Vzdělávání veřejnosti formou Univerzity volného času

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
KRAJSKÁ KNIHOVNA VYSOČINY
Advertisements

Nabídka aktivit pro mateřské školy Mezinárodní environmentální vzdělávací, poradenské a informační středisko ochrany vod Vodňany Nabídka služeb:
INOVACE UMĚLECKY ZAMĚŘENÝCH STUDIJNÍCH PROGRAMŮ V OBLASTI MULTIMEDIÁLNÍ TVORBY „UMĚNÍ A MULTIMÉDIA“ INOVACE UMĚLECKY ZAMĚŘENÝCH STUDIJNÍCH PROGRAMŮ V OBLASTI.
Ústav distančního vzdělávání OPF SU Karviná
Informační gramotnost na středních školách
Aktivizační programy pro seniory
Martin Weiter, Petr Zdílna, Karolína Černá, Miroslava Krčmová
Sbližování starších generací s novými technologiemi Kolín, 13. června 2013.
Psychologie pro manažery Projekt ESF v Opatření 3.3 Rozvoj celoživotního učení Registrační číslo projektu: CZ / /0018.
Začátek … Městská knihovna Sedlčany 1. červen 2001 – otevření knihovny v nových prostorách červen 2003 – první schůzka partnerů, narození Lukáška Potřeba.
CZ / /0314 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR.
LLP Comenius Evropská jazyková cena Label Petr Chaluš.
Univerzita volného času po třech letech činnosti
E-learning a studenti kombinovaného studia VŠ projekt do předmětu E-learning Lucie Jirků, UČO květen 2004.
Jak změnit obecní knihovnu v informační centrum obce Metodický návod výstup z projektu Knihovna – informační centrum obce.
IS na podporu Projektu vzdělávání zdravotníků - prohlubování a zvyšování úrovně odborných znalostí Ing. Michal Opat.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Prezentace PROJEKTU SENIOR POINT
Dalším profesním vzděláváním k rozvoji Písecka – Tvorba a pilotní realizace modulárních vzdělávacích programů CZ / Tento projekt je spolufinancován.
Spolupráce lokálních institucí Seminář Komunitní role veřejných knihoven ZLÍN
CHCI BÝT JAKO VY ZŠ VELTRUSY Projekt schválený Zastupitelstvem Středočeského kraje v rámci 2. výzvy 2. globálního grantu v oblasti podpory 1.2 Rovné příležitosti.
1 Prioritní osa 2 Oblast podpory 2.2 Vysokoškolské vzdělávání 30. října 2008 Karolína Gondková Odbor vysokých škol Odbor vysokých škol.
Knihovny vzdělávají aneb Senioři v lavicích Nebuďte sami doma Městská knihovna Chrudim a sekce 60+ SKIP
Podpora poskytování dalšího vzdělávání v Pardubickém kraji reg.č.: CZ.1.07/3.2.13/ Představení projektu Ing. Petra Semeráková, manažerka projektu.
Předškolní péče na Islandu Jónína Konradsdottir, ředitelka MŠ.
Knihovny současnosti 2011 České Budějovice
Krajská knihovna Vysočiny Havlíčkův Brod Elektronické podatelny KrÚ, kongresový sál, 9. května 2005.
Akademie třetího věku. 1.Základní kurz V průběhu 4 semestrů poznávání regionu poznávání regionu průřez historií od antiky po současnost průřez historií.
Projekt Podpora učitelů ve zvyšování kvality jejich práce „PUČ“
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Celoživotní.
Masarykova základní škola
Podporované zaměstnávání -metoda boje proti nezaměstnanosti osob se zdravotním postižením reg. číslo: CZ.1.04/3.3.05/ Projekt je financován z prostředků.
