Marketingový výzkum Petra Krajníková.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Národní seminář k metodám evaluací aktivit v oblasti globálního rozvojového vzdělávání (GRV) Praha, 2010 Analýza monitoringu a evaluace globálního rozvojového.
Advertisements

Regionální kontaktní organizace – kontakty pro Evropský výzkumný prostor jsou součástí sítě regionálních a oborových kontaktních organizací NINET, které.
M A N A G E M E N T 3 Akad. rok 2009/2010, Letní semestr
METODY A TECHNIKY VÝZKUMU
M ARKETINGOVÝ VÝZKUM VE SLUŽBÁCH - Začlenění do MIS - Zdroje dat - Využitelné typy výzkumů.
MARKETINGOVÝ VÝZKUM.
Marketingový výzkum.
Veronika Dubská A09B0007P KMA/MAB
DOTAZOVÁNÍ v rámci kvantitativních i kvalitativních výzkumů
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
Etapy práce na sociologickém výzkumu. 2 I. Formulace problému II. Rozhodnutí o populaci a vzorku III. Pilotní studie IV. Rozhodnutí o technice sběru dat.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_03/A7 AutorIng. Liběna Krchňáková Období vytvořeníŘíjen.
Představení projektu Seminář k projektu Vliv změn světa práce na kvalitu života Ing. Lenka Svobodová VÚBP Praha, 25. září 2006.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Obchodní činnosti - Kapitola 8 1 VÝZKUM TRHU KAPITOLA 8 Pavlíčková.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_11_MARKETINGOVÝ.
P5 MARKETINGOVÝ INF. SYSTEM A VÝZKUM TRHU MIS - je cesta, jak se firma dovídá o vlivech působící na její okolí, o měnících se požadavcích zákazníků, nových.
Sociologický výzkum.
Jak jste dopadli? Kvaliťák nebo kvantiťák? Kreativec nebo analytik?
Marketingový výzkum Vítězslav Malý TF smad 2007/08.
P3 - Marketingový plán „Jsou tři typy firem: ty, které předvídají, ty které reagují na podněty, a ty, které se diví tomu, co se stalo.“ Které jsou nejúspěšnější?
Metody sociálního výzkumu 2. Ročník LS 2010 Jabok, ETF 2. výukový blok.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Marketing a řízení hotelu Název vyučovací oblasti: Marketingový výzkum Ročník / obor studia:III.
Spotřebitelský výzkum
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2 Č. materiálu VY_32_INOVACE_219.
VÝZKUM V OŠETŘOVATELSTVÍ
úvod pojetí a obsah marketingu
E-LEARNINGOVÉ VZDĚLÁVÁNÍ TVŮRCŮ A UŽIVATELŮ JEDNOTNÉHO ZADÁNÍ.
VY_32_INOVACE_EKO_07 MARKETINGOVÝ VÝZKUM II. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
VY_32_INOVACE_EKO_06 MARKETINGOVÝ VÝZKUM I. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Marketingový výzkum. podstatou je systematické plánování, podstatou je systematické plánování, shromažďování, analýza a vyhodnocování shromažďování, analýza.
Agentura BESTa Promotion. Firmy využívají řadu nástrojů na podporu prodeje. Profesionální pomoc a organizace jsou zde nezbytné.Specializované agentury.
1 Marketingový informační systém. 2  Systém všech procedur vytvořených za účelem shromažďování, analýzy a vyhodnocování informací nezbytných pro kvalitnější.
PRŮMYSLOVÝ MARKETING - VŽ
Mezinárodní marketingový výzkum
Výukový program: Obchodní akademie Název programu: Marketingový výzkum – zjišťování informací Vypracoval : Ing. Adéla Hrabcová Projekt Anglicky v odborných.
1 Tisková konference Newton House, Praha, Prezentace výsledků projektu: Výzkum chování potencionálních zákazníků na digitálním trhu v ČR "Digitalizace.
Skupinové interview (Focus group)
MARKETINGOVÝ MIX.
KREATIVNĚ ORIENTOVANÁ PÉČE O KLÍČOVÉHO ZÁKAZNÍKA- NOVÁ FIREMNÍ STRATEGIE.
Analýza konkurence Harry Löwit 2009/2010
Výzkum veřejného mínění a jeho realizace
Metodika posouzení Metody, techniky, postupy. Klíčová otázka: n Jak provést posouzení, aby co nejlépe reflektovalo situaci uživatele služby?
Průzkum trhu.
Marketingový průzkum Milan Mrázek Matematika & Business
AKAD. ROK 2008/2009, LS PRŮMYSLOVÝ MARKETING - VŽ1 P R Ů M Y S L O V Ý M A R K E T I N G 8.
Metody sociálního výzkumu Kombinované studium ZS 2009.
Marketing sportu obecná část
T- 5 Marketingový mix v pojišťovnictví. Pojistný produkt.
Vítejte na marketingu. Management a další uživatelé informací Marketingové prostředí Marketingový informační systém Interní databáze Shromažďování a třídění.
Teambuilding 2 Posouzení potřeby Podávání zpětné vazby
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 10: Personální řízení v MSP.
Obsah Marketingový mix Marketingový mix obchodníka Nákupní marketing.
Předmět Marketing BP522 Kontaktní údaje: Ing. Šárka Dvořáková, Ph.D. Středa.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Návrh marketingového mixu obchodního podniku Autor bakalářské práce:
Analýza manažerských dovedností ve vybraném podniku
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Motivace a stimulace zaměstnanců ve vybrané obchodní společnosti
MARKETING Přednáška P
Analýza vnitropodnikového komunikačního systému ve vybraném podniku
Strategie regionu, obce
Návrh podnikatelského plánu založení distribučního centra pro EU a svět pro výrobu tisknutelného světla na papír Jiří Plch.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Závěrečná zpráva projektu Karmelka
Osobní prodej Osobní forma komunikace s 1 nebo více zákazníky
MARKETING Přednáška P
Transkript prezentace:

Marketingový výzkum Petra Krajníková

Agenda Marketingový výzkum. Proces marketingového výzkumu. Definice marketingového výzkumu. Podstata marketingového výzkumu. Proces marketingového výzkumu. Příprava výzkumu. Realizace výzkumu. Metody získávání dat. Kvalitativní výzkum. Kvantitativní výzkum. Marketingový výzkum v bankovní praxi.

Marketingový výzkum

Definice marketingového výzkumu Marketingový výzkum spočívá ve specifikaci, shromažďování, analýze a interpretaci informací – porozumět trhu (kde podnik podniká či chce podnikat), identifikovat problémy spojené s podnikáním na tomto trhu, identifikovat příležitosti, formulovat směry marketingové činnosti a hodnotit její výsledky. Marketingový výzkum můžeme definovat jako souhrn všech aktivit, které zkoumají všechny jevy a vztahy na trhu a vlivy marketingových nástrojů na ně. Hlavně jde o výzkum trhu, výrobků, distribučních cest, cen, chování zákazníka a marketingových komunikací.

Podstata marketingového výzkumu Podstatou marketingového výzkumu je systematické plánování, shromažďování, analýza a vyhodnocování informací potřebných pro účinné řešení konkrétních marketingových problémů.

Proces marketingového výzkumu

Proces marketingového výzkumu Proces marketingového výzkumu zahrnuje pět základních kroků: Definování problému – zpracování projektu. Analýza situace – určení zdrojů informací. Sběr informací – včetně určení techniky sběru dat a velikosti vzorku. Analýza a interpretace informací. Závěrečná zpráva – řešení problému.

,,Dobře definovaný problém je napůl vyřešený problém.“ 1. Definování problému Definování problému a určení cíle výzkumu je mnohdy nejdůležitějším krokem v celém marketingovém výzkumu. Po vyjasnění toho, co je předmětem výzkumu, jaké informace má přinést, je obvykle zpracováván plán či projekt výzkumu. Ten obsahuje všechna podstatná fakta vztahující sek výzkumnému úkolu. Je zde určen cíl výzkumu, metody, techniky výzkumu, velikost zkoumaného vzorku, způsob zpracování informací a další skutečnosti, potřebné pro řešení. Součástí projektu je rovněž cena a termíny, v jakých budou jednotlivé kroky uskutečněny. ,,Dobře definovaný problém je napůl vyřešený problém.“

2. Analýza situace a určení zdrojů informací Po definování základního problému, který chceme výzkumem řešit, je užitečné provést analýzu situace v informační oblasti; tj. které informace jsou pro řešení potřeba, které z nich jsou dostupné a které je zapotřebí zjišťovat. Rozhodnutí o tom, které zdroje informací využijeme, je tedy další fází výzkumu.

3. Sběr informací Sběr informací znamená rozhodnutí o tom, jakým způsobem primární informace získáme, jaký typ výzkumu použijeme, závisí nejen na charakteru problému, který řešíme, ale i na časových a finančních možnostech. Jedno z možných členění výzkumu, které se v praxi používá, je členění na: Kvantitativní výzkum, Kvalitativní výzkum.

4. Analýza a interpretace informací Po shromáždění údajů prostřednictvím kteréhokoli typu výzkumu následuje jejich analýza a interpretace: Při kvantitativním výzkumu tento krok představuje statistické veličiny vyjadřující např. četnosti výskytu, střední hodnoty, míry závislosti mezi proměnnými. U kvalitativního výzkumu je analyzován každý jednotlivý ,,případ“, jsou vyhodnocovány použité nepřímé psychologické postupy, jde o nalezení příčin, motivů.

5. Závěrečná zpráva – řešení problému Závěrečný krok přestavuje zpracování a prezentaci závěrečné zprávy. Ta musí obsahovat: Stanovení předmětu a cíle výzkumu (podle zadání), Přehled metodických postupů, Popis zkoumaného souboru, Shrnutí základních poznatků výzkumu, Doporučení pro řešení zkoumaného problému. Výsledky výzkumu jsou podkladem pro marketingová rozhodnutí pro řešení problému, který byl předmětem šetření. Závěry výzkumu by měly managementu dát informace, které je možné aplikovat na plánování marketingové strategie, či dát odpověď na řadu konkrétních otázek, např. vliv jednotlivých faktorů na prodej výrobků, image značky či efektivnost působení propagačního mixu.

Metody získávání informací

Metody získávání dat Veškeré výzkumy se dají dělit podle toho, zda pracují s velkým vzorkem respondentů (kvantitativní výzkum), nebo s menším, ale do větší hloubky (kvalitativní výzkum). VELIKOST VZORKU Kvalitativní výzkum Kvantitativní výzkum

1. Kvalitativní výzkum Kvalitativní výzkum chce porozumět chování subjektu a jeho motivaci na základě vedení většinou otevřených a nestrukturovaných výzkumných metod. Přináší především softdata (tedy údaje o stavu vědomí - emocích). Je většinou levnější než kvantitativní výzkum . Jeho výsledky nemůžeme zobecnit, zkoumá menší počet jednotlivců. Nejčastější techniky kvantitativního výzkumu jsou: Hloubkový rozhovor (in-depth interview), Skupinové rozhovory (focus groups), Consumer insight.

Hloubkový rozhovor Tato metoda využívá “face to face” komunikaci, jde tedy o rozmluvu s jediným respondentem většinou na jediné téma bez ovlivnění okolními osobami. Výzkumník si předem určí směr a okruhy, o nichž se při interview bude opírat tak, aby došel k danému cíli. Cesta k němu je však víceméně “volná”, nejde o vyplňování nějakého standardizovaného dotazníku.

Skupinové rozhovory (focus groupy) Velikost diskusní skupiny je povětšinou mezi 3 a 12 respondenty, nejčastěji však cca 8-12, přičemž samotnou debatu řídí předem určený a zkušený moderátor. Stejně jako u in-depth interview jde o nestandardizovaný rozhovor, který však sleduje předem připravený scénář. Ovšem podstatný rozdíl mezi in-depth interview a focus group spočívá ve využití vzájemné interakce ve skupině. Všichni se vzájemně ovlivňují, ale i svobodně komentují názory ostatních.

Consumer insight Během takového postupu většinou prožívá výzkumník s pozorovanou osobou běžné situace, jako je například nákup. Pozoruje přitom styl rozhodování - kdy a které zboží nakupuje na základě chladné úvahy a které na základě svých emocí. Consumer insight má také řadu “podškatulek”, a to především podle zkoumané situace. Jde například o domácí návštěvy, asistované nákupy nebo expertní rozhovory.

2. Kvantitativní výzkum Kvantitativní výzkum nejde tak do hloubky jako kvalitativní výzkum, na druhé straně má jasnou interpretaci výsledků. Výsledky kvantitativního výzkumu shrnují postoje dané cílové skupiny. Vycházejí z určitého jejího vzorku, jenž by měl být dostatečně obsáhlý, abychom následně dovedli výsledky zobecnit na celý trh (nebo jeho segment). Mezi základní metody kvantitativního výzkumu patří: Osobní rozhovory, Písemné dotazování, Omnibusová studie, Pozorování.

Osobní rozhovory Výzkumníci vedou dotazníky v otevřeném tématu tak, aby pochopili proces rozhodování subjektu. Na rozdíl od in-depth interview jsou osobní rozhovory rychlejší a nedovedou se dostat spotřebiteli tolik “pod kůži”.

Písemné dotazování Metoda zjišťování názorů na základě strukturovaných dotazníků. Skupina oslovených tazatelů by měla být relevantní pro daný výzkum.

Omnibusová studie Polytematický výzkum provedený formou osobního dotazování. Výsledky omnibusu si mohou zakoupit všichni, za určitý poplatek mohou firmy přidávat i vlastní otázky. Většinou je výzkumný vzorek kolem tisíce lidí, kteří jsou vybraní tak, aby reprezentovali populaci České republiky.

Pozorování Výzkumník zůstává v odstupu od zkoumaného subjektu, zaznamenává určité poznatky o chování zkoumaných, které dále interpretuje.

Marketingový výzkum v bankovní praxi

Brief – zadání výzkumu Zadání (brief) je celkové shrnutí cílů komunikace, musí být výstižné a stručné.

Brief – výsledek příliš komplikovaného zadání Klient (podnik, banka) očekává Agentura dodá

Příklad zadání výzkumu agentuře

Příklad hlavních závěrů a doporučení z marketingového výzkumu banky I. Banka XY v posledních letech získala mnoho nových klientů a má velmi dobrý potenciál pro získávání dalších klientů v budoucnosti. V rámci výzkumu byl identifikován segment „Otevření neklienti“, což jsou zákazníci, které může Banka XY nejsnáze získat. Současní zákazníci jsou s Bankou XY velmi spokojeni, nicméně, ne všichni zde zcela realizují celý svůj potenciál. Existuje poměrně velká skupina „Nejistých klientů“, kteří nemají pevný vztah k Bance XY a řadu svých finančních operací realizují někde jinde. Jejich vazbu na Banku XY je třeba upevnit. Doporučujeme dále pokračovat v akci „Vedení běžného účtu zdarma“. Ukazuje se, že zákazníci, kteří si nechávají do banky zasílat výplatu, mají k bance mnohem pevnější vztah a využívají její služby ve větším rozsahu než ostatní. Tuto možnost doporučujeme nabídnout nejen novým zákazníkům, ale také současným klientům, kteří ji nevyužívají.

Příklad hlavních závěrů a doporučení z marketingového výzkumu banky II. Dále je třeba klientům usnadnit přístup do Banky XY a rozvinout distribuční a komunikační kanály s bankou. Zde se nabízí několik možností: internet banking: řada zákazníků využívá internet, nicméně je třeba je vzdělávat a ujišťovat, že tento způsob správy financí je naprosto bezpečný a ovládání účtu je velmi snadné a pohodlné. Doporučujeme uvést předváděcí akce, kde si zákazník bude moci ovládání účtu vyzkoušet využití služeb osobního bankéře: jejich služby jsou v Bance XY na dobré úrovni a pomáhají upevnit vztah Bance XY. Bankéře je možné využít také ke vzdělávání klientů, pokud jde o internet banking telefonické centrum pro zákazníky: tyto služby je třeba intenzivně komunikovat Obecně lze nové klienty do banky přilákat na výhodné cenové nabídky. Jsou totiž dosti cenově citliví a u své banky nespokojení s řadou cenových faktorů. Kromě již uvedeného „Vedení běžného účtu zdarma“ lze také uvažovat o snížení poplatků za vedení karet, poplatků za výběry z cizích bankomatů (2 - 3 výběry měsíčně by měly pokrýt potřeby většiny klientů) nebo zvýšení úročení vkladů.

Diskuse, otázky