Řízení rizik ve veřejné správě legislativní rámec

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základy správních činností
Advertisements

Zavedení vnitřního kontrolního systému v příspěvkových organizacích zřizovaných krajem Vysočina Pravidla kraje Vysočina.
SYSTÉM KONTROLY PŘI TĚŽBĚ DŘEVA Tisková konference
Možnosti a limity kontroly obcí
Nová prováděcí vyhláška k zákonu o finanční kontrole 416/2004 Sb.
Pracovní setkání s účetními obcí Zlínského kraje Schvalování účetních závěrek Zlín, 3. října 2013 Ing. Leona Kočařová Odbor ekonomický Krajského úřadu.
Obce sobě Podpora meziobecní spolupráce Projekt Svazu měst a obcí ČR.
KONTROLA zpracovala: Ing. Jaroslava Teuberová Náchod, dne
Nástroje územního plánování
NĚKTERÉ ZKUŠENOSTI ZE ZAVÁDĚNÍ ISO 27001
Systém kontrol realizovaných u příjemců Ing. Lukáš Brabenec 25. září 2013.
Řízení lidských zdrojů a interní audit Eva Janoušková ředitelka Sekce ekonomiky a podpory Krajský úřad Kraje Vysočina.
Rady vlády pro koordinaci boje s korupcí
7. zasedání pracovní skupiny interních auditorů kraje Vysočina
Finanční kontrola zákon 320/2001 Sb. prováděcí vyhláška 416/2004Sb.
Finanční kontrola zákon 320/2001 Sb. prováděcí vyhláška 416/2004 Sb.
Interní audit a finanční kontrola ve veřejné správě
PERSONÁLNÍ INFORMAČNÍ SYSTÉM PhDr. Vlasta Leštinská Mgr. Pavel Kocián
PRIMÁRNÍ SYSTÉM DOHLEDU Z POHLEDU MANAŽERA Eva Janoušková.
LIDSKÉ ZDROJE A KVALITA Národní konference kvality ve veřejné správě Simeona Zikmundová Brno
Vnitřní kontrolní systém a jeho audit
© GI, konzultační a vzdělávací skupina OLOMOUC Vyhodnocení a zefektivnění procesů plánování sociálních.
KULATÝ STŮL ČIIA OSTRAVA 2010 –
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
Audit systému jakosti Ing. Zdeněk Aleš, Ph.D.
Vnitřní kontrolní systém
Marie Borecká, Kristina Ficencová 6. kruh, 1. ročník VSRR
Příprava a realizace kroků k využití strukturálních fondů EU v období 2007 – 13 Jiří Čunek 1.místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj.
Ministerstvo obrany Inspekce ministra obrany Vzdělávání k problematice boje s korupcí.
Luděk Novák dubna 2006 Proč a jak řídit informační rizika ve veřejné správě.
Průvodce systémem řízení rizik na krajském úřadě kraje Vysočina 2005
Finanční kontrola prováděcí vyhláška 416/2004Sb., aplikace v praxi
Finanční kontrola Vnitřní kontrolní systém zákon 320/2001 Sb. II. část
2008/2009 REPORTING Tereza Mulačová Česká zemědělská univerzita v Praze Tereza Řezníčková Provozně ekonomická fakulta Marek Tláskal obor Veřejná správa.
Oddělení Evaluační jednotky SF Předběžné hodnocení programových dokumentů: Ex-ante evaluace NRP/NSRF - zpracováno: –Ex-ante hodnocení NRP –Pracovní.
Správní dozor Kontrolní činnosti spojené s veřejnou správou:
Finanční kontroly ve veřejné správě IT podpora kontrolovaných procesů při správě prostředků SR a EU Konference ISSS Hradec Králové, březen 2004 RNDr. Zdeněk.
Ing Jiří Krump, UOOU, náměstek předsedy pro ekonomiku a provoz
Seminář k ukončování projektů FS Státní fond životního prostředí ČR Praha,
Zajišťování kvality ve věcném záměru zákona o vysokých školách Jiří Nantl ředitel odboru vysokých škol Telč,
1 14.Postakviziční integrace-jaké kroky se mají učinit po podpisu kupní smlouvy Kateřina Čepeláková, E-72 Šk.rok:2009/2010.
Finanční kontrola prováděcí vyhláška 416/2004Sb., aplikace v praxi Kurz právního minima Jihlava 26. – Ing. Libuše Nivnická.
Odvolání z funkce a další zvláštnosti postavení vedoucího zaměstnance
Kontrola projektu na místě, průběžné posouzení projektu Martina Bečvářová Praha (květen 2015)
Integrovaná rozvojová strategie cestovního ruchu Rožnovska JVM-RPIC, spol. s r.o. Ing. Jiří Kučera, Ing. Jakub Křižka
Postavení Nejvyššího kontrolního úřadu v rámci systému státní správy České republiky Jeho význam, fungování a systém kontrol.
Proces správy daní Michal Radvan.
Působnost Ministerstva spravedlnosti a správa státního zastupitelství JUDr. Jaroslav Picha.
Národní politika BOZP a příprava Národního akčního programu BOZP pro období konference Společně bezpečně v EU – Partnerství v prevenci rizik.
Téma 13: Finanční plánování
Sekce fondů Evropské unie (Sekce 8) Hlavní náplň Zajištění činností Řídicího orgánu operačních programů spolufinancovaných z ESF (OP LZZ a OPZ), Zprostředkujících.
Školský zákon ve vztahu k zákonným zástupcům (pro ředitele málotřídní školy) Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Předškolní vzdělávání.  Rámcový vzdělávací program vymezuje hlavní požadavky, podmínky a pravidla.  Školní vzdělávací program vytváří každá mateřská.
Rozkrývání vlastnických struktur a skutečných majitelů
Kontroly na místě a nesrovnalosti projektů realizovaných v OP LZZ
Kontrola. Kontrola Kontrola Kontrola je proces sledování reality, zjišťování, zda se vyvíjí žádoucím směrem, rozbor příčin případných odchylek a přijetí.
SCHVALOVÁNÍ ÚČETNÍCH ZÁVĚREK
Ministerstvo obrany Inspekce ministra obrany
6 KONTROLA. Zásady vztahů orgánů Jihomoravského kraje k řízení příspěvkových organizací.
ÚLOHA STÁTU VE ZDRAVOTNÍ POLITICE
Systém managementu jakosti 3
Výbor pro audit ing. Bohuslav Poduška, CIA, CRMA
Systém kontroly ÚSC Šumperk
Finanční kontrola v příspěvkových organizacích kraje
Hodnocení řídícího a kontrolního systému interním auditem
AUTOEVALUACE CESTA KE KVALITĚ
farmakovigilanční audit
PROCES INVESTIC NĚKTERÉ ASPEKTY U VEŘEJNÉ SPRÁVY.
PROVÁDĚNÉ KONTROLY PLNĚNÍ PODMÍNEK ROZHODNUTÍ
Transkript prezentace:

Řízení rizik ve veřejné správě legislativní rámec Eva Janoušková

Řízení rizik ve veřejné správě legislativní rámec ZÁKON 320 ze dne 9. srpna 2001 o finanční kontrole ve veřejné správě a o změně některých zákonů (zákon o finanční kontrole)

Řízení rizik ve veřejné správě legislativní rámec § 4 (1) Hlavními cíli finanční kontroly je prověřovat b) zajištění ochrany veřejných prostředků proti rizikům, nesrovnalostem nebo jiným nedostatkům způsobeným zejména porušením právních předpisů, nehospodárným, neúčelným a neefektivním nakládáním s veřejnými prostředky nebo trestnou činností

Řízení rizik ve veřejné správě legislativní rámec § 11 3) b Při průběžné veřejnosprávní kontrole hospodaření kontrolovaných osob s veřejnými prostředky kontrolní orgány prověřují zejména, zda tyto osoby: … přizpůsobují uskutečňování operací při změnách ekonomických, právních, provozních a jiných podmínek novým rizikům, …

Řízení rizik ve veřejné správě legislativní rámec § 25 Povinnosti vedoucího orgánu veřejné správy a vedoucích zaměstnanců 1) Vedoucí orgánu veřejné správy je v rámci své odpovědnosti povinen v tomto orgánu zavést a udržovat vnitřní kontrolní systém, který vytváří podmínky pro hospodárný, efektivní a účelný výkon veřejné správy, je způsobilý včas zjišťovat, vyhodnocovat a minimalizovat provozní, finanční, právní a jiná rizika vznikající v souvislosti s plněním schválených záměrů a cílů orgánu veřejné správy, zahrnuje postupy pro včasné podávání informací příslušným úrovním řízení o výskytu závažných nedostatků a o přijímaných a plněných opatřeních k jejich nápravě …

Řízení rizik ve veřejné správě legislativní rámec Jsou tyto povinnosti někde konkretizovány?

Řízení rizik ve veřejné správě legislativní rámec V „Pokynu k jednotnému uplatňovanému závazných pravidel a doporučení pro systém řízení rizik v orgánech veřejné správy“ ANO !

Schéma odpovědnosti vedoucích zaměstnanců a útvaru IA při řízení rizik Vedoucí orgánu veřejné správy Statut Schvaluje strategii, politiku, postupy a systém řízení rizik v orgánu veřejné správy Vedoucí zaměstnanci (koordinátor řízení rizik) orgánu veřejné správy Útvar interního auditu poskytuje ujištění vedoucímu orgánu veřejné správy o kompetentnosti a integritě systému řízení rizik v orgánu veřejné správy jsou účastníky analýzy rizik neúčastní se přímého řízení rizik při zajišťování výkonu činností orgánu veřejné správy (nenese za zavedení a řízení rizik odpovědnost) v rámci své funkce poskytuje součinnost předáváním podkladů k řízení rizik příslušným vedoucím zaměstnanců (koordinátoru řízení rizik) navrhují, zavádějí, podporují a monitorují systém řízení rizik jsou účastníky analýzy rizik identifikují, měří, monitorují, řídí a podávají zprávy o rizicích vykonávají řízení rizik jako integrální součást plnění schválených záměrů a cílů orgánu veřejné správy předávají finální seznam aktuálních rizik a jeho aktualizaci útvaru IA

Odpovědnost vedoucích zaměstnanců navrhují, zavádějí, podporují a monitorují systém řízení rizik jsou účastníky analýzy rizik identifikují, měří, monitorují, řídí a podávají zprávy o rizicích vykonávají řízení rizik jako integrální součást schválených záměrů a cílů orgánu veřejné správy předávají finální seznam aktuálních rizik a jeho aktualizaci (komu ?)

Role interního auditu v řízení rizik

Účast při analýzách a hodnocení rizik Útvar interního auditu je neopomenutelným účastníkem analýzy a hodnocení rizik, kterou řídí buď přímo určený vedoucí zaměstnanec, nebo koordinátor řízení rizik, Útvar interního auditu se nepodílí na řízení rizik, které je v odpovědnosti příslušných vedoucích zaměstnanců orgánu veřejné správy.

Plánování interního auditu Na základě výsledků provedené analýzy rizik dokumentovaných seznamem priorit rizik, útvar interního auditu sestaví střednědobý plán (obvykle tříletý) své činnosti, kde stanoví zaměření a typy auditů, časové rozvržení a personální zajištění a další zdroje pro realizaci konkrétních auditů.

Plánování interního auditu Základním cílem sestaveného střednědobého plánu a na jeho základě upřesněného ročního plánu konkrétních auditů je Nezávislé, objektivní zjišťování, zda jsou v zavedeném vnitřním řídicím a kontrolním systému orgánu veřejné správy rizika, spojená se zajišťováním řádné správy k plnění schválených záměrů a cílů a řízení tohoto orgánu včas rozpoznávána a zda jsou přijímána aplněna odpovídající opatření k jejich vyloučení nebo zmírnění, Ujištění o stavu řízení, zvládání a kontroly rizik (v rámci vnitřního řídicího kontrolního systému) při zajišťování činnosti tohoto orgánu,

Plánování interního auditu Iniciace doporučení pro orgán veřejné správy, je-li to účelné ke zdokonalování kvality vnitřního řídicího a kontrolního systému, potřebné k předcházení nebo ke zmírnění rizik při uskutečňování záměrů, operací, programů a projektů, nutné k přijetí opatření k nápravě zjištěných nedostatků. Plánování činnosti útvaru interního auditu v orgánu veřejné správy usnadňuje dále rozpoznání personálních potřeb interních auditorů a dalších zdrojů, založených na střednědobém a ročním plánu auditů. Strategie interního auditu se tvoří v přímé návaznosti a souvislosti na strategický (střednědobý) plán orgánu veřejné správy.

Plánování interního auditu Střednědobý plán interního auditu by měl zohlednit celý cyklus tématických auditů. Vychází se z něho při tvorbě ročních plánů, ve kterých se berou v úvahu veškeré významné změny v plánech orgánu veřejné správy, změny priorit potřeb auditní činnosti, pokud je taková změna nutná. Roční plán interního auditu obsahuje rezervy pro zařazení výkonu operativně zařazených auditů do činnosti útvaru interního auditu na základě změn střednědobého plánu, které vyplynou ze změn v hodnocení rizik, specifických priorit a změn rozpoznaných a vyhodnocených v působnosti vedoucího orgánu veřejné správy.

Jak jsme „na tom s riziky“ ? Dosavadní způsob sestavování plánu interního auditu: kombinace obecné analýzy rizik a ad hoc auditů Projekt Phare 2003 „Posílení vnitřních kontrolních mechanismů na regionální úrovni“ metodika plánování interního auditu a metodika analýzy rizik metodika výkonu auditních činností pomůcky pro audit – manuál, specifické metodiky pro jednotlivé typy auditů, pilotní audity, semináře, IT systémy

Jak jsme „na tom s riziky“ ? Metodika plánování interního auditu a metodika analýzy rizik – irský model: skupiny otázek (významnost dopadu): A = přispívání dosažení cílů (5) B = hodnota zdrojů (4) C = dopad na externí podílníky (4) D = dopad na vnitřní systémy (2) E = komplexnost systému (1) F = zranitelnost systému (3)

Jak se promítne míra rizik do plánu IA ? skóre rizik >42 = vysoké skóre rizik 30 – 41 = střední skóre rizik <30 = nízké

Jak to dopadlo ?