Problémy menšinových skupin II

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Předmět úpravy Podmínky pro poskytování sociálních služeb a příspěvku na péči Podmínky pro vydávání oprávnění k poskytování soc.služeb, pro výkon veřejné.
Advertisements

Role vztahu v pomáhajících profesích Prezentace v předmětu PORADENSTVÍ VE VZDĚLÁVÁNÍ.
Zákon o sociálních službách č. 108/2006 Sb.,. Vznik zákona •Na tento zákon jsme všichni čekali víc jak 10 let •Přináší veliké změny do sociální práce.
Vymezení a pojetí sociální práce
Fáze dojednávání v poradenském rozhovoru, formulace cílů a tvorba plánu intervence Radka Janebová.
Schopnost adekvátně pracovat s mocí, autoritou a zodpovědností
Etika v podnikání Business Ethics
Česká legislativa sociálních služeb – hodnoty a etická dilemata
AKTIVNÍ STÁRNUTÍ A MEZIGENERAČNÍ SOLIDARITA, ČILI JAK VŠTE VEDE STUDENTY K RESPEKTU A CHÁPÁNÍ STARŠÍCH OBČANŮ Mgr. Lenka Hrušková, Ph.D. VŠTE v Českých.
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Činnost veřejné správy
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Právní stát je takový stát, ve kterém je vztah mezi občanem a státem vymezen pomocí práva dříve (např. v rodové společnosti) existovalo tzv. zvykové (obyčejové.
RYTMUS, o.p.s – od klienta k občanovi
Doporučené postupy nebo standardy – aspekty právní
Metody sociální práce PhDr. Jana Novotná, Ph.D..
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Ž URNALISTICKÁ ETIKA Souhrnné pojmenování psaných i nepsaných norem, které se uplatňují v žurnalistice Střetává se svoboda slova s obecnou mírou vkusu.
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Management a rozvoj obcí
► Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Vlastní hodnocení školy ► evaluace = lat. valere – přeneseno do angličtiny= self-evaluation ► Scrivena, 1991 = „proces určování podstaty, hodnoty a ceny.
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Supervize v rámci sociální práce Specifické metody SP LS 2014 Specifické metody SP LS 2014.
Profesní mlčenlivost Vztahuje se na všechny osoby, které přijdou do styku s údaji osobními, citlivými, utajovanými skutečnostmi, utajovanými informacemi.
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Domácí péče Home care.
Specifikace cíle odborného textu. Předmětem zkoumání mohou být  Skutečnosti a jevy ve společnosti (Jak se lidé vyrovnávají se ztrátou zaměstnání? S jakými.
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_20_PODNIKATELSKÁ.
Ambivalence sociální práce (Dilema mezi pomocí a kontrolou)
Systemický přístup v SP
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Profese a etika Regulace a samoregulace. Etika = oblast, ve které se uskutečňují individuální dobrovolné volby a rozhodnutí, a to jak v záležitostech.
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Postavení pedagogiky mezi vědami
Úvod do psychologie Halfar Tomáš Berne: Jak si lidé hrají.
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
Profesní etické kodexy
Profesní etické kodexy
Praxe ve školní psychologii Školní psychologie jako aplikovaná psychologická disciplína.
Poradenství v sociálních službách. Sociální poradenství Základní Odborné.
Vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, sociální prostředí, komunikace a socializace.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Rostislav Navláčil Název prezentace (DUMu): 19. Etika, základní etické pojmy Název sady: Občanská nauka Ročník:
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-U Moderní etika Mgr. Marie Mikulcová.
Sociální práce charakteristiky, definice, vývoj oboru Úvod do sociální práce ZS 2015 Úvod do sociální práce ZS 2015.
Seminář Svazu měst a obcí České republiky , Praha Úloha architekta při rozvoji města Ing. arch. Marek Janatka, Ph.D.
Funkce a mezipředmětové vztahy předmětu sociální péče.
Vymezení a vzájemný vztah pojmů v sociální péči. Pojem sociální péče Je to úsilí veřejnoprávního subjektu o řešení životních situací, které občané nejsou.
Základy pedagogiky volného času Jihočeská univerzita - Teologická fakulta Bakalářské studium pedagogiky volného času ZS 2005/2006 Mgr. Michal Kaplánek,
Osobní asistence. osobní pomoc osobám se zdravotním postižením zahrnuje služby, které zmírňují důsledky postižení pro jedince při všech jeho činnostech.
Příležitosti a rizika profesní komory pro sociální pracovníky v sociálních službách Presentace pro seminář Výboru pro sociální politiku PČR Daniela.
Trocha teorie nikoho nezabije …. VLASTNOSTI OSOBNOSTI OSOBNOST - souhrn vlastností, procesů a stavů, návyků, postojů, které tvoří celistvou strukturu.
PhDr. Radek Suda, odbor sociálních služeb a sociální práce, MPSV
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Vzdělávaní a stanovení cílů ÚOS
ČR a EU, judikatura ÚS, Ústava ČR, pojem „ultra vires“
Sociální šetření versus etický kodex sociálního pracovníka
Metoda VTI Intenzivní forma pomoci v domácím prostředí rodiny, přímo tam, kde problém vzniká (80.léta 20. stol. v Holandsku) Rodiny, které mají obtíže.
Úvod do psychologie
Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Výstupy pracovních skupin
Mezioborový přístup v SP východiska, podmínky, metody
Mgr. Monika Havlíčková Olomouc
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
Pedagogika II Mgr. Kateřina Lojdová
Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Transkript prezentace:

Problémy menšinových skupin II 06 Etika a menšiny

KONTROLA X MOC ETICKÁ DELIMATA

KONTROLA Kontrola se liší od pomoci tím, že je postavena na zájmech jiných lidí, než toho člověka, o kterého má být postaráno. Kontrola přebírá zodpovědnost nad někým a je nevyhnutelná, účelná a potřebná. (Úlehla) přirovnává kontrolu k výchově a socializaci – dítě je kontrolováno, aby se zařadilo mezi lidi.

MOC Moc je často používána kontroverzně. Takový vztah může být časově nebo věcně ohraničen.

MOC Moc pokládá za důležitý rozměr vztahu, mezi pomáhajícím profesionálem a klientem, autor Kopřiva, který odlišuje: moc institucionální moc přidělenou moc vzniklou v rámci vztahu pomáhání. Institucionálně a přidělená moc znamená právo pracovníka rozhodovat o věcech, jež pro klienta znamenají praktickou výhodu či újmu.

MOC Čím větší je tato pravomoc pracovníka, tím složitější podmínky jsou pro to, aby se stal klientovým důvěrníkem. třetí typ moci (moc vzniklou) vzniká bez formálních pravomocí tím, že klient jeho vedení přijímá

Etika v sociální práci Sociální práce je profesionální práce s člověkem a se speciálními pracovními metodami, jejímž základním kritériem a požadavkem je humanita. Lidská důstojnost tak pro oblast sociální práce představuje základní etický pojem, který v sobě zahrnuje základní požadavky humanity.

Etika v sociální práci Etika pro sociální práci se tak nepřímo stává obecnou disciplínou, která vyžaduje schopnost: 1. odstupu od konkrétní a důsledně vyhodnocené pracovní situace s ohledem na hranice 2. abstraktního uvažování k vytvoření „scénáře“ přijatelného řešení profesní situace 3. analýzy předpokládaného „scénáře“ nebo již uskutečněného řešení z pohledu všech

Druhy etiky podle různých hledisek: Autonomní etika - člověk popřípadě společnost si sám vytvoří etické zásady, kterými se řídí Heteronomní etika - etické zásady jsou stanoveny z vnějšku. Jedná se například o nějakou společenskou autoritu nebo Boha Individuální etika – zabývá se morálními otázkami jedince Sociální etika – zabývá se morálními otázkami z hlediska sociální skupiny Profesní etika – aplikuje obecná etická ustanovení na konkrétní profese, k tomu jí slouží tzv. etický kodex. Existuje tedy například etika lékaře, novináře, sociálního pracovníka, učitele atd

Druhy etiky v současnosti se vyskytl nový pojem a to bioetika. Dříve byla bioetika chápána jako zkrácený výraz pro lékařskou etiku. ekologická etika, nebo také environmentální etika, která řeší problém trvale udržitelného rozvoje.

Etické problémové okruhy: -kdy vstupovat či zasah.do života občana a jeho rod.,skupiny či obce -kterým klientům dát přednost a věnovat čas na dlouhodobé sociálně výchovné působení -kolik pomoci a péče poskyt., aby stimulovaly kl ke změně postojů, k odpov. jednání a nevedly k jeho zneužití -kdy přestat se sociální terapií a poskytováním služeb a dávek soc. pomoci -loajalita SPk s kl.se dostane do střetu zájmů (Spk x kl.,kl. x ostat. společnost, zaměstnav. x soc. pracovníci) -konflikt rolí SPk – pomáhající x SPk kontrolující

Doporučení řešení etických dilemat 1.identifikace etického dilematu, včetně hodnot a povinností, jež jsou v konfliktu 2.zamyšlení se nad tím, koho všeho se řešení dilematu nějakým způsobem dotkne 3.důsledná rozvaha všech možných způsobů jednání, včetně pravděpodobných efektů (+ i -) – v úvahu bereme etické teorie a principy, etický kodex, právní normy metody SP a osobní hodnoty SPk 4.přínosem je konzultace, supervize důležitá je i dokumentace postupu řešení a jeho zhodnocení

Etický kodex Etický kodex - moc a privilegia mohou být zneužita, proto je nutný kodex, který reguluje jednání členů. Etické kodexy Spk vydávají profesní asociace. V ČR vznikla Společnost SPk v roce 1990 a etický kodex vydala v roce 1995. Mezinárodní federace soc. pracovníků (IFSSW) byla ustavena v roce 1956 v Mnichově

LITERATURA JANKOVSKÝ, Ji ří. Etika pro pomáhající profese. 1. vydání. Nakladatelství TRITON, 2003.