Tato prezentace byla vytvořena

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Hřídele a hřídelové čepy
Advertisements

Princip a popis jaderných reaktoru
Tato prezentace byla vytvořena
Tato prezentace byla vytvořena
Tato prezentace byla vytvořena
Tepelné stroje a motory Sadi Carnot (1796 – 1832)
Tato prezentace byla vytvořena
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
TEPELNÉ MOTORY.
Vysoká cena ropy mnoha lidem způsobuje značné problémy. U autodopravců nebo jiných firem, které jsou závislé na vysoké spotřebě paliv, může vysoká cena.
Tato prezentace byla vytvořena
Tato prezentace byla vytvořena
Co je to motor? Zařízení zpravidla přeměňující energii z chemické reakce (zpravidla hoření) na energii pohybovou. Motor je obvykle součástí a pohonem.
JADERNÁ ELEKTRÁRNA.
Spalovací motory vznětové
Grantový projekt multimediální výuky
VYUŽITÍ TEPELNÉ ENERGIE V PRAXI
Vznětový motor Zbyněk Plch, Tercie, 2008.
Jan Kepert, Adela Mišicáková, Anna Pavlovová, Monika Štaubertová
Pístové spalovací motory
Tato prezentace byla vytvořena
Proudový motor Izakovičová Pavla Mančíková Lucie Pálková Tereza
Tato prezentace byla vytvořena
Tato prezentace byla vytvořena
Vedení elektrického proudu v látkách
TEPELNÉ MOTORY 3 Reaktivní motory.
Tato prezentace byla vytvořena
Tato prezentace byla vytvořena
Tepelné motory.
Tato prezentace byla vytvořena
Tato prezentace byla vytvořena
Tato prezentace byla vytvořena
Tato prezentace byla vytvořena
Tato prezentace byla vytvořena
Tato prezentace byla vytvořena
Tato prezentace byla vytvořena
Tato prezentace byla vytvořena
Tato prezentace byla vytvořena
Tato prezentace byla vytvořena
Tato prezentace byla vytvořena
Tato prezentace byla vytvořena
Tato prezentace byla vytvořena
Spalovací Turbína.
Raketový motor Simona Coubalová C2B.
Připravili Ondřej Horský a Vojtěch Barták
Tato prezentace byla vytvořena
Tato prezentace byla vytvořena
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Tato prezentace byla vytvořena
Tato prezentace byla vytvořena
Tato prezentace byla vytvořena
Tato prezentace byla vytvořena
Tato prezentace byla vytvořena
ALTERNATIVNÍ POHONY AUTOMOBILŮ Miroslav Kubíska
Orbis pictus 21. století Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Elektrické chladničky.
Sondy Vypracoval: Ing. Bc. Miloslav Otýpka Kód prezentace: OPVK-TBdV-IH-AUTOROB-AE-3-ELP-OTY-003 Technologie budoucnosti do výuky CZ.1.07/1.1.38/
Střední průmyslová škola a Střední odborné učiliště Uničov, Školní 164.
Název školy:Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu:Moderní škola Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Orbis pictus 21. století Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Elektrické ohřívače vody.
FYZIKA 3 VZNĚTOVÝ MOTOR ZŠ HejniceZ. Hyxa. Vznětové (Dieselovy) motory Palivo – motorová nafta Vznětový motor se vyrábí pouze ve čtyřdobé verzi, místo.
ELEKTROTECHNOLOGIE VODIČE - ÚVOD. VŠEOBECNÁ CHARAKTERISTIKA VODIČE – ELEKTRICKY VODIVÉ MATERIÁLY pro jejichž technické využití je rozhodující jejich VELKÁ.
Stroje a zařízení pro výrobu a přenos energií 2.Přednáška BW03 - STROJNÍ ZAŘÍZENÍIng. Svatava Henková, CSc.
TEPELNÉ MOTORY.
Energie ohně.
Datum: Název školy: Základní škola Městec Králové
Datum: Název školy: Základní škola Městec Králové
Tepelné motory - proudové a raketové motory
CHLADÍCÍ STROJ.
Člověk a technika – TEPELNÉ STROJE
Transkript prezentace:

Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu Orbis pictus 21. století

OB21-OP-STROJ-SPS-SVE-M-4-014 RAKETOVÉ MOTORY OB21-OP-STROJ-SPS-SVE-M-4-014

RAKETOVÉ MOTORY Raketový motor je typ tepelného motoru, který pracuje na principu akce a reakce. Na rozdíl od většiny ostatních reaktivních motorů není závislý na atmosférickém kyslíku, a tak je schopen se pohybovat i mimo atmosféru.

RAKETOVÉ MOTORY Podle principu dělíme raketové motory na : Chemické raketové motory využívají k pohonu energii vznikající hořením chemických látek. Fyzikální druhy pohonu raketových motorů využívají k pohonu energii stlačeného plynu, elektrickou, jadernou nebo jinou

RAKETOVÉ MOTORY Chemické raketové motory rozdělujeme podle použitého paliva : RM na tuhé pohonné látky RM na kapalné pohonné látky RM na hybridní palivo

RAKETOVÉ MOTORY RM na tuhé pohonné látky Princip: pohonné hmoty jsou uloženy ve spalovací komoře a tam hoří Výhody: vysoká spolehlivost, vysoký tah, jednoduchost, nižší cena, okamžitá připravenost k použití Nevýhody: nemožnost řízení velikosti tahu, nižší specifický impuls (1500-2500 N.s/kg), vyšší vlastní hmotnost Použití: urychlovací (startovní) motory, zbraně /mezikont., balistické r./

RAKETOVÉ MOTORY RM na kapalné pohonné látky Princip: pohonné hmoty se dopravují do spalovací komory a tam hoří Výhody: vysoký specifický impuls (2500-4000N.s/kg) a tah, možnost řízení velikosti tahu, možnost restartu Nevýhody: vysoká složitost, nižší spolehlivost Použití: univerzální, pro všeobecné účely

RAKETOVÉ MOTORY RM na hybridní palivo Princip: ve spalovací komoře je tuhá složka a kapalná se tam dopravuje z nádrže Výhody: vysoký specifický impuls (až 4500 N.s/kg) a výkon, možnost řízení velikosti tahu, možnost restartu Nevýhody: vyšší vlastní hmotnost Použití: zatím jen pro suborbitální nosiče

RAKETOVÉ MOTORY FYZIKÁLNÍ RAKETOVÉ MOTORY K vyvinutí tahu u těchto motorů se používají jiné metody než zplynování paliva pomocí hoření, ale princip urychlení v expanzní trysce zůstává až na několik málo výjimek stejný. Motory na stlačený plyn (nebo také plynové trysky): Princip: Fungují na principu expanze stlačeného plynu do volného prostoru. V tlakové nádobě je pod velmi vysokým tlakem uložen plyn, který se přes ventil upouští do trysky a tím vzniká tah. Výhody: Tyto typy motorů jsou velmi jednoduché, spolehlivé, dají se restartovat a dá se řídit velikost tahu Nevýhody: Malý specifický impulz (600-2000N.s/kg) a relativně malý tah. Použití: Používají se jako orientační a stabilizační motory u některých typů kosmických lodí.

RAKETOVÉ MOTORY Iontové motory: Princip: Pracovní látka je ionizována a elektrostatickým polem urychlena určitým směrem ven. Výhody: Obrovský specifický impulz (30000-300000N.s/kg). Nevýhody: Mají velmi nízký tah, fungují jen ve vakuu. Použití: Hlavně jako motory kosmických sond. Mohou totiž nepřetržitě běžet i dva měsíce a za tu dobu je celá sonda pomalu urychlována k cíli. To je výhodné hlavně kvůli šetrnosti k vědeckému vybavení sondy.

RAKETOVÉ MOTORY Nukleární motory (atomové,jaderné): Princip: Pracovní látka se ohřívá v atomovém reaktoru a poté je dopravována do expanzní trysky a z motoru ven. Výhody: Vysoký specifický impulz Nevýhody: Jejich výroba je velmi komplikovaná a drahá, navíc při selhání hrozí radioaktivní zamoření. Použití: Zatím ve vývoji probíhají zkoušky.

RAKETOVÉ MOTORY Motory elektrotermální: Princip: pracovní látka je turbočerpadlem dopravována do ohřívací komory, kde je elektricky ohřáta na velmi vysokou teplotu - poté putuje až do expanzní trysky a zbytek procesu je stejný jako u předchozích typů. Výhody: Relativní jednoduchost, možnost restartu, možnost řízení tahu, vysoký specifický impulz (10000-35000N.s/kg). Nevýhody: Krom pohonné látky musí mít motor i dostatek elektřiny a ta se nedá přepravovat jinak, než v rozměrných a těžkých akumulátorech. Použití: Zatím nebyly nikdy použity / výzkum /.

RAKETOVÉ MOTORY Fotonové motory: Princip: Pracují na principu usměrnění velkého množství fotonů určitým směrem, které dokáže ve vakuu vyvolat tah. Výhody: Obrovský specifický impulz Nevýhody: Doposud není vytvořen efektivní způsob vytváření světla, navíc mají tyto motory velmi malý tah. Použití: Zatím nepoužity / výzkum /.

Použitá literatura BOLEK,A., KOCHMAN,J. aj. Části strojů 2. svazek. 5. vydání, Praha: SNTL, 1990 DOLEČEK,J., HOLOUBEK,Z., Strojnictví 1 pro SOU, 1. vydání Praha : SNTL, 1988 MEK – Malá encyklopedie kosmonautiky dostupné z http://mek.kosmo.cz/index.htm KŘENEK, M., Budoucnost vesmírných letů, dostupné z http://mikos.d2.cz/Budoucnost.htm