DITTRICHOVA PRAHA 2 ZELENÁ LINKA PRO EXPORT Foresightem k inovacím Mgr. Aleš Řiháček, MBA ředitel business development
2 Investice do inovací je investicí do budoucnosti No jo, ale kdo zná budoucnost…? 2
3 Foresight vyžaduje otevřené oči a uši Výhodu má ten, kdo vidí a slyší trávu růst dříve, než to vidí a slyší i ostatní 3 „měkké“ signály Vnímání změn nové trendy netradiční řešení
4 Foresight v CzechTrade 4
5 5 Holistický přístup k foresightu Změny v technických možnostech = co je/bude možné, co umíme vyrobit Změny ve spotřebitelském chování: preference, očekávání, nároky, potřeby, pocity… Změny v nastavení trhu (distribuční kanály, omezení, velikost, ceny …) Komplexní pojetí - nutná kombinace všech tří faktorů! Úspěšné inovace Technologie TrhSpolečnost foresight
6 Aplikace Foresight 6 Systematické sledování měkkých signálů z oblasti vědy, vývoje, ekonomiky, technologie a společnosti s cílem identifikovat vznikající budoucí trendy jako podporu pro strategické rozhodování. Sběr signálůSetřídění signálůRozhodnutíŘešený problém Jaký je vývoj trhu, na který vyvážíme? Mění se chování a zvyky našich stávajících klientů? Vzniká nový segment? Máme inovovat naše produkty, abychom udrželi konkurenceschopnost?
7 Co je to „měkký signál“? Jaká je jeho relevance a hodnota? 7 WOW!!! Relevantním signálem nadcházejících změn může být v podstatě jakákoliv nová a zajímavá informace… Hodnota nebo relevance signálu není v okamžiku jeho získání měřitelná nebo ocenitelná Více podobných signálů může na základě jejich analýzy a vyhodnocení předjímat trend někdy zcela zásadní změny – jen ji včas rozeznat
Příklad signálu
Signály – průběžná analýza a hodnocení – trendy možný budoucí trend příležitost využití Signál 3 Signál 2 Signál 1
Děkuji za pozornost