Informační systémy
Systém (soustava) Systém je účelově uspořádána množina prvků a vazeb mezi nimi Systém je souhrn souvisejících prvků, sdružený do nějakého smysluplného celku V latině a řečtině system = kombinovat, uspořádat, sdružovat
Systém (soustava) Složen z jednotlivých dílů (komponent) Ty jsou vzájemně propojeny Umožňují tok Informací Materiálů Energie Používá se pro popis objektů (entit), které se navzájem ovlivňují a pro které lze vytvořit matematický model
Systém uzavřený × otevřený deterministický × stochastický podle toho, zda nastává interakce s okolím deterministický × stochastický jednoznačné nebo náhodné chování statický × dynamický lineární nebo diferenciální (systém si pamatuje vnitřní stav) spojitý × diskrétní podle časových událostí
Systém – příklady vědní systém, klasifikační systém binární systém, dekadický systém, hexadecimální systém mechanický systém elektrický systém optický systém termodynamický systém
Systém – příklady krystalografický systém filosofický systém dopravní systém, dálniční systém operační systém
Informační systém (IS) IS je soubor technologických prostředků a metod Zabezpečuje sběr, přenos, zpracování a uchování dat Účelem je příprava a tvorba prezentace informací pro potřeby uživatelů.
Jde to! Informační systémy Informační systém bez počítačů? Telefonní seznam Uspořádaná množina kontaktů na telefonní účastníky příslušné telefonní sítě Logické uspořádání Obvykle abecední pořadí Špatně se vyhledává podle čísel
Informační systémy Kartotéka (lístkovnice) Nejčastěji v knihovně, dříve i úřady, zdravotnictví Fakticky uspořádaný soubor obvykle papírových lístků jednotného formátu
Informační systémy – Kartotéka Na lístcích jsou zapsány určité údaje Řazení podle daných zásad a účelu: podle abecedy podle číselného označení u osob podle bydliště podle identifikačních znaků (kriminalistika, bertillonáž)
Informační systémy – Kartotéka Osobní (evidenční, zdravotní, kriminalistické…) Věcné (knihovní kartotéka, inventář, sklad, archiv) Výhoda: možnost různých pohledů a uspořádání Písemné kartotéky jsou dnes již morálně zastaralé Plně nahrazeny počítačovou evidencí v databázích
Složky informačního systému Hardware Počítače, servery, datová úložiště, sítě Programové vybavení (software) Operační systémy, virtualizační prostředí, uživatelské prostředí, aplikační software Databáze Databázové systémy pro uložení dat, datové sklady. Ukládání a archivace dat, se kterými pracujeme Člověk
Architektury informačních systémů
Architektura – definice Dílo navrhovatele vytvářející funkční prostor pro další realizaci Realizace podle ideí a technických možností dané doby Otevřenost přestavbám Odpovídá:
Architektura Termín už od 60. let Současnost Schéma počítače, komponenty operačního systému Současnost Architektura jako termín pro vyjádření základní ideje různých komponent IS (aplikace, projekty…)
Aplikační architektura IS Co je aplikační architektura? Schéma, které zachycuje všechny podstatné aplikace provozované v organizaci Jejich uspořádání naznačuje vzájemné vazby, včetně vazeb na okolí. Rámec Do něj se začleňují jednotlivé aplikace
Aplikační architektura IS Relativně stabilní rámec, do něhož se začleňují jednotlivé aplikace „Architektura IS je klíčovým faktorem jeho konečného úspěchu“ Komunikační prostředek mezi managementem a projektanty a návrháři Je-li navržena jako otevřená, zajišťuje stabilitu i pro další vývoj
Aplikační architektura IS Zohledňuje hlavní požadavky na vlastnosti IS konzistentnost specifikací jednotlivých projektů Ekonomický pohled. Minimalizace nákladů při: Chybně zadaném projektu Rekonstrukce IS z důvodu neudržovatelnosti Prodlužování projektu
Aplikační architektura IS GŘ, pobočky Vedení podniku Dceřinné společnosti Bussiness Intelligence, strategický IS (EIS, datové sklady) Řízení výroby a provozu Řízení ekonomiky Interní infrastruktura, intranet, kancelářské aplikace Elektronický obchod, řízení externích vztahů (B2B, B2C, B2R, EDI…) CRM Zákazníci Zákazníci Řízení kapacit a zdrojů Řízení obchodu Řízení vztahů k dodavatelům a ostatním partnerům (SCM, el. obchod, spec. aplikace pro kapitálový trh) Ostatní partneři (dodavateké, státní správa, burza,…)
Aplikační architektura IS Uvedené schéma je pouze obecně informativní V konkrétní situaci musí být konkretizováno
Aplikační software (ASW) Základní řízení podniku – aplikační programové balíky Jednoduché programy pro malé firmy, fungují samostatně Obrovské programové balíky pro velké firmy (SAP R/3)
Aplikační software (ASW) Podmínka nasazení: snadné přizpůsobení požadavkům podniku Přizpůsobení ASW úpravou programu: RISK Moderní cesta: Parametrizace systému Široká variabilita funkčnosti – požadavek = Pružnost ASW Bezpodmínečná nutnost přítomnosti experta na parametrizaci (docela drahé)
ASW – operativní řízení TPS – Transaction Processing System technologické procesy CAD – Computer Aided Design návrh a výroba součástí CAM – Computer Aided Manufacturing podpora výrobních linek CAE – Computer Aided Engineering simulace a testování
ASW – operativní řízení CIM – Computer Integrated Manufacturing sdílení informací od návrhu přes výrobu až po distribuci TDM – Technical Documentation Management správa technické dokumentace CIS – Customer Information System informace o zákaznících ve veřejných službách
ASW – operativní řízení RIS – Reservation Information System doprava, ubytování GIS – Geographical Information Systém správa map, pozemků…
ASW – taktické řízení MIS – manažerské informační systémy otázky změny výroby, překročení nákladů… ERP – Enterprise Resource Planing Finanční řízení Ekonomické informace Controlling Logistika Řízení obchodu
ASW – taktické řízení ERP – Enterprise Resource Planing (pokrač.) Dodavatelé Nákup Skladování Prodej Předprodejní aktivity Zákazníci
Business Intelligence Nadstavba nad ostatními aplikacemi Manažerské informace Analýzy trendů
CRM Customer Relationship Management Řízení vztahů se zákazníky Specializovaná databáze zákazníků Sledování procesu jednání Podpora kontaktních center
Kancelářské systémy Podpora řídicích a administrativních operací Komunikace v podniku Elektronická pošta Intranet
Význam architektur Informační strategie Řízení vývoje systému Formulace celkové koncepce Řízení vývoje systému Integrace dalších aplikací Řešení vztahů k dodavatelům IS/IT Specifikace požadavků, služeb, nároků
Architektura služeb IS/IT Vlastníci, vedení podniku, zaměstnanci Služby interní – pracovníkům podniku – uživatelům Služby ve vztahu k aplikacím IS Služby ve vztahu k infrastruktuře IT Provoz a správa aplikací Vývoj/nákup nových aplikací Help desk,řízení požadavků Řízení změn Školení a konzultace pro aplikace Provoz a správa IT Pořizování nových HW/SW Upgrade HW/SW Řešení incidentů (poruchy) Školení a konzultace k IT Služby jako přidaná hodnota – v rámci core business Služby jako zvláštní komodita podniku Zákazníci Zákazníci Služby kooperační – dodavatelům, partnerům v alianci, akademické sféře, výzkumu… Ostatní partneři (dodavatelé, státní správa, burza,…)
Řízení provozu a rozvoje IS
Podniková informatika Zajištění přínosů informatiky pro podnik Hlavní business, vedlejší podnikání Udržení plánovaných celkových nákladů na informatiku Zajištění rozumné technologické ovladatelnosti a předvídatelnosti IS/IT Zajištění možnosti další integrace Kolik aplikací používat?
Údajně porazili i poslance… Informatici Kdo patří mezi nejvíce nenáviděné profese? Šéfové IT Údajně porazili i poslance… Důvod? Rychlý technologický rozvoj a požadavky na bezchybnost provozu: nesmírně obtížné a není to zadarmo
Podniková informatika Rozvoj nových technologií dává možnost řešení jednoho úkolu více řešeními Jak vybrat ideální? Sledovat nové trendy Rozhodovat o využití Integrace se stávajícími systémy
Podniková informatika Nebezpečí: Nakupení řady různých technologií Nejednotnost systémů Náročná integrace jednotlivých systémů Obtížná údržba Obtížné ovládání z důvodu složitosti – možnost vzniku nepředvídaných událostí
Přínosy IS Přínosy nelze jednoduše vyčíslit Projeví se za delší dobu (ekonomové to chtějí hned…) Nutnost kontrolovat přínosy Zlepšení nastalo prostřednictvím IS? Nebo je za tím něco jiného?
Provoz a rozvoj IS Provoz IS Stabilní chod IS podniku ve stávajícím rozsahu, obsahu a kvalitě Bez mimořádných událostí Rozvoj IS Změny v IS podniku Mění se obsah, rozsah nebo kvalita IS Obvykle větší podpora ze strany IS.
Provoz a rozvoj IS Doporučení: Oddělit rozvoj a provoz IS Odpovědnost (různé vedoucí osoby, jiní pracovníci) Náklady (různé rozpočty, sledování nákladů zejména na vývoj)
Vývoj a provoz IS Provoz IS – zajištění Interní útvar informatiky Outsourcing provozu informatiky (ekonomové si myslí, že je to levnější) Outsourcing plný nebo částečný
Vývoj a provoz IS Vývoj IS Původně interní řešení (tak před 20ti lety) Dnes softwarehousy, dodávají softwarová řešení na zakázku
Vývoj IS – možnosti Vytvoření IS na zakázku (na zelené louce) Nákup hotového software (krabicové) Nákup hotového software s doprogramováním funkčností (ve skutečnosti se bere hotový sw produkt a lehce se upraví) Nákup hotového software a parametrizace
Vývoj IS Střední dodavatelé – přizpůsobení IS podnikovým procesům Velcí dodavatelé – snaha přizpůsobit podnikové procesy jejich systému Vždy nutnost přizvat odborníky na parametrizaci (dodavatel)
Systémová integrace Komplexní řešení vývoje Dodavatel zodpovídá za celou dodávku od zahájení po předání funkčního IS Ne každý dodavatel to umí dobře Nutná součinnost podniku Bezpodmínečně nutná přízeň vedení
Projektování IS
Projekt (nejen IS) Projekt je činnost s jasně definovaným cílem, začátkem a koncem. Výsledek může být hmotný i nehmotný. Projektové řízení (Project Management) je proces využití zdrojů k realizaci projektu. Metodika je způsob řízení projektu. Lze použít předem definovanou nebo ji vytvořit pro realizaci konkrétního projektu. 47
Projektování IS Projekt je jedinečný, unikátní proces Řízený proces pro realizaci úkolů Využití daných (ale omezených) zdrojů Definovaný cíl Určený časový rozsah Součástí projektu jsou nejistoty a rizika
Tři části projektu ? Co udělat? Kdy to udělat? Jak to udělat? Specifikace provedení (co a v jaké kvalitě je třeba udělat). Kdy to udělat? Časový harmonogram provedení. Jak to udělat? Náklady na jednotlivé činnosti (potřebná práce a peníze). ? 49
Projektování IS Projekt má začátek a konec Cílového stavu dosáhnout v limitovaném čase s omezenými zdroji a náklady při dodržení požadovaných parametrů
Projektování IS Složitý projekt se může skládat z dílčích projektů a různorodých úkolů Projekt má dočasný charakter Sjednocuje úsilí mnoha specialistů z různých oborů
Zdroje projektu Materiálové – suroviny, stroje, prostory… Lidské – generální ředitel, manager projektu Finanční – vlastní zdroje, cizí investice, granty Časové – důležité již před zahájením
Projektování IS Řada doporučení – metoda best practices IPMA – International Project Management PMI – Project Management Institute PRINCE2 – Projects IN Controlled Environments 2
Techniky projektování Formalizace postupů Společný jazyk pro pracovníky na všech stupních řízení
Ganttův diagram Úsečkový diagram Časové měřítko Nezobrazí náklady, pracovníky, stroje
Síťová analýza Jana Friebelova: EF JCU http://www.rozvoj-pk.cz/soubory/topmanazeri/M1_den03_komplet.pdf)
Metoda kritické cesty Síťový graf Skládá se z uzlů a orientovaných hran Určuje sled činností, které jsou kritické Doba trvání podle zkušeností http://www.netmba.com/operations/project/cpm/
Metoda PERT Program Evaluation and Review Technique Vyhodnocování a kontrola programů Varianta metody kritické cesty Doba trvání: vážený průměr optimistického, normálního a pesimistického odhadu http://www.netmba.com/operations/project/pert/
Microsoft Project
Životní cyklus projektu IS
Projekt Školení a podpora Projektové plánování ANALÝZA A NÁVRH SYSTÉMU ÚVODNÍ STUDIE VÝVOJ A TESTOVÁNÍ INSTALACE ÚDRŽBA A SERVIS Funkční požadavky Dokumentace návrhu Nový projekt Funkční požadavky Dokumenty implementace Školení a podpora Projektové plánování Řízení změnových požadavků/komunikace
Životní cyklus Informační strategie (specifikace cílů) Úvodní studie (specifikace požadavků) Globální analýza a návrh Detailní analýza a návrh Vývoj Implementace a testování Zavedení projektu do provozu (zkušební provoz) Provoz a údržba Někdy splývají
Informační strategie Výchozí materiál pro projekt. Vychází z: dlouhodobého záměru podniku z informační strategie podniku plánu zajištění bezpečnosti zjištění záměru, analýzy a informačních potřeb plánu budování IS. Strategie podniku se mění s novými informačními technologiemi a službami
Úvodní studie Cíle projektu Jmenovitá odpovědnost projektu Analýza současného stavu IS/IT Analýza trhu IS/IT Analýza datových toků v podniku
Úvodní studie Globální návrh řešení Výběr hardware Výběr software Návrh datové základny Podíl vlastních pracovníků a externích odborníků
Úvodní studie Školení koncových uživatelů a správců IS/IT Odhad dopadu na struktura současného podniku Harmonogram řešení Návrh variantních řešení s komentářem
Globální analýza a návrh Vychází z úvodní studie Analýza systému jako celku Časový plán Zdroje, personál Software, hardware Funkčnost Rozsah systému Ekonomická efektivnost Návratnost investic
Detailní analýza a návrh Definice požadavků uživatelů na úroveň vhodnou pro implementaci Možnost ovlivnění organizační struktury novým IS Upřesnění informačních toků uvnitř IS Detailní návrh IS (projektová dokumentace) Včetně parametrů pro realizaci
Projektová studie Základní informace o organizaci Logický datový model (jak to funguje) Fyzický datový model (jak to složíme) Postup nasazení IS Popis testování systému (i za provozu) Harmonogram spolupráce (zákazník – dodavatel)
Implementace Vychází z detailní analýzy a návrhu IS Zavádí se vytvořené aplikační programy Probíhá testování Nejprve každý aplikační program samostatně Potom vazby mezi všemi subsystémy Konečný stav v dokumentaci Příprava školitelů Následně probíhá školení uživatelů
Zavedení projektu do provozu Instalace informačních a telekomunikačních technologií Nastavení uživatelských jmen Přidělení přístupových práv Konverze datových souborů pro nový IS Zkušební provoz (pilotní) Ostrý provoz
Provoz a údržba Rutinní provoz (takzvaně) Zajištění provozu podnikem (interně nebo outsourcing) Monitoring a sběr nových požadavků Průběžná obnova vybavení Průběžná aktualizace softwaru Ochrana dat před neoprávněným přístupem
Problémy s projektováním IS Nedostatečně definované cíle projektu Nedostatečné vymezení kompetencí Špatný odhad zdrojů Špatný odhad doby trvání Špatné smlouvy (např. subdodavatelé)
Různé pohledy na informační systém Zadání od zákazníka Jak to pochopil vedoucí projektu Tak to navrhl analytik Tak to napsal programátor Tak to vychválil obchodník 74
Realita informačního systému Taková byla projektová dokumentace Toto bylo zákazníkovi naúčtováno Taková byla podpora helpdesku Toto zákazník skutečně potřeboval Toto bylo nainstalováno 75
Vývoj vlastními silami Znalost prostředí a IS/IT = IS na míru Okamžitá reakce na požadavky Rozvoj přesně podle potřeb Minimální riziko úniku informací Zkušenosti jednotlivých členů týmu Drahé Pomalé Jediné řešení na světě (unikát)
Externí dodavatel Levné Rychlé Kombinace zkušeností domácích a dodavatele Použití vyzkoušeného řešení Parametrizace SW Typové řešení se liší od požadavků zadavatele SW různých výrobců nemusí být kompatibilní Únik informací
Systémový integrátor Nižší náklady Velmi rychlé Použití vyzkoušeného řešení Parametrizace SW Garance provozuschopnosti a provozu Vzájemné přizpůsobení Závislost na generálním dodavateli Vysoké riziko úniku informací
Účastníci projektu Účastníci projektu Jejích funkce Vedení společnosti Stavení cílů projektu a jeho PODPORA Projektový manažer Volí konkrétní řešení, řídí projektové činnosti, zodpovídá za projekt Podnikový IT specialista Součinnost s projektovým týmem, nové technologie, zaškolení zaměstnanců Pracovní skupina(y) Sběr požadavků a podkladů, realizace vybraných řešení Dodavatel (programátoři, designeři, konzultanti) Volba technologie a sw řešení, zavádění IS, školení zaměstnanců
Vliv lidského činitele Nezvládnutí projektu a ztráta investic (řada projektů končí neúspěšně nebo se prodraží) Odchod zodpovědných (a znalých) pracovníků ze společnosti Neochota pracovníků společnosti zavádět nebo podporovat nový IS Bojkot zaměstnanců – strach ze ztráty zaměstnání
ALE Než s novým IS začneme Potřebujeme vůbec nový IS? Zjednoduší, zrychlí a zefektivní práci? Ano? – Pak do toho! ALE
Než s novým IS začneme Zavádění nového IS je pro většinu zaměstnanců těžká zkouška Zaměstnanci se brání změnám Pokud se s nimi neradíme, nemá IS správné funkčnosti Dokončení bude stát čas, úsilí a spotřebuje zbytky nadšení
Děkuji za pozornost