PERMUTACE Mgr. Hana Križanová Střední škola, Havířov-Šumbark, Sýkorova 1/613, příspěvková organizace Tento výukový materiál byl zpracován v rámci akce.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
KOMBINACE BEZ OPAKOVÁNÍ
Advertisements

Kruh a jeho částí Mgr. Dalibor Kudela
Pythagorova věta Mgr. Dalibor Kudela
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7
Pravděpodobnost a matematická statistika I.
Kombinatorika a klasická pravděpodobnost
VARIACE Mgr. Hana Križanová
Rovnoběžník a lichoběžník
ČÍSELNÉ SOUSTAVY PŘEVODY MEZI SOUSTAVAMI
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Daniel Hanzlík. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
PERMUTACE a VARIACE 2.1 Permutace 2.2 Variace bez opakování
ČÍSLICOVÁ TECHNIKA BOOLEOVA algebra
PERMUTACE S OPAKOVÁNÍM
BINOMICKÁ VĚTA Mgr. Hana Križanová
„EU peníze středním školám“
KOMBINACE Mgr. Hana Križanová
Trojúhelník – II.část Mgr. Dalibor Kudela
PERMUTACE a VARIACE 2.1 Permutace 2.2 Variace bez opakování
Délka kružnice a kruhového oblouku
ARITMETICKÁ POSLOUPNOST II
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
ARITMETICKÁ POSLOUPNOST I
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Daniel Hanzlík Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
ČÍSELNÉ SOUSTAVY DESÍTKOVÁ, DVOJKOVÁ
Zdroj: Kombinatorika Zdroj:
ČÍSELNÉ SOUSTAVY OSMIČKOVÁ, ŠESTNÁCTKOVÁ
ČÍSELNÉ SOUSTAVY ČÍSLA S DESETINNOU ČÁRKOU
ČÍSLICOVÁ TECHNIKA Aritmetické operace
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
ČÍSLICOVÁ TECHNIKA De Morganův teorém
POSLOUPNOSTI Mgr. Hana Križanová Střední škola, Havířov-Šumbark, Sýkorova 1/613, příspěvková organizace Tento výukový materiál byl zpracován v rámci akce.
Slovní úlohy řešené soustavou rovnic
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
MATEMATIKA Variace.
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Daniel Hanzlík Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
KOMBINATORIKA Permutace Variace Kombinace
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady30Číslo DUM.
GEOMETRICKÁ POSLOUPNOST Mgr. Hana Križanová Střední škola, Havířov-Šumbark, Sýkorova 1/613, příspěvková organizace Tento výukový materiál byl zpracován.
Výpis z pravdivostní tabulky a následná minimalizace
VARIACE S OPAKOVÁNÍM Mgr. Zdeňka Hudcová TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČR.
ZAPOJENÍ LOGICKÝCH FUNKCÍ POMOCÍ OBVODŮ NOT, OR, AND, NOR, NAND
ZÁKLADNÍ LOGICKÉ FUNKCE
KARNAUGHOVY MAPY MINIMALIZACE FUNKCE
ČÍSLICOVÁ TECHNIKA KARNAUGHOVY MAPY
ŠKOLA:Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna, nám. Míru 6, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Peníze do.
KOMBINATORIKA Permutace bez opakování
Materiály jsou určeny pro výuku matematiky: 3. ročník
1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Název školyHotelová škola Mariánské Lázně Adresa školyKomenského 449/2, Mariánské Lázně Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUMuVY_32_INOVACE_G-M2-19.
VARIACE BEZ OPAKOVÁNÍ Rozbor úlohyŘešení úlohy Obrázek 1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Pláničková. Dostupné.
KOMBINACE BEZ OPAKOVÁNÍ Rozbor úlohyŘešení úlohy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
KOMBINACE BEZ OPAKOVÁNÍ
Permutace s opakováním
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
KOMBINATORIKA Je část matematiky, která se zabývá uspořádáním daných prvků podle určitých pravidel do určitých skupin Máme množinu n různých prvků, z níž.
Permutace 1. září 2013 VY_42_INOVACE_190203
Opakování Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
PERMUTACE BEZ OPAKOVÁNÍ
Matematika Variace.
Kombinatorika. Základní pojmy. Pravidla pro práci se skupinou:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
PERMUTACE BEZ OPAKOVÁNÍ
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Transkript prezentace:

