Proměny člověka v průběhu života

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základy sportovního tréninku mládeže
Advertisements

Občanská výchova ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Mladší školní věk 6/7 – 11/12 let
Sexuální výchova.
VY_32_INOVACE_VkZ.6.06-Vývojové etapy člověka-prezentace
Postnatální vývoj Jana Fišerová EU-ICT-ČAZ-8-09.
PRENATÁLNÍ STADIUM NOVOROZENEC KOJENEC BATOLE
Název Ontogeneze člověka
Bílé plemeno Člověk se mění
Vývoj člověka - postnatální
Základní škola Uhlířské Janovice, okres Kutná Hora
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK
Rámci projektu Digitální učební materiál vytvořený v rámci projektu: HUMANIZACÍ ŠKOLSTVÍ K ROVNÝM PŘÍLEŽITOSTEM CZ.1.07/1.4.00/ Dětský domov, základní.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Opakování - vývoj jedince
Vývojová stádia člověka
Vývoj člověka Ontogeneze.
Těhotenství, dětství a dospívání
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
HLAVNÍ OBDOBÍ LIDSKÉHO ŽIVOTA
Anotace: Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
STÁRNEME A MĚNÍME SE Alica Vacková 4.B
Stadia lidského života
Mladší školní období.
Aneb od zygoty až po seniora za 10 minut
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Adolescence (16 – 18 až 20 – 22 let).
ČLOVĚK Pří_232_Savci_Člověk Autor: Mgr. Martina Vaculová Škola: Základní a Mateřská škola Kašava, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo.
Etapy vývoje člověka - křížovka
RŮST A VÝVOJ DÍTĚTE Mgr. Petra Sedlářová.
Fáze vývoje jedince Mgr. Jana Gajdošová
Biologické děje v dospívání
Základní charakteristika
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-U ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA Mgr. Marie Mikulcová.
D OSPÍVÁNÍ Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Lukavice, okres Ústí nad Orlicí AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_13_POSTNATÁLNÍ VÝVOJ JEDINCE.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov ŠABLONA: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Já a můj svět PRO ROČNÍK:
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Prvouka Člověk Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Renata Bachtíková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Novorozenecké, kojenecké a batolecí období Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Simona Stránská Název: VY_32_INOVACE_09_B_18_Novorozenecké,
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Zittová, Pospíchalová, V7A. období: 6 – 11 let ústup egocentrismu – rozvoj schopnosti spolupráce chápání abstraktních a specifických.
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_34_01_ontogeneze jedince.
Dětství, puberta, dospělost Prezentaci vytvořil Jiří Nezbeda.
Druhy změn ve vývoji.  Během života nastává mnoho životních změn změn  Změny můžeme rozdělit do čtyř základních skupin základních skupin  Tyto změny.
Ontogenetický vývoj. cílová skupina: střední školy anotace : charakteristické znaky období adolescence, plné dospělosti, zralosti, středního věku a stáří.
EU peníze školám Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ AutorIng. Dana Sobotková Ročník5. Datum ŠablonaV/2 Č. materiáluVY_52_INOVACE_41 Vzdělávací.
Vývoj osobnosti I. Od prenatálního období po batole Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné.
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Vojtěch Smejkal, Mikuláš Radouš.
Proměny člověka v průběhu života
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Dublovice, okres Příbram
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Dospívání VY_32_INOVACE_12_36.
ETAPY VÝVOJE LIDSKÉHO ŽIVOTA II
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Libhošť 90, příspěvková organizace Autor: Mgr. Monika Hanzelková Reg.číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Vývoj člověka Ontogeneze.
Vývoj jedince Autor: Mgr. Iva Hirschová
Postnatální období –starší školní věk
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Období lidského života
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Dospívání - puberta Období, ve kterém se tělo dítěte mění na dospělého člověka schopného se rozmnožovat.
Transkript prezentace:

Proměny člověka v průběhu života Mgr. Michal Oblouk

RANÉ DĚTSTVÍ - NOVOROZENEC první měsíc života fyziologické funkce jsou méně výkonné adaptace na nové prostředí dítě ještě plně nevnímá okolní svět, avšak je vybaveno důležitými reflexy – sací, obranný (pláč) a úchopový velká hlava, dlouhý trup, krátké končetiny, páteř tvoří jediný oblouk dítě většinu dne prospí

RANÉ DĚTSTVÍ - KOJENEC do konce 1. roku dítě je svou výživou odkázáno především na mléko, nejlépe mateřské dítě se rychle tělesně i duševně vyvíjí dvojesovité prohnutí páteře se tvoří postupně se vzpřimováním dítěte, rostou dolní a horní řezáky rozlišuje barvy, slovní zásoba obsahuje asi 3 – 5 slov prospí 14 hodin denně umí otáčet hlavičku, uchopit předměty ve své blízkosti, sahat po věcech, zvedat hlavičku, převalovat se z jedné strany na druhou, vzpřímit hlavičku, samostatně sedět, smyslově vnímat, chápat prostorové vztahy, lézt po čtyřech, chodit, žvatlat