Národní program počítačové gramotnosti Petr Heinzl koordinátor NPPG.
Jindřichův Hradec, Školní a veřejné knihovny – spolupráce v regionu Konkurence? Ne! Spolupráce …
 Pilotní kurz pro pedagogy MUDr. Iveta Matějovská, CSc.
Střední školství a trh práce Akční program podpory odborného školství.
Rozvíjení rovných příležitostí a podpora zaměstnatelnosti v Jihočeském kraji Záměr projektu do programu Equal (3.pilíř: Podpora adaptability) Tento příspěvek.
I sss I nternet, elektronické informační zdroje a s lužby pro o s oby se s pecifickými potřebami v knihovnách Zlata Houšková, Jana Vejsadová Internet ve.
MU Brno, Vzdělávání knihovníků Mgr. Jana Nejezchlebová Moravská zemská knihovna
Komunitní a otevřená škola
Informační a poradenské centrum v Havlíčkově Brodě a spolupráce s veřejnými knihovnami Modelový program podpory slaďování profesního a rodinného života.
Základní norma zdravotnických znalostí pro pedagogické pracovníky
Obchodní akademie Neveklov se představuje 2 Obchodní akademie Neveklov.
PROJEKT „Integrace sociálně znevýhodněných občanů mikroregionu Prachaticko se zaměřením na začlenění klientů smíšeného Azylového domu v Husinci na trh.
prezentace1 Zaměstnavatelé v komunikaci se středními školami Jaroslava Raisová.
Aktuální situace v oblasti DV Procesy uznávání a rekvalifikace
VÝBĚROVÉ ŘÍZENÍ 1148/09 Kutná Hora ŽADATEL: Denisa Divišová
Profil manažera vzdělávání EGON centra VS Benešov,
Podpora přírodovědného a technického vzdělávání na středních školách v JMK Integrovaná střední škola Sokolnice Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.1.00/
VÝSTUPY Z DOTAZNÍKOVÉHO ŠETŘENÍ POTŘEB MATEŘSKÝCH ŠKOL A ZÁKLADNÍCH ŠKOL pro ORP ŠUMPER Mgr. Ivana Hanáková.
Most, 24. ledna 2008 Univerzita půl třetího věku Závěrečný seminář Mgr. Jaroslava Barbara Sporková
Attavena, o.p.s. Jana Kloudová Eva Kalmíková. Vzdělávání a rozvoj neziskových organizací v České republice a střední a východní Evropě; podpora a vzdělávání.
Projekt „Inovace vzdělávacího programu Inovace vzdělávacího programu VOŠS Ostrava a rozšíření o kombinovanou formu vzdělávání Mgr. Michaela Holaňová.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Vzdělávání.
„Multimediální vybavení ZŠ Dvorského“ Datum zahájení projektu: Datum ukončení projektu: Doba trvání projektu: 21,4 měsíce Celkové.
Pracovní schůzka aktérů integrace - příprava navazujícího projektu „Jihomoravské regionální centrum na podporu integrace cizinců 2010“ 30. září 2009 EVROPSKÝ.
1 PROJEKT UNIV 2 KRAJE Školy jako centra celoživotního učení Jana Bydžovská KULATÝ STŮL MŠMT – PŘEDSTAVENÍ INDIVIDUÁLNÍHO NÁRODNÍHO PROJEKTU
VŠICHNI MÁME STEJNOU CESTU
Cesta k uplatnění na trhu práce
MAP – Místní akční plán ORP RK
Svět techniky Ostrava a jeho přínos podpoře podnikavosti žáků
Seminář pro výchovné poradce SŠ
Pedagogická knihovna J. A. Komenského
TRADICE UPLATNĚNÍ DOPRAVNÍ DOSTUPNOST ŠIROKÁ NABÍDKA TECHNICKÝCH OBORŮ
Při technické univerzitě v Liberci
Š A B L O N Y II.
Centrum kolegiální podpory CKP
Informace o projektu IKAP
Kariérové poradenství a podnikavost
Téma Polytechnické vzdělávání a Infrastruktura
Transkript prezentace:

