ZÁKLADNÍ POJMY Informace Informatika Zpracování informací

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Informatika Základní terminologie
Advertisements

Úvod do médií PaedDr. Zdeněk Pejsar, Ph.D.. Při vytváření pojmu multimédia je vhodné vyjít ze syntaktického složení tohoto slova. Pod pojmem multi najdeme.
Odtud vznikl název kalkulačka.
Tabulky v MS ACCESS Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jiří Novák.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_12_INOVACE_22_6TR_INF Autor: Mgr. David Ryška.
I N F O R M A C E A I N F O R M A T I K A.
Umělá inteligence. Dva přístupy Technický – formální systémy, modely, konkrétní aplikace Filosofický – definice inteligence, vztah k mysli, vědomí a navíc.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Historie informací Autor: Eva Trávníčková, ZŠ Gabry a Málinky Štítná nad Vláří Informatika 5. ročník.
Informatika pro ekonomy II přednáška 1
1 Číslo-název šablony klíčové aktivityIII/2–Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Tematická oblastZáklady informatiky a hardware DUMVY_32_INOVACE_ODB_525.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 28Číslo.
Gymnázium, SOŠ a VOŠ Ledeč nad Sázavou I NFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE Ing. Jan Roubíček.
Základní pojmy 1. Informatika  Matematická disciplína Zabývá se – strukturou, zpracováním a využitím informací ○ Zpracování = získávání, ukládání, zobrazení,
VYTÁPĚNÍ V ŘÍMSKÝCH LÁZNÍCH 2 Hypokaustus ve stěnách
Nejstarší formy komunikace
Dominik nedzbala Svět TECHNIKY A JÁ Můj pohled na věc
Kultura starého Egypta
III/2 XV A
PŘÍPRAVA K MATURITĚ. POČÍTAČOVÁ VĚDA ?? INFORMATIQUE VĚDU O CÍLEVĚDOMÉM ZPRACOVÁNÍ INFORMACÍ PROSTŘEDNICTVÍM AUTOMATICKY PRACUJÍCÍCH STROJŮ FRANCOUZ.
Mgr. Michaela Psíková. Obsah NEJSTARŠÍ PSACÍ LÁTKY VOSKOVÉ DESKY PAPYRUS PERGAMEN PSACÍ NÁSTROJE KNIHOVNY.
Inf-1 Počítačová grafika DUM č. 10 Sekunda osmiletého gymnázia Mgr. Bohumila Skrbková Gymnázium Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium.
Staří Sumerové Barbora Broncová.
Artificial Intelligence (AI).  „Úloha patří do oblasti umělé inteligence, jestliže řešení, které najde člověk považujeme za projev jeho inteligence.
U MĚLÁ INTELIGENCE Lucie Ježková O3.B. C O TO VLASTNĚ JE ? Obor informatiky, který se zabývá vytvářením strojů, které se dokážou „inteligentně chovat“
Geoinformační technologie Geografické informační systémy (GIS) Výukový materiál pro gymnázia a ostatní střední školy © Gymnázium, Praha 6, Nad Alejí 1952.
Vznik a poslání písemnictví
Historie kryptografie
Alternativní a augmentativní komunikace
Umělá inteligence Minského definice: UI je věda o vytváření strojů nebo systémů, které budou při řešení určitého úkolu užívat takového postupu, který –
Robotika a historie informatiky
IVZ- starověk Mgr. Jana Doleželová.
Kybernetika Jakub Ježek 3IT.
Počítání, vývoj matematiky,... Asi milion let uplynulo od doby, kdy se na naší planetě objevil člověk. Během této doby se naučil poznávat tvary a směry,
Tvorba dokumentů.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2.
Z latinského „informatio“ = vtištění formy či tvaru, utváření. Informace = srozumitelná a pochopitelná část údajů Metainformace = informace o informaci.
Základní pojmy v automatizační technice
Umělá inteligence Robin Horniak. Definice Umělá inteligence (Artificial Intelligence), zkráceně UI (AI) věda, která se zabývá tím, jak přinutit stroje.
Využití neuronových sítí IVTH – Informační technologie ve vodním hospodářství Vypracoval: Jiří Vacek Z-92.
Informace a informační technologie v současné společnosti
Elektrotechnická fakulta ČVUT KATEDRA KYBERNETIKY Vedoucí prof. Ing. Vladimír Mařík, DrSc. KATEDRA KYBERNETIKY ELEKTROTECHNICKÁ.
INFORMATIKA Historie pc.
Předmět INFORMATIKA nás učí orientovat se v množství informací
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, MATEŘSKÁ ŠKOLA, ŠKOLNÍ JÍDELNA A ŠKOLNÍ DRUŽINA BOUZOV, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost, č.OP.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Dějepis Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa STAROVĚKÝ EGYPT Jak se obrázky týkají dějin starověkého Egypta? Pojmenuj, co.
Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1B_06 TÉMA: VYNÁLEZY.
Název školy ZŠ Zlonice, okres Kladno Adresa školy Komenského 305, Zlonice Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ , Moderní škola Číslo materiálu v sadě.
DUM Č.1 DUM Č.1 VÝTVARNÉ VYJADŘOVÁNÍ OD NEJSTARŠÍCH DOB VÝTVARNÉ VYJADŘOVÁNÍ OD NEJSTARŠÍCH DOB Název školy: ZŠ Salvátor, Valašské Meziříčí Název školy:
Tematická oblastKodikologie Datum vytvoření Ročník6. ročník osmiletého nebo 1. ročník čtyřletého gymnázia Stručný obsahStudent se seznámí s.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Zpracování a využití informací pro 6. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_01_Základní pojmy,
Základní škola a mateřská škola Damníkov NAŠE MODERNÍ ŠKOLA Základní škola a mateřská škola Damníkov NAŠE MODERNÍ ŠKOLA Reg. č. CZ.1.07/1.4.00/
Software,hardware,data,biti a bajty.  Software je v informatice sada všech počítačových programů používaných v počítači, které provádějí nějakou činnost.
VY_32_INOVACE_211_Mezopotámie Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma:
Operační systémy Zpracovala Anna Macháčková.
SOFTWARE Operační systémy.
Rastrová grafika Základní termíny – Formáty rastrové grafiky.
PRACUJEME S TEXTY TEXTOVÉ EDITORY
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Petr Fodor.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt: Moderní výuka.
Vědní obory zabývající se informacemi
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Nejstarší civilizace. Kořeny evropské kultury
Úvod do starověku uč. str
MEZOPOTÁMIE Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výukového materiálu: MEZOPOTÁMIE.
AUTOR: Marcela Kaderová NÁZEV: VY_32_INOVACE_D_19_STAROVĚK - EGYPT
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Milena Závišová Číslo
Transkript prezentace:

ZÁKLADNÍ POJMY Informace Informatika Zpracování informací Využití informatiky

INFORMACE Pojem informace je odvozen z latinského slova informare. Toto slovo mělo význam formovat mínění nebo dávat tvar. V běžném hovoru má slovo informace význam poznatku, údaje nebo zprávy o okolním světě. Ve vědeckém světě znamená informace opak neuspořádanosti nebo chaosu.

INFORMACE Možné definice informace: Informace je cokoliv co snižuje míru neuspořádanosti. Informace zvyšuje uspořádanost, dělá pořádek. Informací se rozumí sdělení, které má pro příjemce smysl a usnadňuje mu volbu mezi různými alternativními možnostmi.

INFORMACE Informace uvedené do souvislosti vytvářejí znalosti. Na základě znalostí pak každý člověk vědomě jedná.

INFORMATIKA Informatika je vědní obor zabývající se získáváním, zpracováním a využitím informací. Ke zpracování jsou nejčastěji využívány počítače. Zpracování probíhá třemi způsoby: Ukládání Třídění Přenos

ZPRACOVÁNÍ INFORMACÍ Každá získaná informace, která má být zpracována musí být nejdříve uložena. Nejstarším ,,paměťovým médiem“ byl lidský mozek. Informace se šířili jen ústním podáním.