PERMUTACE Mgr. Hana Križanová Střední škola, Havířov-Šumbark, Sýkorova 1/613, příspěvková organizace Tento výukový materiál byl zpracován v rámci akce EU peníze středním školám - OP VK 1.5. Výuková sada – MATEMATIKA, DUM č. 13

PERMUTACE Zvláštní případ VARIACE V k (n), kdy k = n. P(n) – permutace z n prvků je uspořádaná n-tice, sestavená z těchto prvků tak, že každý se v ní vyskytuje právě jednou (variace n-té třídy z n prvků). n ∈ N P(n) = n! n! n – FAKTORIÁL n! = n·(n−1)·(n−2)·(n−3)·…·2·1 ! ZÁLEŽÍ NA POŘADÍ PRVKŮ !

1)Kolika způsoby lze postavit vedle sebe šest svíček různých barev? Tvoříme permutaci ze šesti prvků. P(6) = 6! = 6·5·4·3·2·1 = 720 2)Kolik pěticiferných čísel lze sestavit v dekadickém zápisu z cifer 1, 3, 5, 7, 9, kde jsou každé dvě cifry různé ? Tvoříme permutaci z pěti prvků. P(5) = 5! = 5·4·3·2·1 = 120

3)Kolika způsoby lze postavit do řady na poličku: a) 8 románů a 4 detektivky, b) 8 románů a 4 detektivky tak, že nejprve budou romány a vedle nich detektivky? a) P(12) = 12! = b) P(8) · P(4) = 8!·4! = 40320·24 = )Tanečního vystoupení se účastní pět děvčat a čtyři chlapci. Kolika způsoby je lze postavit: a) do řady vedle sebe, b) do řady vedle sebe tak, že chlapci budou vlevo? a) P(9) = 9! = b) P(4) · P(5) = 4!·5! = 24·120 = 2880

Samostatná práce: 5)V pěti vázách je pět různých květin. Růže, tulipán, narcis, karafiát a gerbera. Kolika způsoby je lze postavit: a) vedle sebe, b) vedle sebe tak, aby růže byla uprostřed, c) tak, aby tulipán a gerbera byly vedle sebe, d) tak, aby narcis a karafiát stály na určeném kraji? řešení: a) P(5) = 5! = 120 b) - - R - - P(4) = 4! = 24 c) růže a tulipán tvoří pevnou dvojici RT nebo TR · P(4) = 2·4! = 2·24 = 48 d) N K P(3) = 3! = 6, Samostatná práce: 5)V pěti vázách je pět různých květin. Růže, tulipán, narcis, karafiát a gerbera. Kolika způsoby je lze postavit: a) vedle sebe, b) vedle sebe tak, aby růže byla uprostřed, c) tak, aby tulipán a gerbera byly vedle sebe, d) tak, aby narcis a karafiát stály na určeném kraji? řešení: a) P(5) = 5! = 120 b) - - R - - P(4) = 4! = 24 c) růže a tulipán tvoří pevnou dvojici RT nebo TR · P(4) = 2·4! = 2·24 = 48 d) N K P(3) = 3! = 6,

Domácí úkol: 1)Děti ve školce mají za úkol nakreslit duhu. Dostanou 7 pastelek, každá má jinou barvu. Kolik různých duh může takto vzniknout za použití všech barev? 2)Prodavačka ukládá do regálu šest druhů čokolád. Oříškové, mandlové, mléčné, hořké, karamelové a nugátové. Kolika způsoby lze uložit jednotlivé druhy tak, aby mandlová a oříšková byly vedle sebe? 3)Kolik šesticiferných čísel lze sestavit v dekadickém zápisu z cifer 0, 2, 4, 7, 8, 9, kde jsou každé dvě cifry různé? 4)Zvětší-li se počet prvků o dva, zvětší se počet permutací 42×. Jaký byl původní počet prvků?

Řešení DÚ: 1)P(7) = 7! = )Oříšková a mandlová čokoláda tvoří pevnou dvojici OM nebo MO · P(5) = 2·5! = 2·120 = 240 3) P(6) = 6! = P(5) = 5! = 120 P(6) - P(5) = 6! - 5! = = 600

4) P(n + 2) = 42·P(n) (n + 2)·(n + 1)·n! = 42·n! n 2 + 3n + 2 = 42 n 2 + 3n − 40 = 0 n 1 = 5 n 2 = −8 N Zk. L: P(5 + 2) = 7! = 5040 P: 42·P(5) = 42·5! = 5040

POUŽITÁ LITERATURA Obrázky: