERGER, L. a kol. Defektologický slovník (Sovák, M.). HaH Vyšehradská, s. r. o, 2000. ISBN 80-86022-76-5 VYMĚTAL, J. Lékařská psychologie. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-740-X

Děkuji za pozornost