Eva Pechová Zdravotně sociální fakulta Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Nápoje Člověk potřebuje denně asi 3 litry vody, z toho nejméně 1 litr v nápojích. Nedostatek tekutin se projevuje bolestmi hlavy, suchou pletí a tvorbou.
Advertisements

Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
MUDr.Anna Jonášová I. Interní klinika VFN Praha
BARVENÍ MIKROSKOPICKÝCH PREPARÁTŮ
ISOPRENOIDY II. CH-2 Organická chemie, DUM č. 20 Mgr. Radovan Sloup
Změny v potravinách.
PŘÍDATNÉ LÁTKY V POTRAVINÁCH
Jedlé houby.
Konzervanty a stabilizátory v potravinářství
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Voda Význam a použití. Voda Je základní podmínkou života Je základní podmínkou života Lidské tělo obsahuje 70 % a rostliny až 90 % vody. Lidské tělo obsahuje.
BIOTECHNOLOGIE KVASNÝ ETHANOL.
V jejich těle probíhá fotosyntéza V jejich těle probíhá fotosyntéza Existovali již před 3,5 miliardami let Existovali již před 3,5 miliardami let Obsahují.
Trvanlivost, skladování a tepelná úprava potravin
VY_32_INOVACE_CHK4_4660 ŠAL Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Chemie v potravinách Vypracovala: Renáta Belková
NÁHRADNÍ SLADIDLA Petra Holbová.
Kyseliny.
„EU peníze středním školám“
Příprava stravy v rodině
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Plísně a jejich jedy v potravinách
JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH ZDRAVOTNĚ SOCIÁLNÍ FAKULTA TOXICKÉ LÁTKY V POTRAVINÁCH 1. OVZN Vendula Fedrová.
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
133. Žofínské fórum České zemědělství a potravinářství v době rozpočtových škrtů Státní zemědělská a potravinářská inspekce Ing. Jindřich Pokora.
Stravování při žaludečních a dvanáctníkových vředech
VY_52_INOVACE_ZB03_2264TVR Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám  Číslo projektuCZ.1.07/ /  Číslo projektu:Rozvoj.
Heterocyklické sloučeniny
Číslo projektu CZ.1.07/ / Číslo projektu: Rozvoj vzdělanosti
STRAVOVACÍ ZVYKLOSTI CIZINCŮ
Vzdělávací oblast: Odborné vzdělávání Tematická oblast:
Moření Změna přirozené barvy dřeva barvícími kapalinami nebo parami. Málo výrazné dřevo se přibarvuje na tmavší odstín nebo se napodobují vzácnější druhy.
Potraviny rostlinného původu
Chemie v potravinářství
Použití zeleniny v kuchyni
ČAJ o Čaj je zpracovaná nadzemní část rostlin – listy, plody, květy Rozdělení čaje 1. Čaj pravý – černý, zelený, žlutý, bílý, matcha 2. Čaj ovocný.
JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH ZDRAVOTNĚ SOCIÁLNÍ FAKULTA ODBORNÝ PRACOVNÍK V OCHRANĚ A PODPOŘE VEŘEJNÉHO ZDRAVÍ Nikol Vokáčová 2015/2016.
S TŘEDNÍ PRŮMYSLOVÁ ŠKOLA A S TŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA GASTRONOMIE A SLUŽEB, M OST, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL.
Barviva jsou:  senzoricky aktivní látky potravin  určují charakteristickou barvu potravin Barviva rozdělujeme na 3 skupiny: a) přírodní barviva b)
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Bc. Lada Marholdová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ AUTOR: Ing. Ivana Fiedlerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_ F 20 TEMA: Chemie 8 – Oxidy síry.
Potraviny poživatiny s výživovou (nutriční) a energetickou hodnotou.
S TŘEDNÍ PRŮMYSLOVÁ S TŘEDNÍ PRŮMYSLOVÁ ŠKOLA A S TŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA GASTRONOMIE A SLUŽEB, M OST, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo.
Koření  Koření patří mezi pochutiny  Většinou jsou to produkty rostlinného původu  Mezi koření můžeme řadit i některé druhy zeleniny  Působí příznivě.
POCHUTINY Předmět: Potraviny a výživa pro obor Kuchař – číšník druhý ročník Klíčová slova: pochutiny, charakteristika, dělení, koření Autor:
Barviva odvozená od kyslíkatých heterocyklů  Rozsáhlá skupina rostlinných fenolů (je známo více než flavonoidů)  Jejich základem je flavon.
Zlepšování podmínek pro výuku technických oborů a řemesel Švehlovy střední školy polytechnické Prostějov registrační číslo : CZ.1.07/1.1.26/
KOŘENÍ PRAVÉ Předmět: Potraviny a výživa pro obor Kuchař – číšník druhý ročník Klíčová slova: koření pravé, listů, oddenků,kůry, semen, plodů Klíčová slova:
Ing. Lenka Bombera Piskačová. Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu DUM Škola budoucnosti s využitím IT VY_12_INOVACE_OV55 Název školy.
Antioxidanty  Antioxidanty jsou látky, které zabraňují oxidačním procesům probíhajícím v našem těle  Oxidační procesy v těle vyvolávají volné radikály.
Jméno autoraMgr. Stanislava Junková Datum vytvořeníleden 2013 Ročník2. Vzdělávací oblast obor tematický okruh Člověk a jeho svět Prvouka (DUM 17) Člověk.
Kvalitní potraviny - kvalitní život CZ.1.07/1.1.00/
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
VÝROBKY Z OVOCE Předmět: Potraviny a výživa pro obor Kuchař – číšník druhý ročník Klíčová slova: Klíčová slova: výrobky, ovoce,kompot, džem, kandované,
Areny.
DOCHUCOVACÍ PROSTŘEDKY
Základy organické chemie
Tel: U Nisy 745/ 6a , Liberec 3 - Jeřáb Tel: 
AROMKA BRNO tradice od roku 1829 od roku 2009 jako AROMKA BRNO,s.r.o.
Potravinářské zbožíznalství
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Potraviny a výživa 2. ročník – kuchař, číšník, servírka
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
CHEMIE - Vlastnosti sacharidů
Areny.
Vyhodnocení ankety spokojenosti s narozeninovými balíčky pro seniory
Z DRAVÁ VÝŽIVA Autor: Natálie Mrkvová Pro 6. Třídu.
Potravinářské zbožíznalství
Vzdělávací oblast: Odborné vzdělávání Tematická oblast:
Transkript prezentace:

Eva Pechová Zdravotně sociální fakulta Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích

Proč barviva používáme?  nejen z hlediska estetického  chceme znovu získat barevný vzhled potraviny, který se během výrobního procesu změnil  chceme zajistit uniformitu výrobku ve všech šaržích  chceme zvýšit spotřebitelskou atraktivnost výrobku

Rozdělení barviv  přírodní  syntetická

Přírodní barviva  jsou nejčastěji rostlinného původu  použití: v potravinářství, farmaceutickém průmyslu, kosmetice  nejdůležitější skupiny: karotenoidy, flavonoidy, anthrachinony, betalainy, pyrrolová barviva

Syntetická barviva  jsou barevné sloučeniny, které se syntetizují z velkého množství polotovarů založených na produktech zpracování ropy a dehtu  Mnohé mají negativní účinky: karcinogenní, hemolytické působení, inhibice některých enzymů, negativní působení na žaludeční sekreci, mohou obsahovat různé těžké kovy, způsobují alergie

 nejdůležitější skupiny: azobarviva, fenylmathanová, nitrobarviva, pyrazonová, xanthenová, antrachinonová, chinolinová, indi g oidní

Označení potravinářských barviv  barviva jsou označena pomocí evidenčního symbolu, tzv. E- kódu na obalu výrobku  kód pro barviva je v rozmezí od E- 100 do E- 182

Charakteristika některých barviv  Kurkumin E – 100:  přírodní žluť nebo Turmeric yellow  přírodní barvivo polyenového typu  získává se z oddenku kurkumy (Curcuma longa), která se pěstuje v Asii  nalezneme jej v kari koření, polévkách, rybích prstech, omáčkách  udává se, že má protizánětlivé účinky

 Tartrazin E – 102:  syntetické azobarvivo  ze všech azobarviv nejméně vhodné pro alergiky (zejména pro astmatiky a lidi citlivé na aspirin)  používá se do nápojů, ovocných sirupů, cukrovinek, pudingů, želatin, zmrzlin  při smísení s brilantní modří vzniká zelené barvivo – v peprmintových nápojích, KIWI sirupech

 Chinolinová žluť E – 104:  syntetické barvivo  možné alergické reakce  používá se k barvení zmrzliny, cukrovinek, pudingů, uzených ryb, sirupů, želatin

 Žluť SY E – 110:  jiný název je oranžová žluť S nebo sunset yellow  syntetické azobarvivo  možné alergie u lidí nesnášejících aspirin  používá se do marmelád, jogurtů, želatin, omáček a sirupů

 Košenila E – 120:  jiné názvy jsou pravý karmín, šarlat nebo magenta  jde o přírodní C – glykosid (kyselina karmínová)  získává se z rozdrcených těl oplodněných samiček červce nopálového (Coccus cacti) žijícího na opunciích v Mexiku a Střední Americe

 Nepravá košenila – kermes:  získává se ze zaschlých samiček Coccus ilicis žijících na některých dubech v Evropě  použití: dříve barvení textilií, dnes v nápojích Campari, ovocných džemech, salámech, polévkách

 Azorubin E – 122:  jiný název karmoisin  syntetické azobarvivo  použití: do sirupů, alkoholických nápojů jako je griotka nebo punč, džemů, zmrzlin  vhodné do potravin, které se ještě po kvašení tepelně upravují

 Ponceau 4R E – 124:  jiný název cochenilla červená A  syntetické azobarvivo  použití: jahodové jogurty, ovocné konzervy, alkoholické nápoje

 Erytrosin E – 127:  syntetické barvivo řazené mezi xanthiny  použití: do tiskových inkoustů, jako fluorescenční indikátor, do konzerv. ovoce – např. třešní, na lososové maso  podezření z ovlivnění činnosti štítné žlázy

 Allura červeň E – 129:  syntetické azobarvivo  náhražka amarantu  alergické reakce jsou ojedinělé  použití: do koření, sušenek, cukrovinek, nápojů

 Indigotin E – 132:  jiný název indigokarmín  barvivo odvozené od indolu  možné alergické reakce  náhražka přírodního barviva indigo, které se používalo k barvení džínoviny  použití: cukrovinky, nápoje, polévky

 Chlorofyl E – 140:  přírodní barvivo  snadno se extrahuje acetonem nebo chloroformem  získává se z trávy, vojt ě šky, kopřivy  používá se : na barvení žvýkaček, cukrovinek, zmrzliny

 Karoteny E – 160:  polyenová přírodní barviva  získávají se z rostlin, nebo z řas extrakcí nepolárním rozpouštědlem  nejznámější beta - karote n: vysoký obsah v mrkvi a meruňkách  používá se k přibarvování margarínů,másla, sýrů, jogurtů, zmrzlin

 Lykopen E – 160:  polyenové přírodní barvivo  patří do skupiny karotenoidů  získává se extrakcí z rajčat nebo červených grapefruitů  vyskytuje se také v paprice  použití: v rajčatovém protlaku, kečupu, přidává se do omáček

 Betanin E – 162:  přírodní barvivo odvozené od indolu  získává se z červené řepy  lze ho použít jako acidobazický indikátor  přidává se do jogurtů s např. borůvkovou příchutí, dále do salámů, cukrovinek, zmrzlin

Požadavky na potravinářská barviva:  Nesmí nepříznivě ovlivnit ostatní organoleptické vlastnosti, zejména chuť a vůni.  Musí mít vysokou barevnou mohutnost.  Musí být dobře rozpustná ve vodě.  Nesmí docházet k interakcím s jinými složkami potravin.  Musí být stálé vůči změnám pH, světlu, teplu a vlhkosti.  Musí být ekonomicky dostupné.

Stav v ČR:  Povolení využívání barviva je autorizováno státem.  Musí zajistit spotřebiteli zdravotní nezávadnost.  V ČR upravuje barvení potravin zákon č. 110/1997 Sb. O potravinách a tabákových výrobcích a vyhláškou MZ č. 298/1997 Sb.