Vzdělávání veřejnosti formou Univerzity volného času Krajská knihovna Vysočiny Havlíčkův Brod Ivana Rösslerová

Univerzita volného času (UVČ) vzdělávací projekt pro veřejnost cílem – zpřístupnění celoživotního učení nejširším vrstvám veřejnosti charakter vzdělávání: zájmové neformální (mimoškolní) systematické mezigenerační

Charakteristika UVČ obdoba Univerzity třetího věku (U3V) školní rok členěn na semestry atraktivní studijní obory odborné přednášky prezentovány populární formou studium pro zapsané studenty možnost pro nezaevidované zájemce navštívit přednášky

Pozitiva UVČ není vázána na VŠ pro všechny věkové kategorie bez podmínky předchozího vzdělávání získané znalosti se neověřují testy (cílem není získání certifikátu) skladba přednášek umožňuje „koloběh“ posluchačů popularizace odborných přednášek kapacita dle možností organizátora

Komu je UVČ určena nejširší veřejnosti bez omezení věku, pohlaví, sociálního postavení, náboženského vyznání… zvýhodněné skupiny senioři handicapovaní nezaměstnaní v produktivním věku matky na mateřské dovolené

Forma výuky přednášky a PC lekce členění na semestry ZS září-leden LS únor-červen v každém semestru: 1obor / 8 přednášek (PC lekcí) = 16 hodin výuka 1x za 14 dní délka trvání oboru dle zájmu posluchačů

Podmínky potřebné k provozu Personální kapacita Organizační zajištění Prostorové zázemí Technické zázemí Finanční zabezpečení

Personální zabezpečení Pracovník knihovny koncepční činnost domluva s lektory, metodiky zajištění zápisů do studia tvorba dohod o provedení práce, výplaty honorářů servisní činnost (didaktická technika, občerstvení lektorovi, kopírování materiálů, dotazy posluchačů, zahájení přednášek apod.) propagace a prezentace (rozpisy přednášek, www, média)

Personální zabezpečení Metodik nejbližší spolupracovník organizátora odborník v příslušném oboru vytváří osnovy oboru garantuje obsahovou úroveň oboru kontaktuje a zve k přednáškám lektory ručí za uskutečnění přednášky může být zároveň lektorem poměrně velká odpovědnost

Personální zabezpečení Lektor nezbytný spolupracovník organizátora vlastní realizátor přednášky úzká vazba na metodika i organizátora schopnost zaujmout, navázat kontakt s publikem schopnost podat odborné téma srozumitelnou formou tak, aby porozuměl i laik

Jak sehnat metodiky a lektory vytipovat významné a zajímavé osobnosti regionu nezbytné osobní kontakty knihovníků znalost místního prostředí oslovení konkrétní osoby navázání spolupráce s příslušnou organizací (škola, hudební škola, muzeum, galerie…) nabídka finanční odměny za přednášku možnost seberealizace a zviditelnění příležitost podělit se s druhými o své vědomosti a dovednosti

Jaké obory realizovat obory atraktivní a zajímavé pro široké publikum výběr přizpůsobit zaměření vytipovaných metodiků a lektorů obor koncipovat natolik široce a obecně, aby se daly začlenit přednášky z mnoha oblastí (úzce pojatý obor zaujme úzké publikum) zdravovědné zaměření (publikum zajímá+lékaři jsou všude) literární zaměření (ke knihovně přináleží+učitelé literatury k dispozici)

Prostorové a technické zázemí Výuková prostora pro přednášky (ideálně se stoly – možnost zápisků) Počítačová učebna (internetová studovna) Didaktická technika

Didaktická technika Přednášky tabule (flipchart) promítací plátno dataprojektor notebook (počítač) zpětný projektor (průhledné fólie) diaprojektor (diapozitivy) vizualizér (neprůhledné tištěné materiály)

Didaktická technika Počítačové kurzy počítačové stanice software (kancelářské programy) přístup na Internet promítací plátno dataprojektor tabule (flipchart)

Organizační zajištění přednášek obdobné jako u jiných akcí příprava prostory a didaktické techniky dohoda o provedení práce, honorář občerstvení lektorovi uvedení lektora, zahájení a ukončení přednášky dotazy a další konverzace s posluchači (návštěvu jednotlivých přednášek neumožňujeme)

Organizační zajištění zápisu hlavní zápis do studia - 2x ročně (září, leden) úhrada zápisného na aktuální semestr (doklad o zaplacení) evidence posluchačů (dříve v papírové, nyní v elektronické podobě) vystavení průkazek pro posluchače 1-2 měsíce před zápisem k dispozici program následujícího semestru možnost pro stávající posluchače – zápis na posledních přednáškách (odevzdání průkazek)

Finanční zabezpečení Zápisné hrazené posluchači: ne PC obory: 300 Kč (200 Kč) PC obory: 500 Kč (300 Kč) Honoráře lektorům: 250 Kč/1 hodina Honoráře metodikům: ne PC obory: 1.000-1.500 Kč/1 semestr PC obory: 500 Kč/1 semestr

Vznik UVČ při KKV slavnostní otevření – září 2002 2 nepočítačové obory (Zdravý životní styl, Literatura) 2 počítačové obory (První kroky s PC a Internetem, PC pro mírně pokročilé) zapsáno 92 posluchačů (32 PC, 60 ne PC obory)

Aktuální nabídka 7 nepočítačových oborů 6 PC oborů Zdravý životní styl Základy psychologie Filosofie Dějiny výtvarného umění Kapitoly z kulturních dějin Havlíčkobrodska Základy psychologie – večerní kurz Dějiny hudby – večerní kurz 6 PC oborů 4 dovednostní úrovně běžných kurzů PC – Šance pro každého PC kroužek pro děti

Porovnání prvního a stávajícího semestru ZS 02/03 (1. semestr) 92 posluchačů 4 studijní obory (2+2) 32 přednášek a PC lekcí ZS 05/06 (aktuální) 355 posluchačů 13 studijních oborů (7+5+PC kroužek pro děti) 168 přednášek a PC lekcí

Statistika roku 2004 304 přednášek a PC lekcí 640 vyučovacích hodin 4.168 účastníků (součet účastníků všech přednášek a PC lekcí) výdaje 162.000 Kč (honoráře) příjmy 108.000 Kč (zápisné)

Aktuální věkový průměr průměrný věk posluchače ne PC oborů: 55 let nejstarší posluchači navštěvují Zdravý životní styl a Dějiny HB (64 let) nejmladší posluchači navštěvují večerní kurz Psychologie (34 let) průměrný věk posluchačů PC oborů: 46 let nejstarší posluchač: 80 let nejstarší posluchač PC oborů: 80 let

Nejoblíbenější obory Kapitoly z dějin výtvarného umění (80 posluchačů) Psychologie – večerní kurz (40 posluchačů) Zdravý životní styl (35 posluchačů) osobnost lektora („fandovství“, odbornost) atraktivnost oboru další aktivity (zájezdy, výlety)

První zkušenosti ukázaly Velký zájem o vzdělávání mezi seniory získávání nových informací a dovedností (velký zájem o získání základní informační gramotnosti) zvýšení vlastního sebevědomí zvýšení prestiže v okolí i v rodině smysluplné využití volného času seberealizace společenský kontakt

Současné zkušenosti ukazují Rostoucí zájem veřejnosti středního věku a SŠ studentů: doplněk studia, příprava na VŠ získání, zvyšování informační gramotnosti uplatnění se na trhu práce – poptávka po získání certifikátu možnost dále se zájmově vzdělávat po ukončeném formálním vzdělávání smysluplné využití volného času, koníček

Plány do budoucna Rozvíjet stávající vzdělávací program Zjišťovat aktuální vzdělávací potřeby a zájmové oblasti posluchačů Obsah výuky přizpůsobovat zájmu, potřebám a věkovému složení posluchačů Zajistit stabilní nabídku atraktivních studijních oborů, kvalifikované lektory a technické zázemí Zajistit finanční a personální zabezpečení Minimalizovat nedostatky související s omezenými prostorovými kapacitami knihovny Rozšiřovat spolupráci s dalšími institucemi a jednotlivci

Kontakty a další informace Krajská knihovna Vysočiny Univerzita volného času http://www.kkvysociny.cz/uvc Ivana Rösslerová 569 400 493 rosslerova@kkvysociny.cz