Prezentace pro studenty PEF MZLU Ing. Josef Babák duben 2004
Společnost Vema, a. s. Společnost Vema, a. s. je dodavatelem ucelených řešení v oblasti informačních systémů pro řízení lidských zdrojů, ekonomiky a logistiky ve státních i privátních organizacích v ČR a SR
Organizační struktura Vema, a. s. Od roku 1990 vývoj aplikací pro oblast lidských zdrojů sídlo v Brně, pobočky v Praze a Olomouci VEMA Bratislava s. r. o. na Slovensku 2900 zákazníků v ČR, 1300 v SR 91 pracovníků 30 obchodních partnerů (prodejní, implementační, konzultační)
Obsah prezentace Představení Ekonomického informačního systému Obecné vlastnosti ekonomických aplikací Představení konkrétních vlastností systému Ekos Praktické ukázky práce s EIS Krátké seznámení s vazbami EIS na personální informační systémy
Obecné vlastnosti ekonomických aplikací Modulárnost řešení Architektura řešení Jednovrstvá Vícevrstvá Síťové zpracování Lokální V místní síti Ve vzdálené síti
Obecné vlastnosti ekonomických aplikací Možnost uživatelského přizpůsobení vzhledu aplikace a ergonomie práce s aplikací Možnosti práce s daty (součty, třídění, zúžení, spojování, vyhledávání) Možnost vytváření uživatelských výstupů Možnost nastavení úrovní oprávnění Možnosti komunikace s kanc. Aplikacemi (MS Office), export dat do databázových formátů
Personální informační systém (PIS) Aplikace EKOS Evidence majetku a skladů Soupis Operativní evidence Účetnictví Banka Účetní deník, hlavní kniha Rozpočet a jeho sledování Požadované výstupy Výkazy Sestavy Fakturace Pohledávky Závazky Okolní svět MS Excel, CSV Pokladna Finanční analýza Režie Personální informační systém (PIS)
Fakturace Evidence pohledávek a závazků Možné typy dokladů Faktury běžné, zálohové a vyúčtovací, proforma faktury, dobropisy, JCD Automatické párování s platbami banky a pokladny Možnost nastavení parametrů a počtu kroků párování Pozastavení platby, ke které není faktura Zahraniční faktury v cizí měně Generování převodních příkazů, upomínek, penále
Banka Data směrem do Banky Zpracování požadavků na platby z fakturace a z mezd Generování převodních příkazů Možnost pozdržení platby Zpracování výpisů Sledování několika účtů Vedení devizových účtů Párování plateb s fakturami a přenos do účetnictví Automatický bankovní styk
Pokladna Pořizování dokladů: Příjmové a výdajové pokladní doklady Doklady o výměně peněz (valut) Automatické vyúčtování záloh, přehled za firmy i pracovníky Valutová pokladna Možnost vedení více měn v jedné valutové pokladně
Evidence majetku Evidence dlouhodobého majetku na kartách majetku Výpočet odpisů účetních i daňových Možnost sledování historie všech pohybů a změn majetku Operativní evidence drobného majetku Evidence příslušenství majetku Evidence oprav a údržby majetku Využití čárových kódů při inventarizacích majetku
Skladová evidence Příjmové a výdejové doklady materiálu Evidence aktuálního stavu zásob na skladě Podrobné přehledy o obrátkovosti zásob Odhad budoucí spotřeby a limity minimálních stavů Velmi obsáhlá další agenda
Zaúčtování dokladů Příjem prvotních dokladů z: Pokladny Banky Evidence pohledávek a závazků Evidence majetku Skladové evidence PAM – zaúčtování mezd Ruční pořízení dokladů Přímý nebo dávkový zápis do účetnictví Účtování hromadné i jednotlivých dokladů Vnitřní účetní doklady
Účetnictví Koloběh dokladů Předkontace v prvotních evidencích Zaúčtování dokladů volitelným způsobem i nedostupná pracoviště Kontrola obratů a zůstatků, opravy Uzamčení dokladu Široké spektrum výstupů v tiskové i elektronické podobě, automatická tvorba výkazů dle legislativy Pobočkové účetnictví, konsolidované závěrky
Znázornění dokladového toku v účetnictví DENÍK Zaúčtování prvotních dokladů Vnitřní účetní doklady HLAVNÍ KNIHA Inventury účtů Počáteční stavy, obraty MD a Dal Pohled na zaúčtování dokladů, které se týkají daného účtu KONTACE KONTACE Skupinově Za určité období Za skupinu dokladů Po jednotlivých dokladech
Kontrola a možnosti oprav Kontrola pomocí tiskových sestav Opravy přímo v prvotních dokladech nebo až v účetnictví Odúčtování dokladu Oprava údaje Zaúčtování opravy „Kontace“ – aktualizace obratů na účtech a uzamčení dokladu
Sestavy, komunikace s okolním světem Standardní sestavy, uživatelsky volitelný tvar Široké možnosti výběru Období Účtů Nastavení časových intervalů Rozmezí pro požadované doklady Filtrování podle libovolného příznaku z dat Uložení uživatelských nastavení pro sestavy Výstupy do Excelu, do formátu CSV a další
Rozpočet – specifikum OSS Stanovení rozpočtu po položkách, na jednotlivých organizačních střediscích a účtech Jednoduché pořízení rozpočtové skladby s provázáním na nejčastěji používané položky Umožňujeme zakódování rozpočtové skladby u faktur, v pokladně a mzdách Položky se automaticky doplní poté, co byla provedena platba z účtu, ke kterému se váže rozpočtová skladba Sledování aktuálního stavu pomocí sestav
Výkazy Statistické výkazy Rozvaha Výsledovka Podklady pro přílohu Cash Flow Výkaz Fin 2-04 U - OSS Aktualizace výkazů dle legislativy Uživatelsky modifikované generování výkazů Možnost oprav chyb ve výkazech před tiskem
Aplikační architektura S T M H R A P E R V Z D Kmenová data ECL D C H P A M
PER - Personalistika Evidence personálních údajů Poskytuje přehledy o personálních údajích zaměstnanců
PAM - Práce a mzdy Komplexní výpočet a zpracování mezd Více souběžných pracovněprávních vztahů Zpětné přepočty Otevřená definice všech parametrů zpracování Platná legislativa v časové řadě
PAM - vazba na okolí Podklady pro účetnictví, rozbory Státní a rezortní statistické výkazy Podklady pro kontrolní orgány: VZP, OSSZ, FÚ Banky, spořitelna, pošta, penzijní fondy, ISP, stravování
VZD - Vzdělávání Sleduje úroveň vzdělání a znalostí zaměstnanců Evidence vzdělávacích akcích Analýza nákladů na vzdělávací proces Řízení vzdělávání Plánování a analýza vzdělávání
STM - Systemizace Definice organizační struktury Zobrazení organizačních schémat Popis systemizovaných míst Rozbory a plánování pracovních míst Vyhodnocení rozdílů mezi plánovanými a skutečnými požadavky na pracovní místa
Docházka Komplexní řešení docházky Evidence průchodů včetně HW Evidence průchodů Výpočet fondu pracovní doby Vazba na mzdy Sledování přítomnosti Přístup dle organizační struktury
Realizace u zákazníka Řízená implementace dle dohodnutého harmonogramu Školení Instalace, naplnění číselníků a tabulek Zavedení dat a ověřovací zpracování Ostrý provoz
Konec prezentace Dotazy ftp://ftp.vema.cz/pub/dokumenty/mzlu.ppt