Sdružení automobilového průmyslu je členem: - Mezinárodní organizace výrobců automobilů OICA - Evropské asociace výrobců automobilů ACEA - Mezinárodní organizace výrobců motocyklů IMMA -Mezinárodní organizace pro elektronickou výměnu dat v automobilovém průmyslu ODETTE dat v automobilovém průmyslu ODETTE - Svazu průmyslu a dopravy ČR (SP ČR) - Hospodářské komory ČR (HK ČR) Automobilový trh ČR po vstupu do EU - Systém nakládání s autovraky (3. ročník odborné konference, Praha, 30. listopadu 2005) „Složení a vývoj vozového parku osobních automobilů v ČR“ (Ing. Antonín Šípek, ředitel Sdružení AP)
Kolik jich bylo a kolik jich bude Před 40 lety byla v ČR registrována oproti současnosti pouhá desetina počtu osobních automobilů. Silniční síť se však téměř nezměnila, přibylo pouze cca 600 km dálnic. Na počátku 50. let bylo registrováno méně osobních automobilů, než kolik se jich nyní registruje za 1 rok.
Kolik jich bylo a kolik jich bude Nárůst motorizace v ČR byl nastartován v polovině 60. let (zahájením výroby Škoda 1000 MB v novém závodě v Mladé Boleslavi).
Kolik jich bylo a kolik jich bude Růst pokračoval i v letech 1980 až 1992, byť poněkud mírnějším tempem. Zajímavá je stagnace počtu registrací v letech 1998 – 2000, což bylo dáno přechodem na povinně smluvní pojištění (došlo k vyššímu vyřazování starých vozidel z provozu). Lze předpokládat, že ke konci roku 2005 bude v ČR registrováno kolem 4 milionů osobních automobilů!
Jak jsou mladá nebo spíše stará Průměrný věk osobních automobilů se téměř nemění a pohybuje se nad hranicí 13,5 roku. Zmíněné vyšší vyřazování starých vozidel z provozu v letech 1998 – 2000 (vlivem přechodu na povinně smluvní pojištění) se kladně projevilo na snížení průměrného věku parku osobních automobilů.
Jak jsou mladá nebo spíše stará
Podíl vozidel starších než 10 let stále překračuje hranici 50 % (a více než 35 % je starších 15 let) (a více než 35 % je starších 15 let) Novější údaje nemáme bohužel k dispozici.
Jak se mění vozový park
V konci roku 1992 bylo v ČR registrováno: ks osobních automobilů ks osobních automobilů K bylo v ČR registrováno: ks osobních automobilů ks osobních automobilů Z výše uvedeného vyplývá, že v letech 1993 až 2005 bylo „obmě- něno“ přes ¾ stávajícího vozového parku osobních automobilů.
Jak se mění vozový park Zjednodušená struktura parku osobních automobilů v ČR k je pak následující: Průměrný věk ………13,57 roku
Jak se mění vozový park Pokud by dovozy ojetin v období let 1993 až 2005 byly jen o třetinu nižší (a prodej nových o tuto třetinu vyšší) : Průměrný věk ………12,66 roku
Jak se mění vozový park A kdyby dovozy ojetin v období let 1993 až 2005 byly poloviční (a prodej nových o tuto polovinu vyšší) : Průměrný věk ………12,20 roku Tento průměrný věk se blíží průměrnému věku parku osobních automobilů v Praze a okresech Praha-západ, Mladá Boleslav a Brno-město, kde je průměrné stáří vozidel nejnižší.
Jaký je věk aut v okresech
Kolik obyvatel připadá na 1 auto
Na jaké palivo se jezdí Počet registrovaných osobních automobilů = stav k
Jaká ojetá se nejvíce dovážejí
Jak to je a mělo by být … Nová vozidla V motoristicky vyspělých evropských zemích se novými osobními automobily ročně obměňuje % z celk. počtu registrovaných vozidel. V ČR by to znamenalo ročně zaregistrovat zhruba nových osobních automobilů ročně. Současná skutečnost je zhruba poloviční a tendence za uplynulé roky není příznivá. … podíl meziročně klesá
Jak to je a mělo by být … Ojetá vozidla … podíl meziročně roste
Jak to je a mělo by být … Nová a ojetá celkem … ani v součtu nových a ojetých nedosahuje podíl obnovy „evropských“ 8 %
Jak to je a mělo by být … (deformace českého trhu = odpočet DPH u kat. N1) Nová a ojetá celkem (včetně kat. N1) … ani v součtu nových a ojetých OA a LUV nedosahuje podíl obnovy „evropských“ 8 %
Pokud by vývoj pokračoval ve stávajícím trendu, to je: - meziroční růst registrací nových o cca 3 %; - registrace ojetých z dovozu by se snížila na úroveň max ks / rok; - vyřazení z provozu cca starých osobních automobilů / rok byl by vývoj do roku 2010 následující: Jak to je a mělo by být … Nová a ojetá celkem (opět jen osobní) K by v ČR bylo registrováno osobních automobilů a jejich průměrný věk by činil 13,84 roku (tedy více než nyní).
Bude-li nastartována rychlejší obměna parku, to je: - registrace nových by postupně rostly až na hodnotu ks osobních automobilů v roce registrace ojetých z dovozu by se do roku 2010 postup- ně snižovaly až na úroveň cca ks / rok - vyřazování starých vozidel z provozu by se do roku téměř zdvojnásobilo (na ks rok) byl by vývoj do roku 2010 následující: Jak by to mělo být … Nová a ojetá celkem K by v ČR bylo registrováno osobních automobilů a jejich průměrný věk by činil 12,07 roku (o 1,5 roku nižší než nyní).
A ještě jeden aspekt Jaký bude CELKOVÝ PROBĚH km osobních automobilů a CELKOVÁ HMOTNOST EMISÍ daná jejich provozem při současném vývoji. ********************************* Při ročním úbytku osobních aut bez katalyzátoru a ročním přírůstku osobních aut s funkčním katalyzátorem (což je zhruba stávající stav), by do roku 2010 nastal tento vývoj:
A ještě jeden aspekt Jaký bude CELKOVÝ PROBĚH km osobních automobilů a CELKOVÁ HMOTNOST EMISÍ daná jejich provozem při rychlejší obnově. ********************************* Při ročním úbytku osobních aut bez katalyzátoru a ročním přírůstku osobních aut s funkčním katalyzátorem (což je naznačený žádoucí stav), by do roku 2010 nastal tento vývoj:
A ještě jeden aspekt
Závěry z výše uvedeného obnova vozového parku osobních automobilů v ČR je nedostatečná; nevyhovující stav obnovy má řadu příčin, jednou z nich je i nezájem státu na řešení daného stavu; dovoz ojetých osobních automo- bilů do ČR přispívá pouze ke kon- zervaci stávajícího stavu.
Co by mohl stát udělat? podpořit prodej nových automobilů; ALE JAK ? Například: Jiným rozdělením daní a poplatků (DPH, silniční daň a další) placených uživateli osobních aut, založeným na principu šetrnosti nových automobilů k životnímu prostředí (při zachování stávajících celkových příjmů rozpočtu).
Co by mohl stát udělat? zvýšit tlak na trvalé vyřazování sta- rých osobních aut z provozu JAK ? Důslednou kontrolou výkonu stanic technické kontroly (STK) a stanic měření emisí (SME), zlepšením čin- nosti Dopravních úřadů v pověřených obcích a umožněním kontrol technic- kého stavu vozidel přímo v provozu.
Co by mohl stát udělat? nepodléhat Evropské komisi ve věci vyšší liberalizace dovozů ojetin; A PROČ ? V některých zemích EU (Německo) se připravuje 2. etapa obměny vozového parku (s podporou státu). Jedná se o ná- hradu vozidel plnících pouze EURO I. KAM BUDOU TYTO VOZY SMĚŘOVAT? Lobby velkých zemí EU je v tomto jasné.
Přehledy o registracích vozidel v ČR, údaje o čes- kém automobilovém průmyslu a další informace jsou pravidelně zveřejňovány na internetových stránkách Sdružení automobilového průmyslu
Děkuji Vám za pozornost. Kontakty: Sdružení automobilového průmyslu Opletalova PRAHA 1