RANÉ DĚTSTVÍ - BATOLE do 3 let vyvíjí se pohybové schopnosti (dítě leze a chodí) a do konce druhého roku se prořezávají mléčné zuby, začínají růst vlasy, má stále šikovnější ruce ke konci 2. roku se slovní zásoba rozšíří až na dvě stě slov, během 3. roku zná dítě až tisíc slov dítě se učí základním hygienickým a společenským návykům a osamostatňuje se v řadě životních funkcí (příjem potravy, udržování čistoty, stále dokonalejší řeč, chůze a pohyby), miluje hry (začíná si hrát s jinými dětmi) rozeznává blízké osoby, tvary, obrázky, hračky a různé předměty, napodobuje vše, co vidí kolem sebe (potřebuje všemu rozumět) pozná samo sebe v zrcadle, dovede se pochválit, a naopak bývá zklamáno vlastním nezdarem, záleží mu na tom, aby projevilo svou samostatnost do života vstupuje řád s celou soustavou různých "Musíš!" a "Nesmíš!„, objevuje se i trest

PŘEDŠKOLNÍ VĚK do 6 let mění se tělesné rozměry (rychlý tělesný růst), rozvíjejí se duševní schopnosti, dítě touží po činnostech v dětském kolektivu (školka) hlavní činností je hra, při níž se rozvíjí paměť, představy, řeč, myšlení, velmi dobře chápe pravidla hry a dodržuje je, velká obliba pohádek období prvního vzdoru, často si vymýšlí (bujná fantazie) začíná výměna dětského chrupu, velký rozvoj myšlení, výrazný rozvoj řeči dítě má pocit, že je středem světa, je šikovnější, pohyblivější a mrštnější rády napodobují činnosti dospělých, chtějí dělat všechno samy, učí se hrát různé role

MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK do 12 let období první vytáhlosti, dále pokračuje období pomalého růstu a vývoje, mění se chování tělesné tvary se zaoblují a začínají se prořezávat trvalé zuby dítě začíná chodit do školy (1. stupeň) a stává se společenským - musí se soustředit na učení a podřídit se časovému rozvrhu, zvyknout si, že má také nějaké povinnosti, které musí plnit rozvíjí se a zdokonaluje myšlení, postupně se učí řešit problémy, velký smysl pro spravedlnost vznikají kamarádské party, částečně se mění vztahy mezi chlapci a děvčaty

PUBERTA od 12 do 15 let, střední školní věk období a proces tělesných změn, při kterých se tělo dítěte mění na tělo fyzicky dospělého člověka schopného se rozmnožovat vstupují v činnost pohlavní žlázy, vytvářejí se druhotné pohlavní znaky, urychluje se růst (mění se proporce těla) dívky - začne růst poprsí a první chloupky, nastává proces menstruace, změny kůže (akné) chlapci - začnou růst chlupy na různých místech, začne se vyvíjet sperma (zvětšení varlat), změna hlasu (mutace), změny kůže začne si uvědomovat svou osobnost, napodobuje myšlenky, které jsou charakteristické pro jeho dobu, nebo napodobuje nějaký svůj idol, bouří se proti autoritám, obzvlášť proti rodičům začne navazovat a poznávat přátelství a lásku a v tomto věku pozná také násilí a zklamání, probíhají náhlé změny nálad (podrážděnost, přecitlivělost), usiluje o samostatnost, zvýšená kritičnost neustále pozoruje svoje tělo a jeho změny rozvíjí se samostatné logické a vztahové myšlení na konci období dostáváme občanský průkaz, volba povolání

STARŠÍ ŠKOLNÍ VĚK adolescence, od 15 do 18/20 let návštěva střední školy růst do výšky se výrazně zpomaluje a později se úplně zastaví období kritické a rizikové, neboť v krátké době se jedinec radikálně a rychle mění v celé své biologické, psychické a sociální sféře dosažení pohlavní dospělosti, počátek sexuálního života u chlapců se dokončuje vývoj tělesného ochlupení a relativně mohutní a sílí svalstvo, zvyšuje se tělesná výkonnost a zdatnost jsou vyvinuty všechny formy myšlení charakteristické pro dospělost, dochází k rozvinutí sebevědomí, sebejistoty, samostatnosti mládež hledá vlastní identitu, formuje svoji odlišnost od ostatních a vytváří si svůj vztah ke společnosti trvalejší zájmy a záliby, důležité jsou sport a hudba uvolnění z pevné závislosti na svých rodičích

DOSPĚLOST od 18 do 60 let rodičům končí rodičovská práva a povinnosti k dané osobě i finanční odpovědnost k dané osobě zákonem jsou umožněny: manželství, volby, zaměstnání, řidičský průkaz, konzumace alkoholu založení rodiny, stává se rodičem, později prarodičem, možné krize partnerských vztahů hledá si většinou stálejší zaměstnání – stává se zaměstnancem nebo podnikatelem přebírá odpovědnost za svůj život i za život svých blízkých, možné krize je zcela zodpovědný za své činy, při provinění může být potrestán a podle zákona odsouzen touha po pohodlí, po klidu a životních jistotách

ZDROJE http://cs.wikipedia.org/wiki/Novorozenec http://cs.wikipedia.org/wiki/Kojenec http://cs.wikipedia.org/wiki/Batole http://cs.wikipedia.org/wiki/D%C4%9Btstv%C3%AD http://cs.wikipedia.org/wiki/Adolescence http://cs.wikipedia.org/wiki/Puberta http://cs.wikipedia.org/wiki/Dosp%C4%9Blost http://www.novinky.cz/veda-skoly/vzdelavani/142167-zabavna-metoda-vyuky-anglictiny-pro-deti.html http://www.mimiforum.cz/deti-a-cizi-jazyky-kdy-s-nimi-zacit/ http://najmama.aktuality.sk/clanok/225373/v-puberte-su-kamarati-nadovsetko/ http://www.libereckenovinky.cz/zpravy/z-regionu/bohemia-public-relation-slavi-dospelost/