Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Spolu to dokážeme“ Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/21.1099 Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_15.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
NÁZEV: VY_32_INOVACE_494_Slovesný způsob
Advertisements

Eva Beranová, Základní škola, Čapkova 126, Klatovy
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“
89.1 SLOVESA – osoba, číslo, slovesný způsob, čas
Procvičujeme tvary sloves
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_590_5TR_CJ Autor: Mgr. Leona Szabó 1.
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.06 Anotace: Prezentace je zaměřena na podmiňovací způsob u sloves. Obsahuje základní pravidla tvoření. Vzdělávací oblast: český.
Slovesa Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Slovesné kategorie Český jazyk 2. stupeň ZŠ
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Slovesné tvary Český jazyk 2. stupeň ZŠ
Mgr. Michal Oblouk SLOVESNÝ ROD.
Poznáváme slovesa Slovesa vyjadřují děj..
Základní škola a mateřská škola T.G. Masaryka Milovice, Školská 112, Milovice projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
SLOVESA Mgr. Michal Oblouk.
1. Datum vytvoření: Téma: Slovesa Cíl prezentace: Rozlišování slovesných tvarů Časová dotace: 45 min Anotace: Výukový materiál je zaměřen.
SLOVESA Mgr. Michal Oblouk.
1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Slovesa (verba).
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Slovesa.
Název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT zaměření VM:4. ročník – Jazyk a jazyková komunikace – Český jazyk a literatura – Slovesný.
PODMIŇOVACÍ ZPŮSOB -procvičování
Opakujeme Slovesa.
SLOVESA Slovesný způsob a čas 6. ročník.
Slovesný způsob Český jazyk, 5. ročník VY_32_INOVACE_134, 7. sada, ČJ2
85.1 Slovesný způsob Mlč! mlčel bych….. Mlčme! mlčel bys… mlčím…
TVARY OZNAMOVACÍHO A ROZKAZOVACÍHO ZPŮSOBU
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Leona Jarošová ANOTACE Prezentace seznamuje žáky s mluvnickými kategoriemi sloves.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_336_Slovesa AUTOR: Mgr. Šárka Kubáčková ROČNÍK, DATUM: 7.,
Slovesný vid mluvnická kategorie sloves
SLOVESA - 5 Ohebný slovní druh-časují se
CJL mluvnice Tvarosloví – slovesa Mgr. Zina Omelková
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0113 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
TVARY PODMIŇOVACÍHO ZPŮSOBU
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Český jazyk 3. ročník ZŠ „Slovesa“
Slovesné kategorie praktické opakování 1. OSOBA a ČÍSLO 1.os. JÁ - nesu1. os. MY - neseme 2. os. TY - neseš2. os. VY - nesete 3. os. ON – nese3. os.
VY_32_INOVACE_03-11 Ročník: 6., 7. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Český jazyk a literatura Tematický okruh: Tvarosloví.
Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP
SLOVESA Mgr. Michal Oblouk.
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 7 - slovesa Mluvnice pro 2. ročník
Základní škola Unhošť Jazyk a jazyková komunikace
SLOVESA – PODMIŇOVACÍ ZPŮSOB
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Slovesa = slova, která vyjadřují děj, stav nebo změnu stavu
slovesný způsob - konjunktiv čtvrtý únor 2013
Slovesa Bc. K. Matějková.
VY_32_INOVACE_Sib_I_14 Slovesa
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
AUTOR: Mgr. Kateřina Palečková NÁZEV: VY_32_INOVACE_5C_13
Slovesa = slova, která vyjadřují děj, stav nebo změnu stavu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
AUTOR: Mgr. Linda Tůmová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_ČJ_20
VY_32_INOVACE_Jir_II_07 Slovesa a přechodníky
Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_15_ČESKÝ JAZYK
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 12 – slovesa – slovesný rod
Slovesný způsob Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Slovesný způsob podmiňovací
VY_32_INOVACE_228_Přítomný čas průb.
Slovesa Název školy: Základní škola Zaječí, okres Břeclav
Název školy: ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek
Slovesa = slova, která vyjadřují děj, stav nebo změnu stavu
SLOVESA – SLOVESNÉ KATEGORIE
Transkript prezentace:

Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Spolu to dokážeme“ Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/21.1099 Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_15 Škola: ZŠ Dr. Miroslava Tyrše Děčín, příspěvková organizace Adresa: Vrchlického 630/5, 405 02 Děčín II Autor: Bc. Eva Doležalová Název materiálu: Slovesný způsob Předmět: Český jazyk - mluvnice Cílová skupina: 6. ročník ZŠ Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost.

Metodika k výukovému materiálu Datum vytvoření: 20. 8. 2011 Téma: Slovesa Cíl prezentace: Rozlišování slovesného způsobu Časová dotace: 45 min Anotace: Výukový materiál je zaměřen na slovesa, a to kategorii způsobu. Žáci si v něm upevní znalosti o způsobu oznamovacím, rozkazovacím a podmiňovacím obou typů. Svou pozornost v závěru věnují práci s textem .

