Informační politika 8. 11. 2005, Ústav informačních studií a knihovnictví FF UK1 Alvin Toffler a třetí vlna Linda Skolková Kontakt:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Znalostní zázemí organizace
Advertisements

Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Příjemce: ZŠ a MŠ České Velenice Třída Čsl. legií.
Tvorba OP pro programovací období Kontext a vazby OP •EU jako ek. nejrozvinutější společenství na světě – charakterzované sociálním smírem.
Albert Einstein.
Sociální sítě.
Organisation for Economic Cooperation and Development OECD iLibrary.
Prezentace 40´ Práce ve skupinách 30´ Seznámení s tématem 10´
Dana Sigmundová E-books jako zdroj odborných informací ÚK FSS MU, Ústřední knihovna FSS MU.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Výuková prezentace Předmět:
Digitální publikace a e-knihy v Ústavu pro českou literaturu AV ČR Pavel Janáček, Michal Kosák, Praha,
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
STUDENÁ VÁLKA 50. – 60. léta 20. století
Společnost vědění/učící se společnost
ÚČEL AUTOMATIZACE (c) Tralvex Yeap. All Rights Reserved.
Podnikatelské prostředí: Makroprostředí
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_08_OSVZ_ZSVb Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
1 Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_52_INOVACE_01/A3 AutorIng. Marie Grygarová Období vytvořeníZáří 2012.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř. 17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Informalční technologie jako klíčový faktor pro udržení konkurenceschopnosti společností na trzích EU.
Univerzita Karlova v Praze PEDAGOGICKÁ FAKULTA Středisko vzdělávací politiky Malátova 17, Praha 5 Tel.:
Marketingové komunikace Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Klára Masařová Název.
Dominik nedzbala Svět TECHNIKY A JÁ Můj pohled na věc
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Lenka Míkovcová10. března Rozvoj lidských zdrojů jako „motor“ ekonomického růstu Rozvoj lidských zdrojů jako „motor“ ekonomického růstu Lenka Míkovcová.
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2Č. materiálu:VY_32_INOVACE_114.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ EU peníze školám MODERNÍ ŠKOLA – ZKVALITNĚNÍ VÝUKY Registrační číslo GP: CZ.1.07/1.4.00/ Č.j.: 14863/ Tento.
Výukový program:Ekonomické lyceum Název programu: Hospodářská politika státu Vypracoval: Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech,
Studijní informační zdroje (a jak se k nim dostat) Pro předmět Jazykový projev (2014/15) připravila Eva Cerniňáková Jabok - Vyšší odborná škola sociálně.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Technika (z řeckého techné – řemeslo, umění) je základní označení pro složku lidské kultury, která zaručuje schopnost nebo dovednost v kterémkoli oboru.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Celoživotní.
Společnost vědění/učící se společnost Lenka Damborská Pavla Hošková Gabriela Krzemińská Simona Macháčková Iveta Matoušková Pavla Schneiderová Petr Večeřa.
VLIV ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ NA NAŠE ZDRAVÍ Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo.
Masová komunikace, masová média
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
I společnost potřebuje inovovat… Prof. PhDr. Martin Potůček, CSc. MSc., C entrum pro sociální a ekonomické strategie FSV UK (
Širší ekonomické souvislosti rodinné politiky Daniel Münich.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV:VY_32_INOVACE_358_Leoš Janáček AUTOR: Mgr. Markéta Lyková ROČNÍK, DATUM:
Informace a Informatika. Terminologie Informatika – anglicky information science Zabývá se zpracováním informací nejen na počítačích. Informatika (počítačová.
Design tužkou a ve 3D Technický design VY_32_ZAZNAM_Design1r0107 Hana Děcká.
Inovace je změna daného stavu a lze ji aplikovat ve všech směrech lidských aktivit. Tyto změny mají sedm řádů, sedm faktorů a sedm zdrojů. Inovační proces.
Meteorologie a klimatologie na základní škole Mgr. Tomáš Miléř ČMeS, Praha
Chudoba jako sociální problém
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2.
Petr Machala. Jaký vztah měli k přírodě? Jaký vztah měli k druhým lidem a vrchnosti? Jak je vykonávána kontrola společnosti? Jak je vnímáno „štěstí“?
Sociologická imaginace.Praha: SLON, 2002; kapitola Příslib, str
Informace a informační technologie v současné společnosti
Umění nových médií: umění a technika I PS_2012 Jana Horáková.
Od moderní k nové společnosti
Personální plán pro podnikatelský plán
DIDAKTIKA FYZIKY I. 8 ICT ve Fy Josef Trna PdF MU©2009.
Redefinice společnosti vědění V posledních letech pokusy o redefinici. Dva základní poznatky: 1. vědění není statické, ale dynamické 2. jednotlivé společenské.
NEUSTÁLE SE OPAKUJÍCÍ PROCES: 1) VÝROBY 2) ROZDĚLOVÁNÍ, PŘEROZDĚLOVÁNÍ 3) SMĚNY 4) SPOTŘEBY HOSPODÁŘSKÝ PROCES.
1 HR ve věku změn: výzvy trhu práce a Průmysl 4.0 Bohdan Wojnar, člen představenstva ŠKODA AUTO
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
8 EKONOMICKÝ RŮST, VÝKYVY VÝKONU EKONOMIKY. Základy ekonomie 2 Produkce a růst Životní úroveň závisí na schopnosti země produkovat statky a služby Z hlediska.
Regionální politika EU v období
Ekonomika – základní pojmy.
1. GLOBALIZACE TRHU PRÁCE
Umění nových médií: umění a technika I PS_2016
Kultura Vladimír Velešík.
MODERNÍ VÝVOJOVÉ TRENDY ŘÍZENÍ V ORGANIZACI A JEJICH DILEMATA
Meteorologie a klimatologie na základní škole Mgr. Tomáš Miléř
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Charakteristické rysy a základní principy industriální společnosti
Základy zbožíznalství
Výzvy digitální ekonomiky pro společnost
Transkript prezentace:

Informační politika , Ústav informačních studií a knihovnictví FF UK1 Alvin Toffler a třetí vlna Linda Skolková Kontakt:

Informační politika , Ústav informačních studií a knihovnictví FF UK2 Alvin Toffler (1928- )  futurolog, sociální myslitel  nositel čestných doktorátů (humanitní i přírodní vědy, právo)  působil jako hostující profesor na Cornellově univerzitě, redaktor časopisu Fortune,...  spolupráce s manželkou Heidi

Informační politika , Ústav informačních studií a knihovnictví FF UK3 Alvin Toffler (1928- )  hlavní oblasti zájmu: dopad technologií na společnost/člověka (např. zahlcení informacemi, information overload) proces změny

Informační politika , Ústav informačních studií a knihovnictví FF UK4 Alvin Toffler (1928- )  vybraná díla: Future shock, 1970 (Šok z budoucnosti) The third wave, 1980 [Třetí vlna] Powershift, 1990 [Posun moci] Creating a new civilization, 1995 (Nová civilizace : třetí vlna a její důsledky) War and anti-war : making sense of today’s global chaos, 1995 (Válka a antiválka : jak porozumět dnešnímu globálnímu chaosu)

Informační politika , Ústav informačních studií a knihovnictví FF UK5 Civilizační vlny 1.zemědělská  nahradila předchozí společnost sběračů a lovců 2.průmyslová  masová výroba, distribuce, spotřeba, vzdělávání, média, odpočinek, zábava, zbraně (hromadného ničení)  standardizace, centralizace, byrokracie  nukleární rodina  vzdělávací systém továrního typu  korporace

Informační politika , Ústav informačních studií a knihovnictví FF UK6 Civilizační vlny 3.postindustriální informační věk rozmanitost životních stylů, subkultur adhokracie (flexibilní, „fluidní“ organizace) rychlá adaptace na změny informace jako substitut ostatních zdrojů  civilizace třetí vlny bude mít k dispozici více informací a lépe uspořádaných informací, než jsme si před čtvrtstoletím vůbec dovedli představit masová customizace (přizpůsobení na míru) prosumer (producer, consumer) – sbližování výrobce a zákazníka

Informační politika , Ústav informačních studií a knihovnictví FF UK7 Civilizační vlny  zkracování intervalu mezi jednotlivými vlnami 1. vlna: 8 tisíc let př. n. l. – 1650/1750 (tj. řádově tisíce let) 2. vlna: cca 1750 – 1955 (tj. tři sta let) 3. vlna: (tj. řádově dekády)  v roce 1955 v USA byl poprvé počet „bílých límečků“ vyšší než počet „modrých límečků“

Informační politika , Ústav informačních studií a knihovnictví FF UK8 Civilizační vlny  kolize mezi vlnami vyvolává napětí  dominující vlny změn  změny v oblastech „technosféry“ „sociosféry“

Informační politika , Ústav informačních studií a knihovnictví FF UK9 Nové bohatství 1.výrobní faktory 2.nehmotné hodnoty 3.demasifikace 4.práce 5.inovace 6.měřítko 7.organizace 8.systémová integrace 9.infrastruktura 10.zrychlení

Informační politika , Ústav informačních studií a knihovnictví FF UK10 Nové poznatky  technologie jako motor/akcelerátor změny, poznatky/znalosti jako palivo  od doby vynálezu knihtisku mnohonásobný nárůst počtu publikovaných knih, vydaných časopisů...  ne každá kniha však přináší čistě nové poznatky!

Informační politika , Ústav informačních studií a knihovnictví FF UK11 Nové poznatky  knowledge is power (Francis Bacon)  knowledge is change (Alvin Toffler)  mentální modely = subjektivní reprezentace vnější skutečnosti nikoliv statické knihovny obrázků, ale žijící entity nyní stále více ovlivněny zprávami z hromadných sdělovacích prostředků a od lidí kolem nás přesnost reprezentace skutečnosti je do určité míry ovlivněna obecnou úrovní znalostí ve společnosti  nové poznatky buď rozšiřují poznatky dřívější, nebo způsobují jejich zastarání

Informační politika , Ústav informačních studií a knihovnictví FF UK12 Nové poznatky  množství nových poznatků je nesporně vzdáleno okamžitým zájmům obyčejných lidí  vzrůstající pomíjivost poznatků: Příklad knih: kožená vazba – plátěná vazba – papírová vazba  rozvoj lidského poznání způsobuje, že každá kniha obsahuje stále menší část toho, co je známo

Informační politika , Ústav informačních studií a knihovnictví FF UK13 Rychlost sdělování  kódovaná sdělení (zprávy) začínají převládat nad nekódovanými nekódovaná sdělení jsou často „prefabrikované“ (stručné, zhuštěné, málo redundantní) např. články v novinách či dialogy ve filmech  používání symbolů (zkrácených vyjádření)  snaha o zvyšování rychlosti čtení, aby člověk mohl přijímat více zpráv a zpracovávat více obrazů v kratším časovém úseku

Informační politika , Ústav informačních studií a knihovnictví FF UK14 Rychlost životního tempa  roste životní tempo Mozart na útěku: skladby Mozarta, Bacha či Haydna se dnes hrají rychleji než v době svého vzniku Pologramotný Shakespeare: cca 450 tisíc použitelných slov v dnešní angličtině by jich pouze cca 250 tisíc bylo srozumitelné Shakespearovi redaktoři běžných časopisů přebírají vědecké termíny nejenom z odborných, ale i z vědeckých publikací nestálost umění (kinetické umění, happeningy jako papírové kapesníčky umění)

Informační politika , Ústav informačních studií a knihovnictví FF UK15 Tofflerovy vize & Česká republika?  „Česká republika má na vybranou, jestli se stane rozvinutou evropskou zemí, k čemuž dnes směřuje, nebo zda se pokusí tento vývoj zvrátit. Riziko úpadku spočívá v tom, že je u nás nedostatečně rozvinut hlavní zdroj bohatství moderní společnosti – vytváření hodnot tvůrčím a individualizovaným způsobem, ne díky rutinní fyzické či duševní práci; tedy práce s informacemi a jejich proměna na znalosti. Pro takové vytváření hodnot jsou hlavním nástrojem moderní digitální technologie, hlavním předpokladem pak vzdělaná pracovní síla.“ [Manifest znalostní společnosti, s. 3]

Informační politika , Ústav informačních studií a knihovnictví FF UK16 Použité zdroje  TOFFLER, Alvin. Future shock. New York (NY, USA) : Bantam Books, c s. ISBN  TOFFLER, Alvin. The third wave. London (GB) : Pan Books, s. ISBN  TOFFLER, Alvin; TOFFLEROVÁ, Heidi. Válka a antiválka : jak porozumět dnešnímu globálnímu chaosu. Praha : Dokořán ; Argo, s. ISBN (Dokořán); ISBN (Argo).

Informační politika , Ústav informačních studií a knihovnictví FF UK17 Použité zdroje  Wikipedia [online]. [cit ]. Heslo Alvin Toffler. Dostupné na World Wide Web:.  Manifest znalostní společnosti : co musí Česká republika udělat, aby obstála v globálním kapitalismu 21. století jako vysoce rozvinutá země [online]. Praha : SPIS, 2004 [cit ]. 28 s. Dostupný na World Wide Web:. ty/VEREJNE/2004/SPIS1_fin3.pdf

Informační politika , Ústav informačních studií a knihovnictví FF UK18 Dostupnost této prezentace online  ve formátu PPT:  ve formátu PDF: