OBCHODNÍ POLITIKA EU Ing. Martin Tlapa, MBA náměstek ministra průmyslu a obchodu ČR © 2011 Ministerstvo průmyslu a obchodu
2011 Ministerstvo průmyslu a obchodu 3 CO JE OBCHODNÍ POLITIKA EU
2011 Ministerstvo průmyslu a obchodu 4 OBCHODNÍ POLITIKA JEDNOTNÉ PRINCIPY PRO VŠECH 27 ZEMÍ EU 1) Tarifní, netarifní a ochranná opatření úpravy celních sazeb sjednocování liberalizačních opatření obchodní ochranná opatření, vč. opatření v případech dumpingu a subvencování 2) Mnohostranné a bilaterální obchodní dohody uzavírání celních a obchodních dohod uzavírání dohod o obchodu službami uzavírání dohod týkajících se obchodních aspektů práv k duševnímu vlastnictví nově též přímých zahraničních investic
2011 Ministerstvo průmyslu a obchodu 5 UNILATERÁLNÍ (HORIZONTÁLNÍ) DIMENZE 1)Systém všeobecných preferencí – GSP probíhá revize systému cíl větší adresnost pomoc rozvojovým zemím v odstraňování chudoby, prosazování udržitelného rozvoje a zapojení do mezinárodního obchodu forma - jednostranně zvýhodněný přístup na trh EU 2)Ochranná opatření zajistit, aby obchod probíhal podle pravidel a nezpůsobil újmu domácímu hospodářství nejvyužívanější - antidumping, protisubvenční opatření a opatření proti zvýšeným dovozům - safeguards
2011 Ministerstvo průmyslu a obchodu 6 AKTUÁLNÍ PRIORITY AKTUÁLNÍ PRIORITY OBCHODNÍ POLITIKY EU se ctí dokončit současné vyjednávací kolo ve Světové obchodní organizaci – DDA uzavřít rozjednané bilaterální obchodní dohody s hlavními partnery EU otevření trhů s veřejnými zakázkami prohloubit obchodní vztahy s dalšími strategickými partnery - především USA, Čína, Rusko a Japonsko obnovení rovnováhy mezi otevřeným trhem EU a uzavřenějšími trhy partnerů (důraz na veřejné zakázky !) jednání s klíčovými obchodními partnery o komplexní úpravě investičních podmínek
2011 Ministerstvo průmyslu a obchodu 7 MNOHOSTRANNÁ DIMENZE Světová obchodní organizace - WTO je páteří světového obchodu jednotná pravidla pro všech 153 členů ( Rusko zatím NE!) společná pravidla předvídatelnost obchodu, vymahatelnost závazků současné vyjednávací kolo negociací o liberalizaci obchodu je Rozvojový program z Dohá – DDA -nadále ambiciózní cíl naplnit původní mandát -princip jednotného závazku („single undertaking“) X v současné chvíli nelze dokončit jako celek podporujeme návrh tzv. „prosincového balíčku“, který by měl alespoň zohlednit potřeby nejméně rozvinutých členů
2011 Ministerstvo průmyslu a obchodu 8 BILATERÁLNÍ JEDNÁNÍ Dvoustranná a regionální (doplněk k pravidlům WTO, možnost sofistikovanějších pravidel a hlubší liberalizace) Dohody s partnery na stejné hospodářské úrovni a se stejnými ambicemi např. dohoda s Kanadou, Jižní Koreou - nové moderní dohody s vysokými ambicemi, zahrnujícími hlubší liberalizaci a široký rozsah pravidel, pokrývající zboží, služby, IPRs, veřejné zakázky. Dohody zahrnující rozvojové aspekty cílem prohloubení liberalizace i dosažení rozvoje, zpravidla sjednávány s celým regionem, např. dohody EPA (např. s CARIFORUM, Centrální Afrikou atd.)
2011 Ministerstvo průmyslu a obchodu 9 BILATERÁLNÍ OBCHODNÍ DOHODY DCFTA = Hluboké a komplexní dohody o volném obchodu 1)s Korejskou republikou – uplatňování od ) aktuální pokročilá vyjednávání: Indie Kanada Singapur Malajsie Ukrajina obnovená jednání s Mercosurem 3)nově schválen mandát pro negociace s Moldavskem
2011 Ministerstvo průmyslu a obchodu 10 BILATERÁLNÍ OBCHODNÍ DOHODY Další typy obchodních dohod: vícestranná obchodní dohoda s Kolumbií a Peru - parafována – nyní bude proces ratifikace obchodní pilíř Asociační dohody se Střední Amerikou – parafováno nyní bude proces ratifikace jednání o dohodě o partnerství a spolupráci (PCA) mezi EU a Čínou – obsahuje významné obchodní kapitoly jednání o „Nové dohodě“ S Ruskem, která by měla nahradit stávající PCA podmínkou a prioritou zůstává vstup Ruské federace do WTO
2011 Ministerstvo průmyslu a obchodu 11 INVESTICE Lisabonská smlouva přímé zahraniční investice v kompetenci EK CÍL: bilaterální investiční dohody za EU jako celek NYNÍ: přechodné řešení – tzv. grandfathering příprava mandátů k tomu, aby ochrana investic společně s jejich liberalizací mohla být zařazena do probíhajících vyjednávání obchodních dohod vlajkové lodi = INDIE, SINGAPUR, KANADA diskuse, zda neuzavírat samostatné dohody o investicích s dalšími zeměmi, jako je např. Čína.
2011 Ministerstvo průmyslu a obchodu 12 VEŘEJNÉ ZAKÁZKY VEŘEJNÉ (VLÁDNÍ) ZAKÁZKY dosahují 10 % HDP u vyspělých zemí + příležitosti v odvětvích, kde je EU vysoce konkurenceschopná (= např. veřejná doprava, zdravotnické prostředky, farmaceutické výrobky, ekologicky šetrné technologie) x zahraniční trhy s veřejnými zakázkami zvláště uzavřené snaha o symetrii vnějších trhů s tím, co nabízí EU v rámci bilaterálních jednání vícestranná Dohoda o vládních zakázkách (GPA) – cílem je, aby k ní např. co nejdříve přistoupila Čína
2011 Ministerstvo průmyslu a obchodu 13 SLUŽBY služby tvoří 70 % světové produkce X pouze cca 20 %světového obchodu otevírání trhů a větší symetrie s nabídkou EU předcházení vytváření nových překážek u vznikajících typů služeb (= návaznost na technologický vývoj)
2011 Ministerstvo průmyslu a obchodu 14 STRATEGIČTÍ PARTNEŘI Obchodní vztahy se s strategickými partnery – zejm. USA, Čína, Rusko a Japonsko KLÍČOVÉ X MIMOŘÁDNĚ KOMPLIKOVANÉ (důraz na netarifní překážky obchodu (NTBs) USA + Japonsko necelní překážky obchodu a investic = nutná spolupráce v oblasti právních předpisů Čína překážky průmyslové a makroekonomické politiky založené na modelu státního kapitalismu (veřejné zakázky, suroviny, neprůhledné postupy atd.) Rusko rovněž řada problémů se zásahy státu (náhlé zvyšování cel ad hoc, různá omezující pravidla)
2011 Ministerstvo průmyslu a obchodu 15 GLOBÁLNÍ KONTEXT 1) globální finanční a hospodářská krize posílení boje proti protekcionismu: a) multilaterálně (WTO) b) bilaterálně (Dohody o volném obchodu) 2) nástup rychle se rozvíjejících ekonomik do roku 2015 bude 90 % světového růstu vznikat mimo Evropu 1/3 bude tvořit samotná Čína v roce 2030 by současné tzv. rychle se rozvíjející ekonomiky měly vytvářet cca 60 % světového HDP nutnost zachování konkurenceschopnosti pomocí inovativních, vysoce hodnotných produktů a internacionalizace podniků, včetně malých a středních
2011 Ministerstvo průmyslu a obchodu 16 OBCHODNÍ POLITIKA - PROCES OBCHODNÍ POLITIKA = SLUŽBA PODNIKATELŮM má bezprostřední ekonomický dopad na byznys sféru pozice ČR stojí na potřebách českých podnikatelů nezbytnost spolupráce s českým byznysem ve všech fázích vyjednávacích procesů, mj. schvalování mandátů dopadové studie jednotlivá kola a návrhy textů efektivní řešení konkrétních problémů českých podnikatelů
2011 Ministerstvo průmyslu a obchodu 17 OBCHODNÍ POLITIKA - PROCES VÝBOR PRO OBCHODNÍ POLITIKU zvláštní pracovní orgán Rady EU pro obchod EK zde s členskými státy konzultuje své dílčí kroky i strategická rozhodnutí v oblasti obchodní politiky Výbor pracuje na více úrovních od politické po expertní (služby, investice, textil, ocel, industriální sektory) členské státy předkládají EK k řešení problémy v obchodu, včetně konkrétních případů obtíží jednotlivých podnikatelů s obchodem mimo EU (např. problémy na hranicích)
2011 Ministerstvo průmyslu a obchodu 18 OBCHODNÍ POLITIKA - PROCES EK návrhy k provádění společné obchodní politiky doporučení na sjednání mezinárodních smluv vyjednávání o smlouvách, informace a konzultace s Výborem pro obchodní politiku, informace EP dialog s NGOs a podnikatelskou sférou Rada EU (= členské státy EU) schválení mandátů pro EK k vyjednávání smluv konzultace všech dílčích kroků EK uzavření smluv po souhlasu EP Evropský parlament spolurozhodování – rámec pro provádění SOP udělení souhlasu s uzavřením smluv
2011 Ministerstvo průmyslu a obchodu 19 OBCHODNÍ POLITIKA - PROCES VAZBA S OSTANÍMI POLITIKAMI EU efektivní propojení s dalšími vnitřními a vnějšími politikami EU: podpora podnikání energetika zemědělství celní otázky celkové zahraniční vztahy Unie koherence mezi pravidly vnitřního trhu a vnější liberalizací
2011 Ministerstvo průmyslu a obchodu 20 DĚKUJI ZA POZORNOST