ZPRACOVÁNÍ INFORMACÍ Prvním převratem ve zpracovávání informací byl vynález písma v Sumeru kolem roku 5000 před n. l. Písmo mělo nejdříve formu piktogramů. Destička z období kolem roku 3500 p.n.l. z oblasti Sumeru

ZPRACOVÁNÍ INFORMACÍ Složité piktogramy byly později nahrazeny jednodušším písmem. Tomuto písmu se říkalo klínové písmo podle způsobu zápisu. Psalo se obvykle na hliněnou destičku. Původní sumerské klínové písmo z období asi 2600 p.n.l

ZPRACOVÁNÍ INFORMACÍ Ve starém Egyptě se rozvinulo od roku 3000 p.n.l obrázkové písmo Toto písmo je známé jako hieroglyfy Psalo se do hliněných destiček nebo bylo tesané do kamene. Egyptská pohřební stéla

ZPRACOVÁNÍ INFORMACÍ Později egypťané objevili a začali používat papyrus Papyrus z egyptské knihy mrtvých (Book of Dead)

ZPRACOVÁNÍ INFORMACÍ Ve starověku se pak dalším oblíbeným materiálem pro psaní stal pergamen V té době už se písmo rozvinulo do mnoha podob Ve středověku nakonec zvítězil papír. Příprava pergamenu pro psaní

ZPRACOVÁNÍ INFORMACÍ Druhou významnou událostí ve zpracovávání informací byl vynález knihtisku Johanesem Gutenbergem. Tento knihtiskař pomocí dřevěných matric natřených tiskařskou černí začal v roce 1450 tisknout knihy. První edicí vytištěnou na tiskařském stroji bylo 200 kusů bible. Středověká tiskařská dílna

ZPRACOVÁNÍ INFORMACÍ Tiskové písmeno. Svázaní (ligatura) znaků f a i Strana první tištěné bible

ZPRACOVÁNÍ INFORMACÍ Posledním přelomem ve zpracování informací je využití počítačových technologií. Nejdříve byly určeny pro vojenské účely. Příkladem je britský počítač Colossus, který dokázal dešifrovat zprávy ze šifrovacího stroje Enigma Po 2. světové válce můžeme sledovat prudký rozvoj těchto technologií.

ZPRACOVÁNÍ INFORMACÍ Colossus Colossus v akci Kompletní rekonstrukce z roku 1994

VYUŽITÍ INFORMATIKY Výpočetní technika Kybernetika a robotika Umělá inteligence Expertní systémy Počítačová simulace

VYUŽITÍ INFORMATIKY Kybernetika a robotika zabývá se konstrukci strojů, které umí pracovat a rozhodovat se samostatně podle vlastního programu Robot Asimo Miuro – pro reprodukci zvuku Robot na operačním sále

VYUŽITÍ INFORMATIKY Umělá inteligence Cílem této oblasti informatiky je napodobit myšlení člověka, Dále vytvořit stroje, které budou umět rozpoznávat řeč, písmo (příklad: OCR) Nebo budou umět mluvit (syntetizovat hlas) Scanner s OCR technologií

VYUŽITÍ INFORMATIKY Expertní systémy pomáhají odborníkům rozhodovat se ve složitých oblastech. do expertního systému se vloží výsledky mnoha různých vyšetření a systém na základě své databáze a naprogramovaných postupů nabídne možné řešení Pomocník při vyhledávání telefonu

VYUŽITÍ INFORMATIKY Počítačová simulace umožňuje zkoumat ještě neexistující objekty umožňuje modelovat činnosti a úkazy, které by se mohly stát kdyby byly splněny určité Předpověď pohybu hurikánu

VYUŽITÍ INFORMATIKY Počítačová simulace