TÝMOVÁ SBOROVNA LEKTOŘI: Mgr. Tomáš Habart, Mgr. Adéla Lábusová ORGANIZACE: Člověk v tísni, program VARIANTY TÉMA: Principy inkluzívního vzdělávání, příklady ze zahraničí, rozlišení dvou možných pojetí multikulturní výchovy v pedagogickém prostředí, popis obou přístupů na příkladech
ŠKOLY V PŘÍRODĚ 5. třídy, KRKONOŠE 30. května – 3. června 2011 4.třídy, BOJKOVICE 31. května – 2. června 2011 2. – 4. třídy, JELENOVSKÁ 2. – 4. května 2012 zaměření: posilování tolerance a individuální jedinečnosti dětí, budování spoluzodpovědnosti za výsledek celé skupiny, která je ovlivněna sociokulturními hodnotami a názory
ADAPTAČNÍ POBYTY 6. TŘÍD Září 2011 hry zaměřené na multikulturní výchovu a osobnostní a sociální výchovu dětí, vytvoření pravidel třídy
EXKURZE ŽÁKŮ 2. STUPNĚ S MULTIKULTURNÍ TÉMATIKOU Jižní Morava a Mikulovsko, Pálava – Jak se příslušníci etnických a náboženských menšin podíleli na vytváření podoby této krajiny Sudetští Němci na jižní Moravě – pohraniční opevnění, vyhledávání pomníků zdejších chorvatských obyvatel, německá a habánská menšina Židovská obec v Uherském Brodě – seznámení se s životem a kulturou místních Židů Brno – návštěva muzeí, turistická vycházka po okolí Brna – téma: Lidské rasy Severní Morava – pohraniční opevnění a život menšin v této oblasti Mikulčice – putování po regionálních muzeích – život našich předků Třebíč – židovská obec, kultura, zvyky Znojemsko – příhraniční spolupráce v praxi, rozvíjení vzájemných vztahů s rakouskou školou Uherskobrodsko – spolupráce s žáky německé školy, představení regionu a prezentace místní kultury a historie Strážnicko – hledání kulturně historických stop minulosti, menšiny žijící dříve v této oblasti
JEDNODENNÍ PROJEKTY VE ŠKOLE, TÉMATICKY ZAMĚŘENÉ NA MULTIKULTURNÍ VÝCHOVU PROJEKTOVÝ DEN 1. STUPNĚ – CESTUJEME PO SVĚTĚ – děti se prostřednictvím smíšených skupin napříč ročníky seznamovaly s rozmanitostí kultur, tradicemi různých národů a prezentovaly společně různé lidské rasy svými výrobky PROJEKTOVÝ DEN 1. STUPNĚ – „NENÍ DRAK JAKO DRAK“ – projekt učil děti spoluzodpovědnosti za výsledky skupiny, posiloval vzájemnou toleranci i individuální jedinečnost dětí PROJEKT ŠKOLNÍ DRUŽINY – CESTUJEME PO SVĚTĚ – děti v rámci volnočasových aktivit absolvovaly celotýdenní cestování po světě a seznamovaly se s kulturou a životem národů různých světadílů PROJEKTOVÝ DEN S RODIČI – ČESKÉ VÁNOCE – děti spolu s rodiči zažily přípravu nejen středoevropských Vánoc, ale i zvyky vietnamských rodin, žijících u nás PROJEKTY „NAPŘÍČ ŠKOLOU“ – zaměřené na společné čtení pohádek z celého světa
VÝUKOVÉ PROGRAMY PRO ŽÁKY 1. – 9. TŘÍD Realizovány ve 2 etapách, SPOLEČNOSTMI: NaZemi – společnost pro fair trade NESEHNUTÍ Žáci se seznámili s příběhy dětí azylantů, s čím si hrají děti rozvojového světa, se vztahem společnosti k menšinám, co jsou to předsudky a rasismus a jak se žije v jiných částech světa
Folklorně dramatický kroužek PRÁCE KROUŽKŮ MMK – multimediální kroužek Folklorně dramatický kroužek
VYBUDOVÁNÍ UČEBNY VYUŽITÍ: VÝUKA SEMINÁŘŮ, KNIHOVNA S TÉMATIKOU MKV, VÝUKA HUDEBNÍ VÝCHOVY – VYUŽITÍ ZAKOUPENÝCH HUDEBNÍCH NÁSTROJŮ, PRÁCE KROUŽKŮ A ŠKOLNÍ DRUŽINY….
TVORBA METODIK A JEJICH OVĚŘOVÁNÍ VE VÝUCE