SLOVESN Ý ZPŮSOB

Způsoby v českém jazyce VY_32_INOVACE_15 – Slovesný způsob Obsah: Kategorie způsobu Způsoby v českém jazyce Urči slovesný způsob VY_32_INOVACE_15 – Slovesný způsob

VY_32_INOVACE_15 – Slovesný způsob Kategorie způsobu vyjádření vztahu děje ke skutečnosti skutečný = skutečnost děj nutný = apel (= výzva) možný = hypotéza (= možnost) na základě tohoto rozdělení existuje v češtině trojí slovesný způsob VY_32_INOVACE_15 – Slovesný způsob

VY_32_INOVACE_15 – Slovesný způsob Způsoby v českém jazyce oznamovací vyjadřuje děj reálný = skutečný rozkazovací vyjadřuje výzvu – pokyn, rozkaz, radu podmiňovací vyjadřuje nereálnost obsahu – podmínku, přání, nejistotu

VY_32_INOVACE _15 – Slovesný způsob Způsob oznamovací oznamuje slovesný děj dokáže vyjádřit všechny 3 časy př. studoval jsi, studuješ, budeš studovat určování slovesných kategorií: - slyšeli jsme – 1.os., č. mn., zp. oznam., č. minulý - budou držet – 3.os., č. mn., zp. oznam., č. budoucí - žije – 3.os., č. j., zp. oznam., č. přítomný VY_32_INOVACE _15 – Slovesný způsob

VY_32_INOVACE_15 – Slovesný způsob Způsob rozkazovací vyjadřuje rozkaz nebo přání neurčuje slovesné časy má tvary pouze pro: - 2. os. č. jednotného – Uč se! Mlč! Piš! - 1. os. č. množného – Učme se! Mlčme! Pišme! - 2. os. č. množného – Učte se! Mlčte! Pište! určování slovesných kategorií: - cestuj – 2. os., č. j., zp. rozkazovací VY_32_INOVACE_15 – Slovesný způsob

VY_32_INOVACE_15 – Slovesný způsob Způsob podmiňovací vyjadřuje děj, stav, konání, k němuž za určitých podmínek došlo nebo dojde, ale za podmínek jiných nikoliv – děj možný a děj, který by nastal, kdyby se splnily jisté podmínky nevyjadřuje slovesné časy např. Kdybych se učil, nechal bych se vyzkoušet. Alena by šla s námi. (kdyby mohla) Kdybychom přišli včas, neujel by nám vlak. VY_32_INOVACE_15 – Slovesný způsob

Typy podmiňovacího způsobu VY_32_INOVACE_15 – Slovesný způsob Podmiňovací způsob PŘÍTOMNÝ Podmiňovací způsob MINULÝ vyjadřuje potenciálně možný děj (podmínku, přání) skládá se z příčestí minulého určitého slovesa (plaval, studovali) a tvarů slovesa být (bych, bys, by, bychom, byste, by) vyjadřuje neuskutečnitelný děj skládá se z příčestí minulého slovesa být (byl / byli (-y, -a)), tvarů slovesa být (bych, bys, by, bychom, byste, by) a příčestí minulého určitého slovesa (plaval, studovali) Typy podmiňovacího způsobu VY_32_INOVACE_15 – Slovesný způsob

Určování podmiňovacího způsobu Pokud byste sem šli, přineste nám knihy již dnes. - šli byste – 2. os., č. mn., zp. podmiňovací, typ přít. - přineste – 2. os., č. mn., zp. rozkazovací podmiňovací způsob přítomný: č. jednotné: četl bych / četl bys / četl by č. množné: četli bychom / četli byste / četli by podmiňovací způsob minulý: č. jednotné: byl bych četl / byl bys četl / byl by četl č. množ.: byli bychom četli / byli byste četli / byli by četli VY_32_INOVACE_15 – Slovesný způsob

VY_32_INOVACE_15 - Slovesný způsob K zapamatování: ve 2. os. č. jednotného se u zvratných sloves k zvratnému zájmenu připojuje –s př. hrál by sis / učil by ses slovesné tvary bych, bys apod. bývají často spojeny se spojkou v jedno slovo př. kdybych přišel / abys nekřičel u podmiňovacího způsobu minulého se užívají též tvary býval / bývali př. byl bych býval četl / byli bychom bývali četli VY_32_INOVACE_15 - Slovesný způsob

VY_32_INOVACE_15 – Slovesný způsob Urči slovesný způsob Žáci pracují s cvičeními 1 a 3 na stranách 57 a 58 v učebnici Český jazyk – učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia autorek Mgr. Zdeňky Krausové a PaedDr. Renaty Teršové, která byla vydána v Nakladatelství Fraus (Plzeň 2003, ISBN 80-7238-206-3). Po splnění obou cvičení jsou žáci vyzváni k tvoření různých slovesných tvarů z infinitivů sloves zadávaných učitelem. VY_32_INOVACE_15 – Slovesný způsob

VY_32_INOVACE_15 – Slovesný způsob Použitá literatura: Krausová, Zdeňka – Teršová, Renata: Český jazyk 6. učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Nakladatelství Fraus, Plzeň 2003. ISBN 80-7238-206-3. s. 57 - 58. Schneiderová, Eva: Klíč k češtině aneb na češtinu od lesa. pro 2. stupeň zš i pro nižší ročníky víceletých gymnázií. Albatros, Praha 2005. ISBN 80-00-01593-5. s.125 - 126. Sochrová, Marie: Český jazyk v kostce. Fragment, Havlíčkův Brod 1999. ISBN 80-7200-338-0. s. 49. VY_32_INOVACE_15 – Slovesný způsob

VY_32_INOVACE_15 – Slovesný způsob